strona główna >

Punkty końcowe linii | Sygnalizacja | Sterowanie rozjazdami | Przejazdy kolejowe | Znaki tramwajowe | Łączność

Przejazdy kolejowe

Specyfika Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego spowodowała, że nieuniknione na trasach tramwajowych były jednopoziomowe skrzyżowania z liniami kolejowymi - tak wąskotorowymi, jak normalnotorowymi.

  • Skrzyżowania z niezelektryfikowanymi liniami kolejowymi

    Skrzyżowania tramwaju z koleją w jednym poziomie istniały od samego początku istnienia tramwajów na Górnym Śląsku. W przepisach techniczno - ruchowych pochodzących z 26 maja 1894 roku, dotyczących zasad funkcjonowania pierwszej linii tramwajowej - z Gliwic do Piekar Śląskich, istniał zapis nakładający na przedsiębiorstwo tramwajowe obowiązek dbania o właściwy dozór przejazdów.

    Obecnie na sieci tramwajowej GOP znajduje się 6 czynnych przejazdów kolejowych - z tego dwa dwutorowe. Niektóre z nich są zabezpieczane zaporami zamykającymi ruch tramwajów, niektóre semaforami, a niektóre - tylko krzyżami Św. Andrzeja. Zlikwidowano wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania z kolejami wąskotorowymi.

    Przejazd kolejowy w Bytomiu Łagiewnikach
     Przejazd kolejowy w Bytomiu Łagiewnikach - semafory są sterowane z pobliskiej nastawni.
    fot. Bogusław Molecki, 2000-04-28 


    Przejazd kolejowy w Katowicach Załężu
     Przejazd kolejowy w Katowicach Załężu - tory tramwajowe w ulicy, przejazd zabezpieczany zaporami.
    fot. Jakub Jackiewicz, 2000 

  • Skrzyżowanie z zelektryfikowaną linią kolejową

    W Sosnowcu na ulicy Wojska Polskiego, w połowie drogi między Dańdówką a Niwką, na trasie linii 26, znajdowało się jedyne w kraju skrzyżowanie zelektryfikowanej 3000 V linii kolejowej i tramwajowej. Była to linia kolei piaskowej, na której kursował nawet górniczy ezt EN57-402 należący do Kopalni Piasku "Szczakowa". Skrzyżowanie stanowiło dość wygodny punkt przesiadkowy - obok przejazdu znajdował się bowiem przystanek kolejowy.

    Ruch na przejeździe dozorowany był przez dróżnika. Tor tramwajowy, biegnący obok jezdni zamykany był osobnymi zaporami. Dodatkowo, przed skrzyżowaniem ustawiono semafory i tarcze D2, nakazujące zatrzymanie. Kwestię skrzyżowania przewodów jezdnych rozwiązano poprzez zainstalowanie czterech izolatorów - nad samym skrzyżowaniem sieć nie posiadała w ogóle napięcia. Przejazd tramwajów odbywał się normalnie (choć z rozpędu). Ruch kolejowy prowadzony był natomiast przy opuszczonych pantografach (przed skrzyżowaniem ustawiono wskaźniki We2a - nakazujące opuszczenie pantografów, a za przejazdem We3a - ich podniesienie).

    Na przełomie 1999 i 2000 roku, w związku z postępującą likwidacją sosnowieckich kopalni, kolej piaskowa zlikwidowała na linii sieć trakcyjną. Podjęte przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Chorzowie Batorym działania mające na celu pozostawienie przy przejeździe słupów trakcyjnych jako pomników techniki niestety nie dały zamierzonych efektów.

    Skrzyżowanie linii tramwajowej i zelektryfikowanej linii kolejowej
     Skrzyżowanie linii tramwajowej i zelektryfikowanej linii kolejowej.
    fot. Robert Blicharz, 1998-08-22 


    Likwidacja kolejowej trakcji elektrycznej - jeszcze stoją słupy
     Likwidacja kolejowej trakcji elektrycznej - jeszcze stoją słupy.
    fot. Bogusław Molecki, 2000-02-15 



    następna strona: Znaki tramwajowe >