Katowice rakiem wycofują się z tramwajowej inwestycji
31.01.2010
pj
Gazeta Wyborcza, 31.01.2010
Trzy lata temu katowiccy urzędnicy zapewniali, że miasto musi postawić na rozwój sieci tramwajowej. Teraz okazało się, że miasto wycofuje się z tych planów.
Chodzi o budowę nowej linii tramwajowej w miejscu dawnej kopalni Katowice. W ciągu najbliższych paru lat to miejsce zmieni się nie do poznania. Marszałek wybuduje nowe Muzeum Śląskie, a miasto postawi salę koncertową Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Dzięki temu puste dziś pokopalniane tereny zaczną nowe życie.
Jeszcze trzy lata temu urzędnicy mówili, że chcą tu wybudować też nową linię tramwajową. - Katowice muszą postawić na rozwój sieci tramwajowej. Przebudujemy centrum miasta, ale wszystkie samochody i autobusy, które będą chciały tu wjechać, utkną w korkach na skrzyżowaniach. Tramwaj to konieczność - deklarowali urzędnicy.
Nowa linia miała być gotowa w 2014 roku. Teraz okazało się, że plany odłożono na półkę. Piotr Uszok, prezydent Katowic, opowiadał w zeszłym tygodniu o nowych drogach w tym miejscu, pokazywano nawet ich wizualizację. Co z tramwajami? - Nie teraz. Zostawimy jednak miejsce na położenie torów w przyszłości - mówi Uszok.
Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu, wyjaśnia, że miasto nie może sobie pozwolić na taką liczbę inwestycji jednocześnie. - To kwestia logistyki, ale też wydatków. Nie mamy tyle pieniędzy, by jednocześnie kłaść nowe tory. Na terenach po kopalni będą kursować autobusy - dodaje rzecznik.
Dominik Tokarski ze Stowarzyszenia "Moje Miasto" uważa, że rezygnacja z tramwajów to zły pomysł. - Tramwajem można by szybko dojechać do nowej dzielnicy z okolic dworca PKP i rynku, a potem można by rozbudować linię w kierunku Dąbrówki Małej i centrów handlowych. To bardzo ułatwiłoby komunikację w centrum miasta - mówi.
» źródło
andrzejh69 napisał(a):
No bez przesady ..tam potrzeba jedynie 1-2km nowej linii i na to nie ma kasy? Biedniejsze miasta rozbudowują tramwaje... Śląsk to jednak zadupie jest.
01.02 08:49:20
lilu napisał(a):
Niech wezma szyny z Gliwic - bedzie taniej - niech zabiora jeszcze siec trakcyjna i slupy - bedzie i ekologicznie bo recykling i Gliwice raz na zawsze pozbeda sie szmelcu:D
01.02 08:57:38
aso napisał(a):
Jeśli chce się coś robić - szuka się sposobów, jeśli nie - powodów.
01.02 09:57:40
Iznogud napisał(a):
Szkoda :-(. Tam tramwaj naprawdę bardzo by się przydał. Wiedzą to ci, którzy muszą gnieść się 2 godziny w autobusie, w dłuuuugim korku, od Dąbrówki Małej po Katowickie Rondo (gdy np. tunel jest zamknięty). A tak - można by było się przesiąść do tramwaju...
Tak, jak pisał Andrzej - to rzeczywiście zadupie jest. Konurbacja z ponad 2 mln mieszkańców i nadal podstawą komunikacji jest tu autobus (czyt. 20-30 letni szrot z Niemiec).
01.02 14:04:32
Kysu napisał(a):
Mi już wiele lat temu się marzyła taka linia z Dąbrówki Małej do Kopalni.Widzę że jest wiecej takim marzycieli jak ja,ale marzenia pozostaną marzeniami,a lini i tak nikt tam juz nie wybuduje znająć naszych "mądrych" urzędników,którzy wola w smrodzie żyć.
01.02 16:51:26
ŁMPP napisał(a):
Dobrz przynajmniej, że nie chcą nic likwidować z istniejących linii...
01.02 19:02:11
podlesianin napisał(a):
Oby tylko przeprowadzili te remonty o których tylko mówią , bo i da wybory więc jest czas opowiadania głupot temu społeczeństwu.Przecież przed ostatnimi wyborami była opcja linii do Piotrowic, a jak się skończy każdy o tym wiem.Tak że podejrzewam że do października to jeszcze sporo bajek się nasłuchamy taka prawda.
01.02 19:55:53
andrzejh69 napisał(a):
Przecież w koło idzie ściema i bajery od dawien dawna, dopiero teraz to stwierdziliście? Ściema jest nazywana marketingiem, a w przypadku polityki kampanią wyborczą.
02.02 12:51:09