Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wagony z Wiednia i zmiany na pl. Sikorskiego w Bytomiu

01.07.2011

Tagi: Tramwaje Śląskie, tabor, inwestycje, rozkład jazdy, KZK GOP, PKT – Dodał: Jakub Jackiewicz

Trwają dostawy używanych wagonów tramwajowych typu E1 z Wiednia. Od 1 lipca na placu Sikorskiego w Bytomiu wprowadzono nową organizację ruchu.


Jak już informowaliśmy kilka miesięcy temu, Tramwaje Śląskie zdecydowały się wzbogacić swój park taborowy kolejnymi wagonami używanymi, tym razem z Wiednia. Chodzi o wagony typu E1.

Pod koniec zeszłego roku sprowadzono pierwszy wagon – 4503 (rocznik 1971). Od tego czasu wagon większość czasu stał bezczynnie, przeprowadzono jedynie krótkie próby ruchowe na terenie zajezdni Chorzów Batory oraz analizowano możliwości adaptacji do polskich przepisów o warunkach technicznych, czy też ewentualnych modernizacji. Przywieziona razem z nim w grudniu doczepa o symbolu c3 (nr tab. 1224, rocznik 1961) stoi odstawiona i raczej nie będzie wprowadzana do ruchu.

Od czerwca 2011 r. rozpoczęto transport kolejnych wagonów – łącznie będzie ich 10 sztuk. Od 16 czerwca w kolejnych dniach przywieziono kilka wagonów, obecnie w Chorzowie Batorym znajduje się ich 8 szt. (licząc z tym z grudnia), a kolejne są w drodze. Oto ich zestawienie:

nr tab. Wiener LinienProducentRok prod.Data przyjazdu
4503Lohner197114.12.2010
4531Lohner197317.06.2011
4533Lohner197322.06.2011
4746SGP197128.06.2011
4757SGP197130.06.2011
4790SGP197224.06.2011
4796SGP197216.06.2011
4802SGP197301.07.2011

fot. A. Pander
fot. A. Panderfot. A. Pander
fot. A. Panderfot. A. Pander

Jak widać sprowadzane są wagony wyprodukowane w dwóch różnych fabrykach – Lohner-Werke (później: Bombardier-Rotax) i Simmering-Graz-Pauker. Różnią się od siebie detalami – wymiarami, instalacją elektryczną, a także sterownikami i płatami drzwi. Część różnic zatarła się przez lata eksploatacji.

Zdjęcia z Wiednia, dzięki uprzejmości Ernsta Lassbachera:

fot. E. Lassbacherfot. E. Lassbacher

Poszczególne wagony poddawane są remontowi i modernizacji wyposażenia. Zmienione zostaje oświetlenie zewnętrzne (zamiast jednego reflektora na środku będą dwa mniejsze po bokach ściany czołowej) i wewnętrzne oraz wymieniane są siedzenia dla pasażerów. Będą one rozmieszczone pojedynczo po obu stronach wagonu, jedynie w drugim członie znajdą się podwójne siedzenia po jednej stronie. Od strony technicznej wagony otrzymują zmienione sprzęgi i ślizgi pantografów oraz nowe przetwornice statyczne i akumulatory. Modyfikowany będzie również pulpit motorniczego (pozostanie dotychczasowy sposób sterowania – ręczny zadajnik jazdy i sterownik Geomatic). Kabina motorniczego zyska wygrodzenie. Wagony zostaną pomalowane w aktualnie obowiązujący wzór malowania firmowego Tramwajów Śląskich – czerwone, z czarnym pasem okiennym oraz niewielkimi kremowymi pasami. Ściana czołowa ma zostać „przyozdobiona” elementami z tworzyw sztucznych podobnie do modernizacji stopiątek zwanych „zurkami”. W dalszej kolejności, bo dostarczeniu części, montowana będzie klimatyzacja kabiny motorniczego oraz wyświetlacze.

rys. Tramwaje Śląskie S.A.
Nie wiadomo jeszcze jakie otrzymają numery taborowe. Po zakończeniu przystosowywania do ruchu w naszych warunkach wagony wyjadą na linie (prawdopodobnie dopiero jesienią) – wg dotychczasowych ustaleń mogą być eksploatowane w zajezdni Będzin lub Gliwice, ostateczna decyzja nie jest jednak jeszcze znana.

Przed rozpoczęciem prac przy wagonach E1 chorzowski Zakład Usługowo-Remontowy zakończył remont kapitalny składu 105Na 680+679. Wykonano go w dotychczasowym standardzie, obejmującym m.in. plastikowe elementy na ścianach czołowych i tylnych. Skład kursuje najczęściej na linii 20. ZUR zakończył także prace przy remoncie bieżącym wagonu 116Nd 814 (w kwietniu), a niedługo zakończy przy 812. Na warsztacie pozostaje jeszcze wagon 810, który oprócz remontu przechodzi naprawę powypadkową. Takie naprawy wykonano również przy wagonach 105N-2K 732 i 733.

fot. J. Kołtunfot. J. Sobota

Od 1 lipca 2011 r. KZK GOP funduje pasażerom tramwajów nowe rozkłady jazdy. Zmiany polegają na wydłużeniu z pl. Sikorskiego w Bytomiu do Stroszka linii 18, która zastąpi na tym odcinku linię 31. Ta ostatnia jednak nie zniknie całkiem, będzie kursować tylko w nocy. Ponadto uruchomiono kursowanie linii 23 w soboty (dwa pociągi kursować będą co 45 minut popołudniu i wieczorem). Nowe rozkłady jazdy otrzymały także linie 6, 16 i 19. O szczegółach zmian napiszemy w odrębnym artykule.

W związku ze zmianą rozkładów jazdy przygotowano także nową organizacją ruchu w rejonie pl. Sikorskiego w Bytomiu. Przy modernizacji tego placu przeprowadzonej w 2008 roku pozostawiono bez zmian układ torowy, który jest mało przyjazny dla pasażerów – peron przystankowy znajduje się tylko przy jednym skrajnym torze, do tramwajów stojących przy pozostałych torach trzeba dojść po torowisku i wsiadać z poziomu ulicy. Ponadto wieloletnią tradycją było ustawianie wagonów rezerwowych na środkowym torze. Teraz ma się to nieco zmienić i choć układ torów nie ułatwia zadania to ma być nieco lepiej.

Tramwaje liniowe korzystają obecnie z dwóch torów – zewnętrznego (przy peronie przystankowym) i środkowego, a wagony rezerwowe odbywają postój na wewnętrznym trzecim torze (tzw. postojowym). Linie jadące w stronę Szombierek obsługiwać będą dotychczasowe stanowisko przy punkcie regulatorskim, które jednak podzielone zostanie na dwa – tramwaje linii 5 i 9 zatrzymywać się będą jak dotąd na wysokości punktu (przy zwrotnicy), a linia 18 ma się zatrzymywać nieco dalej z tyłu (praktycznie na zwrotnicy, a później przejeżdżać torem środkowym). Tramwaje jadące na Stroszek (czyli obecnie linia 18 w dzień i 31 w nocy) mają obsługiwać nowe stanowisko zlokalizowane nieco dalej w kierunku ul. Katowickiej (na wysokości kolejnej zwrotnicy umożliwiającej zjazd z toru środkowego w kierunku Katowic) – przejeżdżać mają drugim (środkowym) torem. Linie 6 i 19 do Katowic też mają korzystać z tego toru, ale obsługiwać mają swoje dotychczasowe stanowisko na łuku wiodącym w ul. Katowicką. Przystanek dla tramwajów jadących od Katowic pozostaje bez zmian na ul. Katowickiej.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Pierwszy dzień obowiązywania nowej organizacji ruchu powodował lekki chaos, ale obyło się bez większych problemów. Pewnym utrudnieniem są nie zawsze działające zwrotnice elektryczne co zmusza motorniczych do ich ręcznego przestawiania. Pasażerowie linii 5 i 9 w stronę Szombierek oraz 6 i 19 w stronę Katowic mogą wsiadać do tramwajów bezpośrednio z peronów, natomiast ci, którzy chcą korzystać z linii 18 w obydwu kierunkach muszą pokonać większą różnicę wysokości. Problem pojawia się w chwili gdy jednocześnie postój odbywa skład na linii 5 i solówka na linii 9 - wówczas blokowany jest wjazd na tor środkowy. Zmieniony układ stanowisk nie rozwiązuje ponadto zasadniczego problemu jakim jest odjeżdżanie tramwajów w stronę Stroszka z dwóch różnych stanowisk.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

k. napisał(a):

E1 będą zastępowały solówki czy składy ?

01.07 18:52:33

MiS napisał(a):

Za niedługo KZK wymyśli kółko 19 na Jagielońskiej i Sikoraku i wtedy będą już odjeżdżać na Stroszek z tego samego stanowiska.

01.07 19:05:05

ML napisał(a):

To już chyba bytomska specjalność, robić remonty, nic nie zmieniając. Ulica Piłsudzkiego, po gruntownym remoncie kanalizacji, przy większym deszczu znowu jest cała pod wodą. Przy przebudowie pl. Sikorskiego też mi się wydawało, że trzeba coś z tym bezsensownym układem torów zrobić, ale nie... najłatwiej wydać pieniądze, a potem myśleć.

01.07 20:30:40

katowiczanin napisał(a):

Mam nadzieje ze wagony E1 pojawia sie np na liniach 1,4,18 lub 21,22,26 a nie na liniach obslugiwanych przez sklady (3,21 itd.)?

01.07 21:42:49

Jan napisał(a):

Na siłę 102 kasowali by teraz taki sam szrot kupować. Kto z tego bierze w łapę?

01.07 22:08:59

chris napisał(a):

Lepiej jakby przesunęli przystanek na Katowickiej za ul. Piastów Bytomskich (jadąc w strone Agory) wtedy taka T18 mogłaby zabierać pasażerów na Stroszek z tego samego przystanku co T19.
Co do E1, to jak wyświetlacze to zainwestujcie w pomarańczowe diody takie jak w żelazkach.

01.07 22:43:15

sl napisał(a):

Drogi Janie - całkiem niedawno jeździłem E1 po Wiedniu i porównywanie ich do stodwójek (zwłaszcza śląskich) uważam za... niestosowne.

01.07 22:56:29

maciej napisał(a):

Praga sprzedaje stare wagony do KRLD (Phennian),a do KZK Głąb trafiają austryjackie 40 letnie trupy.... dziękujemy Romeczku

01.07 22:57:14

Jan napisał(a):

Drogi sl - wykończyli 102 to i to wykończą.

Swoją drogą jaka za to będzie stawka wozokm jak za 105, 2x105 czy może jak za karlika. Kiedyś za 102 KZK płacił jak za 105.

Wie ktoś ile płacą za helmuta i jakie są obecnie stawki?

02.07 00:17:53

Killer napisał(a):

Piekne stare trupy kupują co nawet kabiny trzeba do nich dorobić. wiele 102jek było po remontach i poszły na żyletki. Przecież na 12tce jeździły 102ki remontowane jeszcze w Krakowie bodajże i pięknie odmłodzone...fakt teraz znów trzeba byłoby je lekko odmalować ale chyba lepiej znamy produkty konstalu niż jakieś dziwolągi zza granicy które i tak są wysokie.

02.07 00:58:18

tomek napisał(a):

za helmuta tak jak za karlika

02.07 11:02:59

pasażer (II) napisał(a):

Orientuje się ktoś czy są na sprzedaż jakieś kwadratowe tatry (T5,T6,KT4,KT8) z południa lub zachodu?

02.07 15:42:51

Prezes Klubu Tęcza napisał(a):

KZK GOP -muzeum atrakcji.

02.07 18:20:33

ZKT napisał(a):

Najmądrzejszy strateg tramwajowy kierownik z Dyrekcji przeforsował swój pomysł kasacji 102. Najstarsze wagony więc trzeba je skasować to wskaźniki się poprawią - średni wiek wagonów TŚ się odmłodzi. Żadne argumenty do niego nie docierają, w końcu on jest najmądrzejszy w TŚ. Teraz sobie jeżdżą na opłacane przez TŚ wycieczki i wybierają szrot na zachodzie z tych roczników co były 102. Nikogo w Dyrekcji nie obchodzi że są problemy...

02.07 18:49:44

butthead napisał(a):

W Berlinie stoją dziesiątki odstawionych tatr T6A2 i B6A2 z lat 90-tych.

03.07 00:05:11

Ramzi napisał(a):

Z tego co słyszałem to wspomniane Tatry są odstawione ze względu na dużą awaryjność, więc za te wynalazki dziękujemy...

03.07 08:16:18

adam86 napisał(a):

@ZKT: 102Na i tak by trzeba wysłać na RK, żeby mogły dalej jeździć, bo by się zwyczajnie rozpadły. Gdyby przez lata nie zaniechano remontów stopiątek, to żaden austriacki szrot nie byłby potrzebny. Z resztą zakup wiedeńskich wagonów to jest wymysł kogoś dalece innego.

03.07 10:48:31

Ravel napisał(a):

Gliwice Zajezdnia - Tworzeń Huta Katowice: Szlak Zabytków Techniki.

03.07 11:49:03

butthead napisał(a):

@Ramzi: Zostały odstawione, bo razem z ich modernizacjami rozpoczęły się dostawy GT6N. W Szczecinie były z początku problemy z ich eksploatacją i nic dziwnego, skoro to nie pojazd z konstalowskiej epoki kamienia łupanego.

03.07 14:00:08

rower2030 napisał(a):

cy one bedą na linii 15 katowice plac wolności - zagórze petla

03.07 14:00:38

adam86 napisał(a):

@butthead: przede wszystkim to jest problem z częściami do tatry. Otóż BVG ma wyłączność na ich dostarczanie do Szczecina, a to są stare czeskie tyrystory, dlatego też wymienia im się napęd na polskie tyrystory GTO. I w sumie to nie wiem czemu mówi się, że te tatry są zmodernizowane, one w naszej terminologii miały jedynie RK. Niestety ich się nie da kupic za 5 tys. euro.

03.07 14:12:20

insp. Kwasniak napisał(a):

Zmiana organizacji ruchu na pl. Sikorskiego to jedna z głupszych decyzji o jakich słyszałem w TŚ. I to z jakiego powodu - bo jakieś omy mają za wysoko wsiadać z poziomu jezdni... Żal komentować. Czekam tylko aż im tam podczas tego slalomu jakiś Citadis wypipczy środkowym wózkiem tak, że będą mieli cały Sikorski wyłączony z ruchu na 4-5 godzin :)

03.07 18:16:03

Udo napisał(a):

E1 się wyjeździłem po Wiedniu i porównanie ich do 102Na to jak Mercedesa do Nyski...

04.07 11:57:00

tomek napisał(a):

@Udo
Co nie znaczy, ze mają 40 lat, prawie pół wieku! To tak jakby sprowadzali nam jelcze - ogórki

04.07 21:18:29

Jan napisał(a):

I jeszcze klimy zamontują, na taki luksus to nawet Wiednia nie było stać. Tym bardziej że taka 1osobowa klima kosztuje ponad 30 tys zł, czyli tyle ile 5osobowa klima z samochodem gratis.

04.07 23:29:51

Szkodnik napisał(a):

A mnie ciekawi kto był na tyle inteligentny i zmieniając rozkład T18 nie zmienił zajezdni obsługującej??? Skoro tramwaj ma na swojej trasie przystanek Stroszek Zajezdnia to dlaczego nie może tam kończyć/zaczynać tylko musi robić zbędne pockm żeby zjechać do zajezdni??? Jawne marnotrawienie pieniędzy!!! A swoją drogą to niezły slalom zafundowali teraz na tym Sikorskim. Ciekawe co się tam będzie działo jak będzie jakieś zatrzymanie 20-minutowe i wszystko naraz przyjedzie :D

05.07 13:58:37

lech napisał(a):

To one nie przyjechały na własnych kołach?Kompletny złom!

05.07 17:33:43

Boguś napisał(a):

@Szkodnik: Wystarczyło przydzielić po 3 pociągi na każdą zajezdnię. Przykładowo: 181, 183, 185 Gliwice i 182, 184, 186 Stroszek.

05.07 20:14:54

Kysó napisał(a):

@Szkodnik: jak to kto?? KZK Głąb

05.07 21:00:05

butthead napisał(a):

Fabrycznie nowych tramwajów również nie transportuje się przecież po torach.

05.07 22:45:12

@lech napisał(a):

Może ty byś spróbował jakikolwiek wagon ściągnąć z Wiednia, jak się boisz to możesz spróbować ściągnąć coś z Bydgoszczy... Jak by ci się udało to wtedy zapraszam do merytorycznej dyskusji...

05.07 23:52:18

Rekin napisał(a):

Czekam bezustannie aż matołki poskręcają do kupy szyny w Zagłębiu, Wełnowcu, Lipinach, Zabrzu - ba, na całej sieci niepodbite tory są, łazi to wszystko pod wagonami, hałas, huk, przecież - po cholerę ściągać wagony, jak się nie ma po czym jeździć? Weźcie się najpierw za torowiska!

06.07 10:52:26

mkn napisał(a):

Mamy ten szrot w Krakowie i widzę jak one sie spisują. Przyjmijcie zatem szczere kondolencje z powodu zaśmiecenia GOP-u tymi parchami z Wiednia. Te wozy to totalna porażka :-(

06.07 21:56:16

Penny napisał(a):

Ok. Ktoś porównał E1 do 102Na jak Mercedesa do Nyski, ale różnice są dwie zasadnicze: Ten "Mercedes" rzekomy był utrzymywany w należytym stanie i nie jeździł po dziurach. 102Na po remomcnie kapitalnym gdyby miała torowiska jak dzisiejsza Warszawska lub Gliwicka w Katowicach też by ładnie hulała.. Więc skończmy z demagogią zachodniej lepszości. Mam wrażenie, że niektórym brakuje N-ki turystycznej, to czekają na E1... Osobiście wolałem ten na Tychy ;)

07.07 12:24:59

Johan napisał(a):

Zakup starych Helmutów TŚ tłumaczyła ich dwukierunkowością, a czym tłumaczą zakup tego jeszcze starszego szrotu? Czy wie ktoś ile jeden wagon kosztował? Ile wyniosły opłaty? Ile transport jednego? I ile będzie kosztowa jego przeróbka i dostosowanie?

10.07 18:00:23

P Śl napisał(a):

Transport jednego to chyba z 5 tys. euro bedzie jesli nie wiecej. Zatem kazdy moze sobie policzyc ile TŚ zdefrauduje jesli przywioza ich tylko 15, a nie 18, bo jakies takie zastrzezenie w przetargu bylo.

11.07 20:26:34

Piotrek napisał(a):

Ciekawe gdzie je puszczą, mój tato pewnie by chciał na dziewiątkę, bo czasami już nerwowo nie wytrzymuje tego guzdrania się skopaną stopiątką. A 146 i 39 też nie lepsze.

15.07 20:44:40


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!