Elfy na śląskich torach
14.04.2011
13 i 14 kwietnia 2011 r. Województwo Śląskie otrzymało pierwsze dwa elektryczne zespoły trakcyjne PESA 22WE, znane szerzej pod handlową nazwą "Elf".
W środę, 13 kwietnia, na dworcu kolejowym w Katowicach przy słynnym już peronie piątym odbyła się uroczystość oficjalnego przekazania jednego z pojazdów (EN76-002). Wzięli w nim udział przedstawienie władz samorządu wojewódzkiego, przewoźników kolejowych i producenta. Drugi z pojazdów eksponowany ma być na Targach Transportu, Spedycji i Logistyki SilesiaTSL EXPO w centrum targowym Expo Silesia w Sosnowcu.
Elf to elektryczny zespół trakcyjny o długości 75,25 m (składa się z czterech członów), jego pojemność wynosi 450 pasażerów (w tym 200 miejsc siedzących, 2 miejsca dla niepełnosprawnych i 4 miejsca na rowery). Może osiągnąć prędkość maksymalną 160 km/h, a napędzany jest silnikami asynchronicznymi o mocy 4x500 kW. Wyposażony jest w 8 par drzwi po każdej stronie, każde o prześwicie 1300 mm. W strefie drzwi podłoga znajduje się na wysokości 760 mm od główki szyny. Pojazd jest całkowicie klimatyzowany i wyposażony w audio-wizualny system informacji pasażerskiej, a także monitoring. Producentem Elfów jest firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding.
Województwo Śląskie zamówiło łącznie 9 jednostek (pierwszych 8 za kwotę 187,4 mln zł, w tym 108,8 mln zł dofinansowania ze środków unijnych, a dodatkowy dziewiąty za 22,4 mln zł). Dostawy rozpoczęły się przed terminem, gdyż wg umowy pierwsza jednostka miała zostać oddana do użytku w czerwcu 2011 r. Wszystkie pojazdy powinny być dostarczone do listopada 2011 r.
Elfy mają obsługiwać pociągi kursujące na trasie Gliwice-Częstochowa. Po rozpoczęciu działalności przewozowej przez spółkę Koleje Śląskie powołaną przez samorząd wojewódzki będą eksploatowane przez tego przewoźnika, razem z zakupionymi w poprzednich latach Flirtami (jednostkami serii EN75). Wg planów Urzędu Marszałkowskiego ma to nastąpić od 1 czerwca 2011 r. Obecnie na Elfach szkolić się będzie personel.
Imię lub pseudonim napisał(a):
To jak to teraz będzie? Najpierw odjedzie "kibel" PKP PR z powiedzmy Zawiercia do Gliwic a 10 minut za nim pomknie Elf Kolei Śląskich?
15.04 08:44:47
atek napisał(a):
napiszcie coś o przetargach bo duzo ich i ciekawe sa ;p
15.04 23:53:03
prs87 napisał(a):
przynajmniej Śląsk będzie miał jakąś konkretną wizytówkę na torach
16.04 05:00:15
podlesianin napisał(a):
Ale moim zdanie te Elfy są fatalnie pomalowane nie to co Flirty.
16.04 14:12:35
camo napisał(a):
Mi malowanie Elf-ów bardzo się podoba. Jest z klasą i w stylu europejskim, a nie jak Flirty w wiejskim jak nasze PKM-y.
16.04 20:21:14
ficek75 napisał(a):
Co tam malowanie - byle by hulało jak należy. Za parę lat powiecie swoim dzieciom i wnukom - jak to było się fajnie "kiblem" przejechać. Cóż, normalna kolej rzeczy.
18.04 02:27:54
butthead napisał(a):
Może za kilkadzieścia, bo za kilka lat kible nadal będą jeździć ;)
18.04 09:15:11
Piotrek napisał(a):
A gdzie on niby pojedzie te 160/h? Przecież na interregio go nie wypożyczą, a zresztą i tak beton z UTK się nie zgodzi.
18.04 11:52:38
podlesianin napisał(a):
Elfy stoją teraz tam gdzie intercity miało elektrowozownię, więc PR je z swojej grupy wyrzuciło.
20.04 21:32:49
Kysu napisał(a):
W Styczniu w Lesznie w nocy widziałem przejeżdżającego Elfa.Dopiero niedawno do Katowic trafił.Ciekawe co robił tak długo w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku zanim dotarł na Śląsk.
29.04 14:08:52
elf napisał(a):
Zapewne był testowany przez producenta np. w Żmigrodzie, generalnie termin dostaw jeszcze nie minął, więc PESA mogła sobie z nimi w styczniu robić, co jej się żywnie podobało. Dostawa pierwszych składów znacznie wcześniej to było tylko pobożne (przedwyborcze?) życzenie urzędu marszałkowskiego.
30.04 15:30:13
nat napisał(a):
elfy są fajne
28.10 12:46:26