Modernizacja infrastruktury tramwajowej - Katowice
27.07.2013
Trwa realizacja projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Roboty torowe wykonywane są obecnie na wielu odcinkach. Przedstawiamy przegląd trwających inwestycji. Na pierwszy ogień - Katowice, gdzie trwa obecnie realizacja dwóch zadań, a cztery kolejne czekają na swoją kolej.
zadanie nr 1 – „Modernizacja torowiska tramwajowego w Katowicach od Wesołego Miasteczka do pętli Zachodniej przy Stadionie Śląskim”
Kończą się na prace na odcinku między pętlami przy Stadionie Śląskim. Rozpoczęły się w dniach 23-24 marca 2013 r. – wyłączono wówczas ruch na tym odcinku, a tramwaje zaczęły kursować z wykorzystaniem tzw. trzeciego toru między pętlami. Pomiędzy przystankami WPKiW Wejście Główne, a Chorzów Stadion Śląski powstał odcinek jednotorowy zabezpieczony sygnalizacją ręczną. W dniach 6-7 lipca podłączono do ruchu jeden z wyremontowanych torów (prawy tor w kierunku do Katowic), a w dniach 27-30 lipca wykonywane są prace związane z oddaniem do ruchu całego tego odcinka.
To dopiero pierwszy z czterech etapów robót. Całkowita długość toru pojedynczego objętego modernizacją wynosi 4499,133 m. Kolejny etap obejmuje odcinek od przystanku WPKiW Wejście Główne do Śląskiego Ogrodu Zoologicznego – trwają tam roboty związane z budową toru tramwajowego położonego na północ od istniejących – w miejscu gdzie dotychczas był chodnik. Torowisko bowiem ma zostać odsunięte od ulicy Chorzowskiej. Tor w kierunku Katowic będzie w miejscu obecnego toru w kierunku Bytomia – słupy trakcyjne dotychczas zlokalizowane z boku torowiska znajdą się pomiędzy torami.
Na torowisku wydzielonym poza przejazdami przewidziano klasyczną konstrukcję torowiska na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym i z amortyzującą przekładką pod stopką szyny. W miejscu zamontowania przyrządów wyrównawczych przewidziano podkłady drewniane. Torowisko zostanie przysypane tłuczniem kamiennym do poziomu 5 cm poniżej główki szyny. Na przejazdach drogowych o dużym natężeniu ruchu zastosowana ma być nawierzchnia na podbudowie betonowej z elastycznym, ciągłym mocowaniem szyn na bazie materiałów poliuretanowych, na pozostałych przejazdach – torowisko o klasycznej konstrukcji zostanie wypełnione nawierzchnią z kostki betonowej wibroprasowanej o grubości 8 cm. W docelowej organizacji ruchu przewidziano ograniczenie prędkości na łukach przy Zoo – od 20 do 40 km/h. Przebudowie podlegają także perony przystankowe.
zadanie nr 16 – „Modernizacja torowiska na odcinku od Placu Wolności do Katowickiego Rynku”
To pierwsze zadanie z projektu unijnego, które było realizowane. Roboty rozpoczęły się 9 października 2012 r. przy całkowitym wstrzymaniu ruchu tramwajowego. Tramwaje przestały jeździć ulicą 3 Maja już 20 września – wtedy wdrożono zmiany tras powiązane z kolejnym etapem przebudowy Rynku w Katowicach. Linie 7 i 20 skrócono od strony Chorzowa Batorego do przystanku Katowice Sobieskiego, linia 11 została skierowana aż do Siemianowic, linia 13 nie kursowała w ogóle, a linia 15 (razem z 14) już od kwietnia kursowała tylko do Zawodzia. Na trasie Katowice Dąbrówki – pl. Wolności – Sokolska – Rondo – Rynek – Dąbrówki uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza (linia T).
Do 17 grudnia, kiedy wznowiono ruch, wykonano torowisko na odcinku od Rynku do ul. Stawowej. Na ulicę 3 Maja powróciły chwilowo jedynie linie 15 i 20 (ta druga wydłużona aż do Szopienic). Dopiero tydzień później – od 24 grudnia, w związku z oddaniem do użytku torowiska w al. Korfantego (od Ronda do Rynku) przywrócono kursowanie linii 7 przez ul. 3 Maja (skierowano ją wtedy do Pętli Słonecznej), 11 do pl. Wolności i 13 do Chorzowa Batorego. Pojawiła się także nowa linia uzupełniająca 40 (pl. Wolności – Zawodzie).
Prace torowe wznowiono na wiosnę – w dniach 16-17 marca 2013 r. zabudowano tymczasowe rozjazdy i na odcinku od ul. Stawowej do pl. Wolności od 18 marca tramwaje kursują jednym torem (to prawy tor w kierunku jazdy do Rynku). Przejazd zabezpieczony jest sygnalizacją przekaźnikową. Jednocześnie ograniczono liczbę tramwajów jeżdżących tą ulicą – linię 7 skrócono od strony Świętochłowic do przystanku Katowice Sobieskiego, linie 11 i 15 skierowano do pl. Miarki, a linię 40 zawieszono. Niejako w zamian (choć na poprzecznej trasie) pojawiła się uzupełniająca linia 46 z Pętli Słonecznej do Brynowa.
W tym czasie trwały jeszcze prace wykończeniowe i brukarskie na odcinku między Rynkiem, a ul. Stawową. W większości wykonywano je pod ruchem, ale kilkukrotnie wstrzymano całkiem ruch tramwajowy: 13 i 14 kwietnia, 18 maja, 25 maja, 31 maja i 1 czerwca oraz 22 czerwca.
W dniach 12-14 lipca nastąpiła kolejna przerwa w ruchu – tym razem w związku z zakończeniem prac przy jednym torze i koniecznością przełożenia rozjazdów technologicznych, aby wyłączyć z ruchu drugi tor. Od 15 lipca tramwaje na ul. 3 Maja kursują po wyremontowanym torze (prawy tor w kierunku jazdy do Załęża).
Całość robót na ul. 3 Maja obejmuje przebudowa ok. 489 m dwutorowej trasy tramwajowej, a także (ten etap dopiero nastąpi) przebudowa torowiska dookoła placu Wolności – czyli 4 szt. rozjazdów pojedynczych i torów o łącznej długości ok. 563 m (w tym 122 m w rozjazdach). Torowisko budowane jest w technologii bezpodsypkowej w systemie tzw. szyny w otulinie, a w rozjazdach w systemie szyny kotwionej. W ramach robót wykonane zostaną także 3 perony przystankowe wraz z wiatami oraz przebudowana będzie sieć trakcyjna.
Pozostałe zadania inwestycyjne w Katowicach czekają dopiero na realizację:
- zadanie nr 37 – „Modernizacja torowiska na odcinku od Pętli Słonecznej do Ronda w Katowicach” – realizowane jest w ramach jednego kontraktu razem z odcinkiem Stadion Śląski – Wesołe Miasteczko oraz Chorzów AKS – Chorzów Chopina, będzie realizowane po zakończeniu tamtych robót;
- zadanie nr 38 – „Modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach” – wykonawca odebrał już plac budowy, nie rozpoczął jednak jeszcze żadnych robót;
- zadanie nr 3 – „Modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od Al. Górnośląskiej do wiaduktu kolejowego w Katowicach. Przebudowa sieci trakcyjnej” oraz zadanie nr 4 – „Modernizacja końcowego odcinka linii tramwajowej w Katowicach Brynowie (wraz z dobudową drugiego toru)” – trwa postępowanie przetargowe;
- zadanie nr 11a – „Modernizacja torowiska w ciągu ul. Gliwickiej od przystanku tramwajowego Lisa do granic miasta Katowice z Chorzowem. Przebudowa sieci trakcyjnej” – nie ogłoszono jeszcze przetargu na wykonanie prac.
Es napisał(a):
Czy wiadomo już coś o modernizacji napowietrznej sieci w Tychach? Trolejbusów jeździ już trzecia generacja, a druty nad jezdniami ze swoimi rozwiązaniami technicznymi pamiętają stan wojenny.
28.07 00:54:22
Trajluś napisał(a):
Jestem Tyszaninem,,, i też mnie to już wkurza, że nic się nie dzieje. Trajtosze nowiuśkie co prawda jeżdżą, słupy malują, ale nic po za tym, tylko obietnice, że w tym roku mają jeszcze zacząć. Wydaje mi się, że pierwsze póki co doprowadzą sieć do samego dworca Tychy Główne. Później pewnie wezmą się za główne węzły trakcyjne jak np. na Hotelowcu, gdzie jest sporo osprzętu trakcyjnego. Oby wprowadzili osprzęt produkcji czeskiego Elektroline, a także szybkoprzejazdowe łuki, zwłaszcza na zakręcie jadąc od strony dworca PKP. Mam nadzieję, że zaczną niedługo działać, a w następnej kolejności jakieś nowe odcinki sieci, np. obiecany na os Z, ul. Sikorskiego, przydałoby się też na al. Bielskiej i koło browaru z pętlą na granicy miasta w Czułowie.
28.07 18:50:15