Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Rusza kompleksowy remont ulicy Barlickiego

07.11.2008

Tagi: inwestycje, infrastruktura, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Marek Borys

Justyna Przybytek,
Polska Dziennik Zachodni


Jedna z najbrzydszych i cieszących się najgorszą sławą ulic w mieście nareszcie doczeka się gruntownego remontu.


Mieszkańcy nie ukrywają zadowolenia, od lat uskarżali się bowiem na fatalny stan drogi i apelowali do władz miasta o przebudowę głównej ulicy w Lipinach - Barlickiego.

W miniony poniedziałek spółka Tramwaje Śląskie przekazała wykonawcy plac budowy. Remont ruszy, kiedy zaplanowana i zorganizowana zostanie komunikacja zastępcza. Ciężki sprzęt nie wyjedzie z dzielnicy prawdopodobnie do czerwca przyszłego roku.

W tym czasie wymienionych zostanie około 1,5 km torów tramwajowych. W sumie koszt remontu torowiska i sieci trakcyjnej wyniesie blisko 7.850 mln zł. Remontowany będzie odcinek ulicy od placu Słowiańskiego, aż do granicy dzielnicy z Chropaczowem w pobliżu ulicy Astrów.

- Teraz trzeba odczekać około tygodnia na zorganizowanie komunikacji zastępczej. Pełna parą prace powinny ruszyć w przyszłym tygodniu - wyjaśnia Szczepan Wodniok dyrektor techniczny w spółce Tramwaje Śląskie.

Remont cieszy mieszkańców, którzy od lat korzystają ze zniszczonej, dziurawej i zaniedbanej drogi i z trwogą oglądają przejeżdżające pod ich oknami tramwaje.

- Stan torowiska jest fatalny, awarie zdarzają się właściwie nagminnie. Nigdy nie można dokładnie przewidzieć, czy tramwaj przyjedzie, czy nie - twierdzą.

- Kiedy przez Barlickiego jedzie tramwaj, to podłogi i okna w naszych domach trzesą się - podkreśla Stanisław Bieniosek z Lipin. Wielu narzeka, że wychodząc z domu na ulicę, w jednej z licznych dziur w chodniku i jezdni można zwyczajnie skręcić nogę.

Radości ze zbliżającego się remontu towarzyszą jednak obawy przed nadchodzącymi utrudnieniami w komunikacji, rozkopanymi ulicami i wszechobecnym hałasem. Dwóch ostatnich są nieuniknione. Transport ma za to przebiegać bez większych niedogodności. Organizacją transportu zastępczego zajmie w czasie remontu Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

- Od Łagiewnik w Bytomiu, aż do ul. Granicznej w Lipinach będzie kursował tramwaj wahadłowy, to znaczy poruszający się na zmianę w obie strony. Będzie kursował co 20 minut. Odcinek od ul. Granicznej do pl. Słowiańskiego niestety nie będzie objęty komunikacją, gdyż jest na tyle mały, że można go przejść. Tak komunikacja będzie wyglądała do czasu zakończenia prac remontowych w przyszłym roku - zapowiada Alodia Ostroch KZK GOP.

Drobne niedogodności ma mieszkańcom dzielnicy wynagrodzić kompleksowy remont ulicy. Przy okazji wymiany torowiska, na pewno będą prowadzone prace porządkowe. Tylko na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy ulicy od pl. Słowiańskiego do ul. Granicznej miasto wydało ponad 140 tys zł. Teraz samorządowcy obiecują wziąć się do roboty.

- Zmodernizujemy nawierzchnię drogi oraz chodniki. W budżecie są na ten cel pieniądze. Dopiero końcowa analiza pozwoli podliczyć koszty - tłumaczy Roman Penkała z Urzędu Miasta.

Równolegle będzie naprawiana sieć wodociągowa i gazowa. W przyszłym roku ulica Barlickiego prawdopodobnie będzie nie do poznania.

- Zamieszkałam w Lipinach, bo tu czynsze są najtańsze, na pewno nie ze względu na okolicę, ale przecież każdy chce żyć jak człowiek. Nareszcie jest szansa na jakieś zmiany. Do tej pory nasza dzielnica była traktowana jako ta gorsza. W pozostałych remontów jest więcej. Tu wszystko wygląda jakby czas się zatrzymał i nie mógł ruszyć dalej - ubolewa 26-letnia Katarzyna.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Gojira napisał(a):

No, takie wiadomości cieszą :) Byle by tylko się nie okazało, że nagle ktoś stwierdzi, że remont wyjdzie taniej, jeśli zlikwiduje się torowisko - co niestety w naszych warunkach jest bardzo realne

07.11 23:46:30

Ravel napisał(a):

@Gojira: nie martw się, na Lipinach opłaca się remontowac, a zlikwiduje się w Sosnowcu, bo "najwięcej strat przynoszą tramwaje w Zagłębiu". Z torowiska 24 i 27 będzie tyle złomu do sprzedania, że te 8 milionów na Lipiny spokojnie się znajdzie.

08.11 08:19:15

Ravel napisał(a):

Może jednak od razu dodam, żeby nie wywoływać niepotrzebnych wojen: oczywiście, nie mam nic przeciwko remontom poza Zagłębiem i cieszę się z tego, ze coś się dzieje, ale to jest bardzo gorzka radość. W jednym artykule czytam o kosztownym remoncie na bocznej linii, a w drugim o planach likwidacji linii biegnącej przez całe ponad 200-tysięczne miasto, w dodatku niewymagającej natychmiastowych, kosztownych nakładów w celu utrzymania przejezdności. W dodatku, po likwidacji niemal całego górnictwa w Zagłębiu przez ekipę profesora z Gliwic i jego niedawnym, rozbrajająco szczerym przyznaniu na lamach sosnowiec.info, że w przypadku ponad 20 kopalń można się było w jednym czy dwóch przypadkach pomylić (tak, jakby konsekwencją tej pomyłki było wycięcie o jedno drzewo więcej, a nie przemiana dosyć zamożnej, górniczej dzielnicy w przedmieścia Kalkuty), płynące ze Śląska hasła, że w Zagłębiu coś przynosi wyjątkowe straty, działają na mnie jak czerwona płachta na byka.

08.11 08:55:40

lysy napisał(a):

@Ravel Sory, ale tutaj miasto placi za remont. Wiec co Swietochlowice maja sponsorowac torowiska Sosnowca? Prosze CZYTAĆ ZE ZROZUMIENIEM.

08.11 11:16:21

Kysu napisał(a):

Wreszcie robia coś na lini 17,bo to chyba najgorsze tory na Śląsku tam są.Obejrzyjcie sobie film "Z Odzysku" i tam w jednym momencie jest super pokazane perspektywistycnie jak ta ulica wyglądała koło 3 lata temu.Miasto Świętochłowice na pewno pkrywa koszty przebudowy samej ulicy z chodnikami,ale nie wiem jak to jest z torami:hmm:Czy T.Śl. pomoże miasto:hmm:

08.11 11:56:04

Ravel napisał(a):

@lysy: proszę myśleć. Wiem o tym, że remont finansowany jest głównie z budżetu Świętochłowic, skoro jednak jest przeprowadzany z aprobatą TŚSA to znaczy, ze tam zamknięcia linii się nie planuje, chociaż też jeździ po okolicy, gdzie zapewne odsetek gapoli jest w granicach błędu statystycznego. W Sosnowcu natomiast tramwaj może jeździć bez żadnych potężnych nakładów, bo chociaż torowiska są wyeksploatowane, to plany zamknięcia 24 i 27 nie wynikają z przyczyn technicznych (do utrzymania ruchu konieczny jest remont, którego nie ma kto przeprowadzić), tylko z jakiegoś absurdalnego stwierdzenia, że „najwięcej strat przynoszą tramwaje w Zagłębiu”.
Poza tym, jeśli w celu dalszej eksploatacji 24 i 27 konieczny jest jakiś remont, to niech TŚSA wystąpią o jego współfinansowanie do władz Sosnowca. Jeśli miasto odmówi, wówczas niech TŚSA podadzą to do wiadomości. Nie bronię władz Sosnowca, ale póki co sytuacja wygląda tak, że KZK GOP, przy braku sprzeciwu ze strony Tramwajów, planują cięcia w Sosnowcu, a miasto jest za utrzymaniem tych tramwajów.

08.11 12:30:49

Panewniczanin napisał(a):

Ciekawe jakie fantazyjne tablice przygotują tramwajarze...

08.11 14:02:31

Vegeta napisał(a):

"Organizacją transportu zastępczego zajmie w czasie remontu Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego".
Strach się bać ;-)

@Ravel: odcinki linii 26 do Niwki i 27 do Kazimierza również się sypią; nie wiem nawet czy tory nie są tam w gorszym stanie niż w Lipinach. Podobnie z torami do Milowic i Zagórza. Ale miasto i KZK mają to w d..ie. I jedni i drudzy czekają chyba, aż krasnoludki ufundują i wymienią torowisko.

Co do odcinka 24 biegnącego wzdłuż Narutowicza - to zaryzykuję stwierdzenie, że to chyba najlepiej zachowane torowisko (z tych nieremontowanych) w Sosnowcu :-). Aż się prosi o przedłużenie wgłąb Środuli! Ale co tam, KZK tu se wytnie, a tam przecie mają 55 i 188...

08.11 14:08:43

Gojira napisał(a):

@Ravel: rozumiem Twoje oburzenie, ale czy nie uważasz, że jest w Twojej wypowiedzi troszeczkę przesady? Muszę przyznać, że faktycznie można odnieść wrażenie, że KZK uparło się na Zagłębie jednakże spójrzmy na fakty:
- Zlikwidowane linie
* 8 Linia "Śląska"
* 25 Linia "Zagłębiowska"
- Linie planowane do likwidacji
* 12 Linia "Śląska"
* 18 Linia "Śląska"
* 24 Linia "Zagłębiowska"
* 27 Linia "Zagłębiowska"

W związku z powyższym można stwierdzić, iż likwidacja linii odbywa się równo - pół na pół.

A jeśli chodzi o kopalnie to pragnę zauważyć, że były one likwidowane zarówno w "Zagłębiu" jak i na "Śląsku"
Proszę zauważyć, że Zagłębie i Śląsk wstawiałem w cudzysłów gdyż dla mnie jest to jedno - pod pojęciem Górny Śląsk (Śląsk) rozumie się tereny Zagłębia, Częstochowy itd.

Pragnę dodać również od siebie, że pierwsze dotarły do mnie doniesienia o likwidacji linii 27 i od razu zacząłem działać w obronie "Zagłębiowskiego" tramwaju - pisałem do UM Sosnowca, KZK GOP-u itd. Przy zamykaniu linii 8 i 25 walczyłem zaciekle o ich utrzymanie. Toczę polemikę z inteligentnym inaczej radnym sosnowca K. Haładusem ( http://www.kapitalizm.repub... ). Pomimo, że mieszkam w Bytomiu, ale dla mnie podział na Zagłębie i Śląsk jest fikcją - wszyscy jesteśmy ludźmi i jednym narodem i zamiast toczyć wojny powinniśmy się wspierać i walczyć wspólnie o lepszą przyszłość (nie tylko tramwajów) a zapewne wyjdzie nam to na dobre.

08.11 14:54:13

Ravel napisał(a):

@Gojira: cieszę się, że takie masz podejście i w sumie ono jest bardzo podobne do mojego. Ja też uważam, że przy szacunku dla tradycji i historii Zagłębia i Górnego Śląska, jesteśmy już de facto jednym regionem i tak należy go postrzegać. Obawiam się tylko, że Twoje i moje poglądy mogą się różnić od poglądów oficjeli. Jak pisałem na forum, znajoma pracowała przez wiele lat w WPK, później jakiś czas w PKT i wielokrotnie mówiła, że stosunek jej przełożonych do tramwajów w Zagłębiu zamykał się w stwierdzeniu „a po co tramwaje w Sosnowcu”. Patrząc na to co się dzieje dzisiaj, trudno uwierzyć w to, że TŚSA nie jest jest obarczona tym mentalnym dziedzictwem. Spójrz na linie, które wymieniłeś: o likwidację 12-ki walczą tak naprawdę władze Chorzowa. Podobnie jest w przypadku 18-ki, gdzie różne środowiska nalegają na jej usunięcie ze względów bezpieczeństwa. W Sosnowcu władze miasta chcą utrzymania tramwajów. Nikt nie wnioskuje o ich likwidację. Nikt, poza KZK GOP (prawdopodobnie na wniosek – formalny lub nie – TŚSA). Czym można to uzasadnić? Linia 27 na niemal całej swojej trasie korzysta z torowiska wspólnego z innymi liniami. Począwszy od Będzina jest to 28, później 21 i 24, a dalej 26. Po jej likwidacji pozostaną koszty stałe związane z utrzymaniem torowiska od Zajezdni do Dańdówki, ale spadną wpływy z eksploatacji tej trasy. Tylko końcowy odcinek linia ta pokonuje jako jedyna na szlaku. Jednak nawet tam sytuacja nie wygląda źle. Patrząc na to, że linia 27 w dni robocze kursuje co 20 minut i obsługiwana jest składami (stawka OIDP 1,8 jak za jeden wagon), to w ciągu godziny na jednym kilometrze torowiska zarabia dla tej spółki blisko trzy razy tyle (2,7), co śp. linia 25! Dlaczego więc TŚSA chce ją wykończyć? Jaki rachunek ekonomiczny za tym przemawia?
Dziękuję Ci za życzliwą postawę wobec zagłębiowskich tramwajów (i nie tylko), ale nie czuję się spokojny, że TŚSA traktuje Sosnowiec odpowiednio sprawiedliwie.

@Vegeta: owszem, ale taka sytuacja trwa już jakiś czas i jeszcze trochę może potrwać. Nie trzeba zamykać tych linii, bo nie ma możliwości ich dalszej eksploatacji bez gruntownego remontu. Za kilka lat sytuacja może się zmienić i mogą pojawić się zapowiadane remonty. Przy takim podejściu KZK GOP i TŚSA to za kilka lat może już nie być co remontować w Sosnowcu.

08.11 17:05:32

Vegeta napisał(a):

@Gojira:

Ale teraz spójrz, jaka jest łączna długość wszystkich linii na Śląsku, a jaka w Zagłębiu. Tu likwidacja 27 to spory cios.

Załóżmy, że jednak dochodzi do wycięcia linii 24 i (jednej z najdłuższych) 27. Wtedy, z pewnością dołączy do nich także 26 ze względu na fatalny stan torowiska. I co nam w Sosnowcu zostanie? Ogryzek... A potem, wytnie się jeszcze linię do Milowic i Zagórza, bo są autobusy... Life by KZK-GOP.

Tfu tfu... Oby tylko nie doszło do w.w. reakcji łańcuchowej: tu zlikwidujemy jedną linię, za rok drugą, trzecią, itd...

08.11 17:42:40

użytkownik napisał(a):

A czy firma Kroimy Zawieszamy Kasujemy (KZK GOP) nie wie, że tramwaj linii 17 jedzie aż do Chebzia? Dlaczego więc nie ma połączenia zatramwajowego z Łagiewnik do Chebzia? Znowu "optymalizacja" wygrała z dobrem pasażerów.....

08.11 18:43:46

pasażer km napisał(a):

@Vegeta-<ironia mode on>a może zlikwidujemy KM,bo przecież są samochody?<ironia mode off>

08.11 19:16:06

memphis napisał(a):

@użytkownik: te kilka osób na dzień może jechać z przesiadką w Piaśnikach albo zrobić sobie spacerek w Lipinach i wsiąść w 11.

08.11 19:47:52

Vegeta napisał(a):

@pasażer km
<real KZK life mode on>
Źle mnie zrozumiałeś. Ja NIE chcę likwidacji tych tramwajów, jeździłem nimi (24 i 27) od lat, sam się również podpisałem pod Listem Otwartym.

Chodzi mi o to, że jeśli w KZK nadal będą tak wszystko wycinać, to za 10-15 lat zostanie może z 5-6 linii autobusowych i jedna tramwajowa... Tu wszystko jest możliwe. Potem stwierdzą, że i to się nie opłaca i znowu będzie ciach...

Tak jak ktoś wyżej napisał:
Kroimy Zawieszamy Kasujemy
<real KZK life mode off>

08.11 20:07:25

anna napisał(a):

A mogę zapytać czemu na wahadło 10 wysyłane są 2 składy? Tramwaj ma jechać co 21 minut wg rozkładu i w każdą stronę jechać około 6 minut. 6 i 6 to 12 a 21 - 12 to 9 minut na postój. To 38 w Bytomiu ma po 5 minut w każdą stronę i 5 minut (w szczycie) postoju i starcza eNka. Czyżby dlatego są dwa składy by na trzecim z pięciu przystanków tramwaje mogły się minąć? No i nasuwa się drugie pytanie. Jak się ma kursowanie linii 10 do 17 skoro jedna będzie co 21 minut a druga co 14?

08.11 23:39:06

memphis napisał(a):

Z takimi pytaniami to chyba najlepiej się zwrócić do KZK GOP, bo trudno znaleźć logiczne wytłumaczenie dla tych faktów :)

09.11 00:04:10

daru napisał(a):

Do KZK to mówić lub pytać jak grochem o ścianę

09.11 00:31:12

Gojira napisał(a):

@Vegeta, @Ravel: Macie racje ;)

Tak czy siak, JESTEM Z WAMI! :)

09.11 01:13:28

budda napisał(a):

Amen:)

09.11 15:52:58

Kysu napisał(a):

Jakby rządzili komunikacją miejską tacy ludzie jak my to by nie było żadnych kasacji.Kto ma w głowie olej ten idzie na kolej i stawia na kolej.Jestem po szkole kolejowej i wiem jak ekopnomika transportu szynowego wygląda.Ci ludzie co tam obecnie rządzą nie mają o tym pojęcia i mamy to co mamy.

09.11 18:18:17

andrzejh69 napisał(a):

Kysu - tak bo zamiast fachowców rządzą nami politycy-populiści, a fachowcy służą im po to żeby wytłumaczać publiczności ich głupie decyzje.

10.11 08:50:20

krystian napisał(a):

A jak tą ulicą w czasie remontu itd przejadą autobusy linii 102 i 201. Zwłaszcza chodzi mi o tę pierwszą. Czy będzie jakiś sensowny objazd dla nich.

10.11 20:11:41

konrad260 napisał(a):

Re: krystian - linia nr 102 nie jeździ przez Lipiny i w tym remoncie nie będzie mieć objazdów co do 201 to w późniejszych etapach będzie mieć skrócona trasę przez Bieszczadzką. Proponuje szybki przejazd bo losy linii nr 102 są policzone :)

10.11 22:01:53

krzyś napisał(a):

102 do kasacji ? ten gop to chyba całkiem pojeba...

11.11 12:07:48


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!