PKP PR walczy z KZK GOP o klienta?
29.01.2008
Polskie Koleje Państwowe opublikowały rozkład jazdy i cennik dla reaktywowanej od 31 stycznia linii kolejowej Gliwice-Bytom. Oferta PKP PR powinna stanowić znaczącą konkurencję dla usług oferowanych przez KZK GOP.
Na nieczynną od kilku lat dla ruchu pasażerskiego trasę powracają pociągi pod szyldem PKP. Miasta łączyć będzie 21 par kursów (15 w dni wolne), a czas przejazdu wynosić będzie 20 minut. Ceny biletów zostały określone na promocyjnym poziomie - 3 zł za jednorazowy (normalny) oraz 73 zł za bilet miesięczny w relacji tam i z powrotem. Dla studentów przy uwzględnieniu 37% ulgi, kwoty te wynoszą odpowiednio 1,89 zł i 45,99 zł. Pierwszy pociąg odjeżdża z Bytomia o 5:00, ostatni o 22:45. Odjazdy z Gliwic rozpoczyna kurs o 5:18, a kończy o 22:48.
» Zobacz rozkład jazdy i szczegółowy cennik na stronach PKP PR
Na podobnej trasie (Bytom-Gliwice) KZK GOP oferuje dwa bezpośrednie połączenia autobusowe - linie 280 i 850. Czas ich przejazdu, zależny od pory dnia, kształtuje się na poziomie ok. 50 minut (850) lub 1 godziny (280). Kursują jednak nieco dłużej, oferują także większą ilość par kursów. Co jednak istotne - przejazd w jedną stronę kosztuje 3,50 zł (4 zł od 1 kwietnia tego roku). Najtańszy bilet miesięczny uprawniający do przejazdu na całej trasie kosztuje 92 zł. Dla studentów wskazane wartości cenowe obniżamy o połowę.
Kolej wygrywa dwoma istotnymi aspektami - czasem przejazdu i ceną, a być może także komfortem podróżowania. Przewaga usług oferowanych przez KZK GOP to większa dostępność usług w cenie posiadanego biletu (miesięcznego).
Niestety nie istnieje bilet zintegrowany, który łączyłby zalety obu ofert. W tej sytuacji osoby mieszkające w dalszej odległości od dworca kolejowego nadal zmuszone będą kupować bilet miesięczny KZK GOP. Trudno ocenić jak wiele osób będzie stać na podwójny wydatek, który istotnie podraża koszty komunikacji na tej trasie. Być może istnienie tej linii wskaże władzom województwa i KZK GOP jak bardzo potrzebna jest integracja oferty. Taka pozorna konkurencja to bowiem w praktyce nic innego, jak wyrzucanie naszych pieniędzy w błoto. Jak wiemy zarówno autobusy jak i pociągi regionalne dotowane są bowiem z publicznej kasy.
copper napisał(a):
100% racji powinien byc na tej linii bilet wspolny KZK i PKP a wtedy pociagl jezdzil by pewnie rownie naladowany jak 850. Do 280 nie ma co porownywac bo ma tyle przestankow ze zapewne wiekszosc ludzi laduje sie w 850.
Poza tym moja uwage zwrocil dziwny kurs z Gliwic o 18:10... Dlaczego nie jest tak jak wszystkie 18:18? Przeciez skoro ktos konczy prace o 18:00 to w 10 minut nie doleci na dworzec....
29.01 01:10:09
AdaM napisał(a):
Nie wiem jak jest obecnie, ale z tego co pamiętam ulga studencka dla biletów miesięcznych wynosiła 49%
29.01 08:26:14
andrzejh69 napisał(a):
Mądry i zwięzły artykuł-popieram w 200% :)
29.01 08:28:00
JakubH napisał(a):
Pociąg powinien mieć też przystanek na Zabrzu Północ, gdzie jest dogodna przesiadka na tramwaj 3 do centrum Zabrza - takie połączenie powinno być szybsze niż jazda tramwajem 5 na całej trasie, pod warunkiem zgrania rozkładu jazdy pociągu z 3 na jednym kierunku (skomunikowania na Bytom).
Co do dziwnego kursu - pewnie gdzieś w okolicy jest planowe brutto i w PLK już "niedasie" tego poprzesuwać. Tradycja ustawiania pociagów pasażerskich pod towarowe ma głębokie korzenie.
29.01 09:09:39
wikibus.org andrzej napisał(a):
Nie tylko może, ale przede wszystkim komfortem podróżowania!!
29.01 11:53:04
yar napisał(a):
Jako użytkownik komunikacji miejskiej każdego dnia od około 4 lat chętnie wypowiem się w tej sprawie. Otóż mieszkając tak jak ja w Piekarach Śląskich lub dalej, oraz chociażby w dalszej dzielnicy Bytomia (Stroszek, Łagiewniki?) nadal jesteśmy zmuszeni podróżować do Gliwic autobusami.. Generalnie trzeba powiedzieć sobie, że to połączenie kolejowe jest TYLKO dla ludzi mieszkających blisko dworca kolejowego w Bytomiu a jest to OGROMNYM minusem tej alternatywy dla autobusów. Bo nie znam studenta, który byłby w stanie kupić bilet autobusowy za 50 zł i do tego kolejny kolejowy dla większego komfortu i czasu przejazdu. Oferta kolejowa była by świetna.. gdyby była zintegrowana z biletami kzkgop'u
zróbcie coś z tym..
29.01 12:10:37
kysó napisał(a):
Kwestia integracji to nie tylko linia Bytom - Gliwice, ale także Gliwice - Katowice - Dąbrowa Górnicza, Katowice - Tychy Miasto (w niedalekiej przyszłości) - w Warszawie mając bilet miesięczny mogę podróżować metrem, autobusem, tramwajem a także pociągiem - tam sięto opłaca, dziwym trafem jakoś tutaj nie bardzo...
29.01 13:12:57
LooL napisał(a):
ja mieszkam w Miechowicach i jak jsde do Gliwic to nie korzystam ani 280 ani z 850 za to podruzuje 57 i uwazam ze ta linia powinna za kazdym razem konczyc w Miechowicach a nie na Helence bo duzo mieszkancow Miechowic nia podruzuje..a bilet tak jak mowicie powinien byc wspolny
29.01 15:05:19
adam86 napisał(a):
Sztudenty mają 49%;) A co do rozkładu to w soboty są fajne 2 godzinne dziury...
29.01 15:17:13
Luk16 napisał(a):
Ja uważam że nie powinien powstać wspólny bilet PKP i KZK GOP. Moim zdaniem pociąg nie jest komunikacją miejską w najmniejszym nawet stopniu i powinno zostać tak jak jest. moim zdaniem linia 850 nie powinna zajeżdżać do Miechowic i wtedy byłoby o wiele lepiej. poza tym bilet miesięczny ulgowy kosztuje tyle samo na pociąg co na autobus (46zł), a taki bilet na autobus daje o wiele większe możliwości niż bilet PKP w tej samej cenie.
29.01 16:48:29
adam86 napisał(a):
@luk16: Zdziwiłbys się, gdybys się dowiedział co tu tak na prawdę nie jest komunikacją miejska...
29.01 18:16:55
adas napisał(a):
Luk16: Pociąg jest właśnie komunikacją miejską. Tak samo jak metro... Zobacz sobie jak wygląda Szybka Kolej w Trójmieście czy U/S-banh w Berlinie...
Tak to powinno wyglądać na Śląsku:
* pociag na dłuższe odległości (Bytom-Gliwice, Gliwice-Kato, Tychy-Katowice...)
* a potem przesiadka na autobus/tramwaj po mieście (aby do dzielnic się dostać)
29.01 18:42:32
suchy napisał(a):
@AdaM i adam86 - jakie 49% ?? kiedy wy ostatnio jechaliście pociągiem?? studenci od paru lat mają zniżkę 37% na przejazdy pociągami a o zniżkę 49% to walczą żeby ją przywrócili na nowo..
a co do tego że to połączenie jest tylko dla ludzi którzy mieszkają obok dworca - czy ktoś z was narzeka że mieszka np na drugim końcu gliwic i musi płacić za dodatkowy bilet żeby dojechać do centrum żeby wsiąść w pociąg do katowic? kursy na trasie gliwice-katowice kursują od niepamiętnych czasów i nikt nie mówi że nie opłaca się tam jeździć bo trzeba mieć dwa bilety..
29.01 19:09:17
slowak99 napisał(a):
@Luk16: człowieku co Ty mówisz? Czepiasz się, że pociąg to nie km, bo kursuje na dłuższych trasach? To w takim razie linia 850 to chyba jakiś PKS! A gdyby była integracja,i PKP i KZK miałby z tego korzyści. Pociągi też mogą jeździć na trasach równoległych do autobusów, a i może być szybszy. Zauważ ile więcej byś miał połączeń, możliwości, wygody co najważniejsze czasu, gdyby był wspólny bilet.
29.01 19:45:02
YoMaHa napisał(a):
@suchy: Ty o zniżkach studenckich lepiej się nie wypowiadaj, bo poziom czytania ze zrozumieniem jest zatrważająco niski. Ulga 49 % jest dla biletów miesięcznych...
29.01 22:47:23
butthead napisał(a):
Nikt nie narzeka. Po prostu na dzień dzisiejszy ma miesięczny KZK i wybiera 870.
29.01 23:45:21
niezadowolny_666 napisał(a):
dla nas, mieszkańców miechowic, dojeżdżających do roboty do "biedaluxa" komunikacją, to połączenie nic nie wnosi. ani taniej ani szybciej :( bez integracji kolei i tzw. "kzkgop" nic się nie poprawi... sorki ale nie jest to rozwojowy pomysł :(
30.01 04:43:16
Henryk napisał(a):
@luk16 - wydaje się że jesteś nastolatkiem, który jeszcze nosa na świat nie wystawiał. Zadziwiające, że młody człowiek ma tak zamknięty sposób myślenia.
30.01 08:56:35
Ahorcado napisał(a):
Troche mi glupio sie zrobilo, jak przeczytalem cene miesiecznego na tej trasie, bo dojezdzajac do Gliwic z Katowic place 100 zl wiecej.
Co w polaczeniu z biletem KZK GOP jest po prostu smieszne (zwlaszcza, ze najtrudniej jest dojechac do dworca PKP w Katowicach).
30.01 11:04:39
1976_darek napisał(a):
Narzekacie... I tak w najgorszej sytuacji sa mieszkańcy Tychów. Już teraz, żeby dojechac z Tychów do wielu dzielnic Katowic (np. Józefowiec czy Tysiąclecie), potrzeba dwóch biletów miesięcznych (MZK i KZK). Jak uruchomią pociąg, to dojdzie trzeci bilet (MZK, PKP i KZK). Jeśli do tego, co musi zapłacic pasażer za przebycie w/w ok 20km dodamy fakt, że Tychy rocznie dotują komunikację miejską na poziomie podobnym do prawie dwukrotnie większego Sosnowca (pod względem liczby mieszkańców), dodamy do tego wielkie dotacje wojewódzkie do PKP PR i dotacje miast zrzeszonych do KZK... to wychodzi chyba najdrożej w Polsce. O jakości, częstotliwości kursów, wzajemnym dostosowaniu rozkładów różnych przewoźników i braku komunikacji w nocy nie wspomnę... :(
30.01 11:23:49
adas napisał(a):
@1976_darek: Z tego co pamiętam to linia Tychy Miasto-Katowice ma mieć (miała) zintegrowany bilet z komunikacją. Nie wiem czy się to uda, ale chyba łatwiej będzie się dogadać MZK Tychy z PR PKP niż z KZK GOP-em. Może wtedy będą potrzebne tylko 2 bilety?
Do tego województwo myślało nad strefowym biletem kolejowym - nie wiem kiedy to się pojawi...
30.01 13:10:44
Kysu napisał(a):
Dobrze,niech kolej walczy o klienta.Przynajmniej wiecej pociagów wróci na śląskie tory.Kolej to tańszy środek transportu o ile frekwencja sie utrzyma i w ogóle o złotówkę taniej pociag ma kosztować z Bytomia do Gliwic od tego 850.Wreszcie sie udało przewozy pasażerskie na tej lini wznowić.
30.01 13:16:47
TP napisał(a):
Ten tytuł artykułu jest ciekawy. Dzięki takim głupim i niepotrzebnym walkom w stylu KZK GO kontra PKP kontra PKS w naszym kraju wygrali busiarze i prywaciarze ze swoimi złomami. Do tak dużej degradacji transportu publicznego jak w Polsce nie doszło nigdzie w żadnym kraju dawnego bloku wschodniego może poza Bułgarią czy republikami zakaukazkimi... My musimy działać błyskawicznie. Wspólny bilet PKP plus komunikacja miejska (nie tylko KZK GOP!!!) powinien już funkcjonować 10 lat, a teraz zwlekanie z każdym miesiącem to konkretne straty przede wszystkim dla pasażerów i dla naszych dróg! Przy takim systemie nie opłaca się przesiadać na Śląsku... Lepiej wybrać auto i dokorkować nasze drogi...
30.01 13:56:24
adam86 napisał(a):
@1976 darek: nie, dotacje u nas są mniejsze, niż w większości dużych miast.
30.01 15:03:38
margrabia napisał(a):
Niestety wróżę szybki koniec tej linii. Może i szybkość podróżowania ok, komfort będzie bo wagony pojadą puste (chyba że tak jak na linii Katowice - Gliwice kursować będzie jeden skład). Największą wadą tej linii jest brak przystanków pośrednich - mieszkańcy Zabrza i bocznych dzielnic Bytomia wybiorą KZK GOP. Kto będzie jeździł pociągiem?
30.01 20:05:48
adas napisał(a):
margrabia: Jest stacja w Bobrku. Mieszkańcy centrum Centrum pewnie też będą korzystać. Może się znajdą jacyś ludzie, którym będzie zależeć na czasie i będą dojeźdzać z innej dzielnicy (Stroszek?) lub miasta (Piekary, Radzionków?) i w Bytomiu będą wsiadać do pociagu zamiast do autobusu...
To się okaże. A Gliwice-Katowice przegrywa ceną a ludzie jeżdzą, więc nie ma co porównywać na razie...
Piszą, że się zwroci im to jak będzie jeździło 20-30 osób w każdym pociagu. Sądze, że się taka liczba znajdzie...
30.01 23:33:46
mieszko966 napisał(a):
Tylko co nam przyjdzie ze zintegrowanego biletu jeśli będzie on droższy niż bilety autobusowy i kolejowy osobno? A że może być droższy dowodzi przykład Trójmiasta, gdzie trzeba za taką przyjemność zapłacić nawet 200 zł.
http://www.mzkzg.org/?subpa...
31.01 10:03:16