Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaje Śląskie trafiły w ręce gmin

30.05.2007

Tagi: Tramwaje Śląskie, KZK GOP – Dodał: Jakub Jackiewicz

Dziś w południe w Katowicach podpisana została umowa przekazująca akcje spółki Tramwaje Śląskie S.A. w ręce KZK GOP.


Uroczystość odbyła się w galerii "Rondo Sztuki" na katowickim Rondzie im. gen. Ziętka. Uczestniczyli w niej m.in. Minister Skarbu Państwa Wojciech Jasiński, Wojewoda Śląski Tomasz Pietrzykowski, Przewodniczący Zarządu KZK GOP Roman Urbańczyk, Z-ca Przewodniczącego Zarządu KZK GOP i Prezydent Katowic Piotr Uszok, Członek Zarządu KZK GOP i Prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz, Przewodniczący Zgromadzenia KZK GOP i Prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza, przedstawiciele Zarządu Województwa Śląskiego, władz gmin oraz Zarządu Tramwajów Śląskich S.A. i Biura KZK GOP.

Minister Jasiński i Prezydent Katowic Piotr Uszok, fot. P. Wiśniewski

Na miejsce goście i gospodarze przyjechali dwoma specjalnymi tramwajami - zabytkowym wagonem N 1100 i niskopodłogowym 116Nd 810. Trasa wiodła z Rynku do Ronda, po drodze pasażerowie otrzymali pamiątkowe bilety. Wagony kursowały później jeszcze przez chwilę po centrum Katowic, przejazd nimi był bezpłatny dla pasażerów.

fot. P. Wiśniewskifot. P. Wiśniewski

Umowę nieodpłatnego przeniesienia własności 100% akcji Skarbu Państwa w spółce "Tramwaje Śląskie" S.A. w Katowicach na rzecz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach podpisał ze strony Skarbu Państwa Wojciech Jasiński, a ze strony KZK GOP Roman Urbańczyk i Piotr Uszok. Tym samym KZK GOP stał się właścicielem przedsiębiorstwa tramwajowego. Minister Skarbu Państwa uwzględnił wniosek KZK GOP, złożony w trybie art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). Umowa dotyczy 100% z 9,5 mln akcji o wartości nominalnej 10 zł każda (czyli o łącznej wartości nominalnej 95 mln zł).


Po podpisaniu umowy oficjele przeszli na przystanek tramwajowy na Rondzie, gdzie zawiązali pamiątkowe wstążki na lusterkach pierwszego tramwaju jaki nadjechał - był to poc. 131 obsługiwany wagonem 105Na 688. Takie same wstążki (z logo KZK GOP i napisem "TRAMWAJE Śląskie są ŚLĄSKIE") motorowi wszystkich pociągów kursujących po Katowicach przywiesili na wagonach ok. godz. 13. Na płycie Ronda grała również orkiestra zakładowa Tramwajów Śląskich.

fot. P. Wiśniewskifot. P. Wiśniewski


Po powrocie do wnętrza kopuły odbyła się konferencja prasowa. Wszyscy uczestnicy uroczystości zgodnie stwierdzili, że to długo oczekiwany krok, ale dopiero teraz rozpoczyna się wielka praca związana z doprowadzeniem komunikacji tramwajowej w regionie do odpowiedniego stanu. Władze KZK GOP zamierzają przygotować program naprawy infrastruktury oraz modernizacji taboru. Zamierzają również występować o środki unijne. Koszt niezbędnych remontów i innych działań zmierzających do poprawy stanu komunikacji tramwajowej wyceniono wstępnie na ok. 3 mld zł w perspektywie kilku-kilkunastu najbliższych lat.

Przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyk, zapytany przez dziennikarzy kiedy pasażerowie będą mogli odczuć jakąkolwiek poprawę odpowiedział, że nie tak prędko. Stwierdził, że ciężar finansowy niezbędnych modernizacji jest tak duży, że możliwe będzie kupno maksymalnie 15-20 nowych wagonów rocznie oraz remonty kilku kilometrów torowisk.

Urbańczyk zapowiedział, że już jutro odbędzie się zgromadzenie akcjonariuszy (w praktyce zapewne posiedzenie Zarządu KZK GOP) na którym będzie rozpatrywany jeden punkt - zmiany w radzie nadzorczej. Spośród pięciu jej członków trzech powołuje właściciel, a pozostałych dwóch wybiera spośród siebie załoga.


Dziś Tramwaje Śląskie S.A. wykonują (na zlecenie KZK GOP) prawie 19,5 mln wozokilometrów w skali roku, za co otrzymują zapłatę wysokości ponad 135 mln zł. Środki te jednak z ledwością wystarczają na bieżące funkcjonowanie. Pracownicy służby ruchu oraz służb technicznych są najgorzej opłacani w Polsce. Firma posiada 356 wagonów liniowych (oprócz wagonów typu N eksploatowanych na linii 38 w Bytomiu, najstarsze, czyli 102Na, wyprodukowano w 1970 roku). Kursują one obecnie po sieci tramwajowej długości 361 km toru pojedynczego.

Spojrzenie w historię

Tramwaje na Górnym Śląsku rozpoczęły kursowanie 27 maja 1894 r. - wówczas uruchomiono linię z Gliwic do Piekar Śląskich, obsługiwaną trakcją parową. W 1898 roku rozpoczęto elektryfikację linii - ten rok uznawany jest za początek historii przedsiębiorstwa tramwajowego (choć było ich na przestrzeni tych 110 lat wiele). Od 1951 roku tramwaje funkcjonowały w ramach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Rozbicie WPK na kilkanaście niezależnych przedsiębiorstw autobusowych i odrębne, podległe wojewodzie, Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, nastąpiło z dniem 1 października 1991 r. PKT przez wiele lat samodzielnie prowadziło przewozy tramwajami, emitowało bilety i wspierane dotacjami z budżetu państwa prowadziło nawet sporo inwestycji. Od 1998 roku system ten załamał się. 4 lutego 2000 r. podpisano umowę między KZK GOP, a PKT na mocy której tramwaje rozpoczęły kursowanie na zlecenie KZK GOP, a bilety emitowane przez PKT przestały obowiązywać z końcem lutego 2000 r. 1 stycznia 2003 r. dokonano komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego jakim było PKT i utworzona została jednoosobowa spółka Skarbu Państwa pod nazwą Tramwaje Śląskie S.A. Dopiero teraz, 30 maja 2007 r. spółka ta została skomunalizowana.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

YoMaHa napisał(a):

W mordę, ziomki "warką" jechały! To chyba ukłon w stronę Mazowsza (jak mnie nie myli wiedza geograficzna)...

30.05 20:47:10

kwachu89 napisał(a):

Ja bym poszedł z tej okazji na flaszeczkę :P... taka okazja nie zdarza się codziennie...

30.05 20:54:45

Dave napisał(a):

Akurat byłem przed 13-ą w centrm Katowic i przejechałem się Karlikiem na linii "S" a potem jeden przystanek na Rondo eNką - ludzi było co nie miara w nich - w końcu to darmowe przejazdy! ;-)
Na Rondzie spotkałem redaktora naczelnego WPK (pozdro), w tramwajach specjalnych ziomków z KMTM. Szkoda, że od początku nie uczestniczyłem w tej "imprezie" i nie wiedizałem, że w Galerii jest wystawa na temat historii tramwajów bo chętnie bym obejrzał :(
Teraz pozostaje czekać (i to wcale nie krótko jak się okazuje) na zmiany w komunikacji tramwajowej na Śląsku i w Zagłębiu! Bo jak widać, rewolucji nie będzie :(

30.05 21:05:19

BZWKato napisał(a):

Nareszcie!!! @ kwachu89: taka okazja zdarza się rzadziej niż konklawe :P:P

30.05 21:09:51

P.M.M. - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):

Wspaniała informacja. W końcu jesteśmy na właściwym torze do przyszłości ;)

30.05 21:46:04

Ahorcado napisał(a):

To jak gwiazdka :)

30.05 23:22:59

slavco napisał(a):

Jaką ładną zrobiliśmy wystawę :)

31.05 09:46:45

Vegeta napisał(a):

Wspaniała wiadomość!

31.05 16:22:01

YoMaHa napisał(a):

@Slavco: Się ładną wystawę zrobiło - się ma fotkę z ministrem na pierwszej stronie :-D

31.05 16:47:38

osa napisał(a):

Mam nadzieję że znajda się również pieniądze na jakieś konkretne podwyżki dla pracowników (fizycznych!) bo inaczej za niedługo nie będzie miał kto łatać te złomy. Ludzie po 6-ciu latach bez złotówki podwyżki maja już dosyć pracowania za ~1000zł netto.

31.05 19:13:12

mieszko966 napisał(a):

Ciekawe, co będzie teraz z Będzinem, który ma u siebie tramwaje, ale po akcje się nie zgłosił??

01.06 01:35:36

YoMaHa napisał(a):

Z Będzinem jak z Będzinem, co będzie z komunikacją tramwajową "w ogólności". Zwłaszcza w kontekście tego, co się na bieżąco dzieje z kasą z Brukseli...

01.06 19:39:30

budda napisał(a):

Jak miło patrzeć na tyle pozytywnych komentarzy:) Wszystkim sie podoba w tym samym czasie, nie moze byc:D Mi tez się to podoba, oby jak najwięcej takich wydarzeń.
A co się dzieje z kasą z brukseli?

01.06 22:20:45

YoMaHa napisał(a):

@budda: Rajuśku, kto chce ten znajdzie ;-) A kto powinien chcieć, to już wszyscy doskonale wiemy. Bruksela w każdym razie nie będzie nikogo prosić na kolanach, by wziął od niej kasę :-D Gdyby ktoś porządnie pogłówkował, to w dalszej perspektywie nawet takie dni otwarte można by było finansować via Unia...

02.06 07:45:31


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!