Wieści taborowe - Kłosok Żory
30.05.2013
W firmie Andrzeja Kłosoka sporo zmian taborowych. Przenumerowania, przesienia, trochę kasacji, a także sporo nowości, głównie marki MAZ.
W 2009 roku Kłosok wykupił udziały w spółce Omnitech, która w konsorcjum z Tadeuszem Powichrowskim obsługiwała linie 57, 80 i 288. Siedziba spółki przeniesiona została z Gliwic do Żor. Z biegiem czasu tabor Omnitecha zunifikował się z resztą autobusów nowego właściciela, a wraz z końcem umowy przewozowej (31 maja 2012 r.) w całości formalnie wtopił się w park taborowy Kłosoka. Ostatnimi autobusami eksploatowanymi przez Omnitech na swoich liniach były: Volvo B10L-60/Säffle 5000 nr 33 i Volvo B10LA-55/Säffle 5000 nr 38 oraz dwa MAN-y NG272 nr 35 i 36 (wszystkie następnie skasowane), dwa MAZ-y 107 nr 39 i 40, Solaris Urbino 15 nr 42 oraz Mercedes O405GN nr 65, a także Volvo B10L-60 nr 32, które trafiło do Jaroszka i jest wystawione na sprzedaż.
Spośród innych autobusów skasowane zostały MAN NL202 nr 27, 28 i 50, Mercedes O405N nr 30 oraz Autosan A1010M nr 23.
Na przełomie roku 2012/2013 MAN-y NL223 nr 10 i 11 trafiły do Pawelca (tam otrzymały numery 102 i 101). MAN NL223 nr 13 przeniósł się za to do V-Busa (z tym samym numerem).
MAN NÜ313 nr 5 przez pierwsze cztery miesiące 2013 roku jeździł w ŚKA Wałbrzych z numerem 7. W Wałbrzychu przebywał także MAN NL222 nr 9 (z numerem 13).
W styczniu 2012 r. kilka pojazdów obdarowano numerami bocznymi. Trzy mikrobusy Volkswagen LT46 otrzymały numery 2 (SZO 14JM), 5 (SZO 59JE) i 6 (SZO 15GV), a we wrześniu 2012 r. dwa autobusy zakupione w październiku 2011 r. z PKS Rybnik otrzymały numery 22 (Jelcz 120M/3) i 23 (Autosan A1010M).
Ponadto niektóre wozy przenumerowano – w styczniu MAN NL202 nr 24 stał się numerem 70, w kwietniu Mercedes O405N nr 29 stał się numerem 71, a w grudniu MAN NL223 nr 12 stał się numerem 17 (to już siódma obsada tego numeru), a dla równowagi z 17 na 13 przenumerowano innego MAN-a NL263.
Od kwietnia 2013 r. mikrobus Iveco Daily UniJet nr 10 funkcjonuje z numerem 13, a inne Iveco TurboDaily (nr rej. SZO 29AK) wzbogaciło się o numer boczny 14. W okresie od grudnia 2012 r. do kwietnia 2013 r. Solaris Urbino 15 nr 42 jeździł z numerem 23.
Pojawiły się również nowe autobusy. Przede wszystkim MAZ-y. Aż pięć sztuk modelu 103 z Belgradu z 2005 roku (nr 15 i 16, 68, 69 i 72) oraz podobny, choć rocznik 2006, nr 41 podebrany po sąsiedzku z firmy Aska Żory (ex 13).
Nowości w zakresie modelu 203 reprezentują trzy wozy ex Henryk Polak – nr 17 (ex 45), 18 (ex 46) i 19 (ex 37, po drodze miał epizod w Asce/Rudpol-opie z numerem bocznym 2).
MAZ 103 nr 15 na początku 2013 roku przeniósł się do Aski (z numerem 105). Tymczasem MAZ 107 nr 39 w dniu 22 kwietnia 2013 r. miał pecha i uległ spaleniu.
Do Kłosoka trafiły także dwa MAN-y NG313. Jeden z nich, rocznik 2003, pochodzi z UniBuss Oslo i otrzymał numer 35, a drugi z numerem 73 to rocznik 2002, a pochodzi z Müller Riedstadt.
Wśród nowości jest również Solaris Urbino 12 nr 67 (ex BVG Berlin, rocznik 2002) jeżdżący od stycznia 2012 r. Kolejny berliński Solaris pojawił się rok później i jeździ z numerem 20.
Pod koniec grudnia 2012 r. u Kłosoka odnalazł się także prototypowy Jelcz M101I – ex PKM Tychy nr 166 (po drodze przebywał także u Natana z Płazy). Oznaczono go numerem 14.
W wodzisławskiej zajezdni pojawiły się także świeżo sprowadzone dwa Neoplany N4416 z 2001 roku (nr 9 i 11) oraz MAN-y NL223 (nr 10 i 12).
W styczniu i lutym 2013 roku park taborowy wzbogacił się o kolejne MAZ-y 103. Pierwszy z nich, nr 74, jeździł wcześniej u Henryka Polaka z numerem 38. Drugi to import prawdopodobnie z Belgradu, oznaczono go numerem 75. Ponadto sprowadzono MAZ-a 203 z MPK Kielce, otrzymał nr 76.
Przegląd należy uzupełnić informacją, że od 1 sierpnia do grudnia Kłosok korzystał z wypożyczonego z PKM Jastrzębie-Zdrój Solarisa Urbino 12 nr 243, który kursował na linii 147 w Rudzie Śląskiej. W grudniu dokonano przeniesienia MAN-a NL263 z V-Busa (nr 5 ex 30).
Jo napisał(a):
A gdzie info o MAZach 205?
31.05 00:06:20
memphis napisał(a):
Przecież one jeżdżą już od 2011 roku.
31.05 10:26:15