Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

119 lat tramwajów na Górnym Śląsku

27.05.2013

Tagi: Tramwaje Śląskie, historia – Dodał: Jakub Jackiewicz

Dziś jubileusz górnośląskich tramwajów. 119 lat temu - 27 maja 1894 r. uruchomiono pierwszą linię tramwajową na Górnym Śląsku. Na początku tramwaje kursowały na trasie Beuthen Bahnhof (Bytom Dworzec) - Bahnhofstrasse (Dworcowa) - Rossberg (Pogoda) - Deutsch Piekar (Piekary Śląskie).


(autor: ze zb. Z. Danyluka)

Nieprzerwanie do dziś tramwaje kursują po odcinku tej trasy przebiegającym ulicą Katowicką w Bytomiu.

(autor: Jakub Jackiewicz) (autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Następnego dnia uruchomiono przewozy na przeciwległym końcu całej budowanej relacji Gliwice - Piekary Śląskie. Tramwaje zaczęły kursować na trasie Gleiwitz Wilhelmsplatz (Gliwice pl. Inwalidów Wojennych) - Rohrstrasse (Piwna) - Stadtwald (Las Miejski). W całej relacji /Gleiwitz Bahnhof (Gliwice Dworzec) - Königshütte (Chorzów) - Pogoda (Pogoda) - Deutsch Piekar (Piekary Śląskie)/ linia ruszyła 30 grudnia 1894 r. Na początku linie obsługiwane były trakcją parową, w centrum Gliwic i Bytomia zastępowaną nieco później trakcją konną. Elektryfikacja rozpoczęła się w 1898 roku. Ówczesny rozstaw szyn to 785 mm (tak jak do dziś na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych).

Na obu końcach tej historycznej trasy tramwajów już dziś nie ma - z centrum Piekar Śląskich zniknęły w 1979 roku, a z Gliwic - w 2009. Reszta trasy funkcjonuje do dziś, choć na wielu odcinkach jest w fatalnym stanie i wymaga inwestycji. Modernizacja prowadzona jest obecnie na odcinku Ruda Południowa - Chebzie.


27 maja to również historyczny dzień z innego powodu - w 1990 roku tego dnia weszła w życie nowa ustawa o samorządzie terytorialnym, przywracająca jego funkcjonowanie po okresie PRL-owskich rad narodowych, a także przywracająca mienie komunalne, którego właścicielami stały się gminy. Zmiany te wywarły ogromny wpływ na funkcjonowania transportu publicznego w GOP (nie tylko), m.in. skutkiem był podział Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Dave napisał(a):

Oo! To zapewne za rok w maju będzie jakaś większa impreza tramwajowa z okazji okrągłego jubileuszu :) Pewnie znów jakiś dzień otwarty zajezdni albo objazdówka ;-)

28.05 18:21:49

Kaim Argonar napisał(a):

Dzień otwarty TŚ? :D haha żeby zaś francik kilka razy w ciągu jednego dnia z torów wypadł :P

28.05 23:52:06

k. napisał(a):

Pytanko, dlaczego na Katowickiej jest jeden tor, skoro spod asfaltu wystają też szyny "na ulicy".

31.05 19:41:47

memphis napisał(a):

To jest stary przebieg torowiska, tam zawsze był jeden tor tylko został swego czasu przesunięty na bok.

01.06 01:22:19

Marcin napisał(a):

Ostatnie zdjecie jest bardzo ładne i symboliczne.
Liczę że powstana kolejne odcinki sieci tramwajowej w GOPie (najbliższe 10 lat). Nie chodzi mi tu tylko o odbudowę zlikwidowanych linii, ale o projekt tras tam gdzie ich potrzeba najbardziej.

01.06 12:40:29


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!