Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wieści taborowe - PKM Tychy

15.05.2013

Tagi: tabor, PKM Tychy – Dodał: Jakub Jackiewicz

W PKM Tychy najważniejszą nowością ubiegłego roku są gazowe Solarisy ze Sztokholmu. Ponadto sprzedano trochę autobusów, a ostatnie miesiące to pojawienie się MAZ-ów w wersji 15-metrowej.


W Tychach od początku 2012 roku w kilku turach wprowadzane były do ruchu Solarisy Urbino 12 CNG zakupione okazyjnie w Sztokholmie. Wspominaliśmy o tym w styczniu ub. r. (» czytaj więcej). Autobusy są z roku 2009, a łącznie sprowadzono ich 28. Otrzymały numery 325-340 i 348-359. Z biegiem czasu przemalowano je w tyskie barwy zakładowe. Jeden z nich – 355, przebywał w Tychach już wcześniej (od września do grudnia 2011 r.) i jeździł z numerem 032.

(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Damian Olszonowicz) (autor: Tomasz Sieniek)
(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Tomasz Sieniek) (autor: Tomasz Sieniek)
(autor: Damian Olszonowicz) (autor: Janusz Rogoń) (autor: Damian Olszonowicz)
(autor: Marcin Nawrot) (autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)
(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Tomasz Sieniek) (autor: Damian Olszonowicz)
(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Jacek Sobota) (autor: Janusz Rogoń)
(autor: Jacek Sobota) (autor: Damian Olszonowicz) (autor: Jacek Sobota)
(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Tomasz Sieniek) (autor: Tomasz Sieniek)
(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)
(autor: Damian Olszonowicz) (autor: Tomasz Sieniek)

Zastąpiły one na liniach eksploatowane od 2006 roku Volva B10L CNG z nadwoziem Carrus 204U (nry 304-319 i 321, ale bez 309, który został skasowany w 2009 roku). Jeden z nich (nr 310) w marcu został zesłany do Transgóru Mysłowice, gdzie jeździ z dotychczasowym numerem. Z pośród pozostałych część została odstawiona (i prawdopobnie już skasowana lub sprzedana), ale kilka autobusów tej serii nadal jeszcze kursuje (m.in. 305, 306, 311, czy 314).

(autor: Krzysztof Zioło) (autor: Krzysztof Zioło) (autor: Grzegorz Macura)
(autor: Leszek Olszewski) (autor: Konrad Giejsztor)
(autor: Konrad Giejsztor) (autor: Tomasz Sieniek) (autor: Konrad Giejsztor)
(autor: Leszek Olszewski) (autor: Damian Olszonowicz) (autor: Konrad Giejsztor)
(autor: Jacek Sobota) (autor: Tomasz Sieniek) (autor: Janusz Rogoń)
(autor: Konrad Giejsztor) (autor: Jacek Pudło)

Oprócz wycofania Carrusów, w styczniu 2012 roku PKM sprzedał także wszystkie nieco starsze Solarisy. Sześć sztuk Urbino 12 (nry 176-180 i 182) w styczniu trafiło do producenta, Solaris Bus & Coach, który po wykonaniu drobnego remontu sprzedał je dalej do Gdyni (oprócz 177, który ostatecznie odnalazł się w ŚKA Wałbrzych z numerem 12).

(autor: Marcin Nawrot)

Autobusy nr 176 i 180 trafiły do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, gdzie zostały przebudowane na trolejbusy (180 już wyjechał jako elektryczny 3042, 176 jest w trakcie przebudowy, otrzyma nr 3043).

(autor: Damian Olszonowicz) (autor: Janusz Rogoń) (autor: Paweł Misiak)

Natomiast 178, 179 i 182 trafiły do Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej i otrzymały nowe numery (odpowiednio) 5011, 5010 i 5007.

(autor: Damian Olszonowicz) (autor: Jakub Jackiewicz) (autor: Krzysztof Zioło)
(autor: Paweł Misiak) (autor: Łukasz Staniszewski) (autor: Łukasz Staniszewski)

Kolejne dwa autobusy tego typu – 183 i 185, zostały sprzedane do PKM Jaworzno, gdzie wyjechały z numerami 297 i 298.

(autor: Damian Olszonowicz) (autor: Wiktor Stryjakiewicz)

Solaris nr 184 natomiast został kupiony przez przedsiębiorstwo remontowe Bus & Truck Service z miejscowości Wyględy pod Warszawą. Służy tam za autobus zastępczy, we wrześniu 2012 roku został wypożyczony do MPK Olsztyn, gdzie jeździł z numerem 2018.

(autor: Damian Olszonowicz)

W maju trzy Jelcze 120M/2 (wbrew oryginalnemu oznaczeniu będące już od dawna napędzane olejem napędowym, a nie LPG) przeszły do Meteora/Ireksu, podwykonawcy PKM i nadal kursują z tymi samymi numerami bocznymi (148, 150 i 151).

(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Jacek Sobota) (autor: Damian Olszonowicz)

Wszystkie cztery posiadane Solarisy Urbino 15 (nr 251-254) zostały natomiast sprzedane do PKM Sosnowiec, gdzie otrzymały numery boczne 425-428.

(autor: Damian Olszonowicz) (autor: Konrad Giejsztor)
(autor: Janusz Rogoń) (autor: Damian Olszonowicz)

Nowego właściciela znalazł również jedyny posiadany Jelcz M101I nr 166, który od 2010 roku był odstawiony – trafił najpierw do Natana Płaza, a później docelowo do Kłosoka, gdzie oznaczono go numerem 14.

(autor: Damian Olszonowicz)

Koniec roku przyniósł informację o wystawieniu na sprzedaż kolejnych zaledwie 5-letnich autobusów. Rzecz dotyczy czterech Solarisów Urbino 18 z 2007 roku – nr 261, 262, 263 i 265. Za te pojazdy, o przebiegu 450 tys. km, PKM chciał uzyskać po 499 tys. zł netto. Autobusów jednak ostatecznie nie sprzedano, wg wypowiedzi przedstawicieli PKM dla lokalnej prasy chodziło tylko o sprawdzenie potencjalnej wartości tych pojazdów na rynku.

(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Janusz Rogoń)
(autor: Konrad Giejsztor) (autor: Konrad Giejsztor)

Tymczasem 6 grudnia do zajezdni PKM przyjechały dwa nowe (rocznik 2012) MAZ-y 107. Nieco później dołączył do nich jeszcze trzeci egzemplarz. Po przemalowaniu w barwy firmowe przedsiębiorstwa wyposażono je w kasowniki i wyświetlacze pozyskane z wycofywanych autobusów. Otrzymały numery boczne 281-283.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Losy trzech autobusów nie są znane. Wycofane z eksploatacji zostały Volvo B10MA-55 nr 206, Jelcz M181MB nr 225 i MAN NG272 nr 259.

(autor: Andrzej Gryc) (autor: Damian Olszonowicz) (autor: Wiktor Stryjakiewicz)

Tymczasem Jelcz 120M/2 nr 149 (ostatni tego typu w przedsiębiorstwie) stoi odstawiony i udekorowany jest belką sygnalizacyjną pogotowia technicznego.

(autor: Damian Olszonowicz)

Warto wspomnieć jeszcze o testach. W dniach od 30 maja do 10 czerwca testowano Solarisa Urbino 18 CNG (z numerem 030), a w okresie od 21 sierpnia do 2 września – Mercedesa O530G Citaro (z numerem 029).

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

greg napisał(a):

Ja mam pytanie; Solarisy CNG zakupione w Sztokholmie posiadają w czołowym panelu, poniżej przedniej szyby, uchylny, zamykany element. Czy kryje on przycisk umożliwiający otwarcie przednich drzwi?

15.05 21:42:01

Marcin Nawrot napisał(a):

#148 już nie jeździ, został skasowany po wypadku na Borowej Wsi, wyświetlacze dostał po nim w spadku #825 ;)

16.05 19:25:27


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!