Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Przerwa w ruchu tramwajowym w Zabrzu

18.07.2010

Tagi: rozkład jazdy, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, infrastruktura, za tramwaj, Meteor – Dodał: Jakub Jackiewicz

Po raz kolejny budowa Drogowej Trasy Średnicowej spowodowała konieczność wstrzymania ruchu tramwajowego. Tym razem powodem jest budowa węzła łączącego odcinek Z1 trasy z ulicą Nową Rymera w Zabrzu.


W ramach budowy węzła powstanie nowa droga - ul. Nowa Rymera, która przebiegać będzie częściowo w śladzie dawnej ulicy Rymera i która połączy DTŚ z ul. Wolności w miejscu, gdzie dotychczas znajdował się stary wiadukt nad nieistniejącą już dawno bocznicą kolejową. Wzdłuż ul. Wolności od 1894 roku przebiega linia tramwajowa łącząca centrum Zabrza z Chebziem. Przebudowa skrzyżowania spowodowała więc konieczność wstrzymania ruchu tramwajowego na czas przebudowy torowiska tramwajowego.


Ze względu na istniejący dotychczas wiadukt w tym miejscu tramwaje poruszały się po odcinku jednotorowym - jednym z nielicznych w GOP zabezpieczonych sygnalizacją ślizgową (» czytaj więcej o tej sygnalizacji). Niestety - po zakończeniu inwestycji nadal w tym miejscu pozostanie odcinek jednotorowy. Jak poinformowała spółka DTŚ S.A. w ramach inwestycji odtworzony zostanie stan istniejący. Tramwaje Śląskie S.A. nie były zainteresowane dobudową drugiego toru ze względów finansowych. Pozostawiona zostanie jednak rezerwa terenu, która umożliwi dobudowę toru w przyszłości.

Od 17 do 25 lipca 2010 r. tramwaje nie kursują na odcinku od skrzyżowania z ul. Brysza do pętli na Zaborzu. Układ torowy w centrum Zabrza jest bardzo mało elastyczny od czasu likwidacji w 2002 roku pętli przy dworcu kolejowym (prezydentem Zabrza był wówczas Roman Urbańczyk - obecnie szef KZK GOP), stąd organizacja ruchu jest mało atrakcyjna dla pasażerów.

Linia 1 została skrócona do relacji Chebzie Pętla - Zaborze Pętla, a na odcinku Gliwice Zajezdnia - Ruda Klary KZK GOP uruchomił autobusową komunikację zastępczą (linię T-1).


Dodatkowo funkcjonuje linia 4 na odcinku Gliwice Zajezdnia - Zabrze Lutra, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy. Zmiana kierunku jazdy odbywa się przez wjazd na odcinek jednotorowy. W celu usprawnienia przełączania wagonów na skrzyżowaniu służbę pełni dodatkowy motorniczy.


Linia 5 skierowana została na trasę Bytom Plac Sikorskiego - Makoszowy Pętla, dokąd na odcinku od centrum Zabrza kursuje wspólnie (dosłownie) z linią 3. Linia 35 została zawieszona.


Na wszystkich wymienionych liniach (a także na liniach 17 i 18) wprowadzono nowe rozkłady jazdy. Zmieniono w nich całkowicie dotychczasowe częstotliwości kursowania. Zmiany w tym kierunku planowane były już w maju, jednak nie zostały wprowadzone. Linia 1 kursuje co 15 minut (dotychczas co 20), obsługiwana jest nadal przez wagony pojedyncze (kursują 3 pociągi). Linia 4 kursuje tylko 30 minut (dotychczas co 20), obsługiwana jest przez 2 pociągi taborem 2x111N. Autobusy linii T-1 kursują co 15 minut, linię obsługuje firma Meteor Jaworzno sześcioma autobusami wielkopojemnymi. Dla pasażerów oznacza to, że zamiast 12 kursów na godzinę (na odcinku Zabrze - Zaborze w dni wolne, w dni robocze jest ich jeszcze więcej - nawet do 15) otrzymali 4 kursy na godzinę.

Autobusowa komunikacja zastępcza T-1 zatrzymuje się praktycznie na wszystkich przystankach tramwajowych, za wyjątkiem centrum Zabrza. Zdecydowano się skierować autobusy ul. Miarki, Religi i Stalmacha, z pominięciem głównego przystanku Zabrze Plac Wolności. Na dodatek autobusy nie zatrzymują się również na wysokości przystanku tramwajowego Zabrze Prof. Religi, co znacząco utrudnia przesiadki z i na linie 3 lub 5. Pasażerowie zmuszeni są do dłuższych spacerów.


Linia 5 zaczęła kursować co 15 minut (dotychczas w dni robocze co 8/12, a w dni wolne co 20). Obsługiwana jest przez 9 pociągów taborem 1x105N. Linia 3 również kursuje obecnie co 15 minut (dotychczas co 20, w niedziele co 30). Obsługiwana jest przez 6 wagonów pojedynczych. Na odcinku Zabrze Plac Wolności - Makoszowy Pętla linie 3 i 5 kursują jako pociągi następne.

Zmienione zostały również rozkłady jazdy linii 17 i 18. Obsługę tych linii (podobnie jak skróconego ogryzka linii 1) przeniesiono do zajezdni Stroszek. Na linii 17 zmieniły się tylko kursy dojazdowe, natomiast na linii 18 drastycznie ograniczono częstotliwość kursowania - z dotychczasowej 20-minutowej do 30-minutowej. Nie brak opinii, że jest to klasyczny przykład "wygaszania popytu" i oznacza przygotowanie do likwidacji tej linii.


Tymczasowe rozkłady jazdy zakładają rewolucję dla pasażerów w zakresie częstotliwości kursowania. Zmiany te utrzymane zostaną na stałe po zakończeniu robót (linia 4 kursować ma co 15 minut, nie co 30 jak podczas robót). Zagadką pozostaje obsada taborowa. Projekty rozkładów jazdy, które nie weszły w życie w maju br. zakładały obsługę linii 1 i 4 wyłącznie wagonami pojedynczymi. Na linii 3 kursować mają w dni robocze wyłącznie składy 2x105N, natomiast linia 5 ma mieć obsadę mieszaną (co drugi pociąg będzie składem 2x105N).

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Bodzio napisał(a):

Dodam do powyższego artykułu uwagę n/t przesiadek wymuszonych poszatkowaniem linii. Na oficjalnej stronie KZK GOP umieszczona została informacja o możliwości kontynuowania podróży na tym samym bilecie po przesiadce. Informacja ta jest jednak opatrzona klauzulą, że ta możliwość dotyczy jedynie linii autobusowej 89 podzielonej na dwie "sub-linie". Ciekawe, dlaczego nie można tego zastosować w przypadku dojechania z Zaborza do centrum linią T1 a następnie przesiadając się do tramwaju linii 5 do Biskupic/Bytomia.

18.07 13:17:16

Ł. M. P. P. napisał(a):

I już pojawiają się konsekwencję zawieszenia tramwajów w Gliwicach. Wiele osób wybiera autobusy bezpośrednio jadące do Zabrza, zamiast czekać na przesiadkę przy zajezdni. Czekałem tylko, kiedy ta zmiana zostanie wprowadzona...

18.07 14:46:22

Dizel napisał(a):

Brawo dla debili z KZKGOP! Przecież wyraźnie widać że ci idioci dążą do powolnej likwidacji tramwajów, ograniczanie pojemności taboru a przedewszystkim częstotliwości prowadzi do odpływu pasażerów. Jak tak dalej będzie to wszyscy kupią stare auto za 1000 zł a potem utkniemy w mega korku w naszej pseudo "metropolii", która coraz bardziej przypomina komunikacyjne zadupie. Ten komentarz piszę siedząc w pięknych bieszczadach, gdzie komunikacja poza sezonem w niektórcyh miejscowościach wygląda tak: 1 kurs rano i jeden popołudniu. Ciekawe kiedy obszar kzkgop będzie przypominał ten uroczy zakątek kraju - pod względem komuniacyjnym oczywiście. Tyle tylko że tu mieszka na potężbym obszarze raptem kilka tysiecy ludzi, a u nas 2,5 mln. Urbańczyka powinnoo się wygnać na syberię.

18.07 19:45:59

ficek75 napisał(a):

Wydaje mi się, że bardzo brakuje pętli przy dworcu kolejowym w Zabrzu. No ale cóż. Skasować, wyciąć i zaorać jest bardzo łatwo.

18.07 20:12:13

MARIANO napisał(a):

Zawsze interesowało mnie to, kto był taki mądry i zlikwidował pętlę przy dworcu w Zabrzu. Zleciałem ze stołka, jak w tym artykule dowiedziałem się, że to...obecny szef KZK GOP. Ręce opadają...

18.07 21:04:41

SZAKAL S-ce napisał(a):

Coraz gorzej wygląda nasza komunikacja !!! Co te głu... z KZK GOP wyprawiają ? Tramwaje polikwidują, autobusy sie zakorkują na ulicach ! Co my jako użytkownicy i miłośnicy komunikacji możemy zrobić ? Trzeba ich z tych stołków powywalać ! Pamiętajcie wybory samorządowe się zbliżają !

18.07 21:46:51

Łukasz G. napisał(a):

Ba wjazd na wolności to jeszcze fajniejsza bajka niż tu piszą. Na pl. wolności T-1 wjeżdża tylko w kierunku Gliwic (info od kierowcy i własna obserwacja) a jak zauważyłem brak obsługi przystanku prof. Religi (kier. Ruda) to wielki błąd! Dodam że odbudowa pętli jest możliwa przynajmniej według mnie, a przy dobrym układzie nawet z użyciem starego torowiska, którego fragmenty zostały. No cóż życie mi mówi 870 zawsze było dla mnie lepszym środkiem transportu na odcinku Zabrze - Ruda Płd/Chebzie ptl. (bo na te przystanki jeżdżę) a teraz tylko pogłębię swoje przekonanie.

18.07 22:29:44

wb napisał(a):

Jeśli nie pętla przy samym dworcu PKP w Zabrzu, to może z drugiej strony w rejonie ewentualnego ronda na kolizyjnym skrzyżowaniu ul.Wandy, Brysza i Wolności- z wykorzystaniem placu po spalonym młynie.Tu przydałaby się w czasie robót torowych,awarii itp przynajmniej tory z Brysza w kierunku na Zaborze.

19.07 09:33:35

wb napisał(a):

Dzisiaj ok 13.00 byłem w Zabrzu.Spodziewałem się bałaganu...Jednak 5 i 3 dość płynnie jeździły parami z minimalnymi opóźnieniami.Dużo pasażerów w tramwajach obu linii. 4-ka zmieniała kierunek jazdy przy skrzyżowaniu Lutra na 3-go Maja.Pani motornicza przechodziła z jednego wagonu do drugiego składu 111N między samochodami ryzykując życiem.( Tu przydałby się właśnie "helmut"!!!).

19.07 19:21:05

Puschel napisał(a):

@wb - nie łódź się, dopóki żądzą głąby z KZK ani metr torowiska nigdzie nie przybędzie.

23.07 21:02:43

motley napisał(a):

http://www.wpk.katowice.pl/...
kzk powinien pokazywac to zdjecie jako dowod na piekne czestotliwosci tramwajow :p

25.07 11:11:17

Pasażer napisał(a):

A ja jestem ciekawy co ma linia 18 do przyłączenia DTŚ-ki w Zabrzu??? Rozumiem kursy wyjazdowe i zjazdowe. Ale skoro kilka wagonów dało radę przesunąć do Stroszka to czemu nie zachowali dawnej częstotliwości??? Coś mi się wydaje, że to początek końca dla tej linii :( A swoją drogą to dlaczego składy na czwórce zawracają na Lutra a nie jadą np aż do Sienkiewicza. Przecież i tak są dwukierunkowe... Wystarczyło zabudować jeden rozjazd i byłoby po sprawie...

27.07 07:50:20

Piotrek napisał(a):

Zabudowac aż jeden rozjazd?!!! Człowieku, tu jest KZK GOP!

27.07 23:01:19

Ł. M. P. P. napisał(a):

Na tak krótki czas byłoby to bezsensowne. Rozumiem, gdyby ten remont trwał wiele miesuęcy.

28.07 12:33:47

butthead napisał(a):

Biorąc pod uwagę jak skrajnie nieefektywnie jest prowadzony ruch podczas tego remontu, to każda zwrotnica nawet na tydzień miałaby sens.

28.07 16:08:33

kojot napisał(a):

Nie można wykorzystać tego "przejazdu" na Wolności do zawracania tych 4-ek? Po co one jadą aż na 3-go Maja (gdzie motorniczy "na bezdechu" (żeby mu auta o brzuch nie haczyły) biega wzdłuż tramwaju?

28.07 16:44:19

Puschel napisał(a):

Na zawracanie na PL. Wolności nie zgodziły się władze miasta.

03.08 11:45:06

kojot napisał(a):

Czysty idiotyzm. Tylko dlatego że komuś pod urzędniczym oknem przeszkadza larmo to inny musi łazić po środku ruchliwej drogi.

03.08 16:49:06

TWINKY31 napisał(a):

Linia nr 3 kursuje jak jej się podoba. To nic, że rozkład został od 1 lipca zmieniony 2 razy. I tak i tak jedzie wedłu g swojego. A po drodze czeka na kolejny na każdym możliwym większym przystanku: Plac Krakowski, Teatralny i na Mijance w Mikulach. Równie dobrze by bylo jechać autobusem z przesiadką a i tak by było się szybciej! Fatalna organizacja ruchu.

20.09 13:06:05


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!