Odbyła się druga edycja Targów Transportu Publicznego w Sosnowcu
28.05.2010
Kolejna, druga już, edycja Targów Transportu Publicznego „SilesiaKOMUNIKACJA” odbyła się w dniach 20-21 maja 2010 r. w centrum targowo-wystawienniczym Expo Silesia w Sosnowcu. Podobnie jak w ubiegłym roku targom towarzyszyła konferencja.
W tegorocznej edycji wzięło udział 41 firm i instytucji, które zaprezentowały swoją działalność usługową i produkcyjną. Niestety znów zabrakło przedstawicieli branży transportu szynowego, a jedynym większym akcentem tramwajowym była makieta ściany czołowej Solarisa Tramino na stoisku firmy Astromal. Prawdopodobnie ma to jednak związek z faktem, że dla transportu szynowego przewidziano w tym roku odrębną imprezę targową – SilesiaRAIL Expo, które odbyły się w Sosnowcu w dniach 25-27 maja 2010 r.
Przegląd oferty targowej rozpoczynamy tradycyjnie od producentów taboru autobusowego. Najbardziej widoczny był w tym roku Autosan – ten producent zaprezentował znany już model Sancity 9 (typ M09LE), ale także światową premierę nowego autobusu niskopodłogowego SanCity 12LF (typ M12LF), będącego rozwinięciem konstrukcji modelu niskowejściowego M12LE pokazanego rok temu.
Sancity 12LF to standardowy 12-metrowy miejski autobus w pełni niskopodłogowy, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu. Przewidziano w nim miejsce dla pasażerów w liczbie od 96 do 110 w zależności od konfiguracji (w tym od 27 do 41 miejsc siedzących). Napędzany jest silnikiem Iveco Cursor 78 o mocy 213 kW spełniającym normę EEV oraz wyposażony w automatyczną skrzynię biegów z retardem Voith Diwas lub ZF Ecolife. Przekładnia kierownicza również jest produkcji firmy ZF. Autobus wyposażony jest w hamulec roboczy tarczowy z układem EBS oraz postojowy mechaniczny działający na koła tylne, a także w system przyklęku ECAS. Podwozie wykonano z ramy kratownicowej przestrzennej, integralnie związanej ze współpracującym szkieletem nadwozia, wykonanej ze stali nierdzewnej. Nadwozie natomiast wykonano z rur stalowych (stal nierdzewna), spawanych ze sobą, a poszycie zewnętrzne składa się z paneli aluminiowych i tworzyw sztucznych klejonych do szkieletu (z tworzywa wykonane są ściany przednia i tylna oraz dach). Wnętrze wyłożono płytami laminowanymi, a podłogę wykładziną antypoślizgową. Ogrzewanie realizowane jest za pomocą agregata wodnego połączonego z układem chłodzenia silnika oraz konwektorami i nagrzewnicami, natomiast wentylację mają zapewniać okna przesuwne, wywietrzniki dachowe i wentylatory (nadmuchowy i wyciągowy w dachu). Zastosowano poręcze ze stali nierdzewnej. Dla pasażerów przewidziano trzy pary dwuskrzydłowych drzwi (układ 2-2-2), otwieranych do wnętrza pojazdu. Zabudowano fotele firmy Kiel (model Ideo), przewidziano ręcznie odchylaną platformę wjazdową dla wózków inwalidzkich. Kabinę kierowcy wykonano jako półzamkniętą. Opcjonalnie dostępna jest klimatyzacja, układ centralnego smarowania, dodatkowe urządzenia i systemy (np. pomiar zużycia paliwa, system gaszenia pożaru silnika, czy monitoring). Również wyświetlacze i kasowniki występują jako opcja.
Drugi prezentowany autobus to przedstawiciel serii Sancity 9 – niskowejściowego pojazdu klasy midi o długości 8,55 m i pojemności od 53 do 60 miejsc w zależności od konfiguracji (od 15 do 20 miejsc siedzących). W autobusie zamontowano jednostkę napędową Cummuns ISB 4,5 ES 186B o mocy 136 kW i manulną, sześciobiegową skrzynię biegów ZF. Pojazd wyposażono w dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy tego typu spotkać można m.in. w Krakowie i Żyrardowie.
Kolejnym producentem, który mocno zaznaczył swoją obecność w Sosnowcu była czeska firma SOR Libchavy. Pokazano trzy modele autobusów – BN12 (egzemplarz testowy testowany ostatnio na Dolnym Śląsku), CN10,5 (prosto z fabryki) i C12 (z ostrawskiego oddziału Veolii).
SOR oferuje całą gamę autobusów w czterech podstawowych grupach – miejskie niskopodłogowe, lokalne niskopodłogowe, międzymiastowe i turystyczne. W każdej z grup oferowane są różne wersje długości – najczęściej 8,5, 9,5, 10,5 i 12 metrów. Jednym z bardziej oryginalnych modeli jest autobus miejski BN12 oferowany w wersji czterodrzwiowej. Tym razem na targach zaprezentowano jednak klasyczną wersję trzydrzwiową.
Wszystkie pokazane na ekspozycji modele napędzane są silnikami Iveco Tector o mocy 184 kW (CN10,5) lub 194 kW (BN12 i C12) i wyposażone w skrzynie biegów manualną ZF (CN10,5 i C12) lub automatyczną Allison (BN12). Dla pasażerów przewidziano 80 miejsc w modelu CN12 (w tym 35 siedzących), 85 w modelu C12 (w tym 48 siedzących) oraz 106 w modelu BN12 (w tym 30 siedzących).
Autobusy SOR w naszym regionie zagościły niedawno w Raciborzu. Tamtejsze Przedsiębiorstwo Komunalne zakupiło dotychczas sześć sztuk w dwóch odmianach – BN12 (2 szt.) i CN8,5 (4 szt., jeden z nich oznaczony jako BN8,5). Docelowo autobusów ma być dziewięć.
Na stoisku firmy Scania Polska zapoznać się można było z trzema autobusami. Pierwszy z nich to model OmniCity, typ CN280UB 4x2 EB. Jest to rozwinięcie znanej już od lat konstrukcji, autobus jest w pełni niskopodłogowy, wyposażony w trzy pary dwuskrzydłowych drzwi. Minimalna pojemność wynosi 91 miejsc, a miejsc siedzących może być minimum 25. Producent oferuje ten autobus z jednym z trzech silników własnej produkcji Scania CD 9 o mocy 169 lub 206 kW w przypadku silników zasilanych olejem napędowym oraz o mocy 198 kW w przypadku silnika DC9 E02 PDE zasilanego paliwem etanolowym ED95 (składa się ono w 95% z alkoholu etylowego i w 5% z dodatków). Silniki spełniają normy emisji spalin EEV i Euro 5. Autobusy OmniCity w różnych wersjach można spotkać na ulicach wielu polskich miast, w Olkuszu eksploatowane są dwa pojazdy wyprodukowane w 1999 roku. Kolejne dwa autobusy pokazane przez Scanię to modele turystyczne Irizar New Century oraz Irizar PB. Są to wysokiej klasy autokary z bogatym wyposażeniem, mieszczące od 48 do 69 pasażerów w zależności od wersji i długości.
MAN ograniczył się do ekspozycji dwóch znanych modeli autobusów – miejski Lion’s City (w tej roli autobus PKM Gliwice z 2006 roku) i turystyczny Lion’s Top Coach.
Również EvoBus zorganizował skromną ekspozycję – zaprezentowano znany model Citaro G, a w rolę modelu wcielił się autobus z MPK Częstochowa (rocznik 2009).
Swoją obecność zaznaczyła także słupska Kapena, należąca do grupy Irisbus. Zaprezentowano autobus Irisbus Crossway 12LE, który ostatnio cieszy się sporą popularnością w naszym regionie. Na ekspozycję trafił jeden z dwóch egzemplarzy świeżo zakupionych przez PKS Gliwice. Autobusy tego typu jeżdżą też w Transgórze Mysłowice (2 szt. z 2010 roku) i Irex/Meteor (4 szt. z 2009 roku i 1 szt. z 2008 roku). Crossway 12LE to 12-metrowy autobus niskowejściowy (tylna część jest wysokopodłogowa i prowadzą do niej dwa stopnie). Zasadniczo przewidziany jest do ruchu podmiejskiego i oferowany standardowo w układzie drzwi 2-2-0, jednak naszym przewoźnikom dostarczono wersję w układzie drzwi 2-2-1. Producent określa pojemność autobusu maksymalnie na 108 miejsc, w tym od 35 do 38 miejsc siedzących.
W hali targów zobaczyć można było jeszcze dwa inne autobusy. Jeden z nich to MAN Lion’s Coach należący do Centrum Edukacji Zawodowej „Cargo” z Jaworzna. Pełnił on funkcję reklamy ośrodka szkoleniowego. Firma Cargo zaprezentowała oprócz tego symulator jazdy autobusem używany w szkoleniach na tzw. kwalifikację wstępną dla kierowców. Symulator zabudowany jest na samochodzie ciężarowym, również marki MAN.
Ostatnim autobusem był znany już z zeszłorocznej edycji, Jelcz 043 z PKM Sosnowiec. Popularny „Ogórek” pochodzi z 1974 roku, a w 2007 przeszedł remont kapitalny w PKM. Rzadko można go jednak spotkać poza zajezdnią.
Jedną z najważniejszych atrakcji tegorocznych targów był tzw. „włoski pawilon”, w którym swoją działalność zaprezentowało kilkanaście firm powiązanych z branżą komunikacyjną. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich.
Główną część ekspozycji zajmowało stoisko największego przewoźnika autobusowego z regionu Veneto – Azienda Transporti Verona (ATV), którego przedstawiciele podpisali umowę o współpracy z KZK GOP podczas oficjalnego rozpoczęcia targów. Wystawę przedsiębiorstwa uzupełniał darmowy poczęstunek dla zwiedzających, serwowany przez włoskich kucharzy.
W skład reprezentacji Włochów w Sosnowcu wchodził także dobrze znany w Europie Zachodniej producent autobusów – BredaMenarinibus. Z dwóch zaprezentowanych przez bolońską firmę produktów największe zaciekawienie wśród zwiedzających wzbudzał elektryczny minibus Zeus M200E. Napędzany silnikiem prądu przemiennego o mocy maksymalnej 60kW, autobus zabiera na pokład do 34 pasażerów. Jego litowo-jonowe baterie pozwalają na przebycie do 120 kilometrów w cyklu miejskim, bez konieczności ładowania. Drugim przedstawionym pojazdem był model Vivacity C+ – niskopodłogowy autobus miejski klasy midi napędzany sprężonym gazem ziemnym. Przy długości wynoszącej niecałe 8 metrów, potrafi pomieścić 59 osób, w tym 14 na miejscach siedzących.
Oprócz przedsiębiorstw bezpośrednio związanych z transportem publicznym, na targach obecne były firmy zapewniające szeroki wachlarz produktów i usług pokrewnych:
- Aesys S.p.A. – elektroniczne tablice informacyjne w technologii LED lub LCD,
- Carrozzeria f.r. di ferrari paolo & c. s.n.c. – naprawy nadwozi pojazdów użytkowych, części zamienne,
- Masiero Confezioni s.n.c. – umundurowanie i odzież dla pracowników,
- Olivetti S.p.A. – systemy IT,
- CI.ERRE A. Sas – części zamienne,
- IB Srl – komputerowe systemy zarządzania naprawą,
- Pluservice Srl – oprogramowanie, systemy sterowania ruchem ITS,
- TEQ SA – elektronika,
- M.A.I.O.R. Srl – oprogramowanie.
Dużą grupę stanowiły stoiska firm zajmujących się szeroko pojętą elektroniką związaną z transportem – wyświetlaczami i innymi systemami informacji pasażerskiej oraz dystrybucji biletów (firmy Dysten, Elmar, KZŁ, Pixel i R&G Plus), oprogramowaniem i systemami zarządzania (GMV Innovating Solutions), bezpieczeństwem i monitoringiem (ISM Eurocenter, Molpir), czy też systemami sterowania ruchem i ITS (Trapeze ITS).
Kolejną specjalnością prezentowaną na targach były elementy wyposażenia wnętrz pojazdów, a w szczególności siedzenia i fotele (Spójnia Sanok, Ster), inne elementy z laminatów (Astromal) oraz wykładziny (Automotive Textile Industries).
Wśród pozostałych firm, oprócz wspomnianego wcześniej Centrum Edukacji Zawodowej „Cargo” znalazły się Euro-Vat Consulting (oferujący filtry cząstek stałych), przedsiębiorstwo Autos (zajmujące się częściami zamiennymi) oraz Leasing Polski (działający na rynku finansowym).
Na targach można było zapoznać się także z ofertą prasy specjalistycznej. Swoje stoiska miały czasopisma Autobusy-TEST i Polski Traker Bus, a przy wejściu do obiektu wyłożone były numery Infrastruktury Transportu, ITS Przeglądu, Polskiej Gazety Transportowej, Transportu i Komunikacji oraz Transportu Miejskiego i Regionalnego.
Podobnie jak w zeszłym roku promował się także KZK GOP, Urząd Miasta w Sosnowcu oraz Górnośląski Związek Metropolitalny.
Nie zabrakło również obecności naszej redakcji. Na stoisku współdzielonym z Klubem Miłośników Transportu Miejskiego i firmą Silesia Transport przedstawiono plansze na temat historii transportu miejskiego w regionie, przygotowane przez Sekcję Historyczną KMTM. Można było także zapoznać się z bieżącą działalnością Klubu. W ramach stoiska zorganizowany był sklepik, gdzie można było zaopatrzyć się w pamiątki z logo KMTM i WPK (kubki, podkładki i koszulki) oraz wydawnictwa (broszurki „60 lat wagonów typu N w GOP” oraz książki „80 lat komunikacji autobusowej w aglomeracji katowickiej” i „Wojkowice. Koniec Jazdy”). Członkowie Klubu obsługujący stoisko udzielali wszystkim chętnym szczegółowych informacji na temat naszej działalności.
Targom towarzyszyła konferencja organizowana przez KZK GOP. W tym roku obejmowała dwa tematy. Pierwszego dnia (w czwartek) prezentowano wystąpienia na temat finansowania transportu publicznego w świetle rozporządzenia WE nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. Referaty przedstawili Piotr Mikiel (Ministerstwo Infrastruktury), Emmanuel Mounier (UITP), Jędrzej Klatka (radca prawny KZK GOP), Luciano Marchiori (ATV Verona), Peter Janus, Martin Jergus i Aleš Stejskal (przedstawiciele organizacji transportu zbiorowego z Czech i Słowacji), Hubert Kołodziejski (MZK Zatoki Gdańskiej) oraz Piotr Izdebski i Mieczysław Magierski (ZTM i MZA Warszawa). W swoich wystąpieniach prelegenci omawiali praktyczne przykłady zastosowania przepisów rozporządzenia do bezprzetargowego zlecenia usług przewozowych firmom komunalnym.
Drugi dzień konferencji (piątek) poświęcono na kwestie techniczne. Tematem przewodnim były „innowacje organizacyjne i technologiczne w przedsiębiorstwach transportu miejskiego na przykładzie PKM Sosnowiec”. Oprócz tego w sali konferencyjnej przedstawiono prezentacje firm Autosan, Scania, MAN oraz Siemens. „Innowacje” PKM-u przedstawili Marek Pikuła (prezes PKM) i Piotr Drabek (dyrektor techniczny PKM). Piotr Drabek wcielił się również w rolę przewodnika po zajezdni Zagórze, której zwiedzanie odbyło się w godzinach popołudniowych. Z terenu targów do zajezdni uczestnicy udali się hybrydowym Solarisem Urbino 18. Na terenie zajezdni zwiedzono halę obsług codziennych i napraw, gdzie można było zapoznać się z jej wyposażeniem oraz wysłuchać informacji o codziennym funkcjonowaniu zaplecza technicznego.
Podobnie jak rok temu ogłoszono konkurs na „produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością”. Jury oceniało zgłoszone produkty w kategoriach „pojazdy”, „informacja i infrastruktura przystankowa” oraz „produkt innowacyjny”. W kategorii „pojazdy” nagrodę przyznano firmie EvoBus Polska za autobus Mercedes-Benz Citaro G, a w kategorii „informacja i infrastruktura przystankowa” firmie GMV Innovating Solutions S.L. za dynamiczną informację przystankową. W kategorii „produkt innowacyjny” nagrody nie przyznano.
Organizatorzy zdecydowali się także przyznać „Medale Expo Silesia” dla ATV Azienda Transporti Verona za „niepowtarzalny charakter prezentacji potencjału włoskiego sektora komunikacji miejskiej” oraz spółce Autosan za „najlepszą aranżację stoiska podczas targów”.
P Śl napisał(a):
"SilesiaRAIL Expo, które odbędą się w Sosnowcu już w dniach 25-27 maja 2010 r." Widze, ze troche Ci zajelo pisanie tego artykulu ;).
28.05 19:53:38
memphis napisał(a):
to już dawno poprawione ;)
28.05 20:35:51
YoMaHa napisał(a):
OIDP Peter Janus (a nie Prete, jak było w informacjach). I sam występował, bez Martina Jergusa ;-)
28.05 21:38:59
Iznogud napisał(a):
A ja mam takie pytanie: czy gdziekolwiek jeszcze można kupić (lub choćby wypożyczyć) książkę pt. "komunikacja tramwajowa w aglomeracji katowickiej"? Rok 1998 to wcale nie tak dawno temu... Jednak nawet w Bibliotece Śląskiej nie da rady przejrzeć tej książki (choćby w czytelni) - jest w księgozbiorze, jednak od kilku miesięcy ma status "w przygotowaniu". Na Polibudzie jest Wydział Transportu, może i by tam się znalazła, jednak pewnie do korzystania tylko dla własnych studentów...
Pytałem o nią nawet w wydawnictwie Stapis - bez rezultatów. A może planowany jest jakiś dodruk, wzorem świetnej książki "Wojkowice koniec jazdy"? Byłoby super, zwłaszcza, że coraz więcej ludzi interesuje się komunikacją miejską, a każdy artykuł traktujący o historii tramwajów zawiera odnośnik do tej książki w bibliografii. A dziś ta "komunikacja tramwajowa..." to chyba niezły "biały kruk"...
28.05 23:14:09
memphis napisał(a):
Na jesieni będzie dostępny pierwszy tom nowej monografii "Tramwaje górnośląskie".
29.05 19:35:44