"Moda na centrum" - projekt nowej sieci komunikacji nocnej dla Katowic
07.05.2010
Śródmieście Katowic wieczorami - cicho, pusto, ulicami przemykają nieliczni przechodnie. Projekt "Moda na centrum" przygotowany przez Stowarzyszenie "Moje Miasto" ma to zmienić. Proponuje się w nim szereg imprez i działań, które mają spowodować, że centrum stolicy województwa ożyje, że mieszkańcy miasta będą chcieli w nim bywać. Jednym z najważniejszych elementów projektu jest rozwój transportu publicznego. Aby korzystać ze śródmiejskich atrakcji, uczestniczyć w imprezach i koncertach, mieszkańcy muszą bowiem jakoś dojechać, a później bezpiecznie i wygodnie wrócić do domów. Ma to zapewnić nowa zintegrowana sieć komunikacji nocnej, którą w ramach projektu przygotował nasz Portal.
Dawnej w GOP kursowały nocne tramwaje (tzw. pociągi nocne) oraz autobusy. Służyły głównie za przewóz kierowców i motorniczych. Część z nich zlikwidowano, inne kursy włączono do istniejących już linii dziennych lub utworzono nowe.
Obecna sieć nocnej komunikacji organizowanej przez KZK GOP, choć oferuje dość sporo kursów, to jednak posiada szereg wad, które wpływają niekorzystnie na jej atrakcyjność w oczach potencjalnych pasażerów. Przede wszystkim kursy rozrzucone są po wielu różnych liniach, z których część kursuje tylko w nocy, część ma w nocy zmienione trasy, a inne kursują całą dobę. Kursy nie są ze sobą w żaden sposób zsynchronizowane, ani w centrum Katowic, ani gdzie indziej – uniemożliwia to dokonywanie przesiadek. Dodatkowym utrudnieniem jest brak jakiegokolwiek taktu, czy choćby jednakowych końcówek minutowych na różnych liniach. Rozkład jazdy jest trudny do zapamiętania. Odjazdy następują z wielu różnych przystanków rozrzuconych po centrum miasta, a na wspólnych odcinkach kursy dublują się (np. linia tramwajowa 6 i autobusowa 830, które wspólnie razem jadą na trasie Katowice – Bytom prawie w każdym kursie). Część linii w ogóle nie dojeżdża do centrum Katowic (tramwaje 14 i 15) i nawet nie jest skomunikowana z inną linią, która taki dojazd zapewnia. Wreszcie w systemie brakuje kluczowych połączeń łączących Katowice z okolicznymi miastami (przede wszystkim do osiedli Sosnowca i Dąbrowy Górniczej oraz do Gliwic).
Tymczasem dobrze zorganizowana komunikacja nocna, będąca podsystemem transportu publicznego umożliwia realizację wielu ważnych celów:
- umożliwia mieszkańcom podejmowanie pracy bez obawy o możliwość dojazdy (systemy zmianowe o niestandardowych porach zmian, dojazdy na dalsze odległości),
- umożliwia dostęp do handlu, usług i rozrywki w godzinach nocnych,
- zwiększa mobilność mieszkańców umożliwiając podróże w godzinach nocnych (w celach towarzyskich, służbowych i innych) oraz zapobiega wykluczeniu społecznemu przez zwiększanie dostępności miasta dla osób, które nie posiadają własnego samochodu, a także dla osób niepełnosprawnych,
- poprawia wizerunek miasta i regionu, a także wspiera aspiracje metropolitalne stolicy konurbacji,
- zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego przez zmniejszenie liczby samochodów na drogach oraz zmniejszenie przypadków kierowania samochodem pod wpływem alkoholu oraz pod wpływem zmęczenia.
Koncepcja sieci nocnej komunikacji ułożona została w oparciu o kilka założeń. Pierwszym z nich jest wyodrębnienie podsystemu komunikacji nocnej przez oznaczenie go w sposób przejrzysty dla pasażerów – literą N i numerem. Oznaczenie takie jest jasne i zrozumiałe (nawet dla obcokrajowców) i powszechnie stosowane w Europie. Układ linii obejmuje połączenia centrum Katowic z poszczególnymi dzielnicami oraz z sąsiednimi miastami. Ponieważ przedmiotem opracowania była komunikacja nocna w Katowicach, nie obejmuje ono dodatkowych połączeń w innych miastach oprócz tych łączących je z Katowicami.
Zdecydowano o utrzymaniu obsługi wybranych relacji przez komunikację tramwajową. Wynika to z faktu, że na niektórych odcinkach tramwaje mają lepszą dostępność, a dla autobusów konieczne byłoby budowanie nowych przystanków. Ponadto utrzymanie ruchu tramwajowego w nocy sprzyja utrzymaniu w sprawności infrastruktury, szczególnie w okresie zimowym. Nie bez znaczenia jest również ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej.
W centrum Katowic wszystkie linie nocne spotykać się będą na jednym węźle przesiadkowym w ustalonym czasie, regularnie co godzinę. Ze względu na rozpoczynającą się wkrótce przebudowę dworca kolejowego nie jest możliwe zorganizowanie takiego węzła na pl. Szewczyka. Wybrano więc zespół przystanków przy ul. Mickiewicza, Stawowej i Piotra Skargi, a w odniesieniu do tramwajów – leżący w zasięgu wzroku Rynek. Pojazdy odjeżdżać będą co godzinę (od 23:30 do 4:30), przyjazdy zaplanowano 10 minut wcześniej. Jest to czas wystarczający do niwelowania ewentualnych opóźnień oraz do dokonywania przesiadek. Poza nocami weekendowymi (piątek/sobota i sobota/niedziela) możliwe są ograniczenia w funkcjonowaniu niektórych linii (np. wyłączenie wybranych kursów lub zmiana taboru na mniejszy), decyzje w tej sprawie powinny zapaść po przeprowadzeniu badań popytu. Rozkłady jazdy w ramach projektu opracowano uwzględniając łączenia z istniejącymi liniami dziennymi w celu optymalizacji obiegu taboru oraz obniżenia kosztów.
Układ obejmuje 13 linii – 10 autobusowych i 3 tramwajowe:
- N-1: Katowice Plac Wolności – Rynek – Dąb – Chorzów – Bytom Politechnika Śląska (tramwaj)
- N-2: Katowice Mickiewicza – Koszutka – Józefowiec – Węzłowiec – Bytków – Michałkowice – Siemianowice Powstańców Pętla
- N-3: Katowice Piotra Skargi – Koszutka – Bogucice – Dąbrówka Mała – Czeladź – Os. Syberka – Będzin Kościuszki
- N-4: Katowice Piotra Skargi – Rondo – Zawodzie – Szopienice – Sosnowiec – Sielec – Zagórze – Dąbrowa Górnicza – Gołonóg Zajezdnia
- N-5: Katowice Mickiewicza – Zawodzie – Nikiszowiec – Janów – Ćmok – Mysłowice – Brzęczkowice – Brzezinka – Morgi – Larysz – Wesoła Kopalnia
- N-6: Katowice Mickiewicza – Os. Paderewskiego – Giszowiec – Murcki Rynek
- N-7: Koszutka Słoneczna Pętla – Rynek – Park Kościuszki – Brynów Pętla (tramwaj)
- N-8: Katowice Mickiewicza – Dworzec PKP – Brynów – Piotrowice – Os. Odrodzenia – Kostuchna – Podlesie – Zarzecze – Mikołów Plac 750-lecia
- N-9: Katowice Mickiewicza – Dworzec PKP – Brynów – Stara Ligota – Ligota – Kokociniec – Panewniki Owsiana
- N-10: Katowice Stawowa – Dworzec PKP – Kochłowice – Bykowina – Wirek – Halemba
- N-11: Katowice Stawowa – Dworzec PKP – Os. Witosa – Chorzów Batory – Chorzów – Chorzów Stary Plac Jana
- N-12: Zawodzie Zajezdnia – Rynek – Załęże – Chorzów Batory – Świętochłowice – Piaśniki – Łagiewniki Targowisko (tramwaj)
- N-13: Katowice Stawowa – Os. Tysiąclecia – Chorzów – Chorzów II – Piaśniki – Lipiny – Chebzie – Ruda Płd. – Zaborze – Zabrze – Maciejów – Gliwice Plac Piastów
» O projekcie komunikacji nocnej czytaj również w "Gazecie Wyborczej"
Seba napisał(a):
mieszkam w Bytomiu Miechowicach i co mi z tego ze mam nocne z katowic do Bytomia jak potem nie mam czym dojechac do Miechowic:/
10.05 00:17:56
Opos napisał(a):
Te nocne linie to tylko więcej zdewastowanych autobusów i tramwajów. Większość pasażerów jeżdżących tymi liniami nie posiada biletów i nikt nie będzie ich od nich egzekwował i nie dziwi mnie to bo nikt nie będzie się narażał.
10.05 06:31:46
lgor napisał(a):
Dlaczego Piekar nie ujęto w koncepcji ?
10.05 08:19:43
butthead napisał(a):
Koncepcja koncentruje się na Katowicach, bo tego miasta dotyczy projekt "Moda na centrum". Bez wątpienia uatrakcyjnienia wymaga cała nocna sieć w GOP, opisaną propozycję można więc potraktować jako swego rodzaju referencyjny wycinek do dalszej rozbudowy.
10.05 10:31:49
kojot napisał(a):
Nie lepiej N13 puścić przez Nowy Bytom, (który w tym układzie jest odcięty od świata) i Chorzów Batory? Po co ma jechać przez Lipiny, Piaśniki, Chebzie, skoro tam może spokojnie jechać nocny tramwaj?
10.05 10:57:00
Fortis-t napisał(a):
Autor opracowania niczego nowego nie wymyślił - praktycznie zmienił oznaczenia kursów tak jak to miało już miejsce w latach wcześniejszych. Jak pamietam to decydenci naszych miast zadecydowali o likwidacji komunikacji nocnej a obecne kursy funkcjonują (całe szczęscie) na przysłowiowa gębę. Wolę jak jest teraz bo po zmianie łatwo jest dokonać likwidacji, podniesienia cen na kursy nocne itd. Ponadto zaproponowane rozwiązanie napewno jest droższe i co z innymi miastami, wszystko musi być spójne. Nie znam szczegółów poszczególnych kursów ale jak znam zycie to będa niezłe wycieczki dla mieszkańców innych miast.
10.05 11:11:50
memphis napisał(a):
@kojot: do Nowego Bytomia jedzie N-10.
@fortis: argument rodem z KZK GOP, lepiej nie pokazywać, że są jakieś nocki, bo jeszcze ktoś zauważy i zechce zlikwidować. Lepiej dopłacać grube tysiące do nocek którymi mało kto jeździ, bo są utajnione. A tak przypadkiem ktoś się dowie, że są i może zechce skorzystać? Zgroza.
10.05 11:49:04
Adam napisał(a):
Mi się podoba lecz jeszcze czegoś mi tam brakuje.
10.05 12:33:39
misiekolkusz napisał(a):
No brawo prawie jak linie nocne w Łodzi, ale zawsze znajdzie się ktoś niezadowolony. Czas pokaże czy się to przyjmie ale próbować warto. Pozdrawiam Michał
10.05 13:09:30
kojot napisał(a):
memphis:
Dzięki.
Fest zakręcony ten N10-nie brałem tego pod uwagę:).
Generalnie mi chodzi o to że Piaśniki, Lipiny i Chebzie mają w nocy tramwaje a z Nowego Bytomia już do Chorzowa czy Zabrza nie dojedziesz. W tym sensie wydaje mi się że trasa N13 bliższa 6-ki byłaby bardziej efektywna. To tylko taka mała sugestia z mojej strony.
10.05 14:39:37
rourke napisał(a):
Po raz kolejny pominięte będą 2 duże zakłady pracy, jakimi są KWK Wieczorek i KWK Staszic gdzie po zmianie na 18 - około godziny 1 i 2 bardzo duża grupa osób chciała by się dostac do centrum Katowic i dzielnic ościennych...a nikogo nie zachęca przejazd do KAtowic, tam czekanie na alternatywną linię N może i nawet godzinę...szkoda...bo grupa potencjalnych "konsumentów" jest bardzo duża!
Osobiście pomysł wspaniały !
10.05 18:25:39
memphis napisał(a):
@kojot: jak będzie N-13 z Katowic do Gliwic to nie będzie żadnego nocnego tramwaju w Lipinach.
@rourke: przecież w pobliżu tych dwóch kopalń przebiegają trasy dwóch linii nocnych (N-5 i N-6). Dlaczego ktoś miałby czekać godzinę na przesiadkę w centrum Katowic skoro kursy wszystkich linii są skomunikowane ze sobą?
10.05 18:31:16
kojot napisał(a):
memphis:
Trochę mi się to kłóci z poniższym fragmentem.
Cytując tekst:
"Ponadto utrzymanie ruchu tramwajowego w nocy sprzyja utrzymaniu w sprawności infrastruktury, szczególnie w okresie zimowym. Nie bez znaczenia jest również ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej."
To jest szczególnie istotne na odcinku od Piaśnik po Lompy :).
10.05 21:56:32
Martin napisał(a):
Jakby tak z N1 zrobić autobus i wydłużyć kurs do Piekar...
Ale generalnie pomysł dobry :)
10.05 22:19:29
memphis napisał(a):
@kojot - tak oczywiście, tylko jednak utrzymanie ruchu nie wszędzie ma sens pod względem popytu. Poza tym na obszarze zasilania podstacji Piaśniki ruchu jest utrzymany (N-12), a podstacji Chebzie również (T9). Jak złodzieje kradną sieć trakcyjną to muszą zrobić zwarcie na podstacji - jak na obszarze zasilania nic nie jeździ to trudno jest to szybko wykryć.
10.05 22:56:26
WOJTEK !!!!! napisał(a):
lgor napisał(a):
Dlaczego Piekar nie ujęto w koncepcji ?
Zgadzam sie a co z Piekarami Śląskim to po godzinie 0:00 nicjezdzi a tym bardziej z Katowic !!! To HAMSTWO !!!
11.05 07:44:15
andrzejh69 napisał(a):
obecnie nocna T7 to szczyt głupoty więc dobrze że zamiast tego ogryzka, tak jak kiedys, bedzie jezdził tramwaj do Katowic. Ale po co e zmiany numerów linii? Nie lepiej by było oznakować N6, N7 i N16 linii tramwajowych, a autobusowych z tymi numerami inaczej?
11.05 10:00:14
fsol napisał(a):
pomysł bardzo dobry ale uważam , że linie tramwajowe powinny mieć inne oznakowanie niż autobusy
-dla liń tramwjawych powinna być numeracja zaczynająca się od 5X , natomiast dla linii autobusowych jak najbardziej NX.
Ponadto
-brak uwzględnionego połączenia nocnego z Piekarami-oś wieczorka(np wzdłuż trasy linii nr 168), oraz z Wojkowicami(przez Czeladź-wzdłuż trasy linii 43/133).
Ponadto powinny być dwie linie nocne kursujace wzdłuż tras autobusowych 7 i 23.
Wszystkie linie autobusowe z Centrum miasta powinny odjeżdzać neizaleźnie od kierunku jazdy z jednego przystanku-Dw. PKP
11.05 14:44:50
Dortmunder napisał(a):
@fsol. Racja. Większości tras 7 i 23 nie biegną wzdłuż linii tramwajowych. Zwłaszcza w Rudzie Śl. Plan powinien być ułożony tak: tam gdzie są torowiska tramwajowe niech kursują nocne tramwaje a tam gdzie ich nie ma autobusy. Po co robić nocny bus do Gliwic skoro jest możliwość puszczenia tramwaju z przesiadką czy nawet bez na chebziu. Oczywiście rodzinne Bielszowice zostały zapomniane. Powinno być tak: przyjeżdżam pociągiem do Katowic a mieszkam w Bielszowicach. W tym kierunku Powinno się jechać: nocną banką do Świętochłowic i poczekać 10 minut na nocny 23 czy 7. W ostateczności nocne połączenie Bielszowice - Katowice mogłoby również objąć Pawłów i Kończyce na zasadzie zawrócenia tzn dajmy na to N7 ...Bielszowice, Pawłów, Kończyce, Bielszowice... >>> Katowice
i N23 ...Bielszowice, Kończyce, Pawłów, Bielszowice... >>>Katowice.
11.05 16:33:27
PAWELJ. napisał(a):
1.To co zaprezentowaliscie jest nierealne. Caly GOP potraktowano jako jedno duze miasto z jednym centrum i rozsianymi dzielnicami, nikt na to nie pojdzie.
2.To jeszcze lepiej i prosciej jest puscic linie nocne typu: dabrowa g.golonog - gliwice przez wszystko po drodze,
polnoc-poludnie,wschod zachod wszystko przez katowice i w katowicach skomunikowane
3. gdzie tu sa tarnowskie gory ?
4. dobry zaczyn do dyskusji
5.powodzenia (kiedys w nocy probwalem wrocic z imprezy w dabrowieg. do katowic - 1.00 dabr.g "zero" komunikacji do sosnowca" -> taxi do sosnowca potem uciekl mi nocny autobus do katowic i tramwaj do zawodzia potem szczesliwym trafem napatoczyl sie nocny z myslowicdo k-c)RZECZYWISTOSC
11.05 19:46:09
Kuba napisał(a):
Po co mi autobus nocny do Będzina skoro i tak nie wrócę do domu pod Siewierz...
11.05 22:55:09
Emil napisał(a):
Pomysł jak najbardziej godny poparcia. Oczywiście pod warunkiem, że kursujące teraz w nocy linie tramwajowe (i autobusowe) pozostaną. Poza Katowicami to one nadal będą kręgosłupem komunikacji nocnej. Bo projekt jest chyba ułożony przez ludzi z Katowic, którym się wydaje, że w nocy podróżuje się tylko ze stolicy województwa. W większych miastach, jak Sosnowiec, Gliwice, Bytom czy Zabrze przydałoby się więcej połączeń. Przynajmniej tyle co w Chorzowie:)
11.05 23:56:30
fsol napisał(a):
idąc dalej takim tropem, linie nocne w aglomeracji śląskiej powinny być poszeżone o linie kursujące z satelickich miejscowosci, np z bedzina do siewierza czy sączowa/z gliwic do Pyskowic czy Knurowa/z Sosnowca do Maczek.Oczywiście z pełną synchronizacją rozkładu jazdy autobusów przyjeżdzających z Katowic. W końcu tak duze skupisko miast powinno mieć tak powiazaną komunikację między 23 a 5 rano.
12.05 00:02:28
Gojira napisał(a):
Moim zdaniem ten projekt szybko upadnie... Jak sądzę pomysłodawcy liczą, że jeżeli to się sprawdzi to inne miasta pójdą w ślad Katowic, dzięki czemu otrzymamy pełną siatkę nocną... I to jest pierwszy krok do upadku tego projektu. Aktualna oferta (z artykułu) jest nieatrakcyjna, niepraktyczna, co w konsekwencji doprowadzi do jej szybkiego upadku bo mało kto z niej skorzysta.
Odrazu powinna być wdrożona "pełna" oferta nocna, żeby miało to sens. Czasem trzeba postawić wszystko na jedną kartę.
W takiej postaci lepiej to sobie darować, bo tylko zabije szanse dla porządnej komunikacji nocnej na najbliższej lata...
12.05 01:28:57
Dizel napisał(a):
Ciekawy artykuł, ale ma kilka wad, o których wspomnieli poprzednicy komentatorzy. Należałoby to wszystko trochę bardziej dopracować, żeby było wygodniejsze. Trochę szkoda że pominięto Piekary, TG czy Tychy. Co jednegoz komentarzy - dobrze że istnieje koncepcja "mega" miasta z centrum w Katowicach - to ma sens. Jako że tworzy się metropolia Silesia należy wszystkie działania kierowac w stronę maksymalnej integracji naszego regionu w jeden organizm miejski - Katowice z powodu połozenia i paru innych atrybutów są optymalnym wyborem do pełnienia roli centralnej (nie jestem mieszkańcem Katowice). W wielu dużych miastach komunikacja nocna jest oparta na centralnym ułożeniu - vide Wrocław etc. Mam na koniec tylko pytania do autorów opracowania - czy ktoś wystąpił lub wystąpi z prezentacja i promocjątakich rozwiązańdo władz KZKGOP oraz włodarzy gmin tworzących związek?
12.05 07:52:49
memphis napisał(a):
Odnosząc się do zarzutów, że wzięte pod uwagę zostały tylko Katowice pragnę wyjaśnić, że projekt "Moda na centrum" dotyczy właśnie Katowic. Tak więc koncepcja komunikacji nocnej, z natury rzeczy, również dotyczy tylko Katowic, bo przedstawiana jest władzom tego miasta.
@Dizel: koncepcja została przedstawiona Prezydentowi Uszokowi, który miał na jej temat rozmawiać z KZK GOP. Póki co nie są znane żadne dalsze ustalenia w tej sprawie.
12.05 08:19:10
Gojira napisał(a):
@memphis: Tu nie chodzi o to, że pod uwagę zostały wzięte tylko Katowice (co jest bzdurą, bo gdyby były wzięte pod uwagę TYLKO Katowice wtedy komunikacja ograniczyłaby się do granic miasta - łączyłaby dzielnice z centrum - tymczasem komunikacja ta będzie realizowana na terenie wybranych - jakimś dziwnym kryterium - miast). Problem rozbija się o to, że ta oferta jest NIEATRAKCYJNA i NIEPRAKTYCZNA.
"...a także wspiera aspiracje metropolitalne stolicy konurbacji" - odnoszę wręcz odwrotne wrażenie...
12.05 12:31:10
memphis napisał(a):
Nie histeryzuj, jedynie Piekary Śląskie w tym układzie nie mają odrębnej linii do Katowic, co można rozwiązać przez modyfikację N-2 i uruchomienie nowej linii (lub też wprowadzenie skomunikowania w Bytomiu). Teza o nieatracyjności i niepraktyczności nie znajduje więc uzasadnienia. Chyba, że uważasz, że obecny stan jest dobry i nie wymaga żadnych zmian. Tylko obecnie Piekary też nie mają żadnego nocnego połączenia z czymkolwiek.
12.05 16:47:53
Dops napisał(a):
Mam pytanie do autora tego kiepskiego opracowania - dlaczego psuje się obecne połączenia nocne z Katowic do Mysłowic. Obecnie funkcjonuje tam komunikacja co godzinę liniami nr 76 i 77 z zabezpieczeniem dojazdów do nowego centrum logistycznego w Kosztowach, KWK Wesoła itd. Zaproponowane rozwiązania to weekendowe wycieczki po miastach tzw. poznaj swój kraj. Zupełnie autor nie zna uwarunkowań i potrzeb mieszkańców pozostałych gmin. Powiem więcej jutro zgłoszę to sprawę do radnych Mysłowic na pewno się ucieszą.
12.05 18:38:10
Graf napisał(a):
Nagle wszyscy odezwali się i chcą pod dom nocną km :O Na początek niech zaistnieje na głównych, najpopularniejszych szlakach, jak powiedzie się, wtedy poszczególne miasta mogą iść dalej, jak Siewierz, Piekary czy inne peryferia.
12.05 18:54:56
timin napisał(a):
System widzę że ma swoje wady i zalety. Zaletami jest przywrócenie starych kursów nocnych przykładowo linia k-ce - d.g. stara N12. obawiam się tylko ze przez to przedsięwzięcię siądzie komunikacja w innych miastach przykładowo sosnowca. 902 pójdzie raczej do likwidacji choc linia wycieczkowa ale laczy ze soba prawie cały sosnowiec i nawet dąbrowę a ostatnio też będzin. dlatego uważam że nie tylko powinno się brać katowice pod uwagę bo to centrum silesii. jak wszystko ma być robione pod katowice to ja mam taka silesie głeboko. powinna być taka sieć połączeń nocnych stworzona wraz z innymi miastami, ustalane gdzie mają dojeżdzać,jak je skomunikować z innym i liniami. także utworzyć nowe tak jak wcześniej wspominano siewierz-będzin czy piekary katowice. co do połączenia dąbrowa-gliwice to już dawno miałem pomysł żeby połączyć ze sobą dwie linie w jedną 825 z 870 połączenie zagórze-gliwice. osobiście mieszkam w siemianowicach ale znam bolączki komunikacujne na całym regionie
12.05 20:25:26
timin napisał(a):
a i zapomniałem obecną komunikację zostawić a dołożyć tylko nowe połączenia i po co robić bałagan z numeracją jak jeżdzi 672 w nocy do murcek to niech zostanie 672 a nie kombinacje a na liniach które nie mają pokrycia trasowego w dzień zastosować NX będę prościej dla każdego patrząc na rozkład czy widząc taki autobus
12.05 20:29:38
Anatol napisał(a):
Proponuję utworzenie linii N0 z Siewierza przez Chruszczobród (może od razu i przez Łazy) do D.G. - przez Ząbkowice, Gołonóg, dalej Sosnowiec, Katowice, Chorzów, Bytom, Zabrze do Gliwic. Czy to dobra koncepcja ?
12.05 21:38:30
timin napisał(a):
Anatol może i dobra ale wiesz ile by to jechało w jedną stronę całąnoc jeden kurs i ta opcja nie przejdzie bo KZK GOP stwierdzi ze jest to za długa linia i będzie nie opłacalna stała śpiewka kzk gop.
13.05 07:46:55
Tp napisał(a):
Życie GOP-u koncentruje się praktycznie tylko w Katowicach. I to stamtąd promieniście powinne rozchodzić się nocne linie autobusowe i kolejowe. Bo do Gliwic, Rybnika czy Bielska mogłyby jeździć nocne pociągi - przynajmniej w weekendy. Natomiast nie ma sensu tworzyć nocnych linii pomiędzy innymi miastami GOP bo kto tym będzie jeździł. Patologia?
13.05 11:06:11
treeboor napisał(a):
W którym mieście jest najwięcej imprez jak nie w Katowicach?
No, ostatnio to był Music Festiwal.
Który, nie kończy się o 22 ino później, a potem nie ma czym dojechać, bo brakuje komunikacji nocnej.
A ile jest nieraz koncertów i imprez sportowych w Spodku, albo w WPKiW w okresie letnim z których potem nie ma jak wrócić.
Ważne jest to, że będzie czym dojechać do swego miasta.
Bo, tu wszyscy nagle, by chcieli, żeby komunikacja nocna podjeżdżała pod swój dom!
KM to nie taksówka, że można podjechać pod każdy dom.
Ale plusem jest to, że za kurs komunikacją zapłaci się między 1,30, a 4zł.
A za taksówkę trza zapłacić nawet ponad 20zł.
Szkoda, że nie ujęto Piekar, a linię N-6 można, by śmiało wydłużyć do Tychów.
13.05 12:31:08
Gojira napisał(a):
@mempihis: Nie tylko Piekar, ale również: Tarnowskich Gór, Tychów, Radzionkowa, Wojkowic...
@treeboor, tp, memphis: Nie chodzi o łączenie po szczególnych miast ze sobą, ale właśnie o połączenie tych miast z Katowicami. Pojawiło się dzielenie miast na "lepsze i gorsze". Jak również brak możliwości dojechania z dzielnic do centrów owych miast... Moim zdaniem lepiej byłoby połączyć centra miast z Katowicami możliwie najprościej, a w centrach tych miast po 2 linie które przejeżdżałyby przez dzielnice tych miast... Nikt nie chce by komunikacja podjeżdżała mu pod dom, ale żeby każdy miał możliwość z niej skorzystać...
13.05 23:26:45
Rafał-ek napisał(a):
Dla tych którzy nie wiedzą - nocne linie autobusowe w centrum Katowic:
7 MICKIEWICZA (odjazd)
30 DWORZEC
76 KORFANTEGO
77 KORFANTEGO
130 DWORZEC
297 DWORZEC
657 DWORZEC
672 DWORZEC
830 STAWOWA
905 DWORZEC (tylko w weekendy tzw. linia dyskotekowa)
906 DWORZEC ( -||- )
908 SKARGI
911 DWORZEC
Jak widać większość jedzie z dworca, a pozostałe są NAJDALEJ ok. 5min spacerkiem przez MODNE CENTRUM.
15.05 13:22:27
złyKierowca napisał(a):
,,Opos napisał(a):Te nocne linie to tylko więcej zdewastowanych autobusów i tramwajów. Większość pasażerów jeżdżących tymi liniami nie posiada biletów i nikt nie będzie ich od nich egzekwował i nie dziwi mnie to bo nikt nie będzie się narażał,,
Dokładnie!!nareszcie ktoś myśli racjonalnie:-))
15.05 18:12:52
Jacek napisał(a):
Super projekt !!! zawsze od nocnego tramwaju 20 w Batorym conajmniej kilka osób idzie 2 km na piszo do blokowisk na Batorym wiec bardzo podoba mi sie projekt czegoś nocnego po trasie 632 SUPEROWO !!!
17.05 01:40:26
lolel napisał(a):
zdaje mi się ze pomysł poroniony , zaraz dojdzie do tego ze za bilet na "N-ki" bilet za przejazd wyniesie 8.00 zł. i kto zapłaci? a kto pojedzie ?
27.05 17:54:16
MIGomat napisał(a):
A co będzie wówczas z liniami typu 904, nocne 104 itp? Co z tego, że będą "normalne" nocki, jak i tak będę musiał wracać z imprezy taryfą, własnym autem, moplikiem, rowerem, bo do Grodźca się inaczej nie dostanę w nocy. Szkoda, że nie ujęto w projekcie Wojkowic oraz takich dzielnic Będzina jak Łagisza, Grodziec czy Ksawera.
27.05 21:24:00
Dawid napisał(a):
Wyżej przedstawiono przykłady linii, które kursują także w nocy. Wg mnie tym tropem można iść, tzn. linie zwykłe kursujące przez całą dobę. Oczywiście nie wszystkie - tylko strategiczne o każdej porze dnia i nocy. Linie nocne z odrębnymi trasami należy tworzyć w ostateczności i w takich przypadkach przed numerem widniałaby litera "N". W niektórych przypadkach zamiast autobusów, można w trasę puścić minibusy.
03.06 00:12:31
grek napisał(a):
ciekawe kiedy to wprowadzą :D
19.06 12:10:27