Koniec remontu torowiska na ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach
03.01.2010
15 grudnia 2009 r. przywrócony został ruch tramwajowy w ciągu ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach. Zakończyły się prace przy remoncie torowiska, które trwały od 3 marca.
Czytaj więcej we wcześniejszych artykułach:
» Remont torowiska na ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach
» Przerwy w ruchu tramwajowym w Zabrzu, Sosnowcu i Katowicach
» Trwa remont torowiska przy ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach
Poszczególne etapy robót torowych zebraliśmy w tabeli:
od | do | odcinek | tor w kier. Zawodzia |
4 III | 5 IV | Ośrodek Sportowy – Zawodzie Pętla | prawy tor |
7 III | 19 IV | Bogucicka – Staszica | prawy tor |
5 IV | 6 VI | Ośrodek Sportowy – Zawodzie Pętla | lewy tor |
19 IV | 6 VI | Bogucicka – Staszica | lewy tor |
6 VI | 11 VII | Ośrodek Sportowy – Staszica | prawy tor |
20 VI | 8 VIII | Bogucicka – Warszawska 53 | prawy tor |
11 VII | 26 IX | Ośrodek Sportowy – Staszica | lewy tor |
27 VII | 26 VIII | Zawodzie Pętla | lewy tor |
8 VIII | 26 IX | Bogucicka – Warszawska 53 | lewy tor |
27 IX | 4 XI | Rynek – Warszawska 53 | prawy tor |
4 XI | 23 XI | Rynek – Warszawska 53 | lewy tor |
23 XI | 14 XII | Rynek, Warszawska 53, Bogucicka, Staszica, Ośrodek Sportowy, Łączna, Zawodzie Pętla | pozostałe odcinki toru |
W ramach robót wykonano łącznie 6433 metry toru pojedynczego, z czego 3461,4 mtp (od Rynku do ul. Bogucickiej i wszystkie skrzyżowania) zabudowano w betonowych płytach prefabrykowanych ułożonych na betonowej podbudowie, a 2971,6 mtp (od ul. Bogucickiej do pętli w Zawodziu z wyłączeniem skrzyżowań) ułożono na podsypce tłuczniowej i zamocowano do podkładów betonowych. Torowisko w płytach umożliwia prowadzenie po nim ruchu kołowego – zarówno pod względem nawierzchni, jak i skrajni poziomej. Do chwili obecnej nie zmieniono jednak organizacji ruchu i nie wiadomo, czy takie zmiany są planowane. Jedynie podczas prac torowych w dniu 4 września z niektórych odcinków torowiska korzystały autobusy komunikacji zastępczej. Na całej długości nie wprowadzono docelowego oznakowania poziomego z uwagi na zaplanowany w przyszłości remont nawierzchni ulic Warszawskiej i 1 Maja, który ma zostać przeprowadzony przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach. Powoduje to, że torowisko w płytach wydzielone jest tylko tymczasowymi słupkami (nazywanymi potocznie „sierżantami”) i korzystają z niego kierowcy, którzy chcą skrócić sobie drogę. Dodatkowo na jezdni znajdują się resztki poprzedniego oznakowania.
Przebudowano również wszystkie perony przystankowe na trasie (łącznie 16 przystanków). Zasadniczo pozostały one w dotychczasowych lokalizacjach, przeniesiono tylko przystanek Katowice Damrota – stanowisko w kierunku Rynku znalazło się po przebudowie za skrzyżowaniem z ul. Damrota. Wszystkie przystanki wyposażono w identyczne perony – o szerokości jednego pasa ruchu (ograniczono tym samym jezdnię dla samochodów) i wysokości 15 cm nad główkę szyny (zbyt nisko, aby ułatwiało to wsiadanie i wysiadanie z wagonów, w tym niskopodłogowych). Ogrodzono je barierkami w kolorze żółtym. Na przystankach, które dotychczas pozbawione były wiat takowe zabudowano (dwóch różnych modeli). Na przystankach Damrota, Graniczna i Paderewskiego zabudowano standardowe szerokie wiaty w taki sposób, że ograniczają one możliwość swobodnego poruszania się po peronie i zmuszają pasażerów do wchodzenia w strefę bezpieczeństwa (wyznaczony obszar peronu bezpośrednio przy torowisku). Znacząco utrudniają one również poruszanie się po peronie z wózkiem dziecięcym lub inwalidzkim. Na przystankach Ośrodek Sportowy i Łączna zabudowano dla odmiany wiaty składające się tylko z ławki i daszka, które nie chronią pasażerów przed wiatrem i deszczem. Na przystankach Rynek, Akademia Ekonomiczna i Zawodzie Pętla pozostawiono dotychczasowe konstrukcje. Wątpliwości budzi również zabudowa dojść do niektórych przystanków – np. przystanek na Rynku, choć znajduje się w strefie ograniczonego ruchu kołowego, został ogrodzony w taki sposób, że wyjście z niego możliwe jest tylko w kierunku płyty Rynku, a osoby udające się w stronę ulicy Warszawskiej zmuszone są do nadłożenia drogi lub łamania przepisów przechodząc po torowisku.
Remont wykonywany był z utrzymaniem bieżącego ruchu tramwajowego – tramwaje kursowały jednym torem, a przejazd każdorazowo zabezpieczony był sygnalizacją ręczną. Jedynie w czasie zabudowy tymczasowych rozjazdów, ich przekładania oraz podłączania wyremontowanych torów ruch był całkowicie wstrzymywany i na trasę wyjeżdżały autobusy komunikacji zastępczej. W ostatnim etapie robót zdecydowano się na dłuższą przerwę w ruchu, trwającą 3 tygodnie. Łącznie tych przerw w ruchu było 10. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że łącznie z przerwami w ruchu spowodowanymi pracami kanalizacyjnymi, drogowymi i imprezami od 2004 roku do dzisiaj na tej trasie autobusy zastępcze wyjeżdżały aż 23 razy (nie licząc kursowania tylko w nocy).
W czasie przerw w ruchu trasy linii tramwajowych były skracane lub zmieniane. Dodatkowo od 21 czerwca ograniczono na dłuższy czas kursowanie tramwajów wzdłuż remontowanego odcinka. Od strony Mysłowic i Sosnowca linie 14 i 15 za każdym razem kończyły bieg w Zawodziu (zawracając na pętli, a w ostatnim okresie w zajezdni, z powodu prac torowych przy pętli). Od strony centrum Katowic stosowane były różne koncepcje:
- linia 14 w dniach 7 marca oraz 5 i 19 kwietnia kursowała z pl. Alfreda do pl. Wolności, w późniejszym okresie nie kursowała wcale na tym odcinku,
- linia 7 początkowo kursowała do Stadionu Śląskiego (7 marca oraz 5 i 19 kwietnia), a później zastępowała linię 14 na trasie do pl. Alfreda (6 i 20 czerwca, a później od 21 czerwca do 14 grudnia),
- linia 20 kursowała albo do Stadionu Śląskiego (7 marca, 5 kwietnia, 4 listopada oraz od 23 listopada do 14 grudnia) albo do Pętli Słonecznej (19 kwietnia, 6 i 20 czerwca, 11 lipca) albo manewrowała na Rynku (8 sierpnia), ponadto w dniach 26-27 września była zawieszona (w zamian na liniach 7 i 13 zwiększono pojemność taboru),
- linia 0 była zawieszona 19 kwietnia oraz od 23 listopada do 14 grudnia,
- na liniach 14 i 15 od 21 czerwca do 22 listopada wprowadzono ograniczenia – kursowały one w dni robocze dwa razy rzadziej (co 30 minut), ponadto trasa linii 14 została skrócona od Mysłowic do pl. Wolności w Katowicach.
Ponadto, ze względu na brak możliwości dojazdu do zajezdni Zawodzie w dniach 26-27 września oraz od 23 listopada do 14 grudnia pociągi uruchamiane przez tę zajezdnię zjeżdżały do zajezdni Chorzów Batory, gdzie funkcjonowała tymczasowa stacja ruchu.
Więcej o zmianach rozkładów jazdy tramwajów, m.in. na trasie do Zawodzia, czytaj w artykule:
» Letnie zmiany w ofercie komunikacji tramwajowej
podlesianin napisał(a):
A kiedy kolejne remonty?
03.01 20:12:19
[[OSOS]] napisał(a):
gdyby w gliwicach się wzięli za takie remonty.. ach tylko mazenia
03.01 23:01:53
moderna napisał(a):
Gliwice wolą się oczywiście cofać w rozwoju i postawić kolejne blaszaki w mieście, bo przecież mało nam miejsc na zakupy..
Wstyd powoli mieszkać w tych Gliwicach, żadnej sprawnej komunikacji :/.
04.01 05:52:29
darek napisał(a):
A co z Łagiewnikami??? Kiedy można spodziewać się otwarcia przynajmniej trójkąta torowego by 7ka wróciła do Świętochłowic???
04.01 11:56:03
insp. Kwaśniak napisał(a):
Kilka uwag i pytań:
1) Macie jakiś kryzys twórczy w portalu? Tzw. nius ukazuje się 20 dni po danym wydarzeniu...
2) Jakby mi ktoś wyjaśnił, dlaczego wraz z ww. remontem cofnięto się w rozwoju - tzn. z torowiska wydzielonego utworzono torowisko niewydzielone. Ktoś bredził o jakichs przepisach unijnych dot. zawracania karetek, ale ciekawe że na odcinku od Bogucickiej do Pętli już te przepisy nie obowiązują... Póki co krew mnie zalewa jak widzę cwaniaczków masowo jezdzących przez torowisko tramwajowe, czekam tylko na pierwsze wypadki w tym miejscu.
3) Jaki znów remont ul. Warszawskiej? Przecież jeden, po wielu wielu latach został dopiero co zakończony. Poza tym nie rozumiem tej maniery remontowania na siłę ulic w całkiem przyzwoitym stanie technicznym - chodzi o wykorzystanie za wszelką cenę środków z UE?
Pdr
04.01 12:39:39
memphis napisał(a):
1) Na kryzys twórczy najlepszym lekarstwem jest zaangażowanie tych marudzą, panie Kwaśniak :P
2) Nie wiadomo dlaczego wykonano torowisko w płytach.
3) Warszawska i 1 Maja to akurat są w fatalnym stanie technicznym jeśli chodzi o nawierzchnię drogową. A po robieniu remontu kanalizacji i torowiska wypadałoby posprzątać na ulicy - wyznaczyć pasy ruchu, oznakować na stałe zwężenia, itd.
4) Co do Łagiewnik to być może do końca stycznia zrobią coś z tym skrzyżowaniem, choć można się spodziewać dalszych opóźnień.
04.01 13:23:55
insp. Kwaśniak napisał(a):
1) Zaproponuj Pan dobrą stawkę to pomyślimy :P
4) Łagiewniki to pikuś, ale co z odcinkiem od Łagiewnik do Bytomia? Gdzieś czytałem że unieważniono przetarg na budowę bo miasto Bytom wycofało się z finansowania. Czyli co, jest jakaś realna data przywrócenia kursowania linii 7 w podstawowym kształcie, czy tak to sobie poleży aż zostanie trwale zlikwidowane?
04.01 21:14:46
memphis napisał(a):
W tym roku na pewno się nic nie wydarzy, zobaczymy czy za rok coś drgnie.
04.01 21:27:31
andrzejh69 napisał(a):
Na trójkącie w Łagiewnikach od świąt nic nie robią, dziwię się że jeszcze nie rokradli kostki chodnikowej której tam dość sporo stoi na paletach do połowy rozpakowanych. Zniknął natomaist "zakaz ruchu" od strony Ostatniej i coraz więcej kierowców odważa się jeździć przez to skrzyżowanie (m.in. ja :P). Czuję że z firmą Eurovia (czy jaj jej tak) będzie tak samo jak z budową A-1, tzn. że zerwią z nią umowę i skrzyżowanie będzie to tak stało 5 lat. Mikrobaza firmy TORKRAK (?) cały czas tam jest ... ale właściwie po co skoro już przy torach i sieci wszystko jest zrobione? Wszystko jest to dziwne i niedorzeczne.
06.01 12:59:25