Tabor tramwajowy w roku 2008 roku - cz. 3: wypadki i ciekawostki
20.02.2009
Trzecią (i ostatnią już) część podsumowania tramwajowych wydarzeń w roku 2008 poświęcamy wypadkom i innym zdarzeniom jakie przytrafiły się wagonom, a także różnym ciekawostkom związanym ze spinaniem składów oraz wagonami 111N i 116Nd.
Wypadki i zdarzenia taborowe
Tramwaje uczestniczące w ruchu drogowym narażone są na udział w zdarzeniach z innym uczestnikami ruchu. Do najczęściej występujących przyczyn należy zaliczyć wymuszenie pierwszeństwa przejazdu przez samochody (osobowe i ciężarowe). W 2008 roku doszło to wielu takich wypadków, a także do innych zdarzeń takich jak wykolejenia i zderzenia na odcinkach jednotorowych. Oto ich krótki przegląd.
10 stycznia 2008 r. w Piaśnikach przy ul. Bytomskiej, wagon 743 (zaj. Stroszek) który jechał do Chebzia na linii 17, uderzył w TIR-a jadącego w kierunku zjazdu na DTŚ. Wskutek zderzenia wagon uległ wykolejeniu i uszkodzony został przód wagonu. Powrócił on do ruchu 30 sierpnia, po remoncie bieżącym w ZUR.
16 stycznia 2008 r. w Sosnowcu doszło do zderzenia wagonu 525 (zaj. Będzin) z samochodem, które spowodowało wykolejenie i dodatkowo zderzenie z jadącym z naprzeciwka wagonem 424. Ten drugi wagon doznał tylko lekkich uszkodzeń i wrócił na trasy po kilku dniach. Natomiast wagon 525 doznał większych uszkodzeń (przodu, prawego boku, tyłu oraz pantografu). Dopiero 14 października został przewieziony do Chorzowa, gdzie przechodzi obecnie remont kapitalny.
26 lutego 2008 r. miały miejsce dwa zdarzenia. Rano w Szopienicach na odcinku jednotorowym zderzyły się czołowo wagony z zaj. Zawodzie - 102Na 247 (jadący do Mysłowic) oraz 105Na 599 (jadący do Katowic), oba na linii 14. Uszkodzenia wagonów nie były poważne, jednak rozbity przód w wagonie 247 spodował jego definitywne wycofanie z ruchu. Wieczorem w Świętochłowicach, na skrzyżowaniu ul. Bytomskiej i DTŚ doszło to poważnego wypadku - skład 495+496 (zaj. Stroszek) kursujący na linii 7 uderzył w boku autobusu Jelcz 120MM/1 064 (z PKM Katowice). Uszkodzenia tramwaju były niewielkie, autobus skasowano.
10 marca 2008 r. w Sosnowcu doszło do najechania wagonu 575 z zaj. Będzin na wagon 768 z zaj. Zawodzie. W wagonie 768 lekko wgnieciony został tył i wóz wyjechał parę dni później, natomiast przód 575 został mocniej uszkodzony. Dopiero w październiku przewieziono go do ZUR w Chorzowie, gdzie przeszedł remont bieżący zakończony w styczniu 2009.
28 marca 2008 r. w Katowicach po godzinie 12 skład linii 20 662+617 wykoleił się na ul. Warszawskiej na łuku między przystankami Graniczna a Damrota w kierunku Rynku. Wykolejeniu uległ drugi wózek pierwszego wagonu, który to powędrował aż na tor przeciwny "kosząc" przy okazji barierkę oddzielającą torowiska. Drugi wagon natomiast uderzył w jego bok, gdyż doczepa pozostała na swoim torze.
16 maja 2008 - skład z zaj. Stroszek 609+610 w skutek wykolejenia w Łagiewnikach uderzył w drzewo. Uszkodzony został pierwszy wagon i z tego powodu przeznaczony został do kasacji. Drugi wagon trafił do składu 579+610.
16 kwietnia i 5 maja 2008 r. doszło do dwóch wykolejeń pod wiaduktem kolejowym w Katowicach przy ul. Kościuszki. W obu przypadkach tramwaje linii 16 jadące w kierunku Brynowa dosłownie wypadały na łuku, w pierwszym przypadku rozbijając filar wiaduktu. Pierwszy był skład 691+689, który wykoleił się dnia 16 kwietnia, a do ruchu powrócił w maju. Natomiast drugie zdarzenie miało miejsce 5 maja z udziałem składu 675+676, który do ruchu powrócił 16 czerwca.
29 kwietnia 2008 r. na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i Granicznej w Katowicach, ciężarówka pracująca przy robotach kanalizacyjnych, cofając uderzyła w przejeżdżający tramwaj linii 23. W wyniku wypadku uszkodzony został wagon 767 z zaj, Zawodzie. Uderzenie miało miejsce na wysokości II i III drzwi, uszkodzony został słupek między drzwiami, oraz boczne poszycie wagonu za III drzwiami. Wagon przeszedł remont w ZUR zakończony 11 grudnia.
12 czerwca 2008 r., skład z zaj. Zawodzie 262+263 jadący linii 11, wykoleił się podczas wyjazdu z pl. Wolności w ul. 3 Maja. Drugi wagon wyjechał na tor przeciwny i obrócił się bokiem. W jego bok uderzył wagon z zaj. Zawodzie 782. W wyniku wypadku wagon 263 został dosłownie złamany w pół i został później skasowany, natomiast wagon 782 po naprawie został uruchomiony we wrześniu.
2 lipca 2008 r. skład 530+540 (zaj. Będzin) wykoleił się w Klimontowie drugim wagonem, który uderzył lewym bokiem w słup podtrzymujący sieć trakcyjną oraz w budynek komisariatu Policji. W wagonie 540 uszkodzone zostało poszycie lewego boku pośrodku wagonu i elementy w pobliżu (m.in. przetwornica statyczna), pantograf oraz prawdopodobnie kable łączące wagony. Wrócił on do ruchu 12 grudnia, do tego czasu wagom 530 kursował solo.
7 lipca 2008 r. w godzinach porannych wagon 722 (zaj. Stroszek) został uderzony w bok na wysokości II i III drzwi przez autobus. Nie był naprawiany, lecz wysłano go do modernizacji w Łodzi.
8 lipca 2008 r. skład 731+730 (zaj. Zawodzie) na linii 11 wykoleił się na Pętli Zachodniej przy Stadionie Śląskim w Chorzowie. W wyniku zdarzenia wagon 731 obrócił się bokiem, natomiast 730 wpadł całkowicie za drugi tor. Uszkodzone zostały wózki, fartuchy, przody obu wagonów oraz prawy strona tylnej ściany wagonu 731. Skład trafił od razu do ZUR w Chorzowie gdzie do końca roku 2008 przechodził remont. Wyjechał w styczniu 2009.
11 lipca 2008 r. skład 691+689 z zaj. Zawodzie miał kolejny wypadek. Tym razem uderzył w lawetę wjeżdżającą na teren zakładu mieszczącego się w Lipinach przy ul. Chorzowskiej. Doszło do niewielkich uszkodzeń ściany czołowej.
10 października 2008 r. skład 599+600 obsługujący poc. 114 jadący do pętli w Chebziu za przystankiem Chebzie Pawła, a przed wjazdem pod wiadukt kolejowy zderzył się z lawetą przewożącą samochody której kierowca wymusił pierwszeństwo. W wyniku wypadku doszło do poważnego uszkodzenia wagonu 599. Skład został wyremontowany własnymi siłami zaj. Zawodzie i powrócił w grudniu do ruchu.
17 października 2008 r. doszło do czołowego zderzenia wagonów 782 i 771. Miało ono miejsce na odcinku jednotorowym przy al. Korfantego na Wełnowcu. W wagonie 782 rozbita została ściana czołowa, został on odstawiony, a następnie przetransportowany do Łodzi na naprawdę powypadkową. Wagon 771 natomiast został dość szybko naprawiony i wyjechał niedługo po zdarzeniu.
29 października 2008 r. - skład z zaj. Stroszek 641+642 jadący na linii 9 uderzył w ciężarówkę. Zderzenie spowodowało zniszczenie wagonu 641. Drugi wagon trafił od stycznia 2009 do składu 683+642.
W 2008 roku, dokładnie 30 stycznia, uruchomiono także wagon 601 po naprawie powypadkowej. Spowodowana była ona zderzeniem z samochodem jakie miało miejsce w 2007 roku. Wagon ten był pierwszym w zaj. Będzin wyposażonym w nowe reflektory na ścianie czołowej (zwane z uwagi na wygląd "wyłupkami").
Wagony 111N znów w ruchu wahadłowym
6 marca 2008 r. do zaj. Stroszek przybyły wagony 111N z zaj. Gliwice, wypożyczone w związku z rozpoczynającym się od 15 marca remontem torowiska na pl. Sikorskiego w Bytomiu. Przeznaczono je bowiem do obsługi wahadłowej linii 31 relacji Bytom Urząd Miasta - Bytom Powstańców Warszawskich. Na linii kursował tylko jeden pociąg, drugi teoretycznie oczekiwał w rezerwie w zajezdni. Spięte zostały wszystkie posiadane wówczas cztery wagony 111N (w tradycyjne składy 360+406 oraz 373+613). Trzeci skład (341+342) przebywał w tym czasie na wypożyczeniu w Krakowie. Jeszcze przed rozpoczęciem kursowania na linii 31 wagony (już w składach) pojawiały się sporadycznie w Katowicach na linii 41. Niedługo po rozpoczęciu remontu rozpięto jednak jeden skład i wagony 373 i 613 kursowały jako pojedyncze na liniach zajezdni Stroszek, a w razie awarii składu 360+406 na linii 31 po prostu nic nie kursowało.
W zamian za wypożyczone wagony 111N do zajezdni Gliwice trafiły ze Stroszka cztery "stopiątki": 470, 487, 587 i 612.
Linię 31 w wersji wahadłowej zawieszono 21 kwietnia 2008 r. Kolejne zatrudnienie wahadłowych składów rozpoczęło się od 12 listopada i związane było z rozpoczęciem remontu ul. Barlickiego w Lipinach. 111N obsługują linię 10 w relacji Łagiewniki Targowisko - Chropaczów MPGK. Tym razem już w komplecie (w między czasie z Krakowa powrócił skład 341+342) wszystkie 6 wagonów 111N trafiło znów na Stroszek od 8 listopada. W zamian w zaj. Gliwice eksploatowane są wagony 470, 587, 612, 681, 682 i 684 (pierwotnie zamiast 682 i 684 miały być 487 i 490).
Składy
Charakterystyczną cechą naszej komunikacji tramwajowej od wielu lat jest niestabilność obsady taborowej, w szczególności stosunku wagonów pojedynczych do składów w ruchu. Oprócz tego zdarzenia i wypadki powodują konieczność zmiany konfiguracji wagonów. W ciągu 2008 roku zaszło nieco zmian w tym zakresie.
Stroszek
Z końcem czerwca 2008 na Stroszku spięto dwa dawne składy z obecnych solówek. Pierwszym z nich był 715+716 który w ostatnich latach już dość często spinano. Ciekawostką natomiast okazało się spięcie składu 709+710 który ostatni w takiej konfiguracji raz kursował w 2003 roku. Niestety oba składy kursowały tylko tydzień tuż przez rozpoczęciem wakacji letnich i później rozpięto je w związku z ograniczeniami pojemności taboru na liniach.
Od 20 sierpnia 2008 r. Stroszek uruchomił dwa wagony 105Na w nowej konfiguracji. Skład 579+610 powstał w skutek rozbicia dwóch wcześniejszych składów. W maju rozpięto bowiem składy 579+592 oraz 582+580, a drugie wagony z nich przeznaczono do kasacji. Dnia 16 maja skład 609+610 w wyniku wykolejenia uderzył w drzewo i pierwszy wagon z niego również został przeznaczony do kasacji. Efektem końcowym było właśnie powstanie z dwóch składów, jednego. Wszystkie wymienione składy kursowały wcześniej w zaj. Chorzów Batory (do czasu jej likwidacji w 2006 roku), a wcześniej w zaj. Zawodzie.
Będzin
W czerwcu w zaj. Będzin spięto dość nietypowe składy. Dnia 16 czerwca na trasie pojawił się skład 532+524 (wagon 524 kursował dwa lata wcześniej jako doczepa do 525). Z tego powodu, iż 532 nie posiada na dachu instalacji kabla zasilającego WN dla wagonu doczepnego, skład kursował z podniesionymi pantografami na obu wagonach.
Dnia 19 czerwca skład rozpięto, natomiast wyjechał kolejny nowy skład - 521+518. W tym przypadku nie wystarczyło samo spięcie kablami i sprzęgami, ponieważ 518 nie posiadał z przodu gniazd, które trzeba było zamontować. Z powodu braku mocowań w 518 na kabel na dachu, ten skład również kursował na dwóch podniesionych pantografach.
Tymczasem 30 czerwca dokonano spięcia trzeciego testowanego składu w Będzinie stworzonego z dwóch solówek - 666+667. W przypadku wagonu 667 konieczne było zamontowanie gniazd sterowania ukrotnionego z przodu, a cały skład również kursował na dwóch podniesionych pantografach. Wagony rozpięto po paru dniach.
Zawodzie
W drugiej połowie 2008 roku, w zaj. Zawodzie znacznie wzrosło uruchomienie składów. Spowodowało to, że rozpoczęto nie tylko spinać dawne składy, ale również przeniesiono do Zawodzia składy z innych zajezdni. Pierwszym etapem było zwiększenie obsługi linii 15 przez zaj. Zawodzie w miejsce pociągów z zaj. Będzin. W związku z tym z Będzina wypożyczono (od 27 września) składy 604+603 oraz 670+669. W przypadku tego drugiego jest to już kolejne takie wypożyczenie w przeciągu ostatnich lat, tym razem potrwało do 17 grudnia, kiedy skład ten wrócił do Będzina.
Spięto także dwa dawne składy: 746+745 (od 10 października) oraz 772+771 (od 7 listopada).
Natomiast od 15 listopada wznowiono po remoncie ruch na ul. Gliwickiej w Katowicach, co skutkowało przedłużeniem linii 20 i zwiększyło zapotrzebowanie na kolejne składy. Już tego dnia w Zawodziu pojawił się skład 571+618 wypożyczony z zaj. Będzin (do 2006 roku był on na stałe w Zawodziu) oraz 495+496 wypożyczony z zaj. Stroszek.
W grudniu zajezdnia Zawodzie spięła jeszcze dwa dawne składy: 370+371 (od 15 grudnia) oraz 748+747 (od 27 grudnia) co wiązało się z zbliżającym zwiększeniem uruchomienia składów po 1 stycznia.
Wagony 116Nd
Eksploatacja taboru niskopodłogowego w roku 2008 niestety napotykała na trudności. Już od kwietnia można było zauważyć zmniejszenie się liczby wagonów 116Nd na trasach. Pierwszym wagonem który został odstawiony był wagon 800 (od 24 lutego). Następny ze służby liniowej odstawiony został 802 (jeszcze w marcu, później w kwietniu kilkakrotnie pojawił się na trasie jako nauka jazdy, a po 16 kwietnia już więcej nie był widziany). W kwietniu przestał kursować także (od 6 kwietnia) wagon 803. Na kolejne wagony przyszła pora w lipcu. Od 28 lipca odstawione zostały wagony 807 i 811. Ostatni wagon odstawiono 4 sierpnia, był to 804. Dnia 17 października wagon 801 został najechany na tył przez skład 783+784 i w skutek tego stał się siódmym odstawionym wagonem. Prawdopodobną przyczyną odstawienia większości wagonów jest ich już 8-letnia eksploatacja, a szczególnie idące za tym zużycie i uszkodzenie czopów skrętu przegubów.
1 września na trasie pojawił się za to wagon 815. Zajezdnia Zawodzie uruchomiła go po 3-letniej przerwie podczas której stał się on niejako składnicą części zamiennych. W jego naprawie pomogło wcześniejsze wyłączenie z eksploatacji wagonu 811.
Ponadto także przeniesiono reklamę którą woził 802, na wagon 806.
Łącznie od września do końca roku odstawionych było 7 wagonów 116Nd, natomiast pozostałe 10 sztuk miało obsługiwać 10 pociągów na linii 6 i 2 pociągi na linii 16. Niestety ilość ta była stanowczo za mała i praktycznie codziennie pojawiała się rezerwa w postaci pojedynczych wagonów 105N, a czasami składu (na linii 16 w dni robocze uruchamiano praktycznie codziennie wagony 105N). Oprócz poważniejszych awarii wagony 116Nd są czasowo wyłączone z ruchu z uwagi na przeglądy i drobniejsze usterki. Od 1 stycznia tabor 116Nd został całkowicie wycofany z linii 16, natomiast na linii 6 ograniczony z 10 do 9 wagonów.
Z początkiem roku 2009 na trasę po ponad 8 miesiącach przestoju powrócił wagon 800. Jak na razie jest to pierwszy wagon uruchomiony po ostatnich odstawieniach. W ostatnim okresie coraz częściej pojawiały się nieoficjalne informacje o planowanym skierowaniu wagonów 116Nd do remontów bieżących (przeprowadzanych w zakładach Alstom-Konstal, w ZUR Chorzów Batory lub w zajezdni Zawodzie). Póki co decyzje w tej sprawie nie zapadły. Pozostaje mieć nadzieję, że uda się szybko uruchomić odstawione wagony i będą one mogły wrócić na trasy i służyć pasażerom.
Rafał napisał(a):
Nie wiem, czy tyczy się to 2008 roku, ale spięto równiez 505-504.
20.02 21:31:49
dw napisał(a):
Ciekawy zbieg okoliczności - #743 na obu fotkach jest na tym samym poc. ;)
20.02 21:40:43
ff napisał(a):
Najpierw odstawiono 800 (24 lutego).
20.02 22:18:30
luki napisał(a):
@Rafał: Skład 505+504 spięto od 2 stycznia 2009.
@ff: poprawione ;)
20.02 23:38:30
Żabek napisał(a):
Po takim dlugim czasie od zdarzen mozna bylo sie pokusic o podanie przyczyn wypadkow...
21.02 16:27:02
luki napisał(a):
@Żabek: to jest w sumie ogólny przegląd wszystkich zdarzeń i głównym celem było ukazanie poszczególnych wagonów. Co im się przytrafiło i jak z tego wyszły. Natomiast począwszy od wstępu oraz przeglądając poszczególne wydarzenia (a także linki do szerszych artykułów/prasówek) można łatwo zauważyć co z sobą chodziło w parze. Zwykle brak wyobraźni i zły stan infrastruktury.
21.02 22:58:42
memphis napisał(a):
@Żabek: nie mamy dostępu do wewnętrznych informacji przedsiębiorstwa o wynikach dochodzeń komisji wypadkowych.
22.02 01:07:20
Felek napisał(a):
Ciekawe jak przejadą w BATORYM pod mostem 116ND !!!
20.03 18:42:43