Grudniowe zmiany przewoźników
01.12.2008
Wejście firmy Henzago na linie 73 i 860 jest zwieńczeniem trwającego kilka ostatnich miesięcy procesu przechodzenia Piekar Śląskich ze struktur MZKP do KZK GOP. Oprócz tych dwóch linii zmiana przewoźnika nastąpiła także na liniach 132 i 184.
Rudzka firma Henzago, czyli drugie dziecko Henryka Zagozdy, ma już ugruntowaną wątpliwą reputację. Nie było więc wielkiego zaskoczenia, gdy już pierwszego dnia wystąpiły zakłócenia w funkcjonowaniu dwóch przejętych od PKM Świerklaniec linii.
Na linię 73 wyjechały dwa niedawno sprowadzone ze Szwecji volvo B10L-60 Säffle 5000 z numerami 6 i 8 oraz przegubowy heuliez GX187 nr 345. Taki zestaw nie ma jednak nic wspólnego z tym co firma Henzago przedstawiła w ofercie przetargowej. Przypomnijmy, że na tej linii miały zagościć dwa helsińskie volvo B10BLE oraz tajemniczy SAM wyprodukowany w tym roku, czyli jeden z dwóch przegubowych renault PR180 (nadal grzeje miejsce na Chebziu).
Problemy z obsługą wystąpiły już w porannym szczycie, gdy zamiast trzech wozów kursowały tylko dwa. Dodatkowy szczytowy wóz (volvo z numerem 6) wyjechał dopiero na popołudniowy szczyt. Został ściągnięty z Zabrza, gdzie obsługiwał linię 86.
Przejściowe trudności dotknęły także drugiej przejętej przez Henzago linii. Również w porannym szczycie na linii 860 brakowało jednego wozu. Sytuacja unormowała się około godziny 9, ale w godzinach popołudniowych znów nastąpiła zapaść za sprawą awarii jednego z wozów.
Pierwszego dnia przyspieszoną linię z Piekar do Katowic obsługiwały cztery przegubowe autobusy różnej marki: renault PR180 nr 4, ikarus 280.26 nr 5, MAN NG272 nr 77 i heuliez GX187 z numerem 341. Pechowym awaryjnym autobusem okazał się ikarus, a raczej SAM "wyprodukowany" w 2004 roku, bo jako taki figuruje w wykazie autobusów zgłoszonych do obsługi linii 860. Wykaz ten zawiera również wymienionego MAN-a i francuską "renówkę". Jedynym odstępstwem jest heuliez, który zastępuje zgłoszonego ikarusa-SAM-a z numerem 01.
Opuszczamy Piekary Śląskie by rzucić okiem na miejsko-wiejskie linie łączące Bytom z Wieszową, Kamieńcem i Pyskowicami. Przez ostatnie trzy lata połączone wozobiegiem linie 132 i 184 obsługiwane były przez firmę Transport Nowe Chechło. Kursował jeden autobus niskopodłogowy (najczęściej jelcz M121M nr inw. 010, a w ostatnich miesiącach jeden z MAN-ów) i jeden wysokopodłogowy (przeważnie był nim jelcz M11 nr inw. 011).
Ogłoszony w październiku przetarg, w którym wymagano dwóch maksymalnie 15-letnich niskopodłogowców, został rozstrzygnięty na korzyść sosnowieckiej firmy Irex. Do obsługi wytypowane zostały dwa dwudrzwiowe MAN-y drugiej generacji, oznaczone kolejnymi numerami 17 i 18.
gość napisał(a):
A gdzie są wyświetlacze ? Ponad połowa tych wozów ich nie ma
02.12 00:59:24
Mody_siemce napisał(a):
#6 wykonał kurs o 7:56 z Osiedla Wieczorka (73) i wcześniejszym kółkiem też ze Stroszka wracał. Nie wiem jak wcześniej, ale te kursy wykonał więc poranny szczyt przynajmniej w części został wykonany
02.12 06:50:27
andrzejh69 napisał(a):
a to już teraz wiem dlaczego od wczoraj na linii 607 Many zastąpiły meteorowe Jelcze.
02.12 07:51:07
zabrze napisał(a):
Warto nadmienić że Volvo z numerem 6 zostało ściągnięte z Zabrza po kilku kursach wykonanych na 86:). W Zabrzu rano jak i po południu jeździł tylko Mercedesik. Na 86 może przez 2-3 godziny (i to w południe) jeździły dwa wozy. Przez resztę dnia jednego wozu brakowało.
02.12 07:58:02
i tak do końca świata napisał(a):
Po co drugie drzwi?!
02.12 08:20:48
camo napisał(a):
Dla mnie tacy przewoźnicy i ich cuda to skandal.Tak samo Transgór na lini 788 nie wysyła niskopodłogowców i KZK GOP nic nie robi.
02.12 08:34:03
PKM b napisał(a):
@camo - na wszystkich liniach Transgóru tak jest np 183 i 623
02.12 09:18:56
lgor napisał(a):
"tajemniczy SAM wyprodukowany w tym roku, czyli jeden z dwóch przegubowych renault PR180 (nadal grzeje miejsce na Chebziu"
Wóz był na tymczasowych tablicach wiec można domniemać tylko że chodziło o peerke.
02.12 09:30:15
Marian napisał(a):
...i dobrze im tak MZKP się nie podobało to teraz mają jeszcze większy syf. Do tego jeszcze te wadliwe i łatwopalne volva,te same co na linii 80.
02.12 18:51:58
Buscoholic napisał(a):
Nie potrafię sobie wyobrazić, jak Henzago w ogóle wygrywa te przetargi. Chyba w ofercie pisze stawkę 21 groszy za wozokilometr :)
Nic w tej firmie nie trzyma się kupy. Dziś stojąc na światłach na moście na Alejach Korfantego w Zabrzu moją uwagę zwrócił pewien szczegół wyróżniający się na tle srebrno-niebieskiego przegubowego Renaulta z bazy Zagozdy (był to chyba wóz nr tab. 10, ale nie jestem pewien).
Szczegółem tym była tabliczka z numerem linii 86 wyeksponowanym w ten sposób, że na granatowej powierzchni w numerze 860 niebieską folią - pewnie z jakiegoś worka na śmieci - zasłonięto ostatnią cyfrę i w ten sposób uzyskano właściwy numer. Całą tablicę przyklejono od wewnątrz do szyby jasnożółtą, grubą taśmą papierową.
Powiecie, że pewnie się czepiam, bo bywały już wozy Meteora, które jeździły z białymi tabliczkami, na których czarnym markerem pisano liczbę "14", ale to najlepiej pokazuje jak wszystko u rudzkiego przewoźnika robione jest na odpie**ol.
KZK GOP swoje, Zagozda swoje. A nam pozostaje się cieszyć, że w ogóle coś przyjedzie.
02.12 20:30:10
Rachuba napisał(a):
W Piekarach myśleli że po przejściu do KZK GOP od razu po ich drogach będą jeździły same Mercedesy O530,Many Lion's City czy Solarisy a tak na prawdę to po tym mieście nadal jeździ takie same dziadostwo(jak nie większe) niż za czasów MZKP.
02.12 20:39:02
suchy napisał(a):
Dzisiaj rozmawiałem z moim kolegą z grupy, który na nieszczęście mieszka w Piekarach i czasami korzysta z usług 860, no i zapytałem go czy miał już wątpliwą "przyjemność" zapoznania się z Heńkiem... Stwierdził, że gorszego złomu w życiu na oczy nie widział i woli już jeździć ikarusami ze Świerklańca, i że wogóle "skoro już kilka razy wylatywali z innych linii, to czemu KZK dalej ich toleruje i pozwala na branie udziału w przetargach zamiast się ich pozbyć"...
Kiedy KZK się w końcu nauczy, że do umowy trzeba dodawać zapis o karach umownych za nierealizowanie kursów? A tak racja zapomniałem - nigdy się nie nauczy, bo przecież NIEDASIE bo to KZK...
02.12 22:07:29
AbeS napisał(a):
na 183 i 623 widzial byl np PKM Tychy - PKM Gliwice... Transgór to porazka
02.12 22:13:25
ff napisał(a):
lgor napisał: "Wóz był na tymczasowych tablicach wiec można domniemać tylko że chodziło o peerke." Te tymczasowe tablice były zamontowane w 2007 roku właśnie na peerce. I stąd od początku domysł, że o nią chodziło.
02.12 23:43:45
Hawker napisał(a):
jakiś przegubowy SAM na 73 wykonywał kurs rano 1 grudnia !!! fakt faktem pod wieczór jeździł ten heuliez GX187
03.12 16:38:05
david82 napisał(a):
Hawker - 01 grudnia na 73 jeździły przez cały dzień dwa Volva i jeden Heuliez.
03.12 19:14:19
Hawker napisał(a):
david82 sam teraz już nie wiem twój brat też widział SAM-a wtedy :/
03.12 21:12:46
as napisał(a):
to wszystko jest delikatnie mówiąc popier....one. W wymaganiach było o tablicach elektronicznych kierunkowych, połopowa autobusów ich nie ma bo s.a dykty lub wogołe nie ma jak w tym ikarusowym "samie" widocznym na zdjęciu. firma od długiego czasu wiedziała że przejmuje obsługę linii a się nie potrafiła należycie przygotować. Żeby nie było wozów do obsługi porannych kursów to już totalnie szczyt wszystkiego. Prawo jest nienornalne, taki przewoźnik jak zagozda wogóle nie powinien być dopuszczany do przetargów. Skoro wiele razy nie dopełnił zobowiązań, a do tego wyleciał z kilku linii to nie rozumiem jak można dawać do realizacji zlecenia. powinna byc prosta klauzula, iż firmy które na skutek własnych zaniedbań były odsuwane od wykonywania usług nie powinny byc brane pod uwagę w nowych przetargach. dopóki tego nie będzie to nadal będzie się działa taka wolna amerykanka jak w naszej porąbanej komunikacji.
03.12 22:31:59
andrzejh69 napisał(a):
KZKGOP chyba bardzo się boi Prezesa Urzęddu Zamówień Publicznych czy jak mu tam i niechce podnosić poprzeczki w warunkach zamówienia. Wobec coraz to gorszych działań KZKGOP jestem za tym żeby każda gmina z niego wystąpiła, a szzególnie Sosnowiec za to że manipulują i starszą likwidacją lini T24 i T27. Całe szczęście że Tychy nie są w KZKGOP-ie bo pewnie były by dręczone likwidacją trolejbusów.
04.12 08:34:17
Kysu napisał(a):
Była niezła akcja ostatnio,bo nawet na Silesi gadali o tym,że są spore opóżnienia,a nawet niektóre nie przyjeżdają w ogóle.
04.12 19:20:25
alice_b napisał(a):
chyba troszkę przesadzacie. 860 to były zdezelowane trupy a teraz przynajmniej są nowsze. Niestety od 1 grudnia nie mogę się doczekać na autobus z Katowic o godz.16:22. Przyjeżdza chwilę przed kolejnym planowanym odjazdem następnego
04.12 19:26:39
Przegubowce się nagle potraciły napisał(a):
No to już teraz wiadomo, gdzie zniknęły przegubowce z rudzkiej linii 255. Właśnie przeszły na piekarskie linie a na 255 pojawiły się chyba niedawno sprowadzone zwykłe heuliezy. Widocznie przewoźnik Henzago doszedł do wniosku, że na linii 255 nie muszą kursować autobusy przegubowe. Chociaż nie wszystkie przeniesiono, czasem można jeszcze trafić na przegubowca. W autobusie zwykłym w godzinach szczytu jest niestety trochę tłoczno ale chyba tak już musi być. Tak nawiasem mówiąc to nasza śląska komunikacja to chyba jest jedną z najgorszych w całej Polsce.
04.12 22:48:00
viator napisał(a):
@alice_b: Patrząc w dowody rejestracyjne, to fakt, prawie wszystkie autobusy obecnie na 860 to niemalze nówki (bo są zarejestrowane jako SAMy w latach 2004-2008) ;) Patrząc jednak na faktyczny rok produkcji, to średni wiek tych pojazdów jest podobny do tego co było :)
05.12 08:33:44
wkurzony napisał(a):
Te autobusy od Zagozdy na linii 860 to skrzyżowanie muzeum techniki i "Zrób to sam" Adama Słodowego. Wolę nie myśleć co będzie jak się zrobi na zewnątrz kilka stopni mrozu. Za czasów PKM-u Swierklaniec jak był jakiś problem, to przynajmniej za kilka minut mógł zjawić się zastępczy autobus.
05.12 10:09:50
Mody_siemce napisał(a):
Piekary chciały sobie polepszyć wychodząc z MZKP, a to co jest teraz to... nasuwa mi się powiedzenie: "Zamienił stryjek siekierkę na kijek". A na poważnie to z Zagozdą to po prostu żenada. W końcu dojdzie do tego, że będziemy skakać do góry i cieszyć się z powodu, tego, że w danym dniu wszystkie planowe autobusy wyjechały na trasę. A to jest po prostu PSI OBOWIĄZEK przewoźnika. Jak zwykle na tym cierpią pasażerowie...
05.12 12:38:32
Tom_89 napisał(a):
Nie zdziwię się jak za parę miesięcy będzie napisane że z tej linii korzysta mniej ludzi, po prostu zamienią bus na wóz albo inny środek transportu :)
05.12 15:35:48
patryk_RudaŚl napisał(a):
Ha!!! Koniec HZ na 147 :) aby do końca grudnia... hehe
11.12 20:54:33