Nowe autobusy w Gliwicach
22.11.2008
W dniu wczorajszym do gliwickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej przyjechało prosto z Bolechowa 10 sztuk solarisów Urbino 12.
Dostarczone solarisy to pierwsza część większego zamówienia obejmującego szesnaście sztuk standardowych autobusów. Pozostałe sześć wozów dojedzie do odbiorcy w najbliższych dniach.
Nowe autobusy nie różnią się niczym od eksploatowanego już od kilku miesięcy w Gliwicach solarisa Urbino 12 z numerem 47. Przedział pasażerski wyposażony jest w twarde fotele Ster i małe uchylne okna. Wizualna informacja o trasie prezentowana jest na wyświetlaczach mozaikowych (na zewnątrz) i małym wyświetlaczu diodowym (wewnątrz) firmy Pixel. Standardowo wszystkie autobusy wyposażone zostały w fabryce w kasowniki typu NJ24, również z bydgoskiej firmy Pixel.
Debiutu liniowego całej szesnastki można się spodziewać dopiero na początku grudnia. Nie obędzie się również bez oficjalnej prezentacji, którą zapowiedziano na 4 grudnia.
pasazer napisał(a):
Rozumiem, że kasujemy ikarusy z szóstki. Wiecie, wybór między ciasnotą w ikarusie a megaciasnotą w Solarisie to żaden wybór, a komfort nie wzrasta zbyt wysoko.
22.11 19:03:32
KUBER napisał(a):
Aż miło spojrzeć... Żeby jeszcze inni przewoźnicy przyśpieszyli z kupnem nówek... np. PKM Katowice...
22.11 19:15:11
KZKGaPowicz napisał(a):
Ciekawe, czy PKM Gliwice zamierza wystartować w przetargu na linię 147, oferując te Solarisy U12, MAN'y NL 222, MAN'y NL 223 lub Volva B10BLE. Choć w to wątpię, ponieważ trasa ta jest odległa od Gliwic. Ponadto od 1.01.2009. r. na linii nr 147 będzie obowiązywał program pt. "Zasada Wsiadania Pierwszymi Drzwiami", a z tego, co do tej pory zauważyłem PKM Gliwice nie lubi obejmować linii z obowiązującym programem KZK GOP o wspomnianej wcześniej nazwie "ZWPD" (mają tylko minibusową linię nr 224 z programem "ZWPD"). Lecz w najbliższym czasie KZK GOP zamierza wprowadzić ten program na liniach PKM Gliwice sp. z o.o.
22.11 20:29:59
suchy napisał(a):
@pasażer - ale jakie kasujemy? na 6 kursuje tabor C i nic w tej kwestii sie nie zmieni, a to że autobusy mają na wyświetlaczu linie 6 - widać wgrali sterowniki i sprawdzali czy działają i ustawili pierwszą z brzegu linię w systemie, a takową przecież jest w gliwicach "6".. to równie dobrze trzebaby powiedzieć że ten jeden fabryczny solaris już zepsuty bo ma "zjazd awaryjny" na wyświetlaczu..
@kzkgapowicz - jaka odległa trasa? z gliwic do rudy aż taki kawał jest? inni przewoźnicy dalece większe odległości muszą pokonywać na dojazdach, choćby Nowak na 121.
22.11 20:49:20
kwachu89 napisał(a):
Obawiam się że jest błąd w artykule. Napisano tam że t autobusy niczym sie nie różnią od #47 a przecież w przetargu jasno było napisane że mają normę czystości spalin EEV.
22.11 23:09:35
m966 napisał(a):
Biorąc pod uwagę, że PKM (do spóły Comfortem) startował już w przetargu na 860, trudno mówić o jakichś "odległych trasach". No chyba, że w Będzinie. ;)
Natomiast na Solarisy bym nie liczył, bo PKM, gdzie tylko może, upycha na przetargach najstarsze wozy - głównie Volva i stare MANy.
PS. Tak w rządku Solarisy wyglądają przecudnie. ;)
23.11 00:13:22
bARTEK napisał(a):
Ale i tak KZK GOP woli kilkunastoletnie szroty i takie premiuje w przetargach :(
23.11 02:29:13
Katowiczanon napisał(a):
jak to jest że PKM Gliwice w szybki sposób większość wymieniła juz stary tabor a PKM Katowice nie???
23.11 10:05:06
rufio napisał(a):
a "PKM" Katowice będzie dalej sprowadzał produkt przedżyletkowy
23.11 11:17:41
zonk napisał(a):
Gliwicom wyraźnie na tym zależy. Niedługo chyba planują wyjazd z KZK, będą organizować sobie sami komunikację, to nie pozwolą sobie na szroty.
23.11 11:55:36
Serd napisał(a):
@Zonk:Tym,jak to nazwałeś, "wyjazdem Gliwic z KZK" zbytnio bym się nie przejmował. Kiedyś tez już grozili wyjśćiem z KZK i co?
23.11 13:26:39
Szymon napisał(a):
a może PKM Gliwice startuje do przetaregu na linię 98, 147, 222 i może S-10? Bo z tego co wiem to na te linie jest ogłoszony przetarg.
23.11 17:40:28
Baca napisał(a):
PKM Gliwice niech wozi mieszkanców Gliwic nowymi wozami, a barachło które posiada niech jeździ na liniach ościennych. Amen.
23.11 21:01:28
Go(a)powicz napisał(a):
Ach piękne Solary... Coś mnie zainsteresowało PKM z reguły kupując autobusy (nowe) wybiera Solarisy... ciekawe...
23.11 21:10:01
lgor napisał(a):
@bARTEK Pewnie niebawem w drodze sympatii do pkmów(nie tylko tego gliwickiej) zobaczymy trochę lepsze przetargi.
Pytanie czy tak powinno być ? Czy nie można zawsze stawiać na większe wymagania przetargowe ? Czy lepiej wyjeżdżać raz z nówkami a raz wozami z 1993 roku w zależności, którego "pkmowskiego" terytorium linia dotyka.
23.11 22:34:37
suchy napisał(a):
@go(a)powicz - to nie wina pkmu że solaris tak umie ułożyć ofertę przetargową, że ostatnimi czasy non stop to solaris wygrywa..
@igor - no widać nie można, bo NIEDASIE przecież w katowicach żeby kupili sobie pare nowych autobusów co rok, albo żeby napisać wniosek o dofinansowanie tak jak sosnowiec.. więc trzeba brać to co jest..
23.11 23:49:45
luk459 napisał(a):
Ja ostatnio słyszałem jak wielu pasażerów narzeka na gliwickie solarisy, że ciągle jakieś awarie, a przede wszystkim ciągle się spóźniają, bo nie umieją zamknąć drzwi na przystankach w szczególności w szczycie porannym i popołudniowym. Nawet ostatnio pewna starsza pani na przystanku w Zabrzu powiedziała, gdy podjechał solaris na linii 81: "Lepiej było jak puszczali stare ikarusy niż te nowe puszki. Przecież to jest po prostu jedna wielka tragedia!"
23.11 23:53:34
Tomek napisał(a):
@luk459: A jak myślisz czemu drzwi nie umieją zamknąć ? Przez głupote ludzi , którzy nie potrafia przczytać i zrozumieć prostego napisu "przebywanie na stopniach zabronione". Ja prawie codziennie jeżdże Solarem i widze co sie dzieje, ludzie stoją przy drzwiach a w środku pełno miejsca i następni wsiasc nie mogą, to jest jakaś paranoja. A co do tej babci to ciekawe czy była by taka mądra jakby chodziła o lasce albo na wózku ?
24.11 07:27:15
suchy napisał(a):
@luk - taaaa, specjalnie dla ciebie będą jeździły stare ogóry takie jak w latach 60, będziesz napewno zadowolony... bardzo ciekawie nam tutaj wciskasz kit że nowe solarisy aż tyle awarii mają a ikarus to niby taki bezawaryjny autobus tak? no ciekawe od kiedy... a co do drzwi to jak sie nie chcą same domknąć to sie je domyka ręcznie, tak w solarisie jak i w ikarusie - metoda skutecznie sprawdzona w porannym szczycie na 870 - jak za dużo ludzi przy drzwiach to ktoś łapie drzwi i je ręcznie popycha żeby sie domknęły... proste.
24.11 09:17:44
car napisał(a):
@luk459: Znowu wciskasz kit o solarisach? Widzę, że jesteś niereformowalny. To Ty też ostatnio pisałeś jak solniczki psują się nagminnie, a ikarusy są bezawaryjne.. A o tej babci to ładną bajeczkę wymyśliłeś.. tylko pogratulować fantazji..
24.11 09:55:49
LEON napisał(a):
TE MAŁE OKIENKA SĄ BARDZO DOBRE NA LATO. A NIECH SIĘ MOTŁOCH DUSI!
KORALIKI ZAMIAST LED NA WYŚWIETLACZU PRZYPOMINA MINIONĄ EPOKĘ A TEN JEDEN WÓZ FABRYCZNIE MAJGNIĘTY NA LEWĄ STRONĘ NA PODUSZCE ŚWIADCZY O "WYSOKIEJ JAKOŚCI PRODUKTÓW Z LOGO MAŁEGO MARSJAŃSKIEGO WYDŁUŻONEGO KUNDLA.
24.11 11:39:05
budda napisał(a):
@suchy- od kiedy w Solarze można ręcznie drzwi dopchnąć? Chyba tylko na zajezdni jak zejdzie trochę powietrza..:)A jeśli nawet, to i tak zarz otworzą się znowu dopóki bydło będzie stało na stopniach.
Jeśli chodzi o awaryjność to jedyną najbardziej awaryjną rzeczą w Solarze jest elektronika- w zasadzie nic więcej. Abstrahując już, że układ siedzeń pozostawia wiele do życzenia, ale to już moje prywatne zdanie.
24.11 12:16:07
suchy napisał(a):
@budda - od kiedy? Dając przykład, który ja czasem spotykam - odkąd to Gliwice raczą raz na jakiś czas puścić 15metrowce na 870 w godzinach szczytu, np.o 7 albo o 16-17... Wtedy jest tyle ludu, że jak kierowca zamyka drzwi, to automat nie daje rady, żeby te drzwi wogóle z miejsca ruszyć, bo tak są przez ludzi przyciśnięte... Wtedy trzeba łapką wziąć i pocisnąć troszkę te drzwi, żeby pokonać opór ścisku i żeby zaczęły się zamykać... Bo inaczej to kierowca sobie wciska guzik do zamykania, a drzwi jak stały w miejscu otwarte, tak sobie stoją otwarte...
A w odpowiedzi jeszcze do luka459 - jeśli tak zachwalasz totalną bezawaryjność ikarusów i twierdzisz że tylko solarisy się psują.. To chciej wiedzieć, że dzisiaj właśnie widziałem takiego twojego awaryjnego "solarisa" marki Ikarus 280 nr #04 od Sebzdy, który stał przez 5 minut na Korfantego w Katowicach o godz.11.15 z napisem "zjazd do zajezdni" na wyświetlaczu i skutecznie blokował cały buspas bo nie potrafił odpalić, czym doprowadził do wściekłości pozostałych 5 kierowców którzy stali za nim... W końcu łaskawie ruszył na awaryjnych i zaczął się powoli kulać w stronę Skargi...
A drugi taki rzekomo bezawaryjny Ikarus, którego zachwalasz, a który dziś zwiedziłem, to był wóz Transkomu Piekary - jak się nie mylę #03, jechał na 199 do Zabrza - wsiadając do niego na Odrodzenia na Wirku to się zastanawiałem czy w ogóle dojadę pod Kopalnię Pokój, bo kierowcy tak silnik szarpał, że parę razy prawie by zgasł zapłon, więc sie kulaliśmy pod górkę jakieś 20km/h..
Tak więc życzę ci powodzenia, jeździj se synek tymi twoimi "bezawaryjnymi" Ikarusami, tylko jak ci potem jakiś zdechnie po drodze to nie skamlaj, żeby cię wpuścić do Solarisa, bo nie masz jak dojechać do celu...
24.11 16:57:46
Buscoholic napisał(a):
Jeszcze jeden argument do ucieczki PKM-u ze struktur KZK GOP. Czasem zastanawiam się dlaczego te nowiutkie autobusy i tak mają niewielką szansę z 13/14-letnim złomem spod typu NL w większości procesów przetargowych ogłaszanym przez regionalnego organizatora komunikacji.
Gliwice mają coraz lepszy tabor i zanikają wszelkie opory przed wyjściem gminy ze Związku. Już teraz uważam, że autobusy te nie powinny opuścić tras gminy Gliwice. Linia 6? Tak, ale na trasie Plac Piastów - Gliwice Zajezdnia... i ani metra dalej.
Już dawno KZK GOP powinien zadbać o to, aby też i inni przewoźnicy w końcu zaczęli inwestować w tabor, a nie cały ciężar "okresowego powiewu nowości" zrzucać na PKM-y. Wiadomo,że tym spółkom jest łatwiej, ale wystarczy zwiększyć wymogi przetargowe i wszystkim nam będzie jeździć się lepiej. Za przykład weźmy PKS Gliwice.
24.11 20:05:36
Przyjaciel Buscoholica napisał(a):
A ten jeden już przygotowany na awarię? No jak to świadczy o Solarisie? O PKM-ie?
:)
24.11 20:09:20
m966 napisał(a):
@Buscoholic: Jeśli chodzi o mityczne wyjście Gliwic (a nie PKMu!) z KZK to na ostatniej sesji RM prezydent F. zdementował te plotki.
A linię 6 to raczej należałoby właśnie z Gliwic wywalić i zakończyć w Zabrzu na Goethego. Wydaje się, że zupełnie nie ma potrzeby, że zajeżdżała ona do Gliwic.
Inna sprawa, że część gliwickiego taboru sponsorowała gmina Zabrze, więc i tam co nieco powinno się pojawiać. Tym bardziej, że Zabrze podobno znów przymierza się do dofinansowania PKMu.
24.11 22:50:45
budda napisał(a):
...@m966- Podobnie jak Knurów zresztą.
25.11 01:30:49
camo napisał(a):
Wdać,że PKM Gliwice potrafi kupować rocznie po 15 nowych wozów, a PKM Katowice jakoś nie.Tylko stare graty używane w niewielkich ilościach.Nawet prowincjonalny Słupsk wycofał już ostatniego Ikarusa 280, a my dalej w Katowicach trzon taboru mamy w postaci Jelczy 120M i Ikarusów 280.Wstyd PKM Katowice.A swoją drogą mam nadzieję, że kilka wozów trafi na linie do Pyskowic, oraz że te wszystkie dodatkowe niskopodłogowe kursy KZK GOP uwzględni w rozkładach.
Gratrulacje PKM GLIWICE!!! tak trzymać
25.11 19:29:37
kemor napisał(a):
No to palniki w dłoń i rzeźi Jelczy M11 i Ikarusow 260 czas zacząć.Z tych Ikarusów to będą mieli przynajmniej części zamienne do Ikarusów 280.A ze złomu to będzie niezła sumka.Może przeznaczyliby ją na zakup i montaż wyświetlaczy pikselowych w wozach jeszcze ich pozbawionych, przynajmniej dla kilku.A tak apropos lini 6,840,870 to chciałbym podzielić się własną sugestią jaką mam po codziennych obserwacjach i podróżach ww. liniami.Myślę, iż zarząd PKMu Gliwice powinien wprowadzić zmiany w obsadzie autobusów.linia;
6-wozy SU15,18,Daby 4 drzwiowe i Ikarusy
840-więcej wozów SU18 NIE 15,Daby 4 drzwiowe,Ikarusy
870-tylko Daby 3 drzwiowe, nie SU
Na tej ostatniej Ikarusy na DTŚ nie dają zbytnio rady rozwinąć odpowiednią
prędkosć,natomiast SU są nie ujęte w rozkładzie i na tej lini jeździ bardzo mało ludzi z wózkami,starszych dla których niska podłoga jest potrzebna.Lepiej dawać je na 6 lub 840.
Daby 3 drzwiowe nadają się najlepiej ponieważ jest na tej trasie tylko kilka przystanków.
25.11 21:22:53
Buscoholic napisał(a):
@m966: oczywiście masz rację - z KZK GOP wystąpić mają Gliwice, ale PKM jako spółka z udziałem Skarbu Państwa (w tym przypadku gminy Gliwice) i tak stałby się kluczowym organizatorem komunikacji w tej gminie, zatem kto wie, czy nie rozwiązano by wszystkich dotychczasowych umów ze Związkiem.
Owszem, Zabrze dokładało się do zakupu nowych autobusów na pewno na przełomie lat 1999 i 2000. Świadczą o tym wyblakłe już naklejki na kupowanych wtedy volvach B10 i manach NL222. Później też gmina dokładała się do budżetu PKM-u za prezydentury Gołubowicza, ale były to już wkłady wyłącznie w postaci aportów.
Pozostałością po tym fakcie jest obsługiwana najnowszym taborem "całkowicie zabrzańska" linia 81.
Co do linii 6 to nie wiem skąd pomysł na skrócenie trasy tylko do Zabrza?
Pamiętam ile zamieszania swego czasu wprowadziło KZK GOP redukując kurs linii 280 z Bytomia do dworca na Goethego. Takie formy redukcji tras jeśli już mają wystąpić, to niech dotyczą ostatnich kursów lub kursów w dni wolne od pracy.
25.11 21:23:34
Transportowiec napisał(a):
A gdzie jeżdżą...
25.11 22:54:56
krom napisał(a):
Głupota ze skracaniem 6-ki. Gdyby patrzeć po napełnieniu to połowa linii nadaje się do wycięcia. 6-ka wcale pusta nie jeździ między Zabrzem a Gliwicami. Lepiej(jak już choć to głupota ograniczać kursy między Gliwicami a Zabrzem) wyciąć 280 całkiem i 6-ke wydłużyć do Opla.
26.11 08:17:10
chris napisał(a):
@krom i zrobić potworka jadącego 2h w jedną stronę? Linia 6 do Zabrza jest wystarczająca potem są np. tramwaje.
26.11 11:25:19
martin napisał(a):
Autobus "6" przede wszystkim niepotrzebnie jeżdzi do Katowic, dublując tramwaje i "820", "830" i "840". Relacja Chorzow - Zabrze(ew. niektóre kursy do Gliwic)jest wystarczająca.
26.11 12:49:31
krom napisał(a):
@chris tak piszesz bo widocznie nie korzystasz z tej linii. 6-ka wcale nie jeździ pusta i to jest wystarczający powód że ta linia powinna pozostać w tym kształcie. Życie to ma weryfikować a nie teoria. W ten sposób można pociąć wszystkie linie (mające po 5-10 km) i bez odpowiedniego skomunikowania i budowania odpowiednich punktów przesiadkowych doprowadzisz do paraliżu. Przesiadki w naszych realiach oznaczają o połowę dłuższy czas podróży.Na tej linii nie jesteś w stanie stwierdzić gdzie następuje całkowita (w domyśle w większości) wymiana pasażerów. Zawsze jest pokaźna grupa ludzi jadąca 6-ką np. z Nowego Bytomia do samych Katowic, czy z Nowego Bytomia do Gliwic.
@martin dublem z tych czterech linii to jest 830 (całkowitym).
26.11 14:53:01
KZKGOP1779 napisał(a):
@buscoholic: może się najpierw dowiedz jaką to spółką jest PKM...
26.11 17:50:01
Buscoholic napisał(a):
@KZKGOP1779: no więc jaką ten PKM jest spółką? Jak dla mnie z ograniczoną odpowiedzialnością i to już od ponad 11 lat.
26.11 21:12:43
memphis napisał(a):
Ale udziałowcami są gminy, a nie żaden skarb państwa.
26.11 21:18:58
ciekawy napisał(a):
nie wie ktoś czy są jeszcze gdzieś fotki tych nowych solarisów??
27.11 17:26:56
janek napisał(a):
wie ktoś o której godzinie odbędzie się ta oficjalna prezentacjia na zajezdni 4.12.08
27.11 20:06:31
Biscoholic napisał(a):
Dosyć dużo czasu minęło od momentu, gdy skończyłem administrację i obecnie faktycznie w dyskursie do tego, czego uczyłem się przed laty, budżety jednostek terytorialnych nie podlegają już pod Skarb Państwa.
"Obecnie skarb państwa jest w Polsce instytucją prawną występującą w stosunkach cywilnoprawnych jako podmiot praw i obowiązków dotyczących tej części mienia państwowego, która nie pozostaje pod zarządem innych państwowych osób prawnych." - fragment ze słownika WIEM portalu Onet.pl
Przepraszam zatem za wprowadzenie w błąd i dziękuje @KZKGOP1779 i @memphis za nakierowanie mnie na właściwy tor myślenia.
28.11 22:36:13
dziad z Pkmu napisał(a):
1400zł - tyle zarabia miesięcznie kierowca w PKM GLIWICE - jest super pozdrowienia dla zarządu.
30.11 11:13:16
KZKGOP1779 napisał(a):
@dziad z PKMu: zawsze można się zwolnić, zdaje się, że ów PKM nie jest jedynym pracodawcą zatrudniającym kierowców w okolicy.
30.11 14:09:40