Podróż Flirtem z pomarańczowym biletem
19.11.2008
Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 20.11.2008 r.
Czy pomarańczowy bilet, który ma obowiązywać w nowych pociągach Flirt, autobusach i trolejbusach tyskiego MZK, zrewolucjonizuje komunikację w naszym regionie? Oby tak się stało, bo to pierwszy krok do wprowadzenia Śląskiej Karty Usług Publicznych, czyli wspólnego biletu w całej aglomeracji.
Wygląda na to, że władzom Tychów uda się coś, czego do tej pory nie dokonał KZK GOP ani żadne inne miasto w naszym regionie. Od 14 grudnia na trasę między Tychami Miasto a Katowicami wyjadą nowe pociągi Flirt. W ten sposób powstanie Szybka Kolej Regionalna, która może dokonać prawdziwej rewolucji w komunikacji. Okazuje się, że pasażerowie SKR nie będą już musieli kupować dwóch różnych biletów na autobus i pociąg. Będą korzystać ze wspólnego biletu. Na dofinansowanie tego przedsięwzięcia zgodziły się już Tychy i urząd marszałkowski. Obie strony nie chcą zdradzać szczegółów finansowych.
Wiadomo, że bilet, którego druk właśnie się rozpoczął, będzie miał pomarańczowy kolor (tzw. pomarańczowa taryfa). Nazwę, która z założenia miała być atrakcyjna marketingowo, wymyślono już ponad rok temu. - To energetyczny kolor, który budzi przyjemne skojarzenia. Mamy nadzieję, że tak samo będzie z nowym połączeniem - mówi Henryk Borczyk, wiceprezydent Tychów.
Pomarańczowy bilet będzie można kupić wszędzie tam, gdzie kupuje się dziś bilety tyskiego MZK: w kioskach, specjalnych punktach sprzedaży czy u kierowców. Wspólny bilet ma być rozprowadzany zarówno w Tychach, jak i w kioskach znajdujących się w pobliżu katowickiego dworca PKP. Niewykluczone, że będzie go można również kupić w kasach dworca kolejowego, ale ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. - Wystąpiliśmy o zgodę do zarządu PKP Przewozów Regionalnych w Warszawie i czekamy na odpowiedź. Moim zdaniem nie będzie z tym problemów - mówi Jarosław Kołodziejczyk, zastępca dyrektora Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach.
Zwykły bilet na Szybką Kolej Regionalną ma kosztować 3 zł, a ulgowy 1,5 zł (bilet miesięczny będzie można kupić za 95 zł). Za tę cenę tyszanie będą mogli dojechać autobusem albo trolejbusem do stacji Tychy Miasto albo Tychy Zachodnie i stamtąd - korzystając z tego samego biletu - pojechać pociągiem do Katowic i Sosnowca. Obie stacje od lat są nieczynne i zdążyły już zarosnąć trawą. Kolej, przygotowując się do uruchomienia SKR, właśnie przeprowadza tam remont, który - jak nas zapewniono - zakończy się przed 14 grudnia.
Szybka Kolej Regionalna ma ułatwić życie przede wszystkim mieszkańcom tyskich osiedli, którzy będą chcieli w 25 min dostać się do stolicy województwa.
W ramach Szybkiej Kolei Regionalnej dziennie kursować ma 78 pociągów, wśród których będą nowoczesne Flirty. Pociągi mają być szybsze i tańsze od autobusów. Dziś za przejazd do Katowic autobusem trzeba zapłacić 2,9 zł, a autobusem pospiesznym 4,2 zł. - Będzie to pierwsze od lat przedsięwzięcie, w którym naprawdę uda się zintegrować komunikację publiczną. Zarówno pod względem wspólnego biletu, jak i dostosowania kursów autobusów do godzin odjazdów pociągów. Mam nadzieję, że tym tropem ruszą pozostałe miasta w regionie - mówi Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego.
Pomarańczowy bilet to nic innego jak powrót do idei ATP - biletu, który z powodzeniem funkcjonował w aglomeracji przez trzy lata, do stycznia 2004 r. Potem zniknął z kolejowych kas z powodu sporów o pieniądze. Ówczesne władze województwa tłumaczyły pokrętnie, że ATP był jedynie... reklamą PKP Przewozów Regionalnych.
Niewykluczone, że - jeżeli uda się eksperyment z pomarańczowym biletem w Tychach - w przyszłym roku ogłoszony zostanie w końcu przetarg na Śląską Kartę Usług Publicznych dla całej aglomeracji. Jej najważniejszym elementem, oprócz karty wstępu do kina, biblioteki czy teatru, ma być wspólny bilet na autobusy, tramwaje i pociągi.
adas napisał(a):
A gdzie będzie można te pomarańczowe bilety kasować. Domyślam się, że w autobusach MZK. A czy na dworcu w Katowicach i stacjach w Tychach lub we Flirtach takie kasowniki też się pojawią?
19.11 21:55:59
Żabek napisał(a):
KZK GOP już coś wymyśli. O to nie ma się co martwić. A swoją drogą: "tyszanie będą mogli dojechać autobusem albo trolejbusem do stacji Tychy Miasto albo Tychy Zachodnie i stamtąd - korzystając z tego samego biletu - pojechać pociągiem do Katowic i Sosnowca. Obie stacje od lat są nieczynne i zdążyły już zarosnąć trawą" Które dwie, bo można zrozumieć, że trawą zarosły Katowice i Sosnowiec :P
PS. Coś Alodia siedzi cicho... Poszła na urlop czy "szykuje jakąś bombę"? :D
19.11 23:16:17
suchy napisał(a):
@żabek - jak to Lodzia siedzi cicho? na żadnym urlopie nie jest, przecież ostatnio to prawie codziennie ją widać jak mówi że "w ramach optymalizacji musimy zawiesić tramwaj nr 12".. a co do artykułu - to ciekawi mnie kiedy beton-gop zgodzi się na to samo co tychy...
20.11 00:08:45
podlesianin napisał(a):
Bo KZK GOP jest likwidatorem komunikacji miejskiej więc się nie wypowiada taka prawda.
20.11 07:28:00
adamos napisał(a):
podlesianin bardzo trafne określenie muszę zapamiętać :-)
20.11 12:36:53
prześmiewca napisał(a):
Alodia pęka z nienawiści, że na jej teren MZK się pcha z tanimi biletami.
20.11 15:18:25
Żabek napisał(a):
@suchy: ale to już było... Psuje sobie reputacje ;p Mogłaby wyskoczyć ze skróceniem 6/41 do Stadionu Śląskiego albo coś. Z 27 i 24 Sosnowiec wsadził jej skarpetę w gębę to się odczepiła, 12 to już stara śpiewka. Może coś na kształt "Żeby życie miało smaczek..." :P
20.11 15:56:10
lubiekoty napisał(a):
Żabek, Prześmiewca, Suchy: Sami się skróćcie o głowę gdyż wasze komentarze są naprawdę interesujące pod kolejnym artykułem, kolejne żale. Ileż można płakać..
20.11 16:17:33
ik 280 napisał(a):
@lubiekoty, właśnie powyższe komentarze humorystycznie zabarwiają pożałowania godną sytuację w KZK i wprowadzają trochę życia.
20.11 17:26:17
Konrad260 napisał(a):
Tak naprawdę sukces przewaznie jest w szczegółach - ciekawe jestem ile połaczen autobusowych pomiędzy Tychami a Katowicami zostanie skasowanych ja dzisiaj dzwoniłem do MZK i usłyszałem że żadne bo to pasażerowie maja sami wybrać :) teraz wcielmy się w pasażera który do tej pory jedzie bezpośrednio do Akademi Ekonomicznej "autobus do dworca potem pociąg, a dalej z buta albo drugi bilet" ALE OD DAWNA WIADOMO ŻE W TYCHACH WŁADZE MA PKM A NIE MZK no i dlaczego miałby na tym stracić
20.11 19:28:54
podlesianin napisał(a):
Ja jako mieszkaniec Podlesia to będę wykupywał oczywiście ten bilet i wspierał Tychy a dlaczego. Po pierwsze będzie dla mnie taniej, po drugie kupić bilet na katowickim dworcu szybko to chyba był by cud i po trzecie mam serdecznie dosyć tych katowickich korków.O podejściu do tego temu KZK GOPu to nie będę pisał bo to jest śmiech na sali i tyle.
20.11 20:12:22
wnerwiony pasażer napisał(a):
W Tychach mają mieć pomarańczowe bilety, bo "To energetyczny kolor, który budzi przyjemne skojarzenia" (cyt.).
Za to bilety KZK powinny być brązowe, bo to kojarzy się tylko z jednym...
21.11 10:36:24
Prawda napisał(a):
Szykuję się kolejna porażka... z reaktywacją połączeń kolejowych na Śląsku. Kto tym będzie jeździł skoro ma autobus do Katowic pod nosem. Bagatela 6 linii autobusowych vs pociąg zatrzymujący się w średnio atrakcyjnych miejscach.
21.11 14:55:38
butthead napisał(a):
Co z tego, że sześć linii, skoro ich czas dojazdu do centrum jest zupełnie losowy? Jeżeli tylko kolejarze nie dadzą d... i będą jeździć zgodnie z rozkładem, to to ma całkiem spore szanse powodzenia. To jest karykatura komunikacji, żeby ludzi solarisami po drodze krajowej wozić z miasta do miasta.
21.11 15:08:26
karlik napisał(a):
Znowu z tą losowością nie przesadzaj... Dojeżdżam już codziennie 2 lata z Tychów do Katowic ( a w zasadzie to dalej) i dopiero teraz (podczas remontu na Czułowie) nastąpiły problemy z punktualnością. Jakoś mi sie nie uśmiecha kolejne przesiadanie i czekanie na pociąg bo wiem że wtedy czasowo wyjdzie TO SAMO co autobus. A autobus mam prawie spod domu...
21.11 17:30:39
podlesianin napisał(a):
Nie przejmuj się w przyszłym roku ruszają mosty na Giszowiecu to będziesz miał jazdę na całego.Czyli gigant korek.
21.11 19:11:04
Prawda napisał(a):
@butthead, zgadzam się z Tobą w zupełności - pociąg powinien być już dawno. Realnie patrząc,ludzie jednak są bardzo wygodni, kto będzie się przesiadał do pociągu - skoro ma autobus z pod przysłowiowego nosa. Jeżeli liczba kursów pozostanie to nie wróżę sukcesów - chciałbym się mylić. Wszystko wydaje się mało przemyślane i na pokaz, a potem będzie tak chcieliśmy dobrze (władze) ale to ludzie wybrali. I tym o to sposobem tabuny autobusów wszelkiej maści popłyną do Katowic i stadami będą błąkać się po Tychach. Niech żyje diesel power. Życzę wszystkiego najlepszego reaktywacji i mam nadzieję, że się uda a ja byłem w błędzie. Tak bardzo chciałbym się mylić...
21.11 19:24:54
aso napisał(a):
"To jest karykatura komunikacji, żeby ludzi solarisami po drodze krajowej wozić z miasta do miasta." - no popatrz... Jak dotychczas to jest najlepsze rozwiązanie, jakie mi zaoferowano. Ci z drugiej strony osiedla mają to samo, tyle, że zamiast Solarisa jedzie 20-letni Ikarus, który opcjonalnie można zamienić na 30-letni tramwaj. Pociąg co prawda jedzie względnie blisko (jak na nasze standardy), ale jest mały problem - nie ma stacji...
21.11 21:13:45
wnerwiony pasażer napisał(a):
do aso:
To po prostu pasuje idealnie :-). Masz może na myśli Środulę?
Nawiasem mówiąc: w ramach budowy LKM miała tam powstać stacja kolejowa... 20 lat temu. Ale to GOP - jak ktoś napisał: "Diesel Power".
22.11 20:11:41
adas napisał(a):
Pociagi też mogą być "Diesel Power" ;)
22.11 20:31:53
SKYPE napisał(a):
CZY MZK POMYSLAL O LUDZIACH MIESZKAJACYCH BLISKO STACJI KOLEJOWEJ GDZIE NIE MUSZA DOJEZDZAC TROLEJBUSEM ???Z TEGO CO ROZUMIEM TO TRZEBA SKASOWAC NAJPIERW BILET W TROLEJBUSIE ZEBY BYL WAZNY :/PO KIEGO KIJA LUDZIE MAJA WSIADAC DO TROLEJBUSU SKORO MAJA 5 KROKOW DO STACJI :/
27.12 23:58:47
kysó napisał(a):
@Skype: Pomyślał, bo bilety kasują też konduktorzy w pociągu
28.12 19:53:38