Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

200 milionów euro na tramwaje i trolejbusy

15.07.2008

Tagi: inwestycje, infrastruktura, Tramwaje Śląskie – Dodał: Marek Borys

To już pewne, wkrótce szerokim strumieniem popłyną pieniądze na modernizacje sieci tramwajowej i trolejbusowej, dzięki czemu w ciągu kilku najbliższych lat poprawi się podróżowanie tymi środkami komunikacji miejskiej. Wszystko za sprawą wpisania projektu "Modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej" na listę niezbędnych inwestycji do zorganizowania w naszym kraju Euro 2012. Dotarliśmy do szczegółów projektu Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, zawartych w nim odcinków sieci, które będą modernizowane i rozbudowywane.


Koszty projektu szacowane na 705 mln złotych w połowie pokryje Resort Infrastruktury. Drugą połowę wyłożą gminy, uczestniczące w projekcie, których wkład własny zależy od zgłoszonych inwestycji. Najwięcej dorzucą Katowice (118 mln), następnie Sosnowiec (84 mln), Bytom (40 mln), Chorzów (36 mln), Tychy (25 mln), Zabrze (16 mln), Gliwice i Ruda Śląska (po 12 mln), Mysłowice (4 mln). Na terenie Dąbrowy Górniczej (3 mln) i Siemianowic Śląskich (0,3 mln) nie przewiduje się remontów torowisk. Gminy te pokryją jedynie swój udział w zakupie nowego i modernizacji obecnego taboru. Będzin oraz Świętochłowice wycofały się z projektu.

Do tej pory już 5 miast - Bytom, Chorzów, Katowice, Sosnowiec, Tychy - podjęło stosowną uchwałę przeznaczając pieniądze na ten cel. Najpóźniej do końca lipca podobne decyzje powinny podjąć rady sąsiednich miast.

Przede wszystkim modernizacji zostaną poddane odcinki, na których występują bariery techniczne i zagrożenia ciągłości usług trakcji. Zakres poszczególnych inwestycji w miastach będzie się, zatem przedstawiał następująco:

W Bytomiu zmodernizowane zostaną torowiska na ulicach w centrum miasta tj. Powstańców Warszawskich, Moniuszki, Jagiellońskiej, Miarki oraz na krótkim odcinku ulicy Katowickiej pomiędzy ulicą Jagiellońską, a Placem Kościuszki. Całkowicie wyremontowana zostanie trasa linii 7 od granicy ze Świętochłowicami do Zamłynia. Przewiduje się również modernizacje przejazdu przez ulicę Zabrzańską w rejonie HKS Bobrek Stal.

Chorzów zaplanował remont torowisk na ulicy Armii Krajowej na odcinku Gałeczki-Dąbrowskiego, a także na ulicy Wolności, na odcinku od Chrobrego do granicy ze Świętochłowicami. Remontu doczeka się także torowisko pomiędzy przystankami AKS i Chopina.

Tymczasem Gliwice swój wkład przeznaczą na remont torowisk na całej długości ulic Zabrskiej, Dolnych Wałów oraz Wieczorka. Inwestycje najprawdopodobniej rozpoczną się równocześnie z zawieszeniem ruchu tramwajowego z powodu budowy Drogowej Trasy Średnicowej w centrum miasta, czyli w 2010 roku.

Najwięcej inwestycji zaplanowały Katowice. Prawie całkowicie zmodernizowane zostaną torowiska na osi północ-południe zaczynając od Pętli Słonecznej do rynku, dalej w ciągu ulicy Kościuszki od wiaduktu kolejowego do Alei Górnośląskiej oraz końcówka trasy 6/16 w Brynowie. Oczywiście nie zapomniano o najważniejszych inwestycjach na osi wschód-zachód. Tutaj wymienione zostaną tory od pętli w Zawodziu do Placu Wolności, a także od przystanku Lisa do ulicy Gałeczki w Chorzowie. W Szopienicach szykuje się modernizacja połączenia tramwajowego Katowic z Mysłowicami i Sosnowcem, a także wymiana torów na ulicy Obrońców Westerplatte. W sprawnym przewiezieniu kibiców na mistrzostwa pomoże modernizacja odcinka od wesołego miasteczka do Stadionu Śląskiego.

Najwcześniej inwestycje rozpoczną się w Mysłowicach, bo już na początku przyszłego roku. Nastąpi przebudowa torowiska na ulicach Bytomskiej, Starokościelnej, Powstańców oraz modernizacja układów zasilania.

Ruda Śląska wyremontuje trasę linii 1 od przystanku Urząd Skarbowy do granicy z miastem Zabrze, a także krótkie przejazdy przy pętli w Chebziu, w ulicach: Drogi do Lipin, Asfaltowej i Dworcowej.

Jedyna nowa trasa tramwajowa (zawarta w projekcie) powstanie w Sosnowcu, dzięki temu dzielnica Zagórze w końcu doczeka się połączenia tramwajowego. Będzie ona biec przez środek osiedla, dalej wzdłuż ulic Paderewskiego, Śmigłego i kończyć w okolicy ulicy Gwiezdnej. Dodatkowo dotychczasowe torowisko na ulicy 3 Maja zostanie także zmodernizowane. Dotyczy to także ulic Sobieskiego aż do granicy z miastem Katowice, gdzie dobudowany zostanie drugi tor. Ostatni przewidywany odcinek do remontu znajduje się na ulicy Małachowskiego pomiędzy Rondem Gierka, a ulicą Mościckiego.

W projekcie uczestniczą także Tychy, które postanowiły zmodernizować sieć trolejbusową. Wiadomo, że prace modernizacyjne obejmą każdą z pięciu linii, jednak ich szczegółowy zakres, jak również decyzja w sprawie budowy nowej trasy znane będą na początku sierpnia.

W Zabrzu inwestycje skupią się wokół modernizacji torowisk na ulicy 3 Maja od Ślęczka do Makoszowskiej wraz z budową drugiego toru, ulicy Wolności od Kondratowicza do granicy z miastem Gliwice oraz ulicy Bytomskiej od Chrobrego do Drzymały.

Planowana modernizacja sieci tramwajowej (ze zb. GZM)
Niestety w wyniku konieczności zmniejszenia wartości projektu podyktowanej przez Resort Infrastruktury zmianie uległa zaplanowana liczba nowych tramwajów. Możemy spodziewać się tylko 20 nowych wagonów niskopodłogowych oraz 20 nowych wagonów tradycyjnych. Zmodernizowanych zostanie 90 wagonów, nie licząc 20 w tym roku. Zmianie nie uległ planowany zakup nowych trolejbusów, których przybędzie 15.

Realizacja całego projektu zaplanowana jest w latach 2009-2011. Pomimo tego, iż aglomeracja górnośląska nie przeżyła jeszcze w tak krótkim czasie tylu inwestycji komunikacyjnych, są one absolutnym minimum, jakie trzeba wykonać w najbliższych latach. Jak zapowiadają śląskie gminy jest to dopiero wstęp i na tym modernizacja infrastruktury tramwajowej się nie zakończy, ale będzie kontynuowana w kolejnych latach.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

lgor napisał(a):

Nasuwa mi się jedno. Zagórze lepsze niż Miechowice.

15.07 16:52:31

sadorg napisał(a):

obrazek nie bangla :>

15.07 16:52:36

mark40 napisał(a):

W FF działa, w IE nie. Nie wiem czemu, niech sie któryś informatyk tym zajmie :-)

15.07 17:05:16

ff napisał(a):

Może przyczyną jest nazwa obrazka z polskim znakiem? Zmień na "siec"...

15.07 17:18:16

Kwarek napisał(a):

Tak jest - to 'ć' szkodzi. Obrazek jest jako "sie%E6.jpg", a FF mi to 'ć' jako jakiś Unicode na %C4%87 rozkodowuje. :)

15.07 17:26:24

palex :) napisał(a):

Mam zatem rozumieć, że z wyj. linii 15 w Zagłębiu nie pojawią się niskie wagony? Bo przecież skoro Będzin ma w dupie remont torów, to trudno żeby na liniach typu 21, 27, 24 pojawiło się coś niskiego....

15.07 17:31:05

wnerwiony pasażer napisał(a):

Szkoda tylko, że w Sosnowcu nadal mamy w radzie miasta takich dekli jak Haładus czy Winiarski, którzy chcą zlikwidować sieć tramwajową. O komunikacji miejskiej mają pewnie takie pojęcie, że ledwo potrafią odróżnić tramwaj od autobusu...

15.07 17:35:22

Tequila napisał(a):

Dziwne że Katowice ogłaszają przetarg na przebudowę ul.Gen.Jankego pod planowaną sieć tramwajową do Piotrowic - a w tym artykule ani słowa o nowej linii tramwajowej na południe miasta.

15.07 17:51:35

YoMaHa napisał(a):

@Autor: "To już pewne" - może wartałoby podać źródło tych informacji?

15.07 19:09:04

Bodzio napisał(a):

Hmm co do Zabrza, to chwalebny jest pomysł budowy drugiego toru na trójce. Tylko mnie się wydaje, że to nic nie da, jeżeli taki zamiar dotyczy tak krótkiego odcinka. Celem budowy drugiego toru jest chyba umożliwienie zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów linii 3. Niestety w kontekście pozostałych odcinków jednotorowych na tej linii cel ten jest chyba nie do osiągnięcia tak niewielkim kosztem. Poza tym powinno się dążyć do odbudowy pętli przy dworcu PKP. I co z budową Centrum Przesiadkowego ? A co do Bytomia, to ( powtarzając za @Igorem ) co z linią tramwajową do Miechowic ?

15.07 19:26:39

AbeS napisał(a):

a co z 41 do Miechowic...!?

15.07 20:24:43

robert napisał(a):

"to już pewne"....nic z tego nie wyjdzie ;)

15.07 21:17:44

Serd napisał(a):

A co z planowaną nową linią w Gliwicach? I czy może dobuduja drugi tor na odcinku Gliwice Puszkina - Gliwice W.Wieś Pętla?

15.07 21:36:39

mark40 napisał(a):

@YoMaHa; Górnośląski Związek Metropolitalny

@Tequila; artykuł zawiera informacje o inwestycjach zawartych w projekcie GZM w związku z Euro2012, nie znaczy to że innych inwestycji nie będzie.

15.07 22:15:02

andrzejh69 napisał(a):

We wczesniejszym artykule na ten temat pisało też o budowie odcinka na ul. Grundmana w Katowicach.. jak widać z obecnego jego też nie będzie. Dziwi mnie że Świętochłowice się wycofały chyba że remonty będą finansować z innych środków - trasa 7 z Łagiewnik do Piaśnik jest w fatalnym stanie, a podstawą komunikacji w Świetochłowicach jest właśnie linia 7.

16.07 08:46:31

KUBER napisał(a):

Swego czasu czytałem na tym portalu że zmodernizowana ma być cała trasa linii 9. A teraz co? Juz nic?

16.07 10:53:05

Dramat napisał(a):

czyli man rozumieć że w Dąbrowie Górniczej i Będzinie nic sie nie zmieni ?

16.07 13:13:22

ff napisał(a):

Jeżeli w okolicy torowisk będą powstawać kolejne centra handlowe to jak najbardziej tak :P

16.07 14:01:34

wikibus.org andrzej napisał(a):

BEZSENS. Zamiast inwestycji tam, gdzie są potrzebne mamy utrzymywanie archaicznego układu za grube miliony. O wiele trafniejszym byłoby zainwestowanie całej kwoty wyłącznie w budowę nowych torowisk.

16.07 14:06:13

Hawker napisał(a):

"To już pewne, wkrótce szerokim strumieniem popłyną pieniądze" to jest niezły joke uśmiałem się po pachy, znając życie obetną jeszcze po kilka razy pieniądze na infrastrukturę w naszym regionie:( do nikogo nie dochodzi fakt że nasze torowiska są w fatalnym stanie i zagrażają życiu :/

16.07 14:19:01

wnerwiony pasażer napisał(a):

Niestety, wioska Będzin nadal ma w d... tramwaje. Nie chcieli akcji TŚ, a teraz narzekają, że nie będą przecież remontować czegoś, co do nich nie należy...

16.07 15:18:57

podlesianin napisał(a):

Jak nie zobaczę koparek to nie uwierzę w te niby cuda, ale i tak jest coś najlepszego przecież te tramwaje rozlecą się przed dojazdem do rynku na tym pseudo torowisku prowadzącym do Zawodzia

16.07 22:10:39

butthead napisał(a):

@wikibus.org andrzej: I co nam po tych nowych torowiskach? Drezynami sobie będziemy pomykać tam i nazod? Albo tak jak we Wrocku, zepniemy po dwie stopiątki tyłami i zrobimy wahadło ;) Nie krytykuj z założenia, wyremontować trzeba wszystko, tak jak i dalej rozwijać.

16.07 23:09:46

mark40 napisał(a):

Nie, no przecież uczestnictwo Gliwic w tym projekcie przekreśla szanse likwidacji tej linii tramwajowej, co za tym idzie nie będzie hybryd w mieście :-)

16.07 23:54:36

wikibus.org andrzej napisał(a):

@butthead: moim zdaniem ta linia powinna zostać zlikwidowana. Argumenty znasz.

@Reksio: też mi powód do radości. Wolałbym żeby była hala podium, tramwaj do Łabęd i na Trynek i obwodnica i hybrydy.
Może zamiast V RP, czy którejtam wyjdzie nam trzeci Mozambik i stopiątki chyba do końca życia moich wnuków.

17.07 00:06:57

butthead napisał(a):

Żeby myśleć w perspektywie kilku-kilkunastu lat o tramwaju na Osiedle Gwardii Ludowej czy Waryńskiego, trzeba już dziś wyremontować obecny odcinek w centrum. To jest oczywiste, w przeciwnym razie rzeczywiście pozostaną hybrydy Szarego. Na marginesie - podejrzewam, że taki zwykły szary ;) mieszkaniec Gliwic to by się ze trzy albo dziesięć razy bardziej ucieszył ze zbudowania mu tramwaju, niż jakiejś pierdutnej hali, do której zajrzy może raz, a może nawet dwa razy w ciągu swojego życia.

17.07 02:32:29

TRAMWAJE napisał(a):

Wiecie może jakie nowe tramwaje pojawią się na naszych torach ??

17.07 10:07:00

rufio napisał(a):

niech nikt nie wydaje pieniędzy puki ich jeszcze nie ma. ja bym się nie łudził, że cała ta kwota zastanie przeznaczona na torowiska i tramwaje. trzeba przecież wyremontować siedzibę TŚ, ogłosić konkursy i przetargi. sprawa zostanie pokpiona jak zawsze i połowa tych planów zostanie tylko na papierze. a sens kupowania nieniskopodłogowych tramwajów jest taki jak sprzedawanie na zachód 105

17.07 12:47:27

mark40 napisał(a):

@wikibus.org andrzej; cóż nie można mieć wszystkiego. Niedawno w DZ byl artykuł w którym była lista 10 powodów do dumy i wstydu. Na tej drugiej liście wg gliwiczan jest cyt: "Powracający pomysł likwidacji tramwajów w Gliwicach - jako środka komunikacji droższego w utrzymaniu niż autobusy". Zatem niektórzy gliwiczanie będą mieć jednak wszystko i powody do radości :-) A nasze argumenty na nie likwidowanie linii też znasz.

17.07 14:05:00

YoMaHa napisał(a):

@reksio: hmmm, ciekawe źródło, szkoda, że nie można podać konkretnego odnośnika. Bo tymczasem na stronie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakładce dotyczącej Euro 2012 ( http://www.mrr.gov.pl/euro2... ) są dwa pliki z listami projektów. Otóż projekt modernizacji tramwajów w GOP znajduje się w drugim pliku, którego tytuł brzmi: "Lista projektów (...) których źródło finansowania nie zostało zdefiniowane". Nie wykluczam co prawda nieaktualności danych na stronie MRR, ale także na stronie POIŚ nie ma żadnych informacji o przyznaniu środków dla Tramwajów Śląskich. Dlatego też prosiłbym w imię rzetelności dziennikarskiej o weryfikację podanych danych. Smaczku też dodaje fakt wielkości projektu. Już samo to powinno zapalić czerwoną lampkę podczas pisania słów "to już pewne" - projekt będzie musiał uzyskać akceptację Komisji Europejskiej przed realizacją...

17.07 21:18:58

mark40 napisał(a):

Mając do podziału 600 mln EUR, po około 100 mln EUR dostanie każde miasto organizator Euro2012 (miasta rezerwowe takze). Trąbi się o tym w mediach nie od wczoraj, już chyba o każdym mieście uczestniczącym w projekcie napisano z osobna w różnorakich gazetach, o Twoim Będzinie jest tutaj http://www.dz.com.pl/?tekst... Doczytaj do końca. Po rozmowie z rzecznikiem GZM i otrzymaniu tego projektu mogę Cię zapewnić o rzetelności dziennikarskiej. Tak więc nie doszukuj się jakichś nieścisłości, ale ciesz się, że w końcu coś sie będzie działo.

17.07 22:35:34

YoMaHa napisał(a):

@reksio: okay, tylko wyjaśnij mi, dlaczego nie ma o tym informacji w instancjach, które dofinansowanie przydzielają, bo jest to dla mnie conajmniej zastanawiające. Ja w pełni rozumiem życzeniowe myślenie wszystkich możliwych oficjeli, w końcu muszą się pokazać, że "coś się dzieje" - w szczególności dotyczy to GZM-u, który będąc takim "związkiem (póki co) bez jasno sprecyzowanych kompetencji" musi pokazać, że jednak coś robi. Nie wątpię, że takie czy inne pieniążki na Śląsk trafią (choćby po prostu dlatego, że tak wypada), ale dalece nie "trąbiłbym" o tym dopóki nie miałbym podpisanej umowy o dofinansowanie z konkretnym dysponentem środków.

Ja wiem, jak wspaniale dzieli się skórę na niedźwiedziu - ale uwierz mi, sprawy są dalece bardziej skompikowane, niż wynika to z pobożnych życzeń pana Popiela, Krzemińskiego i paru innych.

17.07 22:55:42

mark40 napisał(a):

@YoMaHa; Nie wiem, zadzwoń do Ministerstwa Infrastruktury, zapytaj o to, może jest o tym info, a nie potrafisz znaleźć. Tamte dwie listy MRR to już co najmniej od roku są nie zmienione. I oczywiście, wszystkie gminy, GZM, podejmują stosowne uchwały, żeby tylko pokazać że coś robią i wszyscy dzielą skórę na niedźwiedziu (łącznie z TS i KZK GOP) :-)

17.07 23:50:33

dexiu89 napisał(a):

a co w rudzie? zawsze jest tlok miedzy bielszowicami a nowym bytomiem w autobusach. gdyby wybudowac torowisko od kwk pokoj we wirku i pociagnac go do zachodu bielszowic do finskich domkow - przedluzyc linie 18 od chebzia trasa: nowy bytom, wirek, bielszowice finskie domki. z mojego osiedla w sobote do centrum bielszowic jedzie co godzine autobus (odleglosc ok 2 km) na zakupy chcac jechac zostaje tylko 23. a to malo. moja propozycja brzmi: tramwaj nr 18 trasa BYTOM - PLAC SIKORSKIEGO, Szombierki, Bobrek, Ruda, Chebzie, Nowy Bytom, Wirek, BIELSZOWICE - FINSKIE DOMKI co wy na to???

18.07 20:18:31

YoMaHa napisał(a):

@reksio: czekaj, Ty poważnie piszesz czy jaja sobie robisz? Do niedawna wydawało mi się, że to rzetelność dziennikarska nakazuje zweryfikować informacje "na tyle sposobów, na ile się da", ale teraz widzę, że to obowiązkiem czytelnika jest dzwonienie i dopytywanie się. Doprawdy ciekawa polityka. Ja tego zupełnie nie rozumiem - dając przedruki z takich czy innych gazet zawsze można powiedzieć, że to przedruk i tyle, ale tworząc coś samemu napisałbym np. "z informacji uzyskanych ze od przedstawicieli GZM-u" czy coś takiego, a nie pisać o faktach tak, jakby miały na 100 % miejsce.

Na marginesie - owszem, znalazłem projekt dotyczący tramwajów na stronach MRR, ale jako "zgłoszony do konsultacji społecznych". Nie wykluczam nawet, że projekt ten ostatecznie został zaakceptowany (musiałbym trochę poszperać, czy formalnie nie jest wymagane jego przyjęcie np. uchwałą RM, ale to mniej w tym momencie istotne jest) - ba, na pierwszym planie zdjęcia z konferencji konsultacyjnej bryluje prezydent Katowic Piotruś "co by tu jeszcze zalać asfaltem" Uszok, a obok niego lobbuje jeden z orędowników Śląskiej Karty Usług Publicznych.

Niemniej jednak pisanie "to już pewne" jest moim zdaniem conajmniej nadużyciem. Uwierz mi, nie od dziś zajmuję się kasą z eurosojuza i chyba mamy odmienne rozumienie słowa "pewność". Dla Ciebie pewność to np. opinia GZM-u - dla mnie pewność to papier, na podstawie którego dostanę środki. A do tego ostatniego droga wbrew pozorom jeszcze bardzo daleka. I z przyczyn czysto formalnych wcale nie wykluczam, ze Komisja Europejska (oj, jakie to smutne, że ostatecznej decyzji nie podejmie Mnister Infrastruktury, tekst byłby bardziej wiarygodny, chlip) będzie się bardzo długo przyglądać dofinansowaniu do tramwajowego projektu i nakaże szereg bardzo daleko idących zmian.

Stąd też taka może ogólna uwaga do Szanownej Redakcji, żeby zastanowiła się, czy chce być rzetelnym źródłem pewnych i zweryfikowanych informacji, czy też raczej mając na celu tanią sensację "kupuje jak leci" informacje i nagina rzeczywistość pomijając na przykład wspomniany fakt, że tak zarysowany projekt wymaga ex lege indywidualnej akceptacji Brukseli.

19.07 14:14:02

mark40 napisał(a):

@YoMaHa; ojej czepisz sie, ale nie dziwi mnie to :-) Nadużyciem jest zwracanie uwagi na jedno zdanie (a w zasadzie pół zdania) i nazywanie tego tanią sensacją w odniesieniu do całego artykułu. Ja w pierwszym zdaniu takiego nadużycia się nie dopatruje. Przeczytaj je jeszcze raz i potem swoją ładną wypowiedz dot. drogi jaką musi przebyć taki projekt, ewentualne problemy. Twoje wyjaśnienie w niczym nie potwierdza nadużycia użytego zdania. Konstruktywna krytyka owszem, czemu nie, ale najpierw należy czytać zdania ze zrozumieniem i potem ewentualnie kierować uwagi do redakcji, za które oczywiście dziękujemy :-)

19.07 22:00:08

YoMaHa napisał(a):

@reksio: Tak, oczywiście się czepiam i oczywiście bezprzedmiotowo. Jestem ograniczony umysłowo i mam kłopoty z rozumieniem tekstu. Dla mnie "to już pewne" oznacza mniej więcej tyle, że mam podpisaną umowę, która gwarantuje mi określone finansowanie ze strony Unii Europejskiej. Zupełnie niezależnie od tego, na co będą one wydane - czy na 20, czy na 40 czy na 140 nowych tramwajów, czy na modernizację takiej czy innej linii.

Nie mam zamiaru bawić się tu w belfra od polskiego, ale na miejscu byłyby sformułowania w stylu (kilka przykładowych):

"Jeśli wszystko pójdzie gładko, śląska sieć tramwajowa zmieni swe oblicze wskutek inwestycji unijnych..."

"Zdaniem Górnośląskiego Związku Metropolitalnego jesteśmy na najlepszej drodze do pozyskania środków unijnych na rozwój tramwajów - w zasadzie jedyną formalnością, która pozostała jest..."

"Mimo faktu, iż formalnie o pieniądzach będzie można mówić z chwilą podpisania umowy o dofinansowanie, już dziś wszystko wskazuje na to, że uda się pozyskać ogromne kwoty na rozwój tramwajów..."

lub nawet (ale rozumiem, że to byłoby niepoprawne politycznie):

"Mimo hurraoptymizmu GZM-u, wspierającego starania o pozyskanie środków na rozwój tramwajów w GOP trzeba sobie uzmysłowić, jakie bariery wciąż stoją na przeszkodzie w dostępie do eurofunduszy..."

lub tym podobne. To, co szczególnie razi w artykule, to stwierdzenie, że uzyskane dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury jest związane z wpisaniem projektu na listę inwestycji niezbędnych do zorganizowania Euro. Śmiech na sali, jeśli ktoś nie rozróżnia listy inwestycji niezbędnych do zorganizowania Euro 2012 a listą projektów indykatywnych dla danego programu operacyjnego. Po prostu pomieszanie z poplątaniem, pomijając już, że nawet ujęcie projektu na liście indykatywnej niczego nie gwarantuje... Z mojej strony EOT - dyskusja staje się jałowa. Widzę, że łatwiej jest twierdzić, że "pewne" znaczy w języku polskim "prawdopodobne" niż na przykład rzeczowo wskazać, jakie jeszcze bariery stoją na drodze do pozyskania środków.

19.07 23:11:34

mark40 napisał(a):

@YoMaHa: Oczywiście, "że pewne", zdanie którego się czepiasz wskazuje na to, że pewnie tą dotacje otrzymamy. Bez względu na to czy projekt sie zmieni czy nie, czy KE będzie wnioskowała o zamiany ten projekt nie przepadnie. Czy teraz rozumiesz sens tego zdania? To ze taki projekt stał się kluczowy ma bezpośredni związek z Euro2012. To nie jest artykuł o programach operacyjnych, tylko o projekcie GZM. I tyle w temacie.

20.07 00:48:09

YoMaHa napisał(a):

@reksio: ROTFL do dziesiątej potęgi, dawno się tak nie uśmiałem. Skoro - jak sam przyznałeś w komentarzu - projekt jeszcze może się zmienić (ciekawe, że całkowicie pomijasz aspekt, że KE może go nie tylko zmodyfikować, ale też po prostu odrzucić), to wówczas kasa nie pójdzie na projekt tak opisany, jak to uczyniłeś, tylko na stosownie zmodyfikowany. Ja już więcej się nie odzywam - swoje zdanie wyraziłem i każdy kolejny post mnie w nim utwierdza. Raz jeszcze gratuluję głębokiej wiedzy i kreatywnej umiejętności pomijania niewygodnych aspektów opisywanych faktów. EOT!

20.07 09:23:08

Bodzio napisał(a):

@YoMaHa. W pełni podzielam Twój sceptyczny stosunek do "hurraoptymizmu" i - co za tym idzie - "sprowadzaniu na ziemię" niektórych entuzjastów ( w tym także dziennikarzy ). Na potwierdzenie moich słów wstawiam odnośnik http://www.wpk.katowice.pl/...
do artykułu ze stycznia br. w którym dziennikarze ( tym razem z innego medium ) posługują się językiem autora naszego artykułu. Zwracam uwagę, że w tamtym styczniowym pełnym entuzjazmu artykule też jest mowa o EURO 2012 jako terminie realizacji owego wielkiego przedsięwzięcia. Tylko mowa o Centrum Przesiadkowym w Zabrzu skończyła się na tamtym artykule ( chyba, że coś umknęło mojej uwadze ). A czas ucieka... ucieka...

20.07 13:37:31

YoMaHa napisał(a):

@Bodzio: To nawet nie jest sceptyzm - bo ja akurat jestem przekonany, że takie czy inne fundusze na tramwaje trafią. Trochę na zasadzie tego nauczyciela, który dostał nagrodę kuratiorium "bo dawno żadnej nie dostał", ale tak czy inaczej naprawdę trzeba by było się bardzo starać, żeby nic nie dostać. Jedyne, co mnie denerwuje, to pisanie nieprawdy. Prawdą może byłoby napisanie - "to już pewne, projekt został wpisany na listę" (pomijam, że Autor chyba do końca nie rozróżnia listy projektów związanych z Euro, na której modernizacja tramwajów była już rok temu od listy projektów indykatywnych POIŚ), natomiast pisanie - "to już pewne, mamy kasę" jest przekłamaniem. Ot co.

20.07 21:47:23

Bodzio napisał(a):

@YoMaHa - no właśnie - we wspomnianym przeze mnie artykule też brzmi podobny ton "To już pewne - na EURO 2012 będzie Centrum Przesiadkowe w Zabrzu"

20.07 23:32:05

mark40 napisał(a):

YoMaHa: już nie mam słów żeby dalej odpisywać, ale ok. Jeszcze kilka słów. Pierwsze zdanie zostało wyjaśnione, następnie artykuł zwraca uwagę na główny wątek - szczegółowy opis projektu GZM. Rzeczywiście zabrakło zdania, ze projekt może ulec zmianie (podkreślam, że może ale nie musi), jednak całkowite jego odrzucenie nie wchodzi w ogóle w grę. Cały czas zwracasz uwagę na programy operacyjne UE jednak to jedna strona medalu bo zapominasz, że 100 mln wyłożą gminy i to ich projekt dzięki temu, że został wpisany na listę kluczowych projektów Euro2012 (co jest istotne) dostanie dofinansowanie.

21.07 13:38:28

YoMaHa napisał(a):

@reksio: całkowite odrzucenie jak najbardziej wchodzi w grę. Jutro podam podstawę prawną, na mocy której projekt będzie musiał uzyskać akceptację KE. Nie ma przepisu, który zmusiłby KE do zaakceptowania projektu. Co do słów "został wpisany na listę projektów kluczowych E-12" - doprawdy zastanawiające, bo na tej akurat liście to był już rok temu ;-) Może skończ już dalszą dyskusję albo idź do Krzemińskiego po nowe materiały, bo nieskładne Ci argumenty wychodzą...

21.07 23:17:24

wikibus.org andrzej napisał(a):

Dziennikarze i politycy wynaleźli już wiele rzeczy. Jak pamiętam do dziś dnia miały być gotowe już: DTŚ, A4 do Rzeszowa, nowoczesny Rynek i dw. PKP w Katowicach, wyłączenie z ruchu Zwycięstwa i obwodnica w Gliwicach, po co pisać dalej, znacie sami milion przykładów z Waszych miast. Nie wspomnę o projektach, które brzmiały od samego początku nierealnie i nigdy nie doczekają się realizacji. Przepraszam: nie za naszego życia.

21.07 23:49:45

mark40 napisał(a):

@YoMaHa; na jak widzę dyskusja stacza się do poziomu Twojego ostatniego zdania. Trudno. Lista Euro2012 została zaktualizowana, nie ma tam wszystkich projektów, które były rok temu, "tramwajowy" został, tyle, że okrojony. Postawy prawnej, której kurczowo się trzymasz wklejać nie musisz, bo nadal nie rozumiesz, że to nie o nią tutaj chodzi w sprawie takiej czy innej realizacji projektu. O co chodzi? Podpowiedziałem już we wcześniejszym komentarzu.

22.07 17:12:36

YoMaHa napisał(a):

@reksio: nie dziw się, w którym kierunku zmierza, wszak sam zacząłeś podając zwyczajną nieprawdę ;-) Co do mojego domniemanego nie rozumienia, o co chodzi chyba Cię rozczaruję, bo wiem, o co chodzi. Kwintesencją artykułu ma być opis projektu, a nie kwestie związane z jego finansowaniem. Niemniej jednak w najmniejszym stopniu nie uprawnia to Autora do podawania nieprawdy odnośnie "zaklepanego" finansowania. Żeby nie być gołosłownym uprzejmie informuję, iż kompetencje KE w zakresie odrzucenia projektu znajdują się w art. 41 (dokładnie to pkt 3) Rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006. Odnośnie "okrojenia" projektu to warto zauważyć (co rzetelny Autor powinien moim zdaniem zrobić), że wykaz projektów związanych z E-12 zawiera same nazwy (zał. nr 1 do Rozp. RM, DzU 2008 nr 127 poz. 818). No ale przecież "to nie o to chodzi". Jedni wolą dyskutować o planach - inni o faktach. Stąd chyba nasze wzajemne niezrozumienie. Pisałem już wcześniej - z różnych przyczyn jestem głęboko przekonany, że takie czy inne fundusze unijne nasze tramwaje zasilą, choćby dlatego, że "wypada", ale równocześnie wiem, jak daleka jest jeszcze droga do realizacji projektu (z przyczyn zawodowych nie będę się rozpisywał na temat przygotowania procesu inwestycyjnego). Jeszcze gwoli ścisłości - temat wpisywania projektów tramwajowych na listy indykatywne poruszałem już blisko dwa lata temu na łamach "Transportu miejskiego i regionalnego" ;-) dlatego uwierz mi, siedzę w temacie nie od dziś...

22.07 21:21:14

andrzejh69 napisał(a):

Tak jest plany a ich realizacja do długa droga i po której wszystko może się zdażyć, i jak mówi przysłowie" nie mów hop póki nie przeskoczysz" też nie ma co pisać że coś jest pewne jak tego jeszcze nie ma. Wszyscy z autopsji wiemy że plany inwestycyjne na Śląsku nie raz były realizowane z bardzo dużym opóźnieniem (DTŚ- budowa Kce Rondo-Bracka miała już ruszyć w 1989r.) lub wogóle nie zrealizowane (KRR- zawieszenie na zawsze wykonanych częsciowo prac). Dziennikarze są "kąpani w gorącej wodzie" i chcą ludziom podarować trochę optymizmu i nadzei.

25.07 08:08:36


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!