Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusy w Piekarach Śląskich po przetargach

12.07.2008

Tagi: przetarg, tabor, KZK GOP, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Pod koniec czerwca otwarto oferty w przetargach nieograniczonych na obsługę linii autobusowych w rejonie Piekar Śląskich. Przetargi te związane są z przejściem Piekar Śląskich z MZKP do KZK GOP. Redakcja Portalu WPK wnikliwie przyjrzała się złożonym ofertom, spójrzmy co z nich wynika dla pasażerów.


O warunkach jakie KZK GOP postawił potencjalnym oferentom pisaliśmy już w maju:
» Czytaj więcej w artykule "KZK GOP: Euro 1 na Euro 2012"

21 maja 2008 r. dokonano modyfikacji treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia we wszystkich postępowaniach na linie "piekarskie". Zmienione zostały zapisy dotyczące terminu realizacji usług oraz termin składania i otwarcia ofert. Wprowadzono zapis, że rozpoczęcie realizacji usług trwać będzie 48 miesięcy, a rozpocznie się pomiędzy 1 września 2008 r., a 1 stycznia 2009 r. Powodem takiego zapisu był fakt, iż nie było wiadomo jak (i kiedy) skończą się formalności związane z występowaniem Piekar Śląskich z MZKP i wstępowaniem tej gminy w szeregi KZK GOP. Terminy składania ofert wyznaczono na ostatni tydzień czerwca.

Na dzień dzisiejszy sytuacja wygląda tak, że Piekary Śląskie pozostają formalnie członkiem MZKP (do czasu zakończenia procedury zmiany statutu przez wszystkie gminy członkowskie), a członkiem KZK GOP mogą zostać najwcześniej 1 stycznia 2009 r. (pod warunkiem, że wszystkie gminy zrzeszone w KZK GOP uchwalą stosowne zmiany statutu). Od 1 lipca 2008 r. MZKP jednak nie organizuje już komunikacji miejskiej w Piekarach Śląskich - zajął się tym KZK GOP na podstawie odrębnej umowy cywilno-prawnej. MZKP wypowiedziało przewoźnikom (PKM Świerklaniec i konsorcjum przewoźników prywatnych) umowy na obsługę linii, których organizację przejął KZK GOP, więc KZK GOP zmuszony był zawrzeć z nimi nowe umowy - w tzw. trybie z wolnej ręki, tymczasowo do czasu rozstrzygnięcia postępowań przetargowych (w miejsce prywatnego konsorcjum umowę na obsługę linii 52 i 700 podpisano z firmą WP Ampex Sp. j. z Bytomia, a przedsiębiorstwo Małgorzaty Trestki jeździ jako podwykonawca). Umowy te zawarto do końca sierpnia - wszystko więc wskazuje na to, że nowi przewoźnicy w Piekarach Śląskich prawdopodobnie wyjadą na trasy już 1 września.

Na ogłoszenia KZK GOP przewoźnicy odpowiedzieli dość licznie, dość kreatywnie dostosowując swój potencjał techniczny (posiadane autobusy) do stawianych wymagań. Poniżej prezentujemy zestawienie złożonych ofert w poszczególnych postępowaniach (kolejność wg cen ofert) oraz opisujemy tabor jaki zaoferowali poszczególni przewoźnicy. Podawane stawki to ceny jednostkowe netto (bez podatku VAT) za 1 wozokilometr. Przypomijmy, że warunki odnośnie taboru generalnie zakładały autobusy nie starsze niż z 1993 roku - niskopodłogowe wymagane były tylko na liniach 164 oraz 148/185, na linii 164 ponadto wymagany minimalny rocznik to 1996.

Linie 52 i 700 (4 autobusy, tylko tabor B)

1) PKM Świerklaniec - stawka 3,46 zł

Zgłoszone zostały dwa jelcze 120MM/2 zakupione w 2003 roku (nr tab. 0306 i 0307) oraz dwa używane MAN-y: NL263 z 1998 roku (nr 0604) i NL202 z 1995 roku (nr 0603).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

2) konsorcjum Ampex Bytom, Małgorzata Trestka z Wojkowic - stawka 3,47 zł

Dotychczasowy przewoźnik zobowiązał się obsługiwać linię trzema MAN-ami z 1993 roku (dwa z nich należą do Trestki - jeden jeździ z numerem 001, a drugi bez, trzeci autobus Ampex odkupił od Krawczyka - nakleił mu numerek 624) oraz jednym jelczem M121M (rocznik 1996, ex PKM Tychy 142).

3) Henzago Ruda Śl. - stawka 3,54 zł

Firma z Chebzia warunki przetargowe postanowiła spełnić zgłaszając cztery autobusy Volvo B10BLE wyprodukowane w 1993 roku - obecnie jeżdżą one w Veolia Transport w Helsinkach (numery 530, 551, 553 i 572).

4) Irex Sosnowiec - stawka 3,87 zł

Irex zgłosił posiadane przez siebie cztery MAN-y NL202 (numery 17, 18, 22 i 23) - wszystkie z 1993 roku.


Linia 73 (3 autobusy, 2 tabor B i 1 tabor C)

1) Henzago Ruda Śl. - stawka 3,60 zł za tabor B i 3,60 zł za tabor C

Podobnie jak przy poprzedniej linii, również tu znalazły swoje miejsce dwa volva B10BLE z Helsinek (numery 521 i 552), a także przegubowy autobus marki SAM z 2008 roku, posiadający tymczasowe tablice rejestracyjne S0 6878. Jest to najprawdopodobniej Renault PR180.2, wyprodukowany oryginalnie w 1983 roku i jeżdżący do niedawna w Grenoble.

fot. M. Stiasnyfot. Sobota

2) PKM Świerklaniec - stawka 3,49 zł za tabor B i 4,29 zł za tabor C

Dotychczasowy wykonawca zgłosił do obsługi dwa jelcze M121M z 1995 roku (numery 1419 i 1420) oraz MAN-A NG312 nr 0711 z 1996 roku (ex BVB Berlin).

3) Tadeusz Rzemyk ze Zbrosławic - stawka 3,58 zł za tabor B i 4,40 zł za tabor C

Tu zgłoszony został niskopodłogowy DAB 15-1200C z 1995 roku (jeżdżący obecnie z numerem 621) oraz MAN SL202 (lub EL262 jak wpisano w ofercie) z 1994 roku (jeżdżący z numerem 622). Zaproponowany przegubowiec to MAN NG272 (rocznik 1993) wożący dziś pasażerów w Gdyni (Gryf Kartuzy 7201).

4) Transkom Piekary Śl. - stawka 3,60 zł za tabor B i 4,50 zł za tabor C

Firma mająca swą główną bazę przy trasie linii 73 zgłosiła dwa jelcze 120M z 1995 roku (numery 20 i 28, ex MPK Kraków) oraz przegubowca MAN NG272 z 1993 roku (jeżdżącego dziś z numerem 18, a wpisanego do oferty pod wcześniejszym, zagranicznym numerem rejestracyjnym).

5) Irex Sosnowiec - stawka 3,87 zł za tabor B i 4,79 zł za tabor C

Sosnowiecki przewoźnik zgłosił dwa MAN-y NL202 (rocznik 1994, numery 19 i 20) oraz ex-monachijskiego MAN-a NG272 (rocznik 1993, numer 21).


Linia 114 (6 autobusów, 2 tabor B i 4 tabor C)

1) Transkom Piekary Śl. - stawka 3,34 zł za tabor B i 4,15 zł za tabor C

Dwa z czterech zgłoszonych przegubowców wożą dziś pasażerów w Zabrzu - to MAN-y NG272 nr 18 i 23 (rocznik 1993, jeden z nich - 18, został również zgłoszony na linię 73). Również dwa krótkie autobusy nie budzą wątpliwości - to jelcze 120M nr 06 i 09 (rocznik 1995). Natomiast dwa pozostałe to niezwykła ciekawostka. Wiele mówiło się o tym czy autobusy sprzedawane przez syndyka upadłego PKM Bytom trafią do innych przewoźników (i na linie piekarskie). Tak się też stało - Transkom (na podstawie umowy użyczenia) zgłosił dwa ikarusy 280.70E z 1995 roku (bytomskie numery 7202 i 7203). Według oświadczenia oferenta autobusy te przeszły nawet 9 i 10 czerwca br. badania techniczne. Tymczasem okazuje się, że... autobusy te co najmniej od czerwca gniją pocięte na kawałki na złomowisku w Zawierciu!

fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

» Zobacz zdjęcia ikarusów na złomowisku w Fotogalerii Transportowej: 7202, 7203

2) PKM Świerklaniec - stawka 3,62 zł za tabor B i 4,45 zł za tabor C

Drugi oferent nie zafundował już takich niespodzianek, zgłosił cztery MAN-y NG272 z najnowszej dostawy (0805 z 1993 roku oraz 0806, 0807 i 0808 z 1994 roku) oraz dwa mercedesy O405N (0801 i 0802 - rocznik 1994).


Linie 148 i 185 (4 autobusy, tylko tabor B)

1) Krzysztof Pawelec z Biechowa (gm. Pacanów) - stawka 3,34 zł

Pierwszy spośród aż siedmiu oferentów, zaoferował do obsługi linii cztery MAN-y NL202: nr 17 (z 1993 roku) i nr 21 (z 1996 roku), jeżdżące już w GOP oraz dwa kolejne, które do niedawna woziły pasażerów MPK Kielce (nr 26 z 1994 roku, ex 331 i nr 27 z 1993 roku, ex 336).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

» Zobacz zdjęcia kieleckich MAN-ów w Fotogalerii Transportowej 331, 336

2) Irex Sosnowiec - stawka 3,37 zł

Kolejny oferent zaproponował te same autobusy co w innych przetargach - MAN-y NL202 z 1993 (nr 17 i 18) i 1994 roku (nr 19 i 20).

3) Apolinary Lazar i Marcin Lazar z Zendka - stawka 3,39 zł

Egzotyczna spółka cywilna z dalekich rubieży regionu zaproponowała obsługę czterema DAB-ami pożyczonymi z PKM Tychy (nr 190, 195, 197 i 198 - wszystkie rocznik 1993).

4) Ampex Bytom - stawka 3,42 zł

Bytomski przewoźnik również zgłosił ex-tyskie autobusy, ale dla odmiany są to jelcze M121M z 1996 roku (dwa z nich - ex 136 i 138 już jeżdżą na liniach MZKP, oprócz nich jest jeszcze trzeci - ex 144). Stawkę uzupełnia DAB 15-1200C z 1993 roku (eksploatowany obecnie przez Nowak Transport z numerem 047).

5) Henzago Ruda Śl. - stawka 3,45 zł

Wzorem innych linii, Henzago zgłosiło cztery sztuki volvo B10BLE z Helsinek (rocznik 1993, numery 518, 538, 555 i 581).

6) Delta Świętochłowice - stawka 3,47 zł

Andrzej Mastalerz poszedł w ślady rodziny Lazarów i zaoferował również cztery DAB-y dotychczas jeżdżące w PKM Tychy (jednak inne niż Lazarowie - o numerach 190, 194 i 196, a także jednego tego samego - 195, wszystkie rocznik 1993).

7) PKM Świerklaniec - stawka 3,65 zł

Dotychczasowy przewoźnik na tych liniach zamierzał je obsługiwać czterema MAN-ami NL202 (nr 0814 z 1995 roku, 0815 z 1994 roku oraz 0816 i 0817 z 1993 roku).


Linia 164 (4 autobusy, tylko tabor B)

1) PKM Świerklaniec - stawka 3,61 zł

Obsługujący obecnie tę linię PKM, zgłosił do obsługi cztery MAN-y: NL222 nr 0813 i 0817 (rocznik 1996) i 0701 (rocznik 1997) oraz NL312 nr 0709 (rocznik 1997).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

2) konsorcjum PKM Gliwice, Comfort Lines Service Gliwice - stawka 4,25 zł

Gliwickie przedsiębiorstwa zaproponowały obsługę linii dwoma MAN-ami NL222 (nr 9 i 12 - z 2000 roku) oraz dwoma volvo B10BLE (nr 6 i 7 - z 1999 roku).


Linia 168 (5 autobusów, tylko tabor B)

1) Apolinary Lazar i Marcin Lazar z Zendka - stawka 3,30 zł

Niespodziewany faworyt do zwycięstwa zgłosił do obsługi linii 168 dokładnie te same autobusy co na linie 148 i 185 (cztery DAB-y 15-1200C, rocznik 1993), brakujący piąty autobus również ma pochodzić z PKM Tychy - to Jelcz 120M/2 nr 174 z 2002 roku (właściwie to 120M/3, gdyż w 2006 roku przebudowano go z gazowego LPG na diesla).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. T. Kumor

2) konsorcjum Transgór Mysłowice, Henryk Polak z Chorzowa - stawka 3,58 zł

Kolejny oferent zaproponował trzy MAN-y NL202 z 1993 roku (sprowadzone niedawno przez Henryka Polaka i jeszcze nie uruchomione) oraz dwa neoplany N4016, które Transgór eksploatuje w Chrzanowie (nr 29, rocznik 1994) i Jaworznie (nr 41, rocznik 1995).

3) PKM Świerklaniec - stawka 3,59 zł

Następny przewoźnik to znów MAN NL202 - tym razem trzy takie pojazdy zostały zgłoszone (0804 i 0816 z 1993 roku oraz 0815 z 1994 roku) oraz dwa jelcze M121M z 1995 roku (numery 1419 i 1420 - te same co na linii 73).

4) Irex Sosnowiec - stawka 3,73 zł

Irex tradycyjnie (jak przy wcześniej omawianych liniach) zaoferował MAN-y NL202 (oczywiście te same co wcześniej - nr 17, 18 i 20 z 1993 roku oraz 19 i 20 z 1994 roku).

5) PKM Bytom - stawka 4,17 zł

Chyba najbardziej nieoczekiwany oferent w całej serii postępowań. Większość udziałów w PKM Bytom Sp. z o.o. posiadał PKM Bytom S.A. Ten jednak jest od dwóch lat w upadłości i nadszedł czas zbycia tych udziałów - stało się to niedawno. Nowy właściciel najwyraźniej postanowił spróbować sił przy powrocie na rynek komunikacji miejskiej, jednak bez powodzenia. W każdym razie zgłosił to co stoi na placu w zajezdni PKM-u (właścicielem autobusów nadal jest PKM Bytom S.A.), czyli dwa ikarusy 412 z 1997 roku (numery 7400 i 7403) oraz trzy ikarusy 415 z 1994 roku (numery 7101, 7104 i 7105). Wszystkie te autobusy jakoś przeszły w maju i czerwcu br. badania techniczne, choć od dwóch lat nigdzie nie wyjeżdżają.


Linia 860 (4 autobusy, tylko tabor C)

1) Henzago Ruda Śl. - stawka 3,91 zł

Tu ma miejsce kolejna ciekawostka spośród zgłoszonego taboru. Mianowicie wszystkie cztery zgłoszone autobusy to pojazdy marki SAM. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym pojazdem marki SAM jest pojazd "zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej". Zobaczmy co też Henryk Zagozda wyprodukował: pojazd nr 005 (obecnie rocznik 2004) to Ikarus 280.26 z 1991 roku, pojazd nr 4 (obecnie rocznik 2007) to Renault PR180.2 z 1983 roku (ex Grenoble), pojazd nr 01 (obecnie rocznik 2006) to Ikarus 280.03 z 1989 roku, a hitem jest pojazd nr 77 (obecnie rocznik 2007) - jest to MAN NG272 z 1993 roku (ex Monachium).

fot. J. Sobotafot. J. Jackiewicz
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

2) PKM Świerklaniec - stawka 4,15 zł

Kolejni oferenci nie byli tacy kreatywni. Dotychczasowy przewoźnik zgłosił cztery MAN-y NG272 (nr 0805 z 1993 roku oraz 0808, 0810 i 0811 z 1994 roku).

3) konsorcjum Sed-Baz Czeladź, Jerzy Sebzda z Czeladzi - stawka 4,18 zł

Firmy z Czeladzi zaproponowały obsługę MAN-em NG272 z 1993 roku (jeżdżącym dzisiaj z numerem 05) oraz trzema ikarusami 280.70 (jeden z nich, rocznik 1995, pochodzi z MZK Bydgoszcz i jeździ już dziś z numerem 07, a pozostałe dwa, rocznik 1994, prawdopodobnie również pochodzą z miasta nad Brdą).

4) konsorcjum PKM Gliwice, Comfort Lines Service Gliwice - stawka 4,74 zł

Ostatni oferent zaoferował do obsługi Solarisa Urbino 18 nr 41 (z 2006 roku) oraz trzy DAB-y 12-1800B z 1993 roku (numery 101, 102 i 103).


Do 13 lipca KZK GOP rozstrzygnął cztery z ww. postępowań i zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty:
- linia 73: Henzago Ruda Śl.,
- linia 114: Transkom Piekary Śl.,
- linia 164: PKM Świerklaniec,
- linia 860: Henzago Ruda Śl.

Pozostałe postępowania (linie 52 i 700, 148 i 185 oraz 168) jeszcze trwają i jeśli nie będą wymagały jakichś długotrwałych czynności (wzywanie oferentów do uzupełnienia dokumentacji ofertowej, protesty i odwołania, błędy w obliczeniu cen, itd.) to ich rozstrzygnięcia powinny nastąpić w ciągu najbliższych dni, o czym poinformujemy na naszych łamach.

Przy okazji toczyły się także dwa inne postępowania. Pierwsze z nich dotyczy linii 20 (Bytom - Pyskowice). Obejmuje ono obsługę tej linii przez 48 miesięcy począwszy od 1 października 2008 r. Oferenci muszą dysponować pięcioma autobusami nie dłuższymi niż 12 metrów (tabor B), posiadającymi co najmniej 91 miejsc i spełniającymi normę emisji spalin euro 1. Tylko jeden z tych pojazdów ma być niskopodłogowy. Autobusy nie mogą być starsze niż z 1993 roku, mają posiadać co najmniej dwoje drzwi i wyświetlacze.

Na ogłoszenie odpowiedziało czterech oferentów: Krzysztof Pawelec z Biechowa (oferowana stawka 3,07 zł), Henzago Ruda Śl. (3,58 zł), konsorcjum PKM Gliwice i Comfort Lines Service Gliwice (3,76 zł) i dotychczasowy przewoźnik, czyli PKM Świerklaniec (3,78 zł). 27 czerwca KZK GOP powiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty, którą okazała się oferta Pawelca. Zgłosił on do obsługi linii MAN-a EL202 (który jeździ już u niego z numerem 18, a wyprodukowany został w 1996 roku) oraz cztery MAN-y NL202 z 1993 roku pochodzące z MPK Kielce (ex 337, 338, 339 i 342).

fot. J. Sobota
» Zobacz zdjęcia kieleckich MAN-ów w Fotogalerii Transportowej 337, 338, 339, 342

Drugie postępowanie dotyczy linii 213 (Halemba - Kostuchna). Tutaj również przedmiotem zamówienia jest obsługa tej linii przez 48 miesięcy począwszy od 1 października 2008 r. Wymagane jest posiadanie dwóch autobusów nie dłuższych niż 12 metrów (tabor B), posiadającymi co najmniej 91 miejsc, dwoje drzwi i wyświetlacze. Norma emisji spalin - tradycyjnie zaledwie euro 1. Rocznik również nie jest wyszukany - pojazdy nie mogą być starsze niż z roku 1993. Została złożona tylko jedna oferta - dotychczasowego przewoźnika, Krzysztofa Pawelca. Zaoferował on stawkę 3,17 zł i zgłosił następujące autobusy: Jelcza 120M/3 nr 015 (rocznik 2002) i MAN-a EL222 nr 19 (rocznik 1995). To postępowanie jeszcze nie zostało zakończone, oferta badana jest pod kątem spełniania postawionych wymagań formalnych.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota



Komentarz Redakcji

Przenosiny Piekar Śląskich z MZKP do KZK GOP odbywały się pod hasłem poprawy jakości taboru. Przynajmniej tak tłumaczono mieszkańcom, nie znającym się na zawiłościach finansowania działalności tych związków komunalnych. Już na etapie ogłaszania nowych przetargów widać było, że niewiele z tego wyniknie. Wprawdzie do tej pory PKM Świerklaniec (obsługujący prawie wszystkie linie, poza 52 i 700, spośród tych poddanych pod przetargowe rozstrzygnięcie) jeździł po mieście głównie wszelkiej maści ikarusami i jelczami, które lata świetności mają już dawno za sobą (i większości spędzały je w innych miastach Polski), jednak co jakiś czas w firmie pojawiał się jakiś powiew nowości w postaci kilkunastoletniego niskopodłogowca ściągniętego z Zachodniej Europy. Tymczasem specyfikacje określające parametry taboru jakim mają być obsługiwane linie po przetargach nie dawały nadziei, że jakość taboru jakoś specjalnie się poprawi. Dopuszczono 15-letnie autobusy i tylko na trzech liniach (148 i 185 oraz 164) wymagano pojazdów niskopodłogowych.

Skutkiem tego jest zgłoszenie przez przewoźników w ofertach autobusów o najniższym standardzie (pojawiają się również ikarusy 280). Ponadto, jak zwykle w KZK GOP, warunki odnośnie wyglądu i wyposażenia pojazdów są bardzo ogólne i nie obejmują wielu elementów istotnych dla pasażera - przede wszystkim wentylacji w autobusach. Trwa obecnie kolejne upalne lato podczas którego pasażerowie rozpływają się w szczelnych autobusach pozbawionych nawet zwykłych otwieranych okien. Większość autobusów zgłoszonych do obsługi linii piekarskich to używane MAN-y NL202 lub NG272 (ew. DAB-y 15-1200C), które posiadają w porywach po dwa uchylne, niewiele dające, okienka. O takim luksusie jak klimatyzacja nawet lepiej nie wspominać, bo praktyka pokazuje, że nawet tam gdzie ona jest (a kursuje w regionie kilkanaście autobusów wyposażonych w klimatyzację) i tak jest ona nie używana ze względu na zwiększone zużycie paliwa i dodatkowe koszty. Nawet jednak zapisanie wymagań odnośnie skutecznej wentylacji nie gwarantuje, że cokolwiek się zmieni - wiadomo bowiem nie od dziś, że KZK GOP ma elementarne trudności z wyegzekwowaniem czegokolwiek od przewoźników.

Autobusy w Piekarach Śląskich przybiorą obecnie już wszystkie kolory tęczy. Brak jakiekolwiek spójnego wizerunku pojazdów komunikacji miejskiej powoduje, że przewoźnicy już nawet coraz częściej nie stosują własnej kolorystyki, pozostawiając autobusy w barwach poprzedniego właściciela, w starych reklamach lub malując na pierwszy lepszy kolor. Do tego każdy pojazd będzie numerowany wg unikalnego tylko dla niego systemu i oznakowany w jedyny i niepowtarzalny sposób. Najprawdopodobniej, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, doczekamy się również co najmniej kilku różnych wersji nazewnictwa przystanków końcowych, umieszczanych na tablicach kierunkowych. Być może nawet Osiedle Wieczorka doczeka się nowej nazwy.

PKM Świerklaniec stawiany był w roli faworyta przetargów, okazało się jednak, że nie sprostał silnej konkurencji przewoźników prywatnych. Dla pasażerów nie robi to wielkiej różnicy - jeśli zamiast różnokolorowych MAN-ów z charakterystycznym logo PKMu kursować będą równie kolorowe i podobnego wieku MAN-y, czy inne marki, obklejone nazwami innych firm przewozowych. Pozostaje mieć nadzieję, że przewoźnicy będą należycie wywiązywać się z wykonywania zadań przewozowych i przynajmniej niezawodnością kursowania będą ratować wizerunek komunikacji miejskiej.

Na koniec warto zwrócić uwagę, że zlecanie przewozów firmom prywatnym bynajmniej nie musi oznaczać niskiej jakości usług. Przewoźnik prywatny także jest w stanie zaoferować nowoczesny tabor, należy jedynie zacząć od niego tego wymagać. Zapewnić trzeba oczywiście odpowiedni poziom finansowania, co da się osiągnąć także w naszym regionie.

Prywatne autobusy w Warszawie..., fot. M. Bul...a także w Gdyni..., fot. M. Nader...a ostatnio również w Krakowie, fot. M. Bul

Pasażerom życzymy, mimo wszystko, przyjemnej podróży!


(fot. J. Sobota, J. Jackiewicz, M. Stiasny, T. Kumor, M. Bul, M. Nader)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

m966 napisał(a):

PKM Gliwice to by się mógł jednak skupić na obsłudze lini z Gliwic i powiatu gliwickiego, a nie jeździć gdzieś po Piekarach. :/

12.07 20:37:00

Ahilless napisał(a):

A jeździ? ;> Bo ja nie widze tego żeby gdzieś wygrał...

12.07 22:29:01

GD napisał(a):

miało być cudownie, a wyszło jak zawsze...

12.07 22:32:38

Penny napisał(a):

Będą jeździć tam, gdzie im się opłaca ;)

12.07 22:49:31

norweski napisał(a):

Czy zgłoszenie przez Transkom na linię 114 nieistniejących autobusów (ikarusy z PKM Bytom) mogłoby być powodem odrzucenia oferty? Ewentualnie czy protest pozostałych oferentów mógłby coś dać?

12.07 22:50:43

LooL napisał(a):

Kurde mam nadzieje ze 20 bedzie dla PKM GLIWICE..prosze..!

13.07 00:07:03

ff_ napisał(a):

Teraz chyba wiadomo, gdzie trafią 7201 i 7204 :)

13.07 00:08:37

kriis napisał(a):

SAM - przed następnym przetargiem KZK GOP,sam sobie kupie jakiegoś starśgo IKARUSA . Sam dokonam w nich kosmetyki. I własnie ten SAMego starego IKARUSA wystawie jako rocznik 2008. Brawo KZK GOP. Vivat Polskie Prawo !

13.07 10:14:12

suchy napisał(a):

a tychy to mają za dużo autobusów w swoim parku taborowym że tak szastają i pożyczają swoje DABy na lewo i prawo?

13.07 10:23:47

podlesianin napisał(a):

Oj widać że mieszkańcy Piekar będą mieli nie do wiary i nie wiem czy wam już złożyć kondolencje czy jeszcze nie i życzę powodzenia z KZK GOP. Ale ja musze napisać coś takiego jak szacunek dla H.Z nigdy bym na coś takiego nie wpadł, ale KZK GOP jest chyba nie poważne jak można sie tak dać nabierać. I jeszcze dobrze że on nie wyskoczył z czymś takim w przetargu na linię 37 bo było by gorąco.

13.07 11:07:13

YoMaHa napisał(a):

@Autor: Ekhm, pocięte na części na złomowisku to chyba rdzewieją, a nie gniją ;-)

13.07 11:11:51

david82 napisał(a):

Nie podniecajcie się tak tymi Ikarami ze złomowiska. Przecież to na pewno są inne wozy, tylko po przenumerowaniu.

13.07 11:22:35

adam286 napisał(a):

Mam nadzieje że na linii 20 będzie jeździc PKM Gliwice bo jeszcze z tych zajezdni oferowanych oni są najlepsi a po drugie ciekawe by było jakie autobusy wypuścili by na tą linię mam nadzieje że nie stare jelcze lub ikarusy 260 ... mogły bby to być np Many lub Solarisy urbino 12 nie dawno zakupione

13.07 11:54:42

Gizmooo napisał(a):

Transkom i zamienił te ikary z 1995 roku na te z rocznika 1997 .. niestety nie jestem w stanie podać które to są Iwozy

13.07 12:01:53

AS napisał(a):

Żeby wybrać ofertę Henzago po tych jajach, które były na linii 37 to trzeba być popier**nym. Totalna paranoja! Kto pracuje w tym związku? Taka sama banda niedorozwojów jak w MZKP. Przecież to jest CHORE!!!!!

13.07 12:02:43

KUBER napisał(a):

Ja się poczułem mniej więcej tak, jak wtedy gdy czytałem artykuł z 01.04 na prima aprilis - te SAMy od Zagozdy to juz jest naprawde kpina. To, jak działa KZK GOP, to naprawdę brakuje cenzuralnych słów by to opisać. I jeszcze Zagozda wygrał na 860... ręce opadają. Współczucia pasażerom.

13.07 12:37:21

podlesianin napisał(a):

Dla mnie te przetargi to jest śmiech na sali i nie wiem czy kiedykolwiek w sieci KZK GOP będzie porządna komunikacja miejska, przecież za nie długo będzie można wystartować z bryczkami napędzanymi i koniami z roku 2008 i bardzo ekologicznymi. A co do linii 860 to jest kolejna linia której ja będę unikał jak ognia ale też są plusy takie jak że autobusy 005, 001 pewnie 010 i 006 ,072 będą miały kolejny raz swoje dobre chwile z komunikacji miejskiej.

13.07 13:09:01

MARO napisał(a):

H.Z. na 860 to jest chyba jakaś prowokacja!!! Zgadzam sie z moimi przedmówcami. Zawsze przesiadałem sie z 5 na 860 teraz juz niebedzie warto...
Transkom na 144 tymi ikarusami tez sie niepopisał :| Te 2 linie się az tak bardzo jakościowo niezmienia...

13.07 13:17:18

MARO napisał(a):

Jescze chciałem dodać ze na 73 też jest jakiś SAM - kpina poprostu z 1983r !!

13.07 13:21:22

Hawker napisał(a):

szkoda że "nowy" PKM Bytom nic nie wygrał :/

13.07 13:21:34

david82 napisał(a):

AS - spodziewaj się wezwania do sądu od KZK GOP za publiczne zniesławienie.

13.07 13:40:40

david82 napisał(a):

MARO - o ile mi wiadomo, to 144 obsługuje (i jeszcze długo bedzie obsługiwać) firma pana Zagozdy.

13.07 13:54:25

oz13im napisał(a):

Mi w tym artykule wygląda na to że to jest ten sam "sam" zgłoszony na 73 i 860... więc jak to teraz będzie?

13.07 14:02:01

Luk napisał(a):

Może i jest to ten sam SAM, ale mi się wydaje że jednak nie. Ten z 73 ma wpisane:"przegubowy autobus marki SAM z 2008 roku, posiadający tymczasowe tablice rejestracyjne S0 6878", natomiast ten zgłoszony do obsługi 860 ma numer tab. 4 i normalne tablice (co widać na zdjęciu). Może ten SAM z linii 73 to po prostu kolejny ikarus.

13.07 14:34:43

podlesianin napisał(a):

Może zreanimował busa 66 i teraz jest z rocznika 2008?

13.07 15:53:41

Łukasz - Magister - Piekary Śląskie napisał(a):

Długie lata jeździłem autobusami i to głównie PKM Świerklaniec po Piekarach. Teraz korzystam ze swojego transportu i to w perspektywnie tych przetargów chyba najlepsze rozwiązanie.
Przenosiny z MZKP do KZK GOP stały pod znakiem propagandy sukcesu i poprawy jakości podróży. Ciekawe co teraz Pan Prezydent opowie piekarskim pasażerom, jakaś kolejna nowa bajeczka. Zdziwią się mieszkańcy Piekar już wkrótce jak zobaczą ten "nowy", "lepszy" tabor...

13.07 16:03:08

david82 napisał(a):

No ale o co chodzi? Przecież zobaczą lepszy tabor na 52/700, 164 i na 114 a także na 73, poza tym jeśli Lazarowie faktycznie wygrają na 168, to wszyscy się zgodzicie że DAB-y są lepsze od dotychczas jeżdzących M11 i Ik260

13.07 16:21:53

aaaaa napisał(a):

No co tak narzekacie, i tak busy z tych przetargów są lepsze niż jeździły przedtem, że niewiele to inna sprawa ale lepsze są.

13.07 18:36:58

viator napisał(a):

@david82: Myślisz, że te daby faktycznie będą na 168 jeździć?

13.07 18:53:31

mieszk_piekary napisał(a):

Szkoda, że tak to wszystko się skończy. A miało być tak pięknie... Na pewno Piekarom otworzą się oczy, ale wtedy będzie już za póżno, bo PKM -u Świerklaniec (dobry przewożnik) może już nie byc. Zapraszam na www pkmsw mojeforum net KZK GOP zeszło na ... manowce. Już nie jeden tak twierdzo, a jeszcze te przetargi piekarskie. Po prostu czysty bałagan.

13.07 20:00:20

Robert napisał(a):

MARO. Ty nie wiesz o czym piszesz, nie wie kto co i czym jeździ ale się wymądrzasz.
Co lepiej Ci sie podobają zardzewiałe IKARY PKM-owskie , przeważnie te żółte z ozdobami rdzy, sadzy i z latającymi blachami.
Popatrz na zdjęcia , porównaj i jeżeli masz odrobinę mózgu to wysnuj wnioski.

13.07 20:10:07

Kriis napisał(a):

Ludzie ale czy Wy naprawdę nie zauważyliście , albo niechcecie zauważyć że w Piekarach firmy które wygrały przetargi to firmy które dopiero się rozwijają (tak delikatnie napiszę), a co za tym idzie jeżeli na linie numer np 168 jest potrzebne 5 wozów. To przewoźnik będzie dysponował tymi 5 wozami nie posiadając nic w rezerwie. Przy jakiej kolwiek awarii któregoś z wozów nie bedzie zastępstwa bo o ile ....jeszcze może w sytacji awaryjnej znalazł by się jakiś IKARUS to z całą pewnością firma prywatna nie pozwoli sobie na osobe która będzie siedzieć cały dzień w tkzw. rezerwie po to tylko aby móc zastąpić wóz w chwili awarii.!. Nie mówie że firma PKM Św. jest firmą marzenie w Piekarach, ale patrząc na niektóre firmy które wygrały przetargi to naprawdę stracimy naprawdę fajnego przewoźnika który może już nigdy nie wrócić na Piekarskie linie - nawet jeżeli w trakcie obsługi z powodu nie wykonywania zadań wyleci połowa przewoźników !

13.07 21:35:37

ff napisał(a):

Ja myślę, że Lazar na pewno o porządną rezerwę zadba. Coś wątpię jednak w tego tyskiego jelczyka... Może kupi więcej dabów - np. te, którymi nic nie wywalczyła sobie Delta. Czyli byłoby w sumie 7. W sam raz ;)

13.07 23:07:16

Flexity napisał(a):

SAM : http://pl.wikipedia.org/wik...

Zapewne Zagozda sam zrobił NG, albo wybudował od podstaw nowy autobus. Tylko taki mały problem... Nie potrafi utrzymać dobrych autobusów w przyzwoitym stanie...

14.07 00:24:18

MARO napisał(a):

@ Robert a ja widze, że ty nieczytałeś artykułu i niejeżdzisz na piekarskich liniach i niewiesz co to jest pojazd SAM i chyba nawet niewiesz jak ikarus wygląda

14.07 10:30:27

AbeS napisał(a):

kiedy beda przetargi na 14,92,850....!? ktos sie orietuje...!?

14.07 10:38:50

ff napisał(a):

Umowę na 14+92 oraz na 850 Meteor ma do 30 czerwca 2010. Więc na nowe przetargi jeszcze jest czas.

14.07 13:44:26

Jędrol482 napisał(a):

Może nie będzie tak zle???

14.07 14:46:09

paweł napisał(a):

wy nażekacie a co ja mam powiedziec ,to co umnie w olkuszu jezdzi to na sam widok płakac sie chce :(

14.07 15:56:24

Mody_siemce napisał(a):

"(...)dwa krótkie autobusy nie budzą wątpliwości - to jelcze 120M nr 06 i 09 (..)". - Co do #09 to racja, ale przecież 120M #06 został w tym roku skasowany, obecnie ten numer przydzielono "peerce"...

14.07 17:32:47

AbeS napisał(a):

a nie moga zerwac umowy z Meteorem...? w koncu chyba nie za bardzo przstrzega umow przetargu...prawie zawsze zamiast niskacza jedzie wysoki

14.07 20:13:03

adam86 napisał(a):

@AbeS: to pokaż nam zapis w umowie, który tego zabrania.

14.07 20:48:32

:/ napisał(a):

Linia 860 - no to je bajka

14.07 21:14:36

AbeS napisał(a):

nie wiem...wlasnie dlatego sie pytam...:P

15.07 09:44:27

Piotr napisał(a):

Zal patrzec na te przetargi na KM na Slasku. Dobrze, ze tyle hut w kolo, bedzie gdzie przetapiac ten wszelkiej masci zlom zciagany z calej Europy. :/
Ale najwieksza dla mnie zenada to SAMy (jak w dowcipi o chinskim samochodzie SAM-go Pcham-go ;) i jeszcze wieksza zenada, ze KZK akceptuje takie kanty.
Od lat mieszkam w Warszawie i tu jakos organizator KM potrafi wymoc aby prywatne firmy gwarantowaly wystarczajaco wysoki poziom uslug.

15.07 12:11:07

Ktos napisał(a):

A na 20 jakiś Koziołek Matołek z Pacanowa to już normalnie szok. PLISS PKM Świerklaniec na 20 a nie Pawelec!

15.07 22:55:49

david82 napisał(a):

"Ktoś" - pracownikom PKM Świerklaniec powinno się zabronić wypowiadania na forach.

16.07 09:36:02

tomko napisał(a):

swoją drogą przy takiej cenie ropy to te stawki to też żenada
a co do Pacanowa to za nim stoi ktoś inny

16.07 09:46:07

ff napisał(a):

Uważam, że powinni Heńka na 860 uwalić. Jak się chce to wszystko można, co pokazał przetarg na 37. Wtedy tym MANEM-SAMEM z 1993 roku Henio jeździłby sobie na 73 i nie można by mu było nic zarzucić. Gdyby Heńka odsunęli to wygrałby PKM Świerklaniec i pewnie nie byliby tak niepocieszeni :D A czy KZK może sobie po jakimś czasie zmienić i zażyczyć 100% taboru C na 73? Stawka przecież ustalona, dodatkowe koszty dla KZK - żadne :P

16.07 14:14:56

adam86 napisał(a):

@ff: ale w tym przypadku nie można Heńka uwalić, jezeli by zastosować ten manewr co na 37 to co najwyżej mógłby mieć problem z tymi Volvami z Helsinek.

16.07 14:37:54

ff napisał(a):

Ja nie mówię o uwaleniu, bo SAMy. Owszem za SAMy, ale pośrednio a nie wprost :D Coś na pewno by się znalazło.

16.07 15:52:28

;) ;) napisał(a):

http://motoryzacja.wnp.pl/w...

To jednak w GOP-ie nie ma tak żle

17.07 16:32:49

suchy napisał(a):

no nie ma tak źle, w warszawie ikarusy wg ich planów wyjdą z użycia w 2011 roku, u nas zapewne w 2111 :>

17.07 19:28:15

jacek napisał(a):

Kmiotki zajmijcie się robotą a nie dyskusjami na tematy na których nie znacie!
A może zazdrościcie Heńkowi?!

18.07 19:57:08

jacek napisał(a):

Nie ma tojakPKM-y zstarymi, zardzewiałymi IKARAMI

18.07 19:58:30

;) ;) napisał(a):

Może sie nie znam ale komunikacje w Warszawie organizuje prawie w całosci urzad w Warszawie a u nas w Gop-ie jest tak że w skład KZK GoP wchodzi wiecej niz tylko jedno miasto i dlatego u nas są problemy zeby zobaczyc na ulicach nowy tabor w postaci np Solarisów ;)

18.07 20:20:49

Rachuba napisał(a):

Znane są już wyniki tych przetargów???

18.07 21:39:23

Wysłużony tabor na przetargi napisał(a):

Ludzie, te przetargi w Piekarach to czysta kpina. Mieszkańcy sami się przekonają co są warte te firmy i ich tabor, które wygrały przetargi. Może i niektóre są solidne albo starają się nimi być. Ale niestety tabor, który sprowadzają w niedługim czasie na naszych cudownych drogach się wykończy. Ma on już swoje lata, może jest i bardziej "luksusowy" od przechodzonych ikarusów, lecz absolutnie nie nadaje się na nasze śląskie drogi. Można przytoczyć m.in. tabor Henryka Nowaka, który kursuje na liniach Bytomia i Rudy Śląskiej. Autobusy te wszystkie są sprowadzone z zachodu i niestety już często zaczynają się psuć. Kursy na liniach wypadają coraz częściej a na autobus zastępczy ciężko liczyć, przecież zajezdnia pana Nowaka jest aż w Nowym Chechle koło Świerklańca. Wszystkie te autobusy są za delikatne jak na śląskie drogi. Najlepiej się sprawdzały w naszych warunkach właśnie te wysłużone Ikarusy 260 i 280. Miały one pożądne zawieszenia, nadające się na nasze wertepy. Niestety nowsze modele ikarusów też się już za bardzo nie nadawały nadawały do eksploatacji na Śląsku, chyba że jeszcze Ikarusy 412, które w Bytomiu przejechały też niemało kilometrów. Tak więc wychodzi na to,że dopóki nie będziemy mieć na Śląsku pożądnych dróg,to nie mamy co liczyć na pożądną i solidną komunikację, bo i najnowsze Man-y i Solarisy w krótkim czasie się wykończą a co dopiero kilkunastoletnie DAB-y,VOLVO,NEOPLAN-y czy MAN-y. A co do firmy Zagozda, to z jego autobusami marki SAM to czysta kpina. W bazie taboru przecież widzimy faktyczny rok produkcji każdego autobusu. Jeżeli takie jest prawo o ruchu drogowym, to każdy Ikarus 260 i 280 z PKM Świerklaniec, który był po naprawie głównej (czyli odbudowie) powinien też otrzymać nowy rok produkcji, wtedy też ta firma miałaby odmłodzony tabor. Proszę nie myśleć, że jestem za PKM Świerklaniec a przeciw innym firmom przewozowym, ale dużo jeżdżę komunikacją po Śląsku i z moich obserwacji wynika, że najlepiej jednak z organizacją transportu radzą sobie jednak dawne PKM-y, chociaż nie tylko.

21.07 00:17:13

butthead napisał(a):

"Radzą sobie", bo dostają dodatkowe dofinansowanie, w różnych formach. Prywaciarze muszą wszystko sami kupić, więc efekty są takie jak w naszym artykule.

21.07 01:44:48

Pakertg napisał(a):

Tylko że Henryk Nowak nie ma żadnej firmy przewozowej, bynajmniej nie na śląsku. Co do ikarusów serii 4XX: Uwierz mi, że 415 były trwalsze od 412.

21.07 09:59:01

andrzejh69 napisał(a):

no.. a Solarisy też sobie radzą ze śląskimi drogami. Daby serii 1200 czy 1800też. Najgorzej jest z tą małą ilością otwieranych okien. Jak będą stawki 6zł za wozo/km to będzie nowy tabor, a jak 3-4zł to takie stare rzęchy bez rezerw. Inaczej nie będzie. Daby. Ikarusy 412 akurat mają delikatną kratownicę - o po 10 latach ledwo żyją, łamie się ona w okolicach tylniego lewego koła.

21.07 09:59:53

Szymon napisał(a):

A wie może ktoś kiedy będą przetargi w Rudzie Śląskiej ?

23.07 21:27:23

Wysłużony tabor na przetargi - poprawka napisał(a):

Faktycznie pomyliłem imię pana Nowaka. Chodziło mi o firmę Benedykta Nowaka. Co do ikarusów to też mi się przestawiły modele. Faktycznie ikarusy 415 były dużo trwalsze od 412, które jako prawie nowe zostały na gwarancji odesłane do naprawy zawieszenia i wzmocnienia go, właśnie ze względu na nasze warunki drogowe. Co do wytrzymałości sprowadzanych autobusów, to rzeczywiście tylko DAB-y dobrze się sprawdzają na naszych drogach. Według opinii gliwickich kierowców są one nie do zdarcia. Co do SOLARIS-ów to zobaczymy co zostanie po nich za parę lat. Większość tych autobusów jest jeszcze nowych i kursują raczej po tych lepszych drogach naszego regionu.Wystarczyłoby np. puścić takie autobusy na trasę linii 146 (Bytom - Ruda Śląska Halemba) a wtedy sprawdzilibyśmy wytrzymałość tych autobusów. Firma METEOR z Jaworzna miała te autobusy jako pierwsza na Śląsku. Wszystkie psuły się bardzo często, jeden już prawdopodobnie został skasowany. Może i do takiego stanu przyczyniło się też zaniedbanie firmy. Ale np. Solaris z firmy Rudpol-Opa nr.5 na gwarancji (na szczęście) już był kilka razy odstawiony do reklamacji. Tak więc chyba nie za dobre są te autobusy.Może nadają się na warszawskie czy poznańskie albo krakowskie drogi ale chyba nie na nasze. A do tego wszystkiego jeszcze dochodzi wandalizm jaki panuje na Śląsku. Wiele autobusów i tramwajów jest w środku poniszczonych i zdemolowanych. Autobusy np. mają zdemolowane siedzenia, porysowane szyby i obicia, powyrywane i powyginane poręcze i uchwyty.Tak że czasem nie możemy się dziwić i narzekać na tabor jakim podróżujemy.

24.07 07:54:19

andrzejh69 napisał(a):

Pierwsze Solarisy zostały wyprodukowane w 1999 i jak dotąd konstrukcyjnie się trzymają, gorzej jest z tym że lubią się palić (Veolia Warszawa, MZA Warszawa, Rzeszów, Kielce). IK415 to dobre wozy, IK412 słabsze-niedopracowane. W Warszawie są drogi nie lepsze niż u nas ,a i obciążenia też nie mniejsze. Lubię Ikarusy ale coż seria 200 to już Historia, a 412 czy 417 niestety były niedopracowane. Firma została reaktywowana OIDP -Ikarus-HungarianBus HBL 122(lokalny, wysokopodłogowy, silnik z tyłu) i są plany na przebubowce LF z silnikiem w 1szym członie, moim zdaniem z tego nic nie wyjdzie bo od 2006 ZTCW sprzedano tylko 3 pojazdy HBL122.

25.07 08:18:18

pasazer15 napisał(a):

A co wy myślicie, że PKM Świerklaniec to cud, miód i orzeszki???? Jeśli tak myślicie to macie... rację. Za Świerklańca to wszystko staranne: godziny kursowania, brak spóżnień, mili kierowcy, a że tabor stary to nawet można się cieszyć, bo nie trzeba jeżdzić w saunach. Taka jest prawda. Wolę świerklanieckie ikarusy niż Many od Nowaka.

26.07 19:45:22

pasażer napisał(a):

a może stacje diagnostyczne zaczną sprawdzac te autobusy. to nie będzie złomu na drogach...

27.07 12:04:12

tomko napisał(a):

do Ktosia

że przetargow było tyle to pewnie miał ktoś w tym swoj interes !!!!!

A tak to wygrywają firmy nie wiadomo skąd - ale pewniem kiedys się okaże z czyją pomocą

28.07 12:19:35

Kriis napisał(a):

@- pasażer - Kolego nic się nie martw. Przyjdzie Zagozda - będziesz miał o wiele lepszy komfort podróży... I autobusy będziesz miał (jakby) nowsze.

28.07 12:56:07

ff napisał(a):

Opublikowano właśnie wynik na 148 i 185. Wygrał zgodnie z powyższą listą Pawelec, ale nie ma nic o Lazarze, który wg artykułu startował. Do opublikowania wyników pozostała tylko linia 168, gdzie tym razem Lazar był najlepszy. Może coś jest na rzeczy i też stamtąd zniknie?

29.07 15:32:58

Solaris0615 napisał(a):

Na 168 pozostał Lazar wyniki zostały już opublikowane

29.07 18:49:43

alice_b napisał(a):

jeżeli o mnie chodzi to może być nawet przewoźnik z Koziej Wólki byle by autobusy były sprawne i jeździły ! A gdyby pojawiła się nowa linia do Katowic ( inna trasa np przez Chorzów) to będe baardzo szczęsliwa !

02.08 15:27:20

jacek napisał(a):

Kriis: Ty się nie martw tylko ciesz ze zmiany przewoźnika.
Nie znasz historii jak to jeden z PKM-ów chciał kupić złomowany autobus jako sztukę do ruchu!!!

02.08 20:05:00

kierowca pkm swierklaniec napisał(a):

endii .
Na PIEKARY SL tylko wozy drabiniaste
i nic wiecej cholota,cholota,bydlo.

10.08 15:21:32

adam86 napisał(a):

Czy na prawdę trzeba dopuszczac takie komenty?

10.08 21:27:04

Mikey napisał(a):

@kierowca pkm swierklaniec: OK, niech są wozy drabiniaste, pod warunkiem, że będą miały kulturalną obsługę <lol2> (nawiasem mówiąc to Hołota, nie CHołota - przynajmniej za moich czasów tak uczyli;))
@adam86: niektórzy widocznie na siłę chcą zaistnieć, choćby chamstwem ;/

Ciekawi mnie, czy H.Z. puści na 73 PR 180 (bo moim zdaniem ten SAM, którego zgłosił, to Renault, który w bazie taboru "wisi" pod starym nr tab. #462 - jeśli wiecie coś na ten temat, to proszę o odpowiedź) i czy te Volvo z Helsinek to ściema, czy rzeczywiście chce je sprowadzić... Niezależnie od tego myślę, że jeśli kaziki zostawią go na 860 i 73, to możemy o tych liniach na 4 lata zapomnieć ;(

24.08 14:59:03

Joanna TG napisał(a):

pasażer 15, dziękuję ci za te słowa, ja też wolę miliard razy świerklanieckie ikarusy od wszystkich dabów i manów prywatnych przewoźników, aby jedna mądra osoba, nie wiem co inni widzą w tych niskopodłogowych autobusach, jak to czytam to odnoszę wrażenie że większość polskiego narodu to niepełnosprawni, bezwładni ludzie, to jak wy wogóle dajecie radę wchodzić do tych niskopodłogowych nawet ? a jak wy dajecie radę wchodzić do mieszkań w blokach na pierwsze, drugie i trzecie piętra jak nie umiecie pokonać 3 schodów w Ikarusach i Jelczach, to czysta kpina, sami siebie ośmieszacie. Poza tym te autobusy mają okna, normalnie otwierane, chyba że ktoś lubi jeździć w ludzkim zaduchu i smrodzie jaki panuje w manach i dabach to ... , no cóż, różni są ludzie i upodobania...

14.10 16:04:21

DZIECKO PKM PIEKNY LOLO napisał(a):

Czesc Joasiiu jestem kierowca z pkm
Swierklaniec masz pełną racje.
Większość to naprawde nie pelno
sprawni zwłaszcza młodzi , umysłowo
także.Coż za nie długo ikarusy na
Swierkolu to bedzie historja.
pozdr.PASAZERÓW PIEKAR .SL.

03.12 17:11:09

Pyskowiczanin. napisał(a):

Śmieszy mnie czytanie komentarzy osób podszywających się za przeróżne osobowości sprawujące "wyższość" nad komunikacją w PKM Świerklaniec.

Takie os. jak "DZIECKO PKM PIEKN LOLO", etc. próbują ośmieszyćw wyżej wymienioną firmę.

Pzdr.

03.01 01:23:49

alice_b napisał(a):

Świerklaniec powrócił na 860 !! Jest cudnie bo mimo , że jeżdzą Ikarusy ( których baaardzo nie lubię ) to są punktualnie !!

03.02 20:15:10

tytus napisał(a):

Świerklaniec jeździ punktualnie ?!
Śmiechu warte. Chyba , że twój zegarek jest przestiony na czas Świerklanieckiego PKM-u i masz ten zegarek jako wyposażenie służbowe pracowników KZK GOP.
A stan techniczny tych Ikarusów jest pożałowania godny ale każdy jeździ tym co chce i na co zasługuje.

24.02 12:57:00

kierowca pkm swierklaniec napisał(a):

E oszołomy odwalcie się od dzieciaka pkm ,od pkm swierklanca także.Co coś ci nie pasuje z czasem,
to zrób głąbie porządek z osobówkami,
będziesz miał swój czas .
Co ikarusy ci się nie podobają ,to kup
wozy lepsze i będziesz wtedy woził dupe
w luksusie.Tytus jak ci coś nie
pasuje to się wal na drzewo.
Niech Zagozda dalej jezdzi ten by was
rozumu odrazu nauczy 3 wozy wypadną
i postoisz z 3 godz to ci rura zmieknie

25.02 08:38:11

jacekso napisał(a):

Czyli musimy kochać PKM Św. i jego ikarusy i rozpadające się MAN-y, a jedyną alternatywą jest Zagozda? Na szczęście są jeszcze auta. :)

25.02 11:23:45

Daro85 napisał(a):

"rura ci zmięknie"- komentarz miesiąca :D

25.02 15:27:11

kier z pkm napisał(a):

Nikt ci nie każe kochać pkm SWIERKL.
Sam mam czasami dosyć, co myślisz,że
taki miód za kółkiem i jeszcze nie idzie zarobić to w kur.ia człowieka.
A każdy psy wiesza na kierowcach,
myślisz że nam zależy czy pojedziesz z
nami czy nie czy bedziesz miał bilet
albo go nie kupisz lejemy na to.
A co ty myslisz ze pkm katowice np podstawi ci citaro a pojedziesz heblem
wtedy nie bedziesz kochal katowic

25.02 17:03:36

Asia TG napisał(a):

Piekny Lolo i kierowca pkm świerklaniec, brawo !!!!!!!!!! wiedzcie że jest jeszcze dużo osób które wolą Ikarusy i Jelcze od niskopodłogowych chłamów. Takimi chłamami zawsze dla mnie będą szwabskie many i polskie solarisy, pierwsze w ogóle bez otwieranych okien, niewygodne, ciasne, drugie z półtora siedzeniami na których dla jednej osoby za dużo miejsca a dla dwóch już za mało. Jedna wielka chryja. A do tego wy wszyscy przeciwnicy Ikarusów i Jelczów nie myślcie że to jest nowy i niezniszczalny tabor. Solarisy jeśli nowe to też się psują, a te stare daby i many ściągane z zachodu to nawet połowy tego tu nie przejeżdżą co Jelcze i Ikarusy. Te "cieniasy" nie wytrzymają na polskich drogach tyle co Ikarusy i Jelcze. I to właśnie dlatego ze są niskopodłogowe!, mają za niskie i za delikatne zawieszenia. Zobaczymy czy te kupione przez świerkol solarisy za 20 lat będą jeszcze jeździć tak jak nieśmiertelne Ikarusy i Jelcze. Świerkol mógłby wreszcie zacząć kupować nowe Ikarusy ze Węgier, to są jedyne odpowiednie na polskie warunki autobusy. Odpowiednia ilość siedzeń i miejsc stojących, otwierane okna i przede wszystkim wysoka podłoga. Tak ! Tak ! Tak ! Właśnie wysoka podłoga w dobie tej masowej histerii z niskopodłogowcami. Niech żyją Ikarusy i Jelcze !!!!!!!!!!!!!!!!!!

28.03 23:17:41

Asia TG napisał(a):

One przejeździłyby jeszcze i drugie 20 lat jakby prezes nie był taki uparty w ich kasowaniu. Jeszcze będzie żałować tej wymiany taboru na many i solarisy. Skończy się na tym że będą co parę lat kupować następne, bo to nie tajemnica że te many co zakupili we maju zeszłego roku są stare i przejeździły już ileś lat w Niemcach. Tam się cieszą że się pozbywają złomu i jeszcze dostają za to pieniądze. A wy się zachwycacie że "nowy tabor". Litości. I nie są przystosowane do polskich warunków. Długo tu nie pojeżdżą. Szybko się wykończą na naszych drogach. A to ze tej prostej przyczyny że to są niemieckie autobusy. A niemieckie zakłady robią autobusy dla swojego kraju, na swoje warunki. Tam w godzinach szczytu nie jeździ 100 osób tak jak u nas. Toteż tam sobie mogą jeździć many z dwoma rzędami siedzeń z tyłu, dwoma drzwiami i wąskim przejściem między siedzeniami. No cóż wymogi głupiej uni europejskiej bo silniki mają być ekologiczne. Toteż dlatego jeżdżą w Polsce a przewoźnicy je masowo kupują. Szacunek dla Węgier i Czech że zostały przy swoich własnych wysokopodłogowych pordukcjach z odpowiednią ilością siedzeń i NORMALNYMI OKNAMI. Czechy - Karosa, Węgry w dalszym ciągu Ikarus.

28.03 23:25:42


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!