Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK GOP: Euro 1 na Euro 2012

14.05.2008

Tagi: przetarg, KZK GOP, komentarz – Dodał: Maciej Makula

Planowane z dniem 1 lipca 2008 r. przystąpienie Piekar Śląskich do KZK GOP wymusiły na Związku ogłoszenie szeregu przetargów związanych z obsługą tamtejszych linii. Oto krótki przegląd specyfikacji przetargowych.


Władze Piekar Śląskich podjęły decyzję o wyjściu ze Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach i jednoczesnym włączeniu gminy w struktury KZK GOP w Katowicach. Wskutek podjętej decyzji od połowy bieżącego roku za funkcjonowanie linii obsługujących bezpośrednio obszar Piekar Śląskich (i wjeżdżających na obszar innych gmin członkowskich KZK) odpowiadać będzie katowicki związek.

W ramach przygotowań od całej operacji w połowie kwietnia KZK ogłosił przetargi na 9 linii (7 przetargów). Poniżej prezentujemy krótkie zestawienie wymogów oraz aktualny stan obsługi na tych liniach:

Linie 52 i 700 (obecnie: M. i B. Trestka Czeladź - 52, Ampex Bytom - 700)
4 autobusy typu B (min. 91 miejsc), co najmniej 2 drzwi, nie starsze niż z 1993 roku, silnik Euro 1,


Linia 73 (obecnie PKM Świerklaniec)
3 autobusy, w tym 2 typu B (min. 91 miejsc) i 1 przegubowy typu C (min. 140 miejsc), co najmniej 2 (B) lub 3 (C) drzwi, nie starsze niż z 1993 roku, silnik Euro 1


Linia 168 (obecnie PKM Świerklaniec)
5 autobusów typu B (min. 91 miejsc), co najmniej 2 drzwi, nie starsze niż z 1993 roku, silnik Euro 1


Linia 164 (obecnie PKM Świerklaniec)
4 autobusy niskopodłogowe typu B (min. 91 miejsc), co najmniej 2 drzwi, nie starsze niż z 1996 roku, silnik Euro 2


Linia 114 (obecnie PKM Świerklaniec)
6 autobusów nie starszych niż z 1993 roku, silniki Euro 1, w tym 2 typu B (min. 91 miejsc) i 4 przegubowe typu C (min. 140 miejsc), co najmniej 2 (B) lub 3 (C) drzwi

Linie 148 i 185 (obecnie PKM Świerklaniec)
4 autobusy niskopodłogowe typu B (min. 91 miejsc), co najmniej 2 drzwi, nie starsze niż z 1993 roku, silnik Euro 1

Linia 860 (obecnie PKM Świerklaniec)
4 autobusy typu C (min. 140 miejsc), co najmniej 2 drzwi, nie starsze niż z 1993 roku, silnik Euro 1


Wszystkie autobusy muszą być wyposażone w wyświetlacze. Umowy zostaną zawarte na okres 48 miesięcy począwszy od 1 lipca 2008 r.

Określone przez Związek wymogi taborowe klasyfikują się znacznie poniżej średniej specyfikacji KZK GOP (która obecnie prezentuje poziom autobusu niskopodłogowego z 1996 r. z silnikiem Euro 2). Nie wróży to dobrze gminie Piekary Śląskie i jej mieszkańcom, którzy kilkunastoletnie Jelcze M11 i Ikarusy 260 mogą zamienić na kilkunastoletnie Jelcze M11 i Ikarusy 260, a ewentualnie na równie wiekowe konstrukcje z państw zachodnich. Ten drugi scenariusz jest jednak bardziej prawdopodobny, jako że piętnastoletni autobus z zachodu można nabyć za niedużą kwotę.

Wymaganie pojazdu z 1993 roku (czyli mającego 15 lat!) oznacza również, że według standardów zachodnich autobus ten już dwukrotnie winien był zostać zezłomowany. W roku 2012, gdy umowa będzie się kończyć, autobusy te będą miał 19 lat. Wejście KZK GOP na obszar Piekar miało stanowić duży skok jakościowy (i zarazem technologiczny), jednak szansę taką zaprzepaszczono.

Tak więc ciężar zmian (poprawy jakości usług) w Piekarach przerzucony został na poszczególnych przewoźników, którzy w swoich ofertach zaproponują lepszy lub gorszy tabor - z uwagi na obowiązujące przepisy najistotniejsza jest tylko najniższa cena usługi. W całej tej sytuacji pochwalić można jednak, iż w porównaniu z MZKP KZK GOP prowadzi o wiele czytelniejszą politykę przetargową, która (w większości postępowań) umożliwia wystartowanie większej ilości podmiotów, a tym samym nie skazuje pasażerów na monopol jednego przewoźnika. Jeżeli w parze z tymi zasadami pójdą wysokie wymagania co do jakości przewozu (w tym stanu taboru), to można liczyć, że śląska komunikacja nie będzie odbiegać od innych polskich miast. Oby stało się to jak najszybciej.

Powyższe przetargi wzbudziły spore zainteresowanie wśród górnośląskich przewoźników. Jest to bowiem pierwsza od dłuższego czasu okazja do zdobycia nowych zamówień na linie nie będące do tej pory w kompetencji KZK GOP. Dodatkowo zlecenie to nie wymaga szczególnych starań i nakładów. Walka o zamówienia może być gorąca.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

margrabia napisał(a):

Niestety bieda aż piszczy. Nic sie nie zmieni skoro i tak złomy będą mogły jeździć. A wymagania na linię 860 to jeden wielki skandal.

14.05 19:03:57

george1125 napisał(a):

KZK ZŁOM kontratakuje

14.05 20:02:10

viator napisał(a):

Zapomniano napisać o 2 przetargach (na 114 i 148+185).
Jeszcze warto też wspomnieć o tym, że wsiadanie pierwszymi drzwiami KZK GOP planuje wprowadzić na linie 52, 700, 148 i 185. Tak przynajmniej wynika z SIWZ.

14.05 20:23:00

Omer napisał(a):

Pierwsze drzwi na 185? Wolne żarty <lol>

14.05 20:30:07

emem napisał(a):

@viator: słusznie zauważone przeoczenie :-)

14.05 20:32:10

PAJACEK Z OS. WIECZORKA napisał(a):

sądze, że PKM Świerklaniec straci wiele linii, wydaje mi się, że zostaną tylko na 114, 860 i 164 ;) będzie ciekawie! :D

14.05 20:51:35

abes napisał(a):

a co z 192...?

14.05 22:18:56

butthead napisał(a):

192 pozostaje w gestii MZKP.

15.05 01:15:44

AdaM napisał(a):

860:
4 autobusy typu C (min. 140 miejsc), co najmniej 2 drzwi

To żart czy ZTS HK reanimuje ikarusy 160?

15.05 07:45:32

kuba napisał(a):

jak przetargi ustawiane są pod przewoźników a nie potrzeby pasażerów, to są takie efekty, a gdzie są urzędy kontrolujące przetargi

15.05 08:11:10

lgor napisał(a):

Ogólnie w dzisiejszych czasach robienie przetargów z rocznikiem 1993 i Euro I to już kpina. I to jeszcze do 2012 takie złomy

15.05 08:36:25

podlesianin napisał(a):

A na co mieszkańcy Piekar liczyli cud to błąd pewno jeszcze będą tęsknić za PKM Świerklaniec. Prawda jest taka że trzeba by było trochę linii wyciąć albo dużo więcej wpłacić do KZK Gop i pewno były by nowe autobusy.

15.05 09:15:17

citadis napisał(a):

@Adam: to nie jest żart. Możliwe, że któryś przewoźnik wykorzysta ten zapis i ściągnie coś takiego z zachodu. Na pewno taki pojazd będzie tańszy od 3. czy 4.drzwiówki.

15.05 09:56:12

Henryk napisał(a):

Jak na warunki świerklanieckie, spełnienie normy Euro 1 i tak nie będzie możliwe. Ikarusy spełnialy tylko socjalistyczną normę R49 (dużo mniej rygirystyczna niż Euro 0) i to wówczas, gdy były nowe.

15.05 10:56:36

Rudy napisał(a):

Pozdrowienia dla KZK GOP, jesteście niezłą konkurencją dla firm przerabiających odpady. Może tak wpiszecie sobie utylizację złomu jako dodatkową działalność?

15.05 11:03:37

NIECIO napisał(a):

Co to 2 drzwi czy kurde jest PKS ?????? czy linie miejskie niech sobie wszyscy z KZK GOP TYMI HEBELKAMI JEŻDZĄ no tak WPK mieli trzy drzwi i przegubach cztery drzwi niech zamówią jedne drzwi reszta nie zamurują i gra gitara.

15.05 11:31:13

david82 napisał(a):

Nieznajomość tematu którą wykazał się autor artykułu jest porażająca i niedopuszczalna. Cytat: "kilkunastoletnie Jelcze M11 i Ikarusy 260 mogą zamienić na kilkunastoletnie Jelcze M11 i Ikarusy 260" - informuję autora artykułu że nie ma Jelczy M11 z silnikiem Euro 1 i to w dodatku wyprodukowanych po 1993 roku

15.05 12:24:11

david82 napisał(a):

AdaM: A są jakieś Ikarusy 160 z silnikiem Euro 1 i wyprodukowane po 1993 roku?
kuba: Przetargi są zgodne z prawem, natomiast nie ma pieniędzy na to żeby robić przetargi pod pasażera.
Igor: A kysz mi stąd!!

15.05 12:26:45

titik napisał(a):

mało kto może poszczycić się dobrym stanem technicznym wozów będzie cięszko z tym przetargiem

15.05 12:28:30

butthead napisał(a):

@david82: To wiadomo, to taka celowo zamierzona metafora ;)

15.05 12:49:47

emem napisał(a):

@david82: nie takie cuda w śląskiej komunikacji widzieli... swojego czasu spotkałem się z ikarusem 280 z 2005 roku. Jak to możliwe? W papierach miał napisane "SAM". Z punktu widzenia pasażera nadał był to jednak poczciwy hungar.

15.05 13:42:29

david82 napisał(a):

A miał Euro 1 ?

15.05 13:56:00

adam86 napisał(a):

@david82: u sebzdy jeden mig to nawet ma euro2, a data produkcji grubo po 1990r. Z resztą u nas każdy autobus może mieć Euro1, bo KZK i tak tego nie zweryfikuje.

15.05 14:32:06

viator napisał(a):

Zresztą wymagania wymaganiami, ale i tak przecież codziennością są sytuacje, że jeżdżą pojazdy o niższym standardzie niż zgłoszone. O czym więc tu dyskutujemy...

15.05 15:26:54

jurek napisał(a):

I dobrze im tak...

15.05 17:21:20

ben napisał(a):

pewnie pkm Katowice zainteresuje się 168 i 860 , ale i tak tam będą jeździć heble!

15.05 17:51:58

viator napisał(a):

@ben: Wątpliwe. Bo kto im zapłaci za dojazdy z K-c do Piekar?

15.05 18:27:09

bobo napisał(a):

ben a czego się spodziewasz?
że wygrany w przetargu zamiast tych najgorszych wozów jakie dać może będzie wysyłał lionsy albo su18? :D
Piekary to w ogóle jest wiocha. Kolei nie ma, tramwajów nie ma, a teraz jeszcze burdel robią z komunikacją autobusową...

15.05 19:05:18

GD napisał(a):

@viator: To proste, stworzymy dodatkowe nocne kursy na 860. Tak, jak mamy dowóz powietrza z Katowic do Zabrza rano i powrót wieczorem (wyjazd i zjazd 7 jako 870).

Proste, a jeszcze bardziej bezsensowne, niż proste...

15.05 21:41:12

Mikey napisał(a):

@viator: a pamiętasz okres 1991-1994, kiedy PKM Katowice rządził na 168? Na tej linii debiutował Jelcz 120M #058 pod koniec tego okresu i jeździł na jednym z zadań na stałe :) Wtedy było tak OIDP, że kursy zaczynały się w Katowicach (jeszcze na Kopernika) i stamtąd też były zjazdy ;) W tym układzie nie widzę bólu dla PKM Katowice, żeby podjeżdżać na przystanek na ul. Mickiewicza i zaczynać stamtąd kurs po wprowadzeniu stosownej zmiany przez KZK GOP, a w takiej sytuacji tak by zrobili.

15.05 21:47:50

Łukasz-Magister-Piekary Śląskie napisał(a):

W Piekarskiej komunikacji bardzo duże znaczenie ma linia numer "5", która jak wynika z informacji pozostaje w niezmienionej formule (jeśli oczywiście ktoś w tym zamieszaniu, nie zacznie majstrować przy jej przebiegu). W weekendy ale w tygodniu z "5" (Katowice-Siemianowice Śląskie-Piekary Śląskie-Świerklaniec-Tarnowskie Góry) korzysta bardzo dużo ludzi, którzy dalej będą jeździli podczciwymi przegubami Ikarusami.
Zobaczymy dokąd zaprowadzą nas te zmiany bo władze Piekar obiecywały, że przyniesie ona znaczne korzyści dla mieszkańców. Póki co nie zapowiada się tak kolorowo.

16.05 00:57:54

viator napisał(a):

@Mikey: Pamiętam, pamiętam... Dzisiaj jednak nie widzę możliwości, by KZK GOP sfinansowało 18 kursów dziennie (tyle łącznie byłoby dojazdów i zjazdów na 168 i 860).

16.05 07:36:09

AdaM napisał(a):

@david82: Nie ma rzeczy niemożliwych, co już koledzy zauważyli. A faktycznie to była metafora, bo z tego co pamiętam, to Ikarusy 160 ZTS'u mają 3 drzwi tylko używają w porywach 2.

16.05 08:10:01

andrzejh69 napisał(a):

niektóre M11 spełniają norme euro 1 - np #48 z PUP Czeladz i niektóre rocznik 1990 PKM Sosnowiec - mają zmieninoe silniki w ramach NG. #48 ma tez automatyczna skrzynię. Co do taboru na 168, 860 - można kupić z PKM Bytom Ikarusy 280,70 i Ikarusy 415 i 412 - one spełniają wymagania przetargowe:euro1 i euro2, a 412 są LF -ot cała filozofia.

16.05 09:03:04

ff napisał(a):

@andrzejh69: a może "PKM Bytom startuje 1 lipca"? :P

16.05 14:06:05

palex :) napisał(a):

@andrzejh69: ROTFL... kiedy wreszcie skonczysz nawijac o PKM Bytom? ... nudne to juz.

16.05 16:41:24

andrzej69 napisał(a):

palex:) nigdy :P...dopoki będą tam stały IK 280.70, 412, 415 lubie te Ikarusy :), nudny to jesteś Ty i twoja strona :)))

17.05 04:34:02

jerry^67pkm napisał(a):

PIEKARY SA SAME SOBIE WINNE .ROBIA burdel a strzeze dupe bedziecie wozic dalej heblami . Autobusy sa niszczone nagminnie ja jestem kierowca takiego hebla i to co pasazerowie wyczyniaja to wola o pomste do nieba . JAbym wam podstawil hulajnogi anie lepsze wozy .najpierw nauczcie szanowac mienie I bilet powinien kosztowac 10--15 zebyscie bez potzeby nie jezdzili oraz 15kontrolabiletow to tyle

12.06 19:38:56


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!