Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

A może zlikwidujmy komunikację miejską w całości?

30.05.2011

Tagi: komentarz, bilety, KZK GOP – Dodał: Maciej Makula

Redakcja Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego (z autorem niniejszego wpisu włącznie) podziela w całości stanowisko władz naszych miast oraz samego KZK GOP, że komunikacja miejska to kosztowne przedsięwzięcie, obarczone wieloma ryzykami. Mamy jednak odwagę jako jedyni powiedzieć to głośno – zlikwidujmy komunikację miejską!


Organizacja lokalnego transportu zbiorowego to zadanie własne gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Akt ten jednak nie precyzuje, jak to zadanie ma być wykonywane, a ponadto nie określa czy gminie za zaniechanie w tym zakresie grożą jakiekolwiek konsekwencje. Pomimo tego cała Polska jak jeden mąż kupuje autobusy, inwestuje w tramwaje i mówi o roli komunikacji jako czynniku rozwoju. To ogromny i kosztowny błąd!

Do tej pory nikt nie wpadł na pomysł, aby realizować zadania ustawowe poprzez tzw. nicnierobienie, oszczędzając przy tym gminne budżety. Być może to kolejny sposób, aby śląskie gminy zrzeszone w KZK GOP znowu były awangardą komunikacją kraju, ale i Europy.

Nie jest sztuką zlikwidować KZK GOP, bo w jego miejsce powołać będzie trzeba inny podmiot. Można jednak zlikwidować komunikację miejską w całości, pozbyć się balastu w postaci śmierdzących autobusów i rozklekotanych tramwajów, a przede wszystkim złośliwego dodatku - pasażerów.

Cóż prostszego, jak w miejsce komunikacji jako systemu pozwolić na rozwój prywatnej inicjatywy, aby prywatni przewoźnicy mogli wozić pasażerów zgodnie z ich potrzebami i zachciankami. To poszczególni przewoźnicy będą zastanawiać się nad promocją komunikacji, sprzedażą biletów, koordynacją rozkładów, walką z gapowiczami, a poszczególne urzędy będą ograniczać się do wydawania stosownych zezwoleń. W ten sposób gmina umożliwi rozwój prywatnej inicjatywy, a przy tym zapewni lokalny transport. Co z tego, że tylko na najbardziej dochodowych kierunkach i w porach szczytu – przecież nic więcej zgodnie z ustawą robić nie trzeba.

Rozwiązane te ma prawie same plusy, które w oczywisty sposób przesłaniają nam minusy. Przede wszystkim oddech złapią miejskie budżety, przeciążone obowiązkiem wożenia dzieci i staruszków. Te miasta, które rokrocznie dotują swoje przedsiębiorstwa, także będą mogły przeznaczyć te pieniądze na budowę kolejnej hali widowiskowej czy też remont magistratu. Nikt nie będzie musiał czytać listów niewdzięcznych pasażerów, skończą się narzekania tak zwanych miłośników, a z ramion gminnych włodarzy zostanie zdjęty ciężar odpowiedzialności za komunikację. Tak!

Są też i minusy. Przede wszystkim pracę straci kilku zasłużonych działaczy samorządowych, jednak oni miejsce zatrudnienia znajdą zapewne w innych samorządowych podmiotach. Nie będzie też można sobie przed wyborami zrobić zdjęcia na tle nowego autobusu, ale w tym wypadku otwarcie nowej gminnej drogi (ach, te oszczędności!) z nawiązką zrekompensuje wskazaną niedogodność.

Autobusy i tramwaje będzie można sprzedać ich dotychczasowym kierowcom, którzy otworzą swoją działalność przewozową i na własną rękę wozić będą ludzi. Zajezdnie, po wyrównaniu terenu, stanowić będą znakomity kąsek dla niejednego marketu. A całą resztę rozkradną złomiarze…

A pasażerowie? Ci sobie jakoś poradzą, bo nimi się nikt nigdy nie przejmował i przejmować nie będzie…

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Lotus Flower napisał(a):

Nie wiem skąd takie super pomysły? Wszędzie komunikacja kosztuje i to duuużo więcej niż u nas. Miasta GOP-u wcale tak dużo na komunikację nie przeznaczają, bo tak naprawdę je nie stać. Nie wszyscy mają tyle kasy co Katowice czy Gliwice. W takim Bytomiu raczej się nie przelewa i to oczywiście widać nie tylko w komunikacji. Nie mówiąc już o sytuacji budżetu Rudy Śląskiej. Inni w kraju po prostu żyją z kredytów, które kiedyś trzeba będzie zacząć spłacać. Tak jest nawet w Warszawie, gdzie aby znaleźć kase na spłacanie zaciągniętych kredytów bilety poszybują podobno ostro w górę. Słyszałem o podstawowym bilecie za 3,60 a za rok nawet powyżej 4,00 zł. Jakość jest unijna, ale unijne będą też ceny. Poza tym nie wiem skąd tak nagle wszyscy chcą utrzymywać przejazdy bezpłatne. To właśnie dobija komunikację miejską w starciu z prywaciarzami, którzy nie mając ulg mogą mieć niższe ceny.

30.05 22:21:38

butthead napisał(a):

Oprócz Warszawy są także np. Jaworzno lub Rybnik, gdzie jest taniej, nieco lepiej i nowocześniej już dziś...

30.05 22:30:06

Lotus Flower napisał(a):

W Rybniku jest lepiej??? Dobry żart. Najlepszy standard jest chyba na linii 194 w Kamieniu :-) A Jaworzno ma wszystko z kasy unijnej załatwionej przez bylego Marszałka, który nie skąpił kasy swojemu rodzinnemu miastu. Jeden z poprzednich Marszałków był z Sosnowca i wtedy PKM-owi S-c się dostały 72 nówki unijne. To chyba ma jakiś sens? Teraz Marszałek jest chyba z Katowic, to może wreszcie Katowicom się coś dostanie. Chociaż 25 merców i tak kupują bez żadnej łaski.
A z tą taniością to nie wiem - ile PKM Jaworzno dostaje za kilometr? Mniej niż PKM-y z GOP-u??? Wątpie.

30.05 22:39:03

eM napisał(a):

Bardzo dobry teskt, szkoda tylko, że wciąż mało jego odbiorców. Proponuję wysłać do prasy?

30.05 22:41:25

filok napisał(a):

dużo ironii, ale niestety niektórzy dosłownie to interpretują... chyba, że się mylę :)

nie wierzę, żeby portal, który interesuje się komunikacją nie brał pod uwagę kontrargumentów :P

(np. tego, że nie tylko działacze tracą pracę, ale również masa kierowców, którzy nie otworzą swoich biznesów... a w kupie siła; tego, że ci ludzie, z którymi codziennie męczę się w autobusie albo nie znajdą alternatywy - PKP jest do bani - albo wyjadą na drogi korkując województwo; tego, że mamy bardzo dużą sieć, którą trudno utrzymać - i to jest zadanie samorządowców, bo w naszym kraju jesteśmy ewenementem - od nich zależy, czy sobie z tym poradzą!)

30.05 23:05:05

butthead napisał(a):

@Lotus Flower: No cóż, daj znać jak w KZK efektywność i koordynacja rozkładów oraz taryfa i tabor będą takie, jak w Jaworznie, a skuteczność we wdrażaniu systemów informatycznych i ich koszt będzie taki, jak w Rybniku ;) Oczywiście można "zwalić" wszystko na układy w marszałkowie, ale nie da się też wykluczyć że po prostu... napisano dobre projekty. A z tymi katowickimi mercedesami, to jak kulą w płot - dyskutowaliśmy szeroko na forum, że to wręcz wzorcowy przykład marnowania naszych pieniędzy.

30.05 23:29:05

P Śl napisał(a):

@butthead: W Jaworznie efektywne i skoordynowane rozklady ? No to sie rozpedziles.

30.05 23:42:36

jacekso napisał(a):

Zapoznaj się trochę z jaworznickimi rozkładami zanim rzucisz takim tekstem.

31.05 00:30:44

aso napisał(a):

@P Śl: W Jaworznie występuje koordynacja rozkładów. W wielu przypadkach dokładnie taka, a nie inna godzina odjazdu wynika właśnie z realizowanej przesiadki lub z dostosowania kursu pod określony generator przewozów. Mało który kurs nie jest obłożony jakimś istotnym warunkiem koordynacji, a rozkłady jak najbardziej uwzględniają optymalne wykorzystanie taboru. Zresztą - gdyby nie starania niektórych osób silniej lub słabiej powiązanych z PKM Jaworzno, to tej komunikacji praktycznie by już nie było, bo przegrałaby z mniej lub bardziej nieuczciwą konkurencją prywatnych przewoźników.

31.05 00:53:02

AdaM napisał(a):

Do autora - przeliczyłeś się mocno z tymi "minusami". Zdjęcie na tle autobusu przed wyborami można sobie zrobić zawsze - byle potem szybko ściągnąć plakaty ;)

31.05 08:19:31

adas napisał(a):

"Bardzo dobry teskt, szkoda tylko, że wciąż mało jego odbiorców. Proponuję wysłać do prasy?"

Choćby do listy (at) katowice.agora.pl lub internet (at) dz.com.pl. Niech czyta też reszta mieszkańców...

31.05 10:36:33

Piotrek napisał(a):

"...pracę straci kilku zasłużonych działaczy samorządowych"
Wcale nie muszą tracić. W ogóle nie trzeba likwidować KZK GOP. W statucie związku można przecież umieścić zdanie: "KZK może zajmować się organiacją komunikacji w regionie" i sprawa załatwiona. Diety i premie pozostają, auta służbowe, a może nawet i kilka linii osiemsetek. A co, KZK jest gorszy od takich np. KŚ? A Frankiewicz przygotuje wystąpienie pt. "Korzystny wpływ rozwoju motoryzacji na rozwój sieci drogowej, a tym samym na rozwój miasta". Rozwój rozwojem pogania, towarzysze.

31.05 11:15:46

MD napisał(a):

Już dawno powiedziałem że ten pseudo związek nie powinien istnieć. Wszędzie się to rozwija a tu nas przeciwnie. W całości popieram wniosek

31.05 11:37:40

Jan napisał(a):

Jak zlikwidowano rozdzielnik i urynkowiono handel to sklepy od razu się zapełniły i powstało wiele nowych także o wielkościach wcześniej niespotykanych oraz czynnych w godzinach nocnych. A wcześniej tylko małe sklepy i pojedyncze ciut większe, 10-18, kartki, nocny jeden w centrum, a na stacjach nawet paliwa brak. Teraz nawet na stacji wszystko kupisz.

Więc najwyższy czas zlikwidować KZKGOP. Jest popyt to wolny rynek zapewni podaż dużo lepiej niż z rozdzielnika KZKGOP.

31.05 16:44:31

PKM Gliwice` napisał(a):

Nie wiem co napisać. Śmiać mi się chce... Brakuje mi już sił :/

31.05 17:10:30

jb napisał(a):

Ale bezsensowny artykuł. WPK zaczyna się upodabniać do Superexpresu i Faktu. I potem się dziwicie, że tzw. miłośników komunikacji miejskiej wszyscy, z kierowcami i urzędnikami na czele, traktują jak wariatów. Ale dziecinada. Aby tak dalej.

31.05 20:20:58

Michał napisał(a):

Narzekacie na KZK GOP, a MZK w Jastrzębiu też się oberwało za źle zorganizowaną komunikację, choć tak naprawdę Jastrzębie jest tak małe, że wystarczyłoby zostawić linie łączące dane miasta (np. J-bie - Rybnik) niż te obsługujące tylko Jastrzębie. Z drugiej strony muszę (za co mnie pewnie niektórzy zbluzgają) przyznać rację prezesowi KZK GOP dotyczącą problemu starzejącego się społeczeństwa, mianowicie osoby starsze mają duże ulgi, a środki na utrzymanie pochodzą głównie od osób pracujących. Jeżeli ich tych drugich będzie ubywać, to można sobie wyobrazić co się wtedy stanie.

31.05 20:54:56

Dawid89 napisał(a):

Dobry artykuł. Komunikacja w publiczna w GOP-ie powoli zaczyna przypominać burundyjską, albo somalijską. Wystarczy popatrzeć na tabor takiego PKM-u Sosnowiec, nie wspominając już o prywaciarku z Czeladzi, realizującym połączenia autobusami, które w części przynajmniej nie powinny być dopuszczone go ruchu. Osobną sprawą jest twór pt. Tramwaje Śląskie z jego taborem, infrastrukturą i śmiesznymi mundurkami, które miały przesłonić obraz syfu z malarią.

31.05 21:22:43

podlesianin napisał(a):

Moim skromnym zdaniem, zarządzanie komunikacją trzeba przekazać prywatnej firmie i zlikwidować KZK GOP bo jak wiadomo to sami spadochroniarze którzy raczej nic nie robią tylko marnują publiczną kasę. I trzeba też również zlikwidować cześć dublujących linii takich jakimi są 688, 653, 41 td,i dogadać się z MZK TYCHY w spawie wspólnego biletu plus do piachu jeszcze 812 bo wozi powietrze a tak że wymagać taboru A od przewoźników na kursy wieczorne i nocne. A po za tym w miastach też są komórki które problemy mieszkańców co funkcjonowania komunikacji są, więc mogą one przekazywać do prywatnej firmy zarządzającej.Moim zdaniem czas na zmiany i wietrzenie spokojnych stanowisk.

31.05 21:49:30

Andrzej napisał(a):

podlesianin napisał(a):
Moim skromnym zdaniem, zarządzanie komunikacją trzeba przekazać prywatnej firmie i zlikwidować KZK GOP

Czy zastanowiłeś się nad konsekwencjami przekazania komunikacji prywatnej firmie? Pierwsze, co zrobi, to zlikwiduje wszelkie połączenia generujące straty. Czyli praktycznie większość poza głównymi trasami! Czy o to Ci chodzi?! Mam nadzieję, że nie!
A co do likwidacji KZK GOP. Juz kiedyś zresztą o tym pisałem. Trzeba myśleć jak je zreformować, wprowadzić innych ludzi, a nie wylewać dziecka z kąpielą. Budowanie nowej struktury (w miejsce KZK GOP) będzie na pewno bardzo kosztowne i skomplikowane. Nie ma poza tym gwarancji, że coś, co się w miejsce KZK GOP pojawi, będzie działać lepiej. Zależy, kto i na jakiej zasadzie będzie tym zarządzał. Winni są więc konkretni ludzie, ich ograniczone i na zysk nastawione horyzonty myślowe, a nie KZK GOP jako taki. Lepiej zmienić pseudo-zarządzających - a KZK zostawić - niż na odwrót.

01.06 00:02:18

butthead napisał(a):

Teoretycznie można sobie wyobrazić "przetarg na organizatora" - w innych działkach też przecież funkcjonują takie modele, gdzie państwo tudzież inny samorząd zleca prywatnej firmie zarządzanie daną działalnością. I tylko od konstrukcji umowy zależy, czy za wyciskanie zysków jest premia, czy nie.
Wracając zaś do naszych realiów, to również w żadnym razie nie postrzegamy KZK jako "zła wcielonego". Idea jest dobra, ale na pewno nie z ludźmi, dla których "tramwaj jest dwa razy droższy od autobusu", a próba reformy anachronicznej taryfy "to dyskusja nad wyższością świąt wielkanocnych nad świętami Bożego Narodzenia"...

01.06 01:23:09

SK napisał(a):

Jako prywatna inicjatywa działająca również kiedyś w sektorze KM (działania KZK GOP doprowadziły do zaniechania przeze mnie tej gałęzi transportu) a teraz tylko w przewozach turystycznych jestem zaaaaaa!Już dziś jestem w stanie przywrócić kilka połączeń zlikwidowanych przez KZK GOP z których pasażerowie na pewno będą zadowoleni.Mogę zaoferować czyste i sprawne autobusy-może nawet nowe z kulturalnym dobrze zarabiającym kierowcą i konduktorem (walka z gapowiczami) oczywiście za odpowiedną cenę.Dobra komunikacja kosztuje a to co mamy teraz warte jest ceny jaką pasażer płaci za bilet.Chcemy lepiej-płaćmy więcej a wtedy możemy wymagać cudów.Prawa rynku.

01.06 03:26:58

adam86 napisał(a):

@SK: z tym przetargiem na organizatora to oczywiście nie chodzi o kogokolwiek kto będzie oferował autobusy, tylko o zarządzanie komunikacją.

01.06 09:34:22

andrzejh69 napisał(a):

SK - z całym szacunkiem do Ciebie, ale jako prywatne przewozy jeżdzilibyście jedynie na dochodowych kierunkach i w godzinach zarobkowych. Dlatego system wyłącznej komunikacji prywatnej na świecie nie sprawdził się. Kiedyś tege próbowano w Londynie i się niepowiodło. Co do całości to powiem tak ..potrzebny jest taki fachowiec jak Pan Ruta który będzie miał niezwiązane (w tym politycznie) ręce i będzie OK. A najlepszym odzwierciedleniem naszej komunikacji jest nasz #4337 w porównaniu do warszawskiego #289.

01.06 14:21:55

pipen napisał(a):

Proponuję taką petycję do Urzędu Marszałkowskiego złożyć - dla ich informacji żeby wiedzieli o takim rozwiązaniu i sprawa komunikacji w aglomeracji załatwiona :P

Abstrachując od sarkazmu i desperacji - a w takim razie czy mozna liczyć na jakieś ciekawe rozwiazanie połączenia wszystkich środków komunikacji w jeden żywy organizm, który będzie ze sobą współpracował na każdej płaszczyźnie?

To jest zdecydowanie lepsze od powyższego artykułu!!!

01.06 18:01:51

podlesianin napisał(a):

A jeszcze jedno trzeba zrobić uszczelnić system tzn kontrole biletów bo dalej jest mnóstwo osób które nie mają biletów. Podam jeden przykład z linii 860 gdzie przez przypadek kierowcy załączył się komunikat o sprawdzaniu biletów, oczywiście kontroli nie było , ale sam ten komunikat wywołał popłoch w śród pasażerów bo tak z 30% wysiadło z tego autobusu na pętli słonecznej.Po prostu uciekli.

01.06 19:45:00

Andrzej napisał(a):

SK napisał(a):
Mogę zaoferować czyste i sprawne autobusy-może nawet nowe z kulturalnym dobrze zarabiającym kierowcą i konduktorem (walka z gapowiczami) oczywiście za odpowiedną cenę.Dobra komunikacja kosztuje a to co mamy teraz warte jest ceny jaką pasażer płaci za bilet.Chcemy lepiej-płaćmy więcej a wtedy możemy wymagać cudów.Prawa rynku.

Powiem krótko - albo naprawdę sprawna komunikacja, albo prawa rynku. Jeśli piszesz, że mamy płacić więcej, to zobacz ile ludzi raczej ubogich z komunikacji korzysta. I dla nich ona jest przede wszystkim (chociaż nie tylko). Poza tym, cena musi być jedna w całym regionie. Jeśli ktoś posiada bilet miesięczny sieciowy, to nie może przecież płacić dodatkowo za przejazd określoną linią. tego rodzaju pomysły utwierdzają mnie w przekonaniu, że próby rozwalenia KZK GOP (w miejsce jego naprawy) mogą być na rękę lobby przewoźników prywatnych. WSZYSCY, KTÓRYM DOBRO KOMUNIKACJI LEŻY NA SERCU - WALCZMY Z TAKIMI POMYSŁAMI!

01.06 23:24:48

podlesianin napisał(a):

A ja powiem tak, moim zdaniem żadna podwyżka cen biletów nie jest potrzebna tylko wystarczy parę ruchów, jak optymalizacja rozkładów jazdy , czyli cięcia o 10% do 20% wozokilometrów czyli koniec tras przy pętlach tramwajowych.I szczelność systemu sprawdzanie biletów.

02.06 10:59:17

adam86 napisał(a):

@podlesianin: nie o żadne sprawdzanie biletów chodzi, tylko o windykacje opłat dodatkowych...

02.06 13:57:46

lol napisał(a):

Wbrew temu co sugeruje autor tekstu, jest w Polsce bardzo dużo miast, w których komunikacja miejska nie istnieje. Oczywiście są to miasta nie większe, niż jakieś 30 tys. mieszkańców, ale nie jest prawdą, jakoby cała Polska inwestowała w nowe autobusy itd. Polecam chociażby wycieczkę do nie tak odległego Kluczborka, gdzie komunikacja miejska bazuje na rowerach i autostopach.

02.06 17:35:57

butthead napisał(a):

Wszystko zależy od tego, do czego równamy. Katowice podobno chcą być europejską stolicą kultury, Kluczbork zdaje się nie zgłaszał takich aspiracji.

02.06 18:17:08

podlesianin napisał(a):

adam@86;Sprzedawać firmą windykacyjnym te należności i będzie po temacie, ci działają sprawnie.

02.06 19:36:57

adam86 napisał(a):

@podlesianin: no jasne, najlepiej te przeterminowane tak jak obecnie. Wynajmowanie "firmą" windykacyjnych jest tylko jednym ze sposobów, dość z resztą drogim.

02.06 20:29:07

SK napisał(a):

ZLIKWIDOWAĆ!!!!!!

05.06 05:56:04


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!