Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Głos w sprawie chorzowskiej estakady

22.03.2011

Tagi: infrastruktura, inwestycje, Tramwaje Śląskie, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Trwa publiczna dyskusja nad przyszłością Rynku w Chorzowie i górującej nad nim estakady. W trakcie opracowania znajduje się nasz szczegółowy projekt, który ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego w centrum miasta. Zaprezentujemy go niebawem, a tymczasem przedstawiamy nasze nieco bardziej ogólne stanowisko w tej sprawie, przekazane już władzom miasta.



W 1978 roku oddano do użytku estakadę nad Rynkiem w Chorzowie. Zbudowano ją w celu usprawnienia przejazdu drogą krajową nr 79. W drugiej połowie lat 70-tych powszechna była fascynacja motoryzacją indywidualną, a sytuacja gospodarcza epoki Gierka powodowała wzrost liczby samochodów na ulicach. Estakada istotnie poprawiła płynność przejazdu na tej trasie, zniszczyła jednak całkowicie chorzowski Rynek, pod jej budowę dokonano także wyburzeń.

Od kilku lat trwają dyskusje na temat przyszłości tego obiektu, a także na temat alternatywnych możliwości poprowadzenia ruchu samochodowego. W dyskusjach tych akcentuje się wyłącznie kwestie związane z samochodami, podnosi się sprawę coraz większego ruchu, co musi wg wielu osób skutkować koniecznością rozbudowy infrastruktury drogowej. Podstawowym elementem koncepcji „Rynku bez estakady” jest obwodnica Chorzowa. Jej koszt szacowany był kilka lat temu na ok. 700 mln zł, dziś mowa jest o 1 mld zł. Wg planów droga miała być na całej długości wielopasmowa, z dziewięcioma węzłami dwupoziomowymi i, nomen omen, estakadą przy Stadionie Śląskim. Sposób projektowania tej drogi pokazuje, że jej pomysłodawcy i projektanci nadal tkwią głęboko w latach 70-tych i proponują rozbudowę infrastruktury drogowej nie licząc się z konsekwencjami. „Tak zaprojektowaliśmy tę estakadę, że w przyszłości trasę można będzie łatwo przedłużyć na południe, ponad ul. Chorzowską, w stronę autostrady A4” – mówi projektant. Tymczasem już wielokrotnie dowiedziono, że rozbudowa dróg w nieskończoność nie prowadzi do zmniejszenia ruchu i pozbycia się problemu korków, zanieczyszczeń i wszystkich innych negatywnych konsekwencji motoryzacji indywidualnej. Droga w standardzie prawie autostrady w sercu konurbacji górnośląskiej spowoduje wzrost ruchu samochodowego, przez zwiększenie atrakcyjności poruszania się samochodem, w tym także wzrost ruchu wzbudzonego na drogach dojazdowych. Jej budowa w planowanym przebiegu oznacza także spore straty środowiskowe w rejonie Górnośląskiego Parku Etnograficznego oraz Rezerwatu Żabie Doły. Ogromne przede wszystkim są koszty budowy takiej drogi, niewspółmierne do osiągniętych efektów.

Jaka jest alternatywa? Jest nią przede wszystkim transport publiczny. W naszej konurbacji jest on wprawdzie na skraju upadku i jest zupełnie niekonkurencyjny wobec samochodów osobowych, jednak nie ma innego wyjścia jak stawiać na jego rozwój. Sprawna sieć transportu publicznego spowoduje spadek liczby samochodów, a w konsekwencji brak zapotrzebowania na nowe wielopasmowe drogi. Oczywiście rozwój transportu publicznego to działanie długofalowe, na dodatek dziś brak woli politycznej, aby tę drogę rozpocząć. Tymczasem chorzowska estakada dokonuje swego żywota i wymaga albo remontu albo wyburzenia w trybie natychmiastowym. Co więc można zrobić?

Nie ulega wątpliwości, że Rynek w Królewskiej Hucie (dziś centrum Chorzowa) był kiedyś pięknym, reprezentacyjnym placem. Estakada bezpowrotnie to zniszczyła. Jednak, poza względami sentymentalnymi, funkcję centralnego placu w mieście może pełnić inny, sąsiedni plac, czyli plac Hutników. Po nieodpowiedzialnej likwidacji linii tramwajowej nr 12 niewykorzystany jest teren pętli tramwajowej (niezwykle mało prawdopodobne jest ewentualne przywrócenie ruchu, a nawet wówczas układ torowy powinien ulec zmianie, więc pętla na placu Hutników nie będzie już nigdy potrzebna), który w połączeniu z resztą placu (okolice pomnika hrabiego Redena) może pełnić funkcję rynku. Dodatkowo do wykorzystania są tereny po drugiej stronie ul. Kościuszki, której przebieg można nieco zmienić, co powiększa obszar do zagospodarowania. W przyszłości otwiera to możliwości połączenia tego obszaru z terenem po Hucie Kościuszko, gdzie mogą powstać obiekty i przestrzenie publiczne, z usługami, handlem i rozrywką.

Tymczasem estakada, przy obecnym natężeniu ruchu, jest niestety koniecznością. Należy więc ją wyremontować tak, aby nie zagrażała bezpieczeństwu i nie szpeciła aż tak bardzo okolicy. A następnie należy podjąć intensywnie działania, aby ruch samochodowy w relacji Katowice-Chorzów-Bytom zmalał na tyle, żeby estakada stała się zbędna. W tym celu należy rozwijać transport publiczny na tym ciągu, w skali makro dotyczy to dokończenia modernizacji linii tramwajowej i zwiększenia oferty, a także, a może przede wszystkim, modernizacji linii kolejowej tak, aby pełniła ona funkcję szybkiej kolei regionalnej. Ma ona ogromny potencjał, nawet dziś przy znacznych ograniczeniach prędkości handlowej na większości odcinków, czas przejazdu jest porównywalny do jazdy samochodem, a po remoncie będzie on krótszy, a przez to bardzo atrakcyjny.

Aby poprawić funkcjonowanie transportu publicznego w Chorzowie można zmodernizować układ torowy i przystanki w rejonie Rynku. Dzisiejszy układ torów tramwajowych jest niepraktyczny (np. brakuje możliwości zawracania od strony Katowic), a przystanki tramwajowe i autobusowe są rozrzucone po znacznym obszarze. Do stworzenia zintegrowanego węzła komunikacyjnego należy wykorzystać estakadę, która może służyć za element infrastruktury takiego terminala – dzięki temu zostanie ona sensownie wykorzystana (jako zadaszenie), jednocześnie poprawi się jej estetyka, a ponadto zagospodarowany zostanie teren pod estakadą, który dzisiaj jest mało eleganckim parkingiem. Pod estakadą lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie (na płycie Rynku) należy zgromadzić przystanki tramwajowe i autobusowe we wszystkich kierunkach tak, aby zminimalizować czas przesiadek i skrócić dojście. Ponadto poprawi się bezpieczeństwo pasażerów. Terminal musi umożliwiać zawracanie tramwajów oraz postój tramwajów i autobusów kończących bieg.

Jako alternatywę dla kosztownej i niepotrzebnej wielopasmowej obwodnicy proponujemy jednojezdniową drogę lokalną przebiegającą od ul. Parkowej przez obszar hutniczo-kolejowy (tak jak projektowana obwodnica), a następnie włączającą się w istniejącą ul. Chorzowską w rejonie dawnej zajezdni w Łagiewnikach. Takie rozwiązanie odciąży ruch na estakadzie i umożliwi lepszy dostęp do terenów przemysłowych, a jednocześnie ogranicza pozostałe negatywne skutki budowy drogi o wyższej klasie (wzmożony ruch wzbudzony, większe koszty, zajęcie terenu, poprawa warunków ruchu samochodowego bez poprawy jakości transportu publicznego).

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Rekin napisał(a):

Podpisuję się dwiema rękami pod tymi słowami.

22.03 10:22:21

102N@ napisał(a):

Jeśli chodzi o jeden zintegrowany przystanek A-T to jest to bardzo dobry pomysł. Należałoby przesunąć tory spod ratusza w kierunku banku WBK, i gdzieś w tym miejscu wybudować omawiany terminal.Ponadto wykonać izolację akustyczną (ekrany)estakady oraz wodną (w sensie parasola, który chronił by przed rozbryzgami wody od przejeżdżających górą samochodów). W ten sposób możemy wykreować pod samą estakadą estetyczną przestrzeń publiczną, czyli: odpowiednie kolory, estetyczna kostka brukowa, ozdobne rośliny cieniolubne które wymagałyby jednak podlewania.
Pomysł zagospodarowania placu Hutników też jest dobry - uzyskujemy wolną od ruchu samochodowego, nieco z boku przestrzeń publiczną a przy okazji może znikłyby okoliczne "mordownie".

22.03 10:52:59

pipen napisał(a):

Super - czy można zobaczyć jakiś obraz tego projektu?
Łatwiej pewne rzeczy wtedy zwizualizować i więcej osób zrozumie też istotę tego przedsięwzięcia.
Dostrzegam tendencję, która zresztą jest chyba konikiem każdego włodarza - żeby działać na swoim i tylko formalnie uczestniczyć w rozwoju regionalnym ( Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice i inni) - dlatego uważam, ze wszelkie projekty przebudowy powinny mieć charakter lokalny - owszem z uwzględnieniem potrzeb regionu.
Na szczęście już w samym artykule jest wskazówka projektowa w tym kierunku - co mnie bardzo cieszy i jednocześnie daje pozytywny tok myślenia na przyszłość z wynajdywaniem rozwiązań i pozostawiając w tyle myślenie problematyczne :D

22.03 11:36:12

Piotrek napisał(a):

Autorzy artykułu niestety wierzą w cuda. Aby te cuda stały się realne, ktoś musiałby decydentom wyjąć mózgi typu Frankiewicz i zamontować mózgi jakichś zachodnich specjalistów od komunikacji. Drugie rozwiązanie to trzęsienie ziemi na polu ghavar w Arabii, żeby cena paliwa wzrosła dziesięciokrotnie. Ale to tylko taka dygresja. Będzie, jak zawsze. Zwłaszcza jak RAŚiści się za to wezmą.

22.03 12:38:13

kojot napisał(a):

Niektóre wpisy przypominają taką starą grę w pomidora. Co ma Frankiewicz do Chorzowskiej estakady?

22.03 14:48:27

Fidel napisał(a):

Argumentacja jest dość sensowna jednakże czytając całość zatraca się sedno sprawy gdyż rozmywa się ono przez zbyt rozbudowane opisy. Jest to zwyczajnie nudne w lekturze i obawiam się, że mało kto dotrwa w czytaniu do końca, nie odkładając od razu do udzielenia standardowej odpowiedzi.

22.03 14:54:28

memphis napisał(a):

Szczegóły i rysunki będą, jak zostało zaznaczone na wstępie, niebawem - obecnie są w opracowaniu.

22.03 15:48:05

mark40 napisał(a):

Nie rozumiem, po co tworzyć zintegrowany węzeł pod estakadą, skoro dzięki niemu docelowo estakada jak się sugeruje powinna następnie zostać zburzona. Odnośnie pełnienia centralnego miejsca przez Plac Hutników - dyskusyjne ;-)

22.03 17:15:46

memphis napisał(a):

Zintegrowany węzeł komunikacji zbiorowej w Chorzowie jest niezbędny niezależnie od faktu istnienia estakady przecież. A póki estakada stoi może być do czegoś przydatna, a nie tylko szpecić krajobraz.

22.03 17:33:39

eM napisał(a):

"Tymczasem już wielokrotnie dowiedziono, że rozbudowa dróg w nieskończoność nie prowadzi do zmniejszenia ruchu i pozbycia się problemu korków"
Czy mogę prosić o podanie tytułów prac i ich autorów. Cześtokroć sam używam tego argumentu, ale trochę na ślepo. Chciałbym znac autorów tych badań.

22.03 20:36:15

mark40 napisał(a):

Generalnie musiałbym zobaczyć szczegółowy projekt bo niektóre propozycje trudno sobie wyobrazić. Póki co przebudowa układu torowego na rynku nie może uwzględniać jedynie powstanie zintegrowanego węzła. Jesli rzeczywiście za około 10 lat mialoby dojśc do zburzenia estakady i rewitalizacji rynku, to przedwczesna przebudowa układu mogłaby zachwiać jego przyszłe funkcjonowanie (nie będzie się również w tak krótkim czasie przebudowywać układ ponownie). Na pewno musi zniknąć układ okrążający rynek po czterech stronach. Trzeba zyskać trochę przestrzeni. I Gdyby jeszcze po estakadzie zamiast samochodów jeździły pociągi lub tramwaje Bytom-Katowice to wtedy węzeł pod estakadą byłby OK.

22.03 20:55:34

butthead napisał(a):

"Badania z Kalifornii, obejmujące lata 1973-90, wykazały, że każde 10% powiększonej przepustowości dróg daje po czterech latach 9% wzrostu ruchu." w: Wesołowski J. "Miasto w ruchu". E-book dostępny w sieci, znaleźć można tam szczegółowe referencje.

22.03 20:56:12

eM napisał(a):

@butthead: Dziękuję :)

22.03 21:41:08

adam86 napisał(a):

@mark40: jakim cudem po estakadzie miałyby jeździć pociagi? Ze już nie wspomnę o tramwajach. Przecież tramwaje wszytskie muszą być na dole, żeby umozliwić dogodne przesiadki. Tak samo nawet tworząc nikomu do niczego nie potrzebny rynek tramwaje tory okrążające go zniknąć nie mogą, bo musi istnieć połaczenie tras 20 i 6/11 a sama 20 musi tą końcówkę mieć gdzieś w okolicy rynku. Burzenie estakady i tak nie wchodzi w grę w najblizszych 10 latach.

22.03 21:55:00

memphis napisał(a):

@mark40: wydaje mi się, że proponowany przez nas układ może spokojnie funkcjonować nawet po wyburzeniu estakady (nie licząc konieczności ewentualne przebudowania infrastruktury typu zadaszenie, kioski, itp. itd.). Projekt zakłada poszerzenie nieco przestrzeni dla pieszych przez likwidację ruchu tramwajowego i samochodowego wzdłuż ratusza. Szczegóły, jak już wspomniałem, dopiero powstają, gdyż trzeba uwzględnić choćby minimalnie promienie łuków dla tramwajów, długości peronów i obecność filarów estakady, żeby to odpowiednio zmieścić.

Należy pamiętać, że zagospodarowanie Rynku (w sensie placu pod estakadą) i tak będzie się w najbliższym czasie zmieniać, to co jest obecnie jest katastrofą (prowizoryczny parking, itp.). Poza tym tory tramwajowe wzdłuż ratusza wymagają wymiany na nowe, więc też muszą być ruszone.

22.03 22:38:04

Andrzej napisał(a):

Wyburzenie części Rynku było barbarzyństwem. Ale skoro już się tak stało, trzeba Estakadę wyremontować i o nią zadbać. Sama Estakada i jej najbliższa okolica to jedno z bardziej obskurnych miejsc w naszym regionie (a konkurencja jest naprawdę silna!). Czasami mam wrażenie, że dopóki Estakada nie runie (przynajmniej jakaś jej część), to remontu nie będzie.
Tak na marginesie, remont Estakady i związane z nią utrudnienia w ruchu - to wyzwanie i jednoczesna szansa dla komunikacji publicznej. Czy ktoś z szeroko rozumianych decydentów będzie to potrafił (oczywiście na rzecz transportu zbiorowego) wykorzystać? Obawiam się, że nie...
I na koniec. Przekornie proponuję konkurs. Zgadywankę. Jaki będzie kolejny odcinek tramwajowy, który zlikwidują w GOP-ie? I wcale nie chodzi mi o ewentualną likwidację skrętu w katowickim rynku. No to - zgadujmy...

23.03 00:05:55

ktoś napisał(a):

Czyli wasz projekt tak czy siak ma na celu wyburzenie tego dziadostwa ?

23.03 00:07:39

Piotrek napisał(a):

Kojot, Frankiewicz ma to do tego, że to właśnie on jest entuzjastą nieograniczonej rozbudowy infrastruktury drogowej, przy jednoczesnej likwidacji komunikacji szynowej.

23.03 11:38:17

kojot napisał(a):

A jaki On ma wpływ na tą estakadę?

23.03 15:27:03

ja12 napisał(a):

Moim skromnym zdaniem estakada nie przeszkadza.Lepiej by się zajęli budowaniem nowych(i ponownym włączeniem do ruchu starych)linii tramwajowych a nie ich wyłączaniem z eksploatacji.Jestem za zaprzestaniem wyburzania zabytków i stawiania kolejnych marketów

23.03 16:57:56

adam86 napisał(a):

Dlaczego piszesz "on" z wielkiej litery? To jakiś bóg dla Ciebie czy co?

23.03 17:57:17

Mihu napisał(a):

A gdyby tak wykorzystać pętlę po 12tce jako wspólnej pętli dla wszystkich linii tramwajowych w okolicy? W sensie postojówka dla 20tki i awaryjne zawracanie dla reszty. Można wtedy wystrzelić w kosmos torowisko naprzeciwko Ratusza, a tory idące obecnie ulicą Faski przenieść na Jagiellońską. Wiem, że wtedy torowiska nie są wydzielone i problemem może się okazać skrzyżowanie Katowickiej z Kościuszki, ale nic lepszego nie przychodzi mi na myśl. Jeszcze fajniejszą opcją byłoby przeniesienie całego centrum przesiadkowego w okolice wiaduktu kolejowego i integracja z przeniesionym w to miejsce dworcem Chorzów Miasto, ale na raczej nie wchodzi w grę.

23.03 19:00:30

chorzowianin napisał(a):

bezdyskusyjnie powinno sie dazyc do zdecydowanego i jednoznacznego zlikwidowania problemu estakady poprzez jej rozbiorke i przywrocenie Rynkowi jego dawnemu reprezentacyjnemu charakteru, nie mozna sie kierowac li tylko sentymentami tramwajowymi etc. a wiec
1. obwodnica i to wielopasmowa aby raz na zawsze wyprowadzic tranzyt z centrum miasta
2. fizyczna likwidacja estakady w tym budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego
i tylko tak, raz wydane pieniadze i konkretne dalekowzroczne docelowe inwestycje

23.03 19:25:26

butthead napisał(a):

Jedynym zdarzeniem skutkującym dziś zamknięciem estakady może być właściwie tylko nagłe uszkodzenie konstrukcji, o którego niewystąpienie modlił się zapewne zarówno poprzedni, jak i obecny prezydent miasta. Dopóki zatem obwodnica nie stanie się czymś bliższym niż tylko mglistą perspektywą, estakada musi pozostać, z czego chyba wszyscy zdają sobie sprawę. Stąd też nasza propozycja zakładać będzie jej istnienie, a skupiać się będzie zresztą i tak na wykreowaniu na początek choć jakiejkolwiek przestrzeni dedykowanej potrzebom transportu zbiorowego i pieszych, o których zupełnie zapomniał pewien radny ;)

23.03 22:45:45


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!