Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Po zamknięciu pl. Szewczyka w Katowicach

14.12.2010

Tagi: KZK GOP, rozkład jazdy, objazd, infrastruktura, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

"Jak jest przebudowa to musi być bałagan" - tak można by sparafrazować słynną kwestię na temat zimy pochodzącą z kultowego filmu "Miś". Zarządzający komunikacją miejską w regionie chyba zbyt głęboko do serca wzięli sobie tę zasadę.



4 grudnia 2010 r. pl. Szewczyka w Katowicach wyłączony został z ruchu komunikacji miejskiej. Związane jest to z przebudową dworca kolejowego i budową na pl. Szewczyka galerii handlowej. Wymusiło to zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych korzystających z dworca na pl. Szewczyka. Skala zmian jest ogromna, linie rozrzucono bowiem po kilku innych przystankach w centrum miasta, kilka skrócono do Brynowa, a na wszystkich wprowadzono większe lub mniejsze zmiany rozkładów jazdy.

Pierwotnie zmiany miały wejść w życie w lipcu br. Opóźnienie w realizacji inwestycji (czy też zmiany w jej harmonogramie) spowodowały jednak, że zamknięcie placu przesunięto na grudzień. Zmiany wprowadzono więc w okresie wzmożonego ruchu związanego z przedświątecznymi zakupami i wyjazdami. Pech chciał, że dodatkowo akurat pod koniec listopada dopadł nas atak srogiej zimy.


Kampania informacyjna prowadzona w czerwcu i lipcu okazała się kompletnym falstartem, stąd teraz w listopadzie i grudniu pasażerowie w mniejszym stopniu zwracali uwagę na komunikaty. Rozmach kampanii zimowej też był nieco mniejszy. Nie dziwi więc fakt, że po wprowadzeniu zmian wielu pasażerów było zaskoczonych nową organizacją ruchu, a stopień skomplikowania zmian powodował, że trudno było im się zorientować w układzie linii. Nie pomagali również przewoźnicy, którzy nie zaprogramowali prawidłowo wyświetlaczy w części autobusów.

Wprowadzona organizacja ruchu autobusów jest niewątpliwie kompromisem między potrzebami, możliwościami technicznymi (przystanki i ich pojemność) i pomysłami autorów rozkładów jazdy. Jednym z celów, jakie należało zrealizować było umożliwienie dojazdu do dworca kolejowego, który w tymczasowej wersji funkcjonuje od strony pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej i ul. Andrzeja. Szkoda jednak, że pasażerowie w niektórych relacjach są bardziej poszkodowani, a dla części kierunków w ogóle uniemożliwiono dojazd na dworzec bez mnożenia zbędnych przesiadek. Po zamknięciu przejścia pod peronami z jednej strony miasta na drugą konieczne jest pokonanie długiej drogi dookoła przy wykorzystaniu wiaduktów w ciągu ul. Mikołowskiej lub Kościuszki. Transport publiczny mógłby te niedogodności zmniejszyć, ale w tym zakresie zupełnie nie spełnia swojej roli. Wśród utrudnień związanych ze zmianami tras autobusów pasażerowie wskazują także na znaczne pogorszenie lub wręcz uniemożliwienie przesiadek między autobusami z południowych dzielnic, a liniami odjeżdżającymi z rejonu ul. Piotra Skargi, Stawowej i al. Korfantego. Zobaczmy jak funkcjonują poszczególne trasy.

Linie 0, 50, 110 i 662 (a także 43, 133 i 170) skrócone zostały od strony Siemianowic do placu Wolności. Dalszy odcinek trasy aż do Muchowca (po trasie linii 0 i 50) obsługiwany jest przez reaktywowaną linię 900czytaj więcej). O tyle, o ile w dni robocze spodziewać się można w godzinach szczytu większych utrudnień w przejeździe na drugą stronę dworca, w dni wolne ruch odbywa się płynnie i tym samym nie widać żadnych powodów, dla których linie te nie mogłyby zastąpić linii 900, kursującej w weekendy żenująco rzadko i w dodatku nie zapewniającej skomunikowania dla pasażerów wysiadających z autobusów linii 0 i 50 (zaledwie minuta na przesiadkę i brak oczekiwania w przypadku opóźnień). Zdecydowanie ułatwiłoby to podróżnym dotarcie do dworca tymczasowego ulokowanego od strony ul. Andrzeja. Brak możliwości odbywania postoju w rejonie pl. Wolności niekorzystnie wpłynął na koordynację odjazdów. Rozkłady jazdy grupy linii obsługujących północne dzielnice Katowic oraz Siemianowice przed przebudową dworca były wzajemnie dość dobrze skoordynowane. W nowych rozkładach jazdy w większości zachowano dotychczasowe godziny odjazdów w kierunku do centrum Katowic, dostosowując do tego kursy w kierunku przeciwnym. Niestety w efekcie koordynacja została zniszczona, czego najbardziej dobitnym przykładem odjazdy linii 296 w stronę Węzłowca zaledwie cztery minuty po odjeździe autobusów linii 0 lub 50 w stronę Siemianowic w dni wolne. Przy godzinnej częstotliwości kursowania w dni wolne oznacza to w praktyce ograniczenie postrzeganej przez pasażera oferty o połowę. Przed wprowadzeniem zmian autobusy kursowały na przemian, co pół godziny.


Z południowych dzielnic Katowic autobusy zostały podzielone na cztery grupy i każda kończy jazdę w innym miejscu. Linie jadące od strony Kochłowic i Osiedla Witosa (115, 120, 130, 615, 632, 675, 880) zakończono na przystanku "Katowice Andrzeja Dworzec". Aby tam dojechać muszą zawrócić na pl. Miarki. Pasażerowie mogą skorzystać dodatkowo z przystanku "Katowice Drzymały" zlokalizowanego nieopodal pl. Miarki i przesiąść się np. na tramwaj do Rynku. W kierunku przeciwnym takiej możliwości nie ma (wymaga ona długiego spaceru z pl. Miarki do przystanku przy dworcu). Do grupy tych linii dołączono także 912 jadące z Ligoty - być może dlatego, żeby umożliwić dojazd bliżej dworca, jednak wprowadziło to dodatkowy zamęt w głowach pasażerów.


Druga grupa to linie z Ligoty i Piotrowic (37, 46, 48, 653, 689, a także linie MZK Tychy 29 i 45). Te linie dla odmiany korzystają z przystanku początkowego "Katowice Kopernika Dworzec" zlokalizowanego na przeciwległym końcu pl. Andrzeja niż dworzec. Przystankiem końcowym jest stanowisko "Katowice Andrzeja Dworzec" niedaleko sądu. Postój autobusy odbywają wzdłuż lewej krawędzi ul. Skłodowskiej-Curie, która z tego powodu stała się jednokierunkową (ruch od Andrzeja do Kopernika). Wzmożony ruch w centrum, połączony z nieprawidłowym parkowaniem, powoduje jednak częste "zatykanie się" tej ulicy.


Kolejna grupa to linie z Ochojca i Piotrowic (9, 10 i 297), które skierowano do pl. Wolności. Nie obsługują one żadnych przystanków w rejonie dworca (najbliższy to jednokierunkowy "Katowice Mikołowska Sąd" obsługiwany tylko w kierunku do pl. Wolności).


Pozostałe linie dotychczas kończące bieg na dworcu (13, 688, 804 i 812) skrócono do pętli tramwajowej w Brynowie. Choć w przypadku linii 812 stwierdzenie o skróceniu jest mocno naciągane, linie dość poważnie zmieniła trasę. Uruchomione zostały dwa nowe stanowiska przystankowe przy ul. Rzepakowej. Stanowisko po stronie pętli tramwajowej obsługują linie 13, 688 i 812 (a także uruchomiona niedawno linia minibusowa 937 do Zarzecza, której jednak nie zamieszczono w materiałach informacyjnych), a autobusy linii 804 zatrzymują się po drugiej stronie ulicy (dodatkowo można tu skorzystać z pozostałych linii jadących na Ochojec, tzn. 9, 11, 296, 297 i 689). Pasażerowie ze skróconych linii mają korzystać z tramwajów, aby dojechać do centrum. Z tego powodu zwiększono częstotliwość kursowania linii 16 z dotychczasowej 15-minutowej do średnio 10-minutowej. Droga pasażerów z autobusów do tramwajów i odwrotnie nie jest jednak łatwa, do pokonania są bowiem nieodśnieżone chodniki, a w przypadku linii 804 dodatkowo sygnalizacja świetlna (składająca się z czterech faz, każdą trzeba niezależnie wzbudzić przyciskiem na słupku).


Linie, które dotychczas przelotowo obsługiwały centrum miasta i łączyły przeciwległe dzielnice kursują tak nadal (za wyjątkiem 0, 10, 50 i 110, które omówiliśmy przy pl. Wolności). Linie 11, 177, 193, 296 i 657 łączą ul. Mikołowską i Sokolską, obsługując po drodze dodatkowe przystanki "Katowice Mikołowska Sąd" i "Katowice Plac Wolności". 657 dodatkowo w kierunku Panewnik jedzie ul. Andrzeja i Kopernika (w przeciwnym kierunku omija je), czego jednak nie dowiemy się z mapek w ulotkach dla pasażerów. Linie 12 i 154 kursują w kierunku Zawodzia lub Sosnowca ul. Kopernika, Jagiellońską i Francuską (tak jak stała trasa linii 154 w tym kierunku), a w stronę Ligoty jadą ul. Mickiewicza, pl. Wolności i Mikołowską.

Ostatni kierunek do omówienia to Os. Paderewskiego. Oprócz linii 10 i 110 pozostałe linie kursujące w tamtym kierunku przeniesiono na Rynek, gdzie przy Domu Prasy uruchomiono przystanek. Linie 51 i 674 przejeżdżają tamtędy w kierunku Os. Paderewskiego (a w kierunku Os. Tysiąclecia jadą stałą trasą przez Mickiewicza), natomiast linie 672 i 910 mają tam przystanek końcowy i początkowy. Po drodze na południe uruchomiony został dodatkowy przystanek "Katowice Konopnickiej Dworzec" przy ul. Kościuszki, w rejonie bocznego dojścia na perony. Zatrzymują się tam wszystkie autobusy, jednak nie przewidziano przystanku tramwajowego.


Podsumowując, "centra przesiadkowe" jakim stały się nowe przystanki w Katowicach nawiązują do standardu prezentowanego dotychczas przez pętlę w Zawodziu, a często je nawet przewyższają. Pasażerowie oczekujący na przystankach w samym centrum miasta na pl. Wolności nie mogą liczyć ani na wiaty, ani nawet na ławkę, nie mówiąc już o automatach biletowych (można było przenieść automat zlokalizowany dotychczas przy pl. Szewczyka). Jedyną ochroną przed padającym deszczem i śniegiem są balkony okolicznych kamienic. Na Brynowie ustawiono przynajmniej jedną wiatę (na stanowisku w kierunku Ochojca), ale już pasażerowie odjeżdżający do Ligoty mogą się co najwyżej schronić pod drzewem. Kierowcy autobusów tradycyjnie wpuszczają pasażerów dopiero na chwilę przed odjazdem. Do przystanków zaś dobrnąć trzeba nieodśnieżonymi lub zabłoconymi chodnikami mimo, że doskonale było wiadomo iż moment zamknięcia dworca przypadnie w okresie wzmożonych opadów śniegu. Warto zauważyć, że w Brynowie droga dojścia z autobusu na tramwaj lub odwrotnie jest o wiele dłuższa niż na wielokrotnie krytykowanej pętli w Zawodziu.


Organizacja ruchu w rejonie nowych przystanków tylko w niewielkim stopniu została zmodyfikowana na potrzeby zwiększonego ruchu autobusów. Skrajnym przykładem jest pl. Wolności, gdzie kilka miesięcy temu wymieniano nawierzchnię, a następnie wymalowano znaki poziome modyfikując nieco wcześniejszą organizację ruchu, jednak nie uwzględniono przy tym nowych przystanków autobusowych uruchamianych chwilę później. Kierowcy wjeżdżający na pl. Wolności od strony ul. Sokolskiej wpadają na prawy pas zastawiony przez autobusy (które często się nie mieszczą na tym przystanku). Tymczasem wystarczyłoby zmodyfikować oznakowanie poziome i wprowadzić wjazd z ul. Sokolskiej bezpośrednio na lewy pas na placu (jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym), a prawy pas przewidzieć wyłącznie jako pas dla autobusów. W rejonie ul. Andrzeja i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej jeszcze przed przebudową dworca było ciasno, teraz sytuacja się spotęgowała - kierowcy samochodów chcą bowiem podjechać jak najbliżej budynku dworca, zastawiają więc ulicę, przystanki i wszystkie możliwe wjazdy. Swoją cegiełkę do utrudnień dorzucają też prywatni przewoźnicy minibusów obsługujących trasy wewnątrzmiejskie, który oblegają poszczególne stanowiska odjazdowe. Przewoźnicy obsługujący trasy regionalne i krajowe przenieśli swoje przystanki w inne miejsca Katowic.

Choć KZK GOP zapowiedział w prasie, że układ jest ostateczny i możliwe są tylko drobne korekty odjazdów chyba jednak warto zweryfikować praktyczne skutki obecnej organizacji ruchu autobusów i przemyśleć choć niektóre zmiany. Oto kilka naszych propozycji.

1. Umożliwić dojazd do dworca tymczasowego oraz południowej części śródmieścia dla pasażerów z północnych dzielnic miasta oraz z Siemianowic Śląskich. Można tego dokonać na kilka sposobów:
- zlikwidować linię 900 i wydłużyć linie 0, 50 i 110 do Muchowca i Os. Paderewskiego (przez ul. Andrzeja i pl. Miarki),
- lub zwiększyć częstotliwość kursowania linii 900 tak, aby można było trafić w autobus tej linii i skorzystać z niego przy dojeździe do południowej części śródmieścia (dzisiaj linia kursuje tak rzadko, że mało kto ma to szczęście, aby z niej korzystać),
- lub wydłużyć do pl. Wolności linię 910, która kursuje dość często (nawet co 10 minut w szczycie) i stanowi rozsądną alternatywę przy dojazdach, jednocześnie brak tej linii na Rynku nie spowoduje znaczących utrudnień, gdyż z tego rejonu w stronę Os. Paderewskiego odjeżdżają inne linie (51, 672, 674), a z pl. Wolności żadna (konieczne jest przejście piesze lub przejazd tramwajem do Rynku i kolejna przesiadka).


2. Koniecznie poprawić rozkłady jazdy przywracając prawidłową koordynację odjazdów między różnymi liniami na wspólnych ciągach, przede wszystkim między liniami 0 i 50, a 296 w dni wolne, ale również na innych trasach (przestawianie godzin odjazdów spowodowało bowiem kłopoty w innych miastach, m.in. w Chorzowie). Apelujemy o wykorzystanie łączeń między liniami na większą skalę, aby pasażerowie otrzymali atrakcyjny rozkład jazdy, a przewoźnicy nie musieli angażować więcej taboru.

3. Połączyć linie 804 i 812 w jedną linię na trasie Os. Odrodzenia - Brynów - Ligota (z przekształceniem jej w linię zwykłą). Rozwiąże to problem postojów na Brynowie (blokowania przystanków), a przede wszystkim zwiększy frekwencję w autobusach przez stworzenie nowego atrakcyjnego połączenia między tymi dzielnicami.


4. Uruchomić nowe przystanki tramwajowe - obiecywany kilka miesięcy temu przystanek na ul. 3 Maja zaraz za wylotem z pl. Wolności (przy liceum) oraz przystanek w rejonie ul. Konopnickiej (za łukiem, na prostym odcinku ul. Kościuszki). Usprawni to przesiadki i umożliwi korzystanie z tramwajów przy dojazdach w obrębie śródmieścia oraz do dworca kolejowego.

5. Poprawić organizację ruchu na pl. Wolności, odśnieżyć chodniki, zamontować wiaty na nowych przystankach. A także wzmóc kontrole Straży Miejskiej i Policji w rejonie ul. Andrzeja i egzekwować zakazy zatrzymania.

6. Wyegzekwować od przewoźników prawidłowe oznaczenia kierunku jazdy na wyświetlaczach w autobusach.


Piątek, 3 grudnia był ostatnim dniem funkcjonowania dworca autobusowego na pl. Szewczyka. Ostatnimi jakie rozkładowo z niego odjechały były autobusy linii nocnych 297N do Os. Odrodzenia i 672N do Murcek, które obsłużyły swoje przystanki o godz. 3:44 w nocy z 3/4 grudnia. Dworzec autobusowy funkcjonował od roku 1973 (w 1972 roku oddano do użytku budynek dworca kolejowego). Przez ten czas praktycznie jedyną modernizacją było uruchomienie dodatkowego stanowiska nr 11 od strony ul. 3 Maja wraz z kilkoma miejscami postojowymi dla autobusów. Pozostałe 10 stanowisk zlokalizowane było przy czterech peronach. Nigdy nie były one wyposażone w wiaty dla pasażerów. Organizacja ruchu na dworcu charakteryzowała się permanentnym chaosem i krążącymi we wszystkie strony autobusami.

fot. z archiwum WPK Katowicefot. z archiwum WPK Katowicefot. z archiwum WPK Katowice
fot. z archiwum WPK Katowicefot. z archiwum WPK Katowicefot. z archiwum WPK Katowice

Przy dworcu funkcjonowała do końca lat 90-tych dyspozytornia ruchu (najpierw WPK, później PKM), a także informacja dla pasażerów. W ostatnim dziesięcioleciu pozostała już tylko kolektura biletowa należąca do PKM Katowice oraz toaleta dla kierowców. Na placu funkcjonowały także stanowiska odjazdowe autobusów PKS, w ostatnich latach tłumnie wykorzystywane przez prywatnych przewoźników obsługujących połączenia regionalne. Po zakończeniu budowy nowego dworca kolejowego wraz z galerią handlową, w czerwcu 2012 roku ma zostać oddany do użytku nowy dworzec autobusowy zlokalizowany pod ziemią.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Kubala. napisał(a):

Dobry artykuł :) Takie podsumowanie naszych rozważań na forum. Co do wiat lub ochrony przed deszczem na Brynowie to na przystanku dla 812 itd. często widzę jak kierowcy otwierają autobus np. 10 min. przed odjazdem ale pewniakiem w tym temacie jest 937. Jeśli busik przyjedzie 15 min przed odjazdem to kierowca zawsze wpuszcza do środka. Dziwne, że w informatorach linia jest pominięta ale myślę, że ulotki były drukowane w sierpniu. Uważam, że 812 szybko zakończy kursowanie a później 804. To taki trend u nas. Jak KZK nie chce łączyć tych linii a chce utrzymywać 900 to przynajmniej pieniądze zaoszczędzone na zawieszeniu ww. połączeń powinien przeznaczyć na zwiększenie częstotliwości 900. Myślę sobie, że 138/238 przynajmniej w niektórych kursach powinno obsługiwać "Piotrowice Pętla" bądź po połączeniu 804 i 812 powrócić do starej trasy.

14.12 23:22:52

Arti napisał(a):

Poprawić oświetlenie na placu Wolności (jest ciemno i osoby starsze nie mogą odczytać rozkładu jazdy).

15.12 10:00:00

123 napisał(a):

"Pasażerowie oczekujący na przystankach w samym centrum miasta na pl. Wolności nie mogą liczyć ani na wiaty, ani nawet na ławkę"
A ja chciałbym się dowiedzieć kiedy pojawi się wiata pod na przystanku Katowice Sokolska pod Hotelem Angelo. Została usunięta chyba koło 3 miesiecy temu i nie ma jej do dziś. Jak to możliwe żeby na tak kluczowym przystanku stolicy aglomeracji nie było nawet ławki i waty. Nadmienię iż po drugiej stornie Sokolskiej już od pewnego czasu stoi ładny "podwójny " przystanek :)

15.12 11:24:44

nax napisał(a):

genialny art!

15.12 16:13:00

greg napisał(a):

Nie obraźcie się Państwo, ale otwarcie dworca autobusowego nastąpiło w 1973 roku. Uwzględniają to rozkłady jazdy wielu linni w tym czasie, które miały tam przystanek końcowy. Najstarsza fotografia jest błednie opisana, ponieważ w 1978 roku nie było już Karos SM11, Hecków i IK 620.
Bardzo proszę o poprawę.

15.12 16:50:18

kojot napisał(a):

W Zabrzu nie trzeba remontów a jest burdel. Pani prezydent po wyborczym wyniku 75% postanowiła nie odśnieżać miasta. I na koniec mam prośbę do kogoś kto ma wtyki w KZKGOP: zlikwidujcie 86 i 720 to przynajmniej nie będziemy tracić czasu na przystankach. Za co Wy płacicie tym lewusom?

15.12 16:50:19

memphis napisał(a):

@greg: dzięki za informację, poprawione. Rzeczywiście, wydawało się to mało prawdopodobne, żeby aż 6 lat od oddania dworca nie uruchomiono placu z przystankami, ale w tamtych czasach różnie bywało.

15.12 18:14:39

Karlus napisał(a):

Podobno za wyświetlacze posypały się spore kary i zauważam zdecydowaną poprawę. Śmiech mnie zebrał jak dowiedziałem się że dla PKM Katowice wyświetlacze programuje informatyk z PKM Sosnowiec.

15.12 19:01:34

adam86 napisał(a):

@karlus: taaa, kary dla PKM Katowice. Smiech na sali.

15.12 20:10:26

maciek napisał(a):

nie cierpie pływających napisów na wyświelaczach. na zdjęciu widać linię 900 i la .co to jest autokar akademii muzycznej?
powinni zlikwidować pływające napisy szczególnie w solarisach z pkm sosnowiec. to samo z jelczami z UE w sosnowcu. rzygać się chce jak patrzy się na coś takiego.

15.12 22:19:19

zonk napisał(a):

Nic z tego. Panuje wierzenie że wyświetlacze te są bardziej widoczne i nikt z nich nie zrezygnuje. A zaprogramować poprawnie - BROŃ BOŻE!

16.12 08:03:53

AdaM napisał(a):

Koledzy słowem nie wspomnieli (jeśli mnie wzrok nie myli) o skróceniu porannego kursu 815 z okazji "nieprzejezdności dworca". KZK też o tym nie wspomina w komunikatach, więc nie mam za złe. KZK może nawet tego nie zauważył, bo na wielu przystankach ten kurs nie był oznaczany jakąkolwiek dodatkową informacją.
Za to pasażerowie zauważyli i byli zdziwieni. Na szczęście byli przyzwyczajeni do tego, że zainteresowanych informuje się na końcu, więc przeszli nad tym do porządku dziennego.

16.12 08:46:53

butthead napisał(a):

Racja, nie pisaliśmy też już o kwestii kuriozalnych wyjątków taryfowych. Przykładowo w tej chwili pasażer z Sączowa może dojechać na jednym bilecie na Giszowiec, natomiast są linie, które wcześniej dojeżdżały pod dworzec, a teraz wysiadając z nich w "nigdzie" przy przesiadce przystanek przed dworcem trzeba dopłacać.

16.12 09:18:27

ja napisał(a):

Kolejny przyklad na to, ze Gliwice sa ignorowane i omijane szerokim lukiem. Otwarto wczoraj nowe przystanki w Gliwicach na Sterfie Ekonomicznej i na Auchan, oczywiscie portal WPK nic nie napisal bo po co, ja rozumiem ze Plac Szewczyka jest moze wazniejszy niz pojedynczy przystanek, ale gdyby tak w Gliwicach zlikwidowac Plac Piastow to tez by sie o tym nie napisalo bo przeciez ekstra tramwaje tam sie nie zatrzymywaly, za ktorych posrednictwem Gliwice mialy bardzo szerokie polaczenia tak jak z bardzo dalekim Zabrzem i na dalekim wschodzie Ruda Slaska.
Gliwice sa wiecznie pomijane na rzecz Katowic.

16.12 15:07:37

memphis napisał(a):

Tak, to jest sabotaż "określonych sił", inspirowany "wiadomo przez kogo". Nie obraź się, ale uruchamianie jakiegoś przystanku w polu pod Gliwicami w porównaniu z tym bajzlem w centrum Katowic naprawdę jest mało istotne. A zresztą - napisz artykuł i przyślij, chętnie opublikujemy.

16.12 15:33:03

PKM Gliwice` napisał(a):

Pisać artykuł o tym że spod domu mogę dojechać 93 na SSE pod Rocę? Hmm chyba przesada. Można by założyć taką małą rubrykę (tutaj na WPK) i tam zamieszczać takie drobne ogłoszenia. Jak np. ogłoszenia przetargów na różne rzeczy (np. jak PKM Gliwice kilka miesięcy temu na remont 20 Ikarusów 280.26 - przetarg wygrała spółka z Łodzi) Jednakże WPK powinno się teraz zainteresować tunelem łączącym ul. Tarnogórską z ul. Dworcową (po mino że to potrwa jeszcze ze 2 lata, jak nie dłużej ;]). Pewnie autobusy 57, 80, 112, 187 i 288 będą jechać tym tunelem i zatrzymywać się przy GCH-u (Gliwice Dworcowa) co za tym idzie Pl. Piastów (st. 4) przy Hermesie będą obsługiwać tylko 259, 692 i 699 i może je cofną na st. 3 (kawałek wcześniej stają tam m.in A4 i 32) i st. 4 będą chcieli zlikwidować. To dopiero będzie burdel ;] no i jak pogodzą ruch ul. Boh. Getta Warszawskiego i ul. Jagiellońskiej? Heh, będą drążyć jak górnicy, ten tunel, z nadzieją że przejeżdżający akurat TIR nie zawali wszystkiego? Artykuł przydał by się też o 32(N) może w końcu KZK GOP by to poprawiło (chodzi o to że np. połączenie Mikołów - Łabędy nie istnieje, 32 odjeżdża z Pl. Piastów 23:14, a 23:28 przyjeżdża 41, problem mają przesunąć go o kwadrans. Przecież następny jest dopiero 0:59, a wcześniejszy 22:48 więc była by to jakaś wielka zmiana? - no i tak trąbili Ci z Katowic, że zrobią KN w G-ch i tyle było o tym słychać :D śmiech na sali.)

Pozdrawiam czytających :P

16.12 16:24:00

misiek napisał(a):

Proponowany przystanek na ul. 3 Maja zaraz za wylotem z pl. Wolności (przy liceum) to głupota... (jest przystanek przed p. Wolności od strony Załęża) A wydłużenie do pl. Wolności linii 910 też bez sensu... (Bo znowu rozdziela się linie jadące w tym samym kierunku. Pisanie, że 674, 672 i 51 wystarczą to takie gadanie bez sensu) Tyle w temacie... Nie wiem czy Wy sądzicie, że wszystko co tu piszecie "musi" i "powinno" być... Nie jesteście organizatorem komunikacji na Górnym Śląsku. Jeśli coś ma się zmienić to od nastawienia KZK GOP-u do komunikacji!!! Potem można sobie gdybać...

16.12 19:10:01

aso napisał(a):

@misiek: dla ułatwienia przesiadek w obecnej sytuacji wystarczyłoby zamienić miejscami przystanki tramwajowe Plac Wolności i Sobieskiego - aby w stronę Zawodzia i Rynku odjeżdżały z jednego stanowiska. Nie widzę sensu bawić się w Kielce i robić przystanek co 200-300 metrów, bo potem się okaże, że właściwie to idzie się tak szybko, jak i jedzie. Zwłaszcza, że z autobusów to obecnie zatrzymuje się na Sobieskiego tylko 70 (w zamian nie zatrzymujące się na Placu Wolności).

16.12 20:54:31

PKM Gliwice` napisał(a):

Nie orientuje się aż tak, ale czy te linie jadące od strony Brynowa (np. 37 z Mikołowa) nie mogły by kończyć zamiast gdzieś na rondzie trochę dalej? Dlaczego założono że te linie mają kończyć nie daleko centrum, albo w Brynowie? Nie można by podzielić ich że kilka tu, kilka tam?...
Podam propozycje gdzie mogły by kończyć:

1. Dworzec -> Piotra Skargi. (jedną linię dało by radę tam wcisnąć)

2. Dworzec -> Zawodzie Pętla (to tylko około 7 km.)

3. Dworzec -> Aleja Korfantego (tutaj też jedną by szło wcisnąć - tam gdzie kończy 1 i chyba 76 też, nie pamiętam)

reszta mogła by kończyć tam gdzie dotychczas. Wydaje mi się że takie coś też by trochę usprawniło ruch. No i jak najbardziej popieram wniosek, żeby pogonić do roboty SM żeby wlepiali mandaty ze nie poprawne parkowanie. W końcu nie płacą im za grzanie d... w samochodzie.

16.12 22:18:32

budda napisał(a):

No widzisz, PKM Gliwice-- widocznie się nie da;p Nota bene, niezły chaos faktycznie w tych Katowicach:) Miałem przyjemność mieć ostatnio 120;)

17.12 00:34:08

butthead napisał(a):

@PKM Gliwice`: Taka rubryka już jest, nazywa się "Komunikaty". Niebawem zostanie dowartościowana.

@misiek: Zamiast krytykować, zaproponuj jak ułatwić pasażerom wysiadającym na pl. Wolności dojazd do dworca. Akurat na forum pojawił się arcyciekawy wątek poruszający ten problem w kontekście osób, które niekoniecznie są zafascynowane wielokrotnym przesiadaniem się, brodzeniem w błocie pośniegowym lub chodzeniem kilometrami po centrum.

17.12 12:17:00

misiek napisał(a):

Powiem tak... Nie mam aż tak tęgiego umysłu, żeby wymyślić jakieś połączenie Plac Wolności - Rynek - Osiedle Paderewskiego! Ale może... Wydaje mi się jednak, że bezsensem jest rozdzielenie przystanków dla 51, 672, 674, 910. Myślę, że wyjściem może być przedłużenie ewentualnie jednej linii np. 110 do Osiedla Paderewskiego. W tym miejscu myślę, że to też nie jest takie łatwe, bo przecież kilometry muszą się zgadzać... Z tego co widzę to trochę się pomieszało w tych wszystkich rozkładach... Myślę, że 110 by wystarczyła, bo z 0 i 50 można się przesiąść do 900 (z takim warunkiem niestety, że 900 nie ma się trzymać rozkładu tylko czekać aż przyjedzie 0 lub 50 - wtedy to linia 900 ma sens). No powiedzmy tyle mam do powiedzenia hehe :)

17.12 16:16:15

obeznany napisał(a):

No czyli nie proponujesz nic lepszego od tego, co WPK w tekście, bo po co 0/50 się mają gonić po placu z 900 skoro mogłyby pojechać za nią.

17.12 19:47:40

wikibus.org Andrzej napisał(a):

Bałagan godny tylko i wyłącznie najlepszego dezorganizatora w Polsce!

17.12 21:59:36

misiek napisał(a):

Słuchaj "obeznany": Napisałem, że nie proponuję czegoś wyjątkowego? Bo nie jestem od tego, żeby za KZKGOP wymyślać przetasowania... A jak myśleć? Niech oni "wykształceni w tym kierunku" wymyślą coś lepszego w kierunku Siemianowice - Os. Paderewskiego bez biegania.

18.12 12:17:39

Karlus napisał(a):

Ruszanie trasy linii nr 910 nie jest dobrym rozwiązaniem. Linia pracuje idealnie z szwajcarską punktualnością. Trasa nie jest przypadkowa rejon ul. Pocztowej i Dworcowej za kilka tygodni będzie jeszcze bardziej bezkolizyjny b zostanie tam tylko komunikacja miejska. Od tego okresu przy praktycznie wyłączeniu z ruchu kołowego ul. Kościuszki odciek od kina do Batorego planowane jest uruchomienie przystanku tramwajowego. Dla Placu Wolności też są przewidziane zmiany - przystanek do wysiadania dla linii 9,10,297 ma być na Słowackiego przy Bibliotece a w miejscu istniejącego a być tramwajowy. Mi się zmiany podobają

20.12 19:05:41

memphis napisał(a):

@Karlus: zmiany, które opisujesz są dość interesujące, jednak w najmniejszym stopniu nie rozwiązują problemu z dojazdem do dworca tymczasowego oraz południowego Śródmieścia dla pasażerów z Józefowca, Bytkowa i Michałkowic.

20.12 19:38:21

dzidzia napisał(a):

hej dzieciaki a wiecie o tym że pkm gliwice oglosil przetarg na 10 nowych przegubowych autobusow
a tak w ogole to piszecie same bzdury wszyscy jestescie madrzy ale tylko na czatach

22.12 10:28:57

Jolanta napisał(a):

@dzidzia: ty nawet na czacie nie jesteś mądra. Idź może lepić uszka do barszczu na Wigilię i nie wtrącaj się do dyskusji, o której przedmiocie nie masz pojęcia.

23.12 04:57:51

PKM Gliwice` napisał(a):

@Jolanta - popieram Cię w 100%, a nawet w 103.

@dzidzia - dyskusja w tym temacie dot. Pl. Szewczyka a nie nieistniejącego przetargu na dziesięć nowych aut. Henryk Szary, w ciągu ostatnich 30 dni ogłosił jedynie przetarg na remont piaskarki na terenie zajezdni PKM. Te pierdoły wyssane z palca opowiadaj swoim przyjaciółkom w przedszkolu.

Weźmy to sobie na ,,chłopski rozum" - miesiąc temu przyjechało 20 nowych SU18 - koszt 24.200.000,00 zł - z czego 14mln pokryło PKM G-ce z wziętego w tym celu kredytu. Myślicie że teraz wezmą kolejne 10mln i Franek dołoży drugie tyle żeby kupić np. 10 MANów? A mnie tu wyzywają od bajkopisarzy ;] dziękuję ;D

Tak samo było z pierdołami o BSC Gliwice - jak musieli odsprzedać Van Hoole. Mówili że Szary się na nich wypiął, a przecież są jego podwykonawcami, a prawda jest taka że Szary chciał 54% udziałów do BSC, w zamian za spłatę długów. To oznaczało by to że Szary miałby rękę nad BSC, a im się to nie spodobało i dlatego Van Hooli już nie ma...

27.12 18:42:18

Dzidzia napisał(a):

pkm gliwice zajrzyj na strone pkmu gliwickiego w dział przetargi i mnie nie wkurzaj

28.12 10:46:32

P Śl napisał(a):

Za jakie dlugi, skad te dlugi mialy by niby powstac ?

28.12 11:58:18

adam86 napisał(a):

@PKM: nim coś zaczniesz pisać o rozumie, to łaskawie najpierw naucz sie korzystać ze strony internetowej PKMu. Myslałem, że młodziez w wieku 18 lat takie umiejętności opanowała. I zamiast dziękowac lepiej przeproś, bo znów mijasz się z prawdą.
http://www.pkm-gliwice.com....

28.12 18:58:38

Piotrek napisał(a):

Ciekawe co franek będzie kupował, jak już będą jeździły same sralisy. Właściwie to chyba zacznie od początku. Autobus to nie jest zwierzę długowieczne. I o to chyba chodzi - jest ruch w zaprzyjaźnionym interesie.

28.12 19:29:38

PKM Gliwice` napisał(a):

@dzidzia Hmm, zwracam honor, o tym przetargu nie wiedziałem.

28.12 20:16:58

Piotrek napisał(a):

Dopiero teraz się przyjrzałem. Zdjęcia z dawnych lat z białoczerwonakami, po prostu rewelacja! Pozwolicie, że je sobie przywłaszczę.

28.12 22:26:19


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!