Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Komunikacja nocna do Dąbrowy Górniczej

06.10.2010

Tagi: rozkład jazdy, KZK GOP, nocne, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

W odpowiedzi na wnioski pasażerów o wydłużenie linii nocnej 908N do Dąbrowy Górniczej KZK GOP przygotował nową ofertę na tej trasie. Nie obejmuje ona jednak wydłużenia tej linii, lecz uruchomienie dodatkowych kursów na linii 902N dotychczas kursującej w Sosnowcu.


Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej postulowali wydłużenie trasy linii 908N z centrum Sosnowca przez Zagórze i centrum Dąbrowy Górniczej do Gołonoga, co zapewniłoby sprawną obsługę wielu osiedli mieszkaniowych w tych dwóch miastach. Po burzliwych dyskusjach władze obu gmin doszły do porozumienia w sprawie finansowania nocnych kursów, jednak oferta miała obejmować jedynie trzy pary kursów, tylko w weekendy (w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę) i tylko na trasie do centrum Dąbrowy Górniczej (z pominięciem Gołonoga).

fot. J. Sobota

Nowy rozkład jazdy miał wejść w życie pierwotnie z początkiem października. Dopiero od kolejnego tygodnia zostaną wprowadzone zmiany, jednak ich ostateczny kształt jasno pokazuje, że dobra oferta skierowana do pasażerów jest na ostatnim miejscu priorytetów KZK GOP.

Zamiast prostego wydłużenia trasy linii 908N zdecydowano się bowiem zafundować pasażerom przesiadkę na "dworcu" pod Urzędem Miasta w Sosnowcu. Przesiadki w węzłowych punktach nie są niczym złym, jednak mają one sens wówczas gdy pasażerowie przesiadają się między różnymi liniami, mając do dyspozycji kilka kierunków podróży lub też gdy na jednej trasie (np. z Katowic) kursuje podstawowa linia obsługiwana dużym taborem, a później do poszczególnych dzielnic pasażerów odwożą na przykład minibusy.

fot. P. Wiśniewski

Tymczasem w Sosnowcu pasażerowie przesiadać się będą z jednego jelcza do innego - przyjadą linią 908N z Katowic, spędzą rozkładowo 7 minut na pętli, po czym będą mogli kontynuować podróż autobusem linii 902N. Skomunikowane są trzy pary kursów (odjazdy z Katowic o 0:40, 1:40 i 2:40).

Linia 902 powstała 1 czerwca 2003 r. jako efekt pseudooptymalizacji nocnych autobusów kursujących w Zagłębiu, a będących de facto przewozami pracowników poszczególnych zajezdni PKM Sosnowiec. Po zmianach zamiast kilku autobusów kursuje jeden, którego rola pozostała nadal ta sama - zawiła trasa przejazdu i godziny kursowania są ściśle dopasowane do potrzeb PKM-u. Obserwacje czynione przez lata wskazują, że zarówno trasa, jak i obsługiwane przystanki są traktowane czasami jako luźna propozycja dla kierowcy i zmieniane na bieżąco wg potrzeb.

Teraz ów przewóz pracowników finansowany z publicznych pieniędzy rozbudowany został o dodatkowe kursy, a obsługujący je autobus kursuje wahadłowo od Urzędu Miasta w Sosnowcu do przystanku Dąbrowa Górnicza Centrum. Razem z autobusem obsługującym zwykle linię 908N mógłby śmiało stworzyć atrakcyjną ofertę w postaci regularnych kursów na całej trasie Katowice - Dąbrowa Górnicza, ale priorytetem okazały się urzędnicze formalności (przy odrobinie dobrej woli w zupełności do przejścia), a nie oferta dla pasażerów.

fot. M. Makula

Oprócz przesiadki w Sosnowcu pasażerowie, którym celem podróży nie jest centrum Dąbrowy Górniczej, ale rozległe osiedla na Redenie i Gołonogu mają nadal kłopot. Mogą pójść pieszo albo próbować skorzystać z chimerycznej oferty nocnych kursów w tym mieście. Rozkłady jazdy tramwajów linii 21 i 22 oraz linii autobusowej 903 (pełniącej tę samą rolę co 902, tylko przypisaną do zajezdni Gołonóg) nie uległy bowiem najmniejszym zmianom. Nie zmieniono także pozostałych kursów 902 w Sosnowcu co skutkuje tym, że na niektórych przystankach w Zagórzu pojawiać się będą dwa autobusy tej samej linii jadące w kilkuminutowym odstępie. Kompletnie nieczytelny rozkład jazdy na stronie internetowej KZK GOP nie ułatwi pasażerom orientacji.

Podsumowując - urzędnicy jak zwykle udają, że coś robią, dla zasady lub też ze złej woli odrzucają zgłaszane im konkretne propozycje rozwiązań, a pasażerowie jak zwykle są na ostatnim miejscu. Przygotowana kiepska oferta nie przyciągnie większej liczby pasażerów, co będzie skutkować w kolejnych miesiącach naciskami na likwidację "nierentownych kursów". Za jakiś czas wrócimy więc do punktu wyjścia. Niezmiennie jednak z powodzeniem funkcjonować będą quasipracownicze przewozy, nazywane z rozpędu liniami nocnymi.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

emzetwu napisał(a):

No, niestety, zgadzam się. To co odstawił KZK GOP to żenada - wszystkiego bym się spodziewał, ale nie kombinacji z linią 902N z mega nieczytelnym rozkładem

06.10 22:10:19

gosc napisał(a):

KZK GOP tym razem przerósł samego siebie...

07.10 00:02:58

iks napisał(a):

Z Dąbrowy do Sosnowca dwa razy przez Czeladź. Zgroza

07.10 11:51:53

Stefan Batur napisał(a):

Po prostu żal, ładują w kase coś co niema sensu.. nie taniej by było przedłużyć tą linie do Gołonoga a nie kombinować nie wiadomo jak?!

07.10 12:09:14

mariusz dg napisał(a):

i bądź tu mądry i pisz wiersze... najlepiej się kłócić miedzy sobą i nie dbać o dobro pasażerów jak tak dalej pójdzie to za parę lat cały ten związek kzk gop upadnie bo ludzie się zbuntują i nie będą chcieli jeździć komunikacją ani nocną ani dzienną

07.10 14:44:39

Artek napisał(a):

Nic tylko zrobić sobie nocną wycieczkę objazdową po zagłębiu :)
Dwie godziny jazdy za jedyne 4 zł :)

07.10 15:15:07

emzetwu napisał(a):

Nie do końca się zgodzę z przedmówcami, ale to tylko pokazuje ułomność rozkładu tej linii. Na trasie DG Centrum-> Sosnowiec Urząd Miejski autobus staje tylko na przystankach:
Dąbrowa Górnicza Górnicza, Zagórze Expo Silesia, Piękna, Zagórze Centrum, Mec, Zagórze Osiedle, Środula Osiedle, Sielec Osiedle Zamkowa, Sielec Szkolna, Sielec Wawel Kościół, Sielec Wawel. Tylko, że żeby się tego dowiedzieć, trzeba przeszukać cały rozkład. Do tego na niektórych przystankach, np Zagórze Centrum 902N pojawi się o 3:33 oraz 3:36, ale każdy z tych kursów pojedzie gdzie indziej - pasażerom należy życzyć jedynie powodzenia w jeżdżeniu.

07.10 17:53:30

Lukas SC napisał(a):

Już mogli zrobić te dziwne kursy jako osobna linia np 907N

07.10 18:10:14

Racjonalista napisał(a):

iks napisał(a):
Z Dąbrowy do Sosnowca dwa razy przez Czeladź. Zgroza
to kolejny dowód na to jak czytelny jest rozkład na stronie internetowej KZK. większość ludzi zajrzy do tego rozkładu i se da spokój, bo kurs tej linii wydaje się objazdówką po całym Zagłębiu. a tymczasem 902N jedzie do Dąbrowy śladami 808 czyli przez Sielec, Środulę i Zagórze!

http://rozklady.kzkgop.pl/i...

a to rozkład powrotny z DG do Sosnowca
http://rozklady.kzkgop.pl/i...

07.10 18:19:18

Karlus napisał(a):

Prawda jest taka, że w Sosnowcu i Dąbrowie Górniczej nikomu na tym nie zależy "byle do wyborów". Gdyby podejście było jak w Katowicach byłyby kursy codziennie i nie tylko do centrum ale na osiedla. Podobno szykowana jest jeszcze lepsza oferta dla Katowic. Szkoda mi ludzi z Zagłębia bo podejście ich urzędników i całej śmietanki nie skłania do tego typu rozwoju - słyszałem że propozycje wygospodarowania kursów codziennych kosztem oszczędności na kursach dziennych zostały odrzucone przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą.

07.10 19:25:26

slowak99 napisał(a):

Ja niestety chyba nie skorzystam. Nie jestem w stanie na trzeźwo zrozumieć trasy przejazdu, więc gdybym miał przypadkiem wracać do DG w nocy, dziękuję, wybiorę taxi/nogi.

07.10 20:13:19

Marcin P napisał(a):

No cóż kolejny twór made by Iwonka :P

07.10 22:13:53

lodzik napisał(a):

żenada;P

07.10 23:03:20


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!