Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

PKT, czyli co nowego w tramwajach

10.10.2010

Tagi: Tramwaje Śląskie, tabor, rozkład jazdy, infrastruktura, inwestycje, KZK GOP, PKT – Dodał: Jakub Jackiewicz

Przegląd Komunikacji Tramwajowej, czyli PKT - pod takim hasłem rozpoczynamy cykl informacji na temat bieżących wydarzeń w górnośląsko-dąbrowskich tramwajach. Oto co wydarzyło się w ostatnich dniach.


Nieco ponad 10 lat minęło od czasu kiedy w ramach programu modernizacji linii 6/41 wymieniono podwójny rozjazd torowy na Rondzie im. gen. Ziętka w Katowicach (prace trwały w dniach 12-13 sierpnia 2000 r.). Przetrwał on później przebudowę Ronda, ale w dniach 2-3 października rozjazd został zastąpiony nowym. Podczas prac torowych tramwaje korzystały z łącznika i od Chorzowa jechały w stronę Koszutki. Linia 6 dotarła do Siemianowic, 19 do Alfredu, a 11 zawracała na Pętli Słonecznej. Od strony Rynku tramwaje linii 16 zawracały przy dawnym Domu Mody (obecnie Centrum Informacji Turystycznej), linia 13 skierowana została od Chorzowa Batorego do pętli w Zawodziu, a linia 14 zawracała w centrum (na Rynku oraz na placu Wolności). Na trasie Katowice Rynek - Katowice Sokolska (za linie 6, 11 i 19) oraz Katowice Rynek - Koszutka Słoneczna Pętla (za linie 13, 14 i 16) kursowała autobusowa komunikacja zastępcza. Przy tej okazji warto wspomnieć, że od początku września prowadzone są prace związane z napawaniem szyn w łukach przy Rondzie. Prace prowadzone są w godzinach nocnych.


Oprócz wymiany rozjazdów na Rondzie wykonano wiele drobniejszych prac przy infrastrukturze. M.in. wymieniono rozjazd na mijance Ficinus w Siemianowicach Śląskich, wyremontowano odcinki toru przy ul. Małobądzkiej w Będzinie i Mariackiej w Sosnowcu, Wolności w Zabrzu (okolice ul. de Gaulle'a) i Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej. Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Sosnowcu naprawiał nawierzchnię w obrębie torowiska przy ul. 3 Maja i Staszica. Przy okazji tych drugich robót Tramwaje Śląskie dokonały wymiany krótkich odcinków toru przy ul. Narutowicza. Drobne remonty objęły także sieć trakcyjną - wymiana sieci i jej regulacja objęła m.in. centrum Chorzowa (rejon Rynku i AKS), Dąb (rejon SCC), Maciejów, Zawodzie i Chebzie.


Od 4 października 2010 r. na trasie znów pojawia się linia tramwajowa 23. Kursować będzie tym razem na trasie ze Stadionu Śląskiego tylko do Zawodzia, gdyż na odcinku do Szopienic dodatkowe kursy (oprócz linii 14 i 15) zapewnia obecnie linia 7. KZK GOP wskrzeszając tę linię obdarował ją tradycyjnie fatalną, bo tylko 30-minutową częstotliwością kursowania oraz brakiem sensownej koordynacji z innymi liniami tramwajowymi w mieście. Linia 23 ostatni raz kursowała 24 września 2008 r. (» czytaj więcej).


9 października 2010 r. na trasę wraca linia 38 w Bytomiu. Powodem zawieszenia jej kursowania były prace torowe na pl. Kościuszki i początkowym odcinku ul. Piekarskiej, związane z przebudową torowiska i ulicy w ramach budowy centrum handlowego "Agora". Tramwaje pozostałych linii wróciły na swoje trasy już 18 września, a linia 38 dopiero teraz. Przy tej okazji KZK GOP wdrożył nowy rozkład jazdy. Najważniejszą w nim zmianą jest uruchomienie nowego przystanku o nazwie Bytom Cmentarz Mater Dolorosa, położonego przy cmentarzu o tej właśnie nazwie (między przystankami Smolenia i Grottgera). Zdecydowano się przy tej okazji wydłużyć czas przejazdu o 1 minutę, ale tylko w kierunku "na dół", czyli do Kościoła św. Trójcy. Liczba kursów pozostała bez zmian, jednak zlikwidowano takt 15-minutowy, który obowiązywał w krótkich okresach szczytowych. Obecnie linia kursuje prawie cały czas co 20 minut, a przez krótki czas poza szczytem (w południe i popołudniu) odstępy między kursami wynoszą 30 minut. W specjalnym rozkładzie jazdy na Wszystkich Świętych (kiedy kursują wspólnie dwa wagony typu N) pierwszy pociąg wyjedzie na trasę już o 5 rano (jak w dni robocze, w zeszłym roku było to po godz. 7).


Tabor. Z początkiem października zajezdnia Zawodzie odebrała z ZUR w Chorzowie Batorym skład wagonów 105Na 550+551 po remoncie kapitalnym. Wagony otrzymały charakterystyczny dla ostatnich remontów design ściany czołowej i tylnej. Jest to powrót do starych numerów sprzed 1998 roku, gdyż przed remontem skład ten służył jako nauka jazdy z numerami 131+132.


Oprócz tego w ZUR trwają jeszcze prace przy wagonie 625czytaj więcej) oraz przy innych remontach (m.in. skład 680+679, wagon 254 oraz 116Nd 808 i 803).


Rozpoczęły się dostawy używanych wagonów typu Pt, pochodzących z Frankfurtu nad Menem. Tramwaje Śląskie zdecydowały się na zakup 10 sztuk tych wagonów, wyprodukowanych w latach 1972-73. Są one dwukierunkowe i wg zapowiedzi władz spółki mają być wykorzystywane przy zmianach tras związanych z remontami torowisk. Przed wprowadzeniem do eksploatacji wagony muszą przejść modyfikacje związane z dość rygorystycznymi polskimi przepisami dotyczącymi warunków technicznych. Modyfikacje obejmują m.in. wymianę sprzęgów, zmiany w układzie elektrycznym i hamulcowym oraz w oświetleniu. Pierwszy wagon Pt o frankfurckim numerze 691 jest już w GOP od 22 stycznia 2010 r., a w dniach 6-15 lutego odbywał jazdy próbne z pasażerami (» czytaj więcej). Wróci on jeszcze do Niemiec (prawdopodobnie na końcu operacji dostawy) w celu usunięcia azbestu. Kolejne wagony zaczęły przyjeżdżać z początkiem października.


Tramwaje Śląskie nadadzą im numery inwentarzowe w zakresie 900-909:

Numer VGF
Numer TŚ
688
900
682
901
680
902
687
903
685
904
684
905
676
906
675
907
667
908
691
909

Eksploatowane już od pewnego czasu "żelazka", czyli wagony 105Na po modernizacji w Łodzi zmieniły ostatnio miejsce stacjonowania. Ze względu na konieczność obsługi linii 7 taborem zmodernizowanym dokonano zamiany wagonów między zajezdniami. Do Zawodzia trafiły wagony 669 i 670, a w zamian do Będzina pojechały 694 i 700. Na Stroszku znalazły się wagony 732, 765 i 786, a w zamian w Gliwicach eksploatowane są wagony 255, 716 i 743, od października ponadto również skład 257+258 i wagon 710.


(wsp. i fot. D. Wójcik, Ł. Chrzan, J. Drogoś)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

wb napisał(a):

Czy wagon Pt VGF-671 otrzyma numer? Czy tylko będzie odstawiony jako dostarczyciel części? A może przejściowo w ruchu liniowym, albo nauka jazdy?

10.10 18:42:16

slązak napisał(a):

poraz kolejny jednak dyrekcja zadecydowała nikogo niepytając o zdanie i tak oto wagony 550 551 zostały rozpięte i będą jeżdzić jako solówki. Wagonów miedzy R1 a R2 też można było nie wymieniać wystarczyło spiąć w sklad 693 694 a rozpiąć 783 784. To kolejne z wielu niezrozumiałych decyzji. Najgorsze jest to że jak narazie nikomu za fatalne w skutkach decyzje włos z głowy niespadł.

10.10 19:24:53

luki napisał(a):

Numery otrzymują tylko wagony które będą przystosowane do ruchu i zarejestrowane. Wychodzi na to, że 671 będzie tylko na części.

10.10 19:32:42

memphis napisał(a):

783+784 jeździ na 11/16 zgodnie z rozkładem, więc nie można go było rozpiąć aby jeździł na linii 7. Wagony zmodernizowane (czyli żelazka po remoncie w 2009 roku) zostały zdjęcie z 1 i 21, stąd roszady wagonów.

10.10 20:07:19

slązak napisał(a):

memphis! 693 694 to też żelazka więc zastąpił by na linii 11 i 16 skład 783 784 ktore spelniają wymogi taboru na linii 7 a tak R1 dostał 694 i 700 bez sensu jak już to za 700 miał iść 693. nim kolejny raz walniesz gafe pomyśl!

10.10 20:33:07

memphis napisał(a):

Zanim się zaczniesz rzucać to się zorientuj. Wagony 693+694 nie są zaliczone jako rozkładowy tabor zmodernizowany, bo remont miały w 2008 roku (przed wejściem w życie obecnej umowy przewozowej), a nie w 2009. Natomiast to czy wypożyczono do Będzina wagon 693 czy 700, to przecież nie ma kompletnie żadnego znaczenia, więc nie ma się o co rzucać.

10.10 20:50:33

Tomasz Flaga napisał(a):

Bardzo mi się podoba pomysł PKT. Jak często będą się ukazywać kolejne "odcinki"?

10.10 21:57:01

Tom napisał(a):

Ktoś wie ile zapłacili za te niemieckie wagony?

11.10 10:37:33

andrzejh69 napisał(a):

A do jasnej cholery .. jaka jest prakatyczna różnica między żelazkiem z 2008, a żelazkiem z 2009? Żadna, ale jak wiadć jakieś absurdalne zapisy w umowie wymuszają takie roszady zelazkami, które w praktyce niczego nie poprawią. Naciski zamiast iść na rozwiązanie konkretnych problemów idą na pierdoły typu żelazko z 2008 nie może być i koniecznie musi być z 2009. W praktyce na 7-ce i tak dziennie kusruje parę "nieżelazek". Co do tych niemieckich wagonów - czy zostanie w nich usunięta ta pionowa rurka w drzwiach tak żeby można było z wókiem dziecięcym wejść (bo to jest naprawdę ważne)?

11.10 12:28:32

Wikary. napisał(a):

Witam.
Czy Pt będą chodziły tylko w czasie remontu torowiska czy tez w ruchu liniowym.

11.10 12:30:38

Kysu napisał(a):

Skoro 10 sztuk ma być to pewnie liniowo tez będą jeździły.Podobnie jak 111 niegdyś w Gliwicach.W ogóle dobre te artykuły.Można sobie te dobre czasy PKT przypomnieć.

11.10 13:44:32

memphis napisał(a):

Odnośnie żelazek to można podejrzewać, że płacić za tabor zmodernizowany można tylko za modernizacje wykonane podczas obowiązywania umowy, która przewiduje takie zwiększenie stawki. Widać tak to zinterpretowano, choć pewnie można się zastanawiać czy słusznie.

Jeden wagon Pt kosztował 70 tys. euro.

11.10 15:23:45

Marcin napisał(a):

Dlaczego na 7 musi być tabor zmodernizowany ?

11.10 17:00:22

butthead napisał(a):

Na 7-ce mają być wagony posiadające z tyłu pulpit manewrowy, a więc w praktyce zmodernizowane. Pisaliśmy o tym: http://www.wpk.katowice.pl/...

11.10 17:18:47

zonk napisał(a):

@Marcin - bo żelazka mają dodatkowe pulpity do cofania na trójkącie w Łagiewnikach. (oszczędność na dyspozytorach/paniach od udrażniania przejazdu).

11.10 17:20:25

Imię lub pseudonim napisał(a):

Artykuł jest kiepski stylistycznie, jakby sklecony z kilku innych. Pomieszany czas przeszły ("Rozpoczęły się dostawy używanych wagonów typu Pt(...)") i czas teraźniejszy ("9 października 2010 r. na trasę wraca linia 38 w Bytomiu.") przez co źle się takie coś czyta. Ogólnie jakoś tak chaotycznie napisane, co nie umniejsza faktu, że bogaty w informację. Oceniłbym na takie 3- ;P

11.10 18:33:11

Tom napisał(a):

Jeden wagon Pt kosztował 70 tys. euro!!!
To za to by było ponad 10 szt 105Na a Krakowa łącznie z transportem i dostosowaniem do TS i to są 20letnie wagony a nie 40 letnie.

12.10 07:22:29

butthead napisał(a):

I rozlecą się za 10 lat, a helmut pojeździ kolejnych 20. Komfort jazdy jednym, a drugim jest nieporównywalny, o dwukierunkowości nie wspominając.

12.10 09:15:02

Cezar napisał(a):

Owszem, pojeździ 20 lat, ale co z trwałością wysuwanych (rozkładanych stopni). Co innego uzywać ich sporadycznie a co innego na każdym przystanku - czuję że bedzie to pięta Achillesowa tych tramwajów. Mechanizm 40-to letni ma prawo sie popsuć - a części zamiennych prawdopodobnie nie widać.
Pożyjemy, zobaczymy - oby się moje czarnowidztwo nie sprawdziło.

12.10 09:46:42

andrzejh69 napisał(a):

@Imię lub pseudonim - a co to jest kącik poetycki, czy poradnik maturalny że ważny ma być styl? Tu ważna jest merytoryczność i fachowość informacji technicznych i to jest tu na 6-tkę :). CO do helmutów to odpoczątku uważałem że są beznadziejne: małe przyspieszenie, brak drzwi w środkowym członie i ciasne przejście między siedzeniami będzie powodowało spore opóżnienia na dłuższych trasach. Już nie wymagam niksiej podłogi ale brak możliwości wejścia z wózkiem (rurka w drzwiach) to cofnięcie się do lat 50-60 XX wieku. I teraz ta cena 70 tys euro ... za coś takiego!Brak słów..TŚ sobie same kolejny gwóźdź do trumny wbijają.

12.10 10:38:13

adam86 napisał(a):

@butthead: i co z tego, że pojeździ 20 lat jak kompletnie nie nadaje się na nasze warunki? Za niewiele więcej można było Tatry z Berlina kupić...

12.10 13:11:47

zonk napisał(a):

Ciekawe ile by kosztowało zmodernizowanie stopiątki na kształt 111n.

12.10 16:38:15

Imię lub pseudonim napisał(a):

@andrzej69: artykuł to artykuł, rządzi się pewnymi prawami. Równie dobrze można by napisać cały tekst z błędami ortograficznymi. Też byś mówił o kąciku poetyckim?

12.10 19:44:45

Tom napisał(a):

butthead ty to jesteś wizjoner jak Frankiewicz
To za 10 lat w TŚ będzie tylko 5 karlików (teraz jeździ tylko 10) i ze 4 gebelsy (reszta rozebrana na części)
Skoro 105 mają się rozlecieć

13.10 07:23:03

Kysu napisał(a):

Więcej Helmutów by się przydało.Skończyło by się zawracanie na trójkątach i smyczkach.Mniej torów i mniej przystanków,bo by już z drugiej strony były nie potrzebne na jednotorówkach.Jestem jak najbardziej za Helmutami bo będą użyteczniejsze.Wielokrotnie podczas zamknięć się na długim odcinku wstrzymywało ruch,a jak więcej dwukierunkowego taboru przybędzie to mniej z tym problemów.Dobrze się kilka lat temu 111 przydały na Chebziu podczas remontu torów.A z pytaniem o koszta przebudowy 105 na 111 to do tych którzy to robili.Sam ciekaw tego jestem.Może ktoś tu na ten temat coś wie.

14.10 14:23:41

adam86 napisał(a):

@kysu: nikt przecież nie przebudowywał 105Na na 111N...

15.10 15:26:14

pasażer TŚ napisał(a):

gadacie Państwo o 40 letnich helmutach a ja dziś pod SCC czekałem w T 11 gdzies około 11 godziny rano najpierw dwadzieścia minut bo pani motorowa spacerkiem chodziła od wagonu do wagonu a nawet nie powiedziała czy pojedzimy czy nie. Z tyłu naliczyłem 4 tramwaje. spacerek z SCC do baldonu. Nowe tramwaje i do dupy. coś sie chyba ksiądz na popropku nie przyłożył. Efekt godzina w plecy. Dobrze chociaż że sobota

17.10 00:04:47

andrzejh69 napisał(a):

Wczoaraj przyjrzałem się dokładnie #551 jak jechał na 23 i wygląda jakby był krzywy - na tylnim zwisie od 4 tych drzwi dach opadał. Miał jakiś wypadek kiedyś czy tak go odbudowali na krzywo w ramach tego remontu? A może mi się zdawało?

19.10 11:17:44

Kysu napisał(a):

Mój wpis nie został ostatnio załączony.
Nie wiedziałem że 111N są gotowym wyrobem Konstalu.
W ogóle wiele takich koślawych wagonów u nas jeździ.Szerokośc pudeł się różni,coś odstaje albo blachy opadają w zimie.

21.10 11:52:25


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!