Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Europejski Dzień Bez Samochodu

22.09.2010

Tagi: KZK GOP, rozkład jazdy, inwestycje, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Od 16 do 22 września, jak co roku, obchodzimy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Jego zwieńczeniem jest Dzień Bez Samochodu. Cała akcja ma na celu ogólnie rzecz biorąc promocję transportu publicznego. W całej Europie odbywają się festyny, happeningi i akcje promocyjne. Również w Polsce coraz huczniej świętuje się w ramach tego tygodnia. Jednak aby osiągnąć cele o których mowa w założeniach kampanii, aby przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych i aby wcielić w życie ideę zrównoważonego rozwoju konieczne są działania które trwają cały czas, przez cały rok. Dzień Bez Samochodu powinien być ich podsumowaniem. Jednorazowe akcje nie przyniosą żadnych korzyści w dłuższej perspektywie.



KZK GOP oczywiście aktywnie włącza się w obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Przygotowano szereg atrakcji i akcji promocyjnych. Po głębszym wczytaniu się w program kampanii zobaczymy jednak, że w niewielkim stopniu promuje ona rzeczywiście transport publiczny organizowany przez KZK GOP. Nie znajdziemy w programie promocji konkretnej oferty przewozowej, czy przedstawiania osiągnięć związanych z jej rozwojem. Mamy za to konkursy w stylu „Zostań kanarkiem”, darmową kawę na Rynku, rozdawanie parasoli oraz konkursy w których można wygrać bilet za zdjęcie zrobione przez fotoreportera. Atrakcje te dają możliwość ciekawego spędzenia czasu, można również skorzystać ze zniżek przy korzystaniu z niektórych obiektów rekreacyjnych lub muzealnych po okazaniu biletu. Tylko atrakcje miną, festyny się skończą, a transport publiczny nadal pozostanie taki jak jest. Mieszkańcy regionu nie zamienią samochodu na tramwaj, czy autobus tylko dlatego, że raz do roku mogą w tym tramwaju wygrać parasol, gdyż KZK GOP nie ma im nic ciekawego do zaproponowania na co dzień. Konieczne są fundamentalne, systemowe zmiany i promocja usług, a nie firmy organizatora.

Korzystający na co dzień z transportu publicznego w regionie znają wszystkie jego bolączki. Poza nielicznymi przypadkami w większości są to osoby, które z różnych względów (finansowych, zdrowotnych) nie mogą korzystać z samochodu. Bo ci którzy mogą z niego korzystać robią to – wszak od wielu lat władze regionu robią wszystko, aby ich do tego zachęcać. Budowane są kolejne drogi, modernizowane skrzyżowania i węzły, a oferta transportu publicznego nawet jeśli akurat nie jest ograniczana to nie poprawia się.

Co należy zrobić, aby poprawić jakość transportu publicznego w GOP? Jakie działania powinny być podjęte, aby liczba pasażerów zaczęła rosnąć, a region uwolnił się od nadmiaru samochodów? Dyskusje na ten temat prowadzone są od dawna w wielu miejscach – na konferencjach naukowych, w mediach, czy na forach internetowych. Jednym z najważniejszych wniosków jakie się nasuwają jest to, że prowadzone działania powinny być kompleksowe i konsekwentne. Nie można skupić się tylko np. na wymianie taboru albo tylko na modernizacji przystanków. Aby jednak działania te miały sens konieczna jest polityka transportowa – jednolita w skali konurbacji i integrująca te wszystkie działania.


Czyli, opisując w skrócie najważniejsze postulaty należy:
- uchwalić politykę transportową, która w praktyce realizować będzie zasadę zrównoważonego rozwoju, wspierać transport publiczny i wskazywać narzędzia do osiągnięcia celu jakim powinno być zwiększenie udziału transportu publicznego (zbiorowego) oraz rowerowego w podróżach miejskich,
- zwiększyć poziom inwestycji w transport publiczny (kosztem inwestycji drogowych – tych, które powodują poprawę jakości podróży samochodami osobowymi kosztem transportu publicznego) oraz poprawić jakość tych inwestycji, które są realizowane,
- przeprowadzić reformę układu komunikacyjnego, czyli ułożyć zupełnie od nowa sieć połączeń kolejowych, tramwajowych i autobusowych wg określonych standardów obsługi poszczególnych obszarów regionu, przy założeniu bardziej efektywnego wykorzystania transportu szynowego,
- dokonać rewizji taryfy biletowej i wprowadzić brakujące elementy oferty takie jak bilet krótkodystansowy, możliwość korzystania z przesiadek w całym segmencie biletów jednorazowych (z czego najdroższy bilet powinien umożliwiać dłuższą podróż niż obecnie) oraz przede wszystkim zintegrować taryfę w skali konurbacji (zarówno między sieciami KZK GOP, MZK Tychy i MZDiM Jaworzno, jak również z kolejami regionalnymi),
- ustalić i konsekwentnie realizować politykę zakupu usług przewozowych polegającą na regulowanej konkurencji między przewoźnikami autobusowymi, z jednoczesnym zaprzestaniem pozasystemowego dotowania wybranych przedsiębiorstw komunalnych,
- poprawić jakość i niezawodność usług transportu publicznego: stan i estetykę taboru oraz jego wyposażenie (np. w skuteczną wentylację), szybkie i sprawne reagowanie na awarie, objazdy i zatrzymania (nadzór i regulacja ruchu), punktualność i zachowanie skomunikowań, a także związaną z tym wszystkim politykę informacyjną wobec pasażerów.

Wkrótce postaramy się omówić na naszych łamach podstawowe kwestie związane z wymienionymi wyżej postulatami.


Zbliżają się wybory samorządowe. Wybierani będą zarówno prezydenci, burmistrzowie i wójtowie, jak również radni. Oni wszyscy decydują o tym jak będzie funkcjonować transport publiczny przez najbliższe lata. Decydują o polityce transportowej (lub jej braku), o inwestycjach i wszystkich pozostałych kwestiach. Zapytajmy kandydatów na prezydentów miast jak wyobrażają sobie przyszłość transportu publicznego. Pierwsza okazja już teraz – Stowarzyszenie Bona Fides organizuje debatę z udziałem dwóch kandydatów na stanowisko prezydenta Katowic. Odbędzie się ona 13 października, a do końca września można przesyłać pytania jakie chcielibyście zadać kandydatom (» więcej informacji na stronach Bona Fides).


Z okazji Europejskiego Dnia Bez Samochodu życzymy mieszkańcom regionu mądrych decyzji władz, które w praktyce pozwolą realizować zasadę zrównoważonego rozwoju i wspierać transport publiczny. Tylko w ten sposób możemy poprawić jakość życia w naszym regionie dla nas i dla kolejnych pokoleń.

Dla odprężenia, reklama belgijskiego przewoźnika De Lijn pokazująca korzyści z odbywania podróży w większej grupie:


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Ktoś z Bytomia napisał(a):

Jak wiadomo na wszystkich liniach KZK GOPu można było jeżdzić za darmo po okazaniu "dowodu rejestracyjnego własnego samochodu" lecz kierowca autobusu lini 132 kursującej na trasie Bytom- Wieszowa nie respektował tego. Kłócił się ze mną że to tylko w Szczecinie obowiązuje, że nie ma takiego czegoś i że nie mam mu kitów wciskać. Więc uprzejmie proszę właściciela firmy "Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec" by przypomniał swoim pracownikom o tym dniu. Kierowca zwykły burak więc unikajcie "Pawelcowego" #61 dodam iż to ten sam kierowca który kiedyś jeżdził #40

22.09 22:20:58

mieszkaniec napisał(a):

Dodał Jakub Jackiewicz, ale kto napisał, nie chce mi sie pisać komentarzy do tekstu niewiadomego autorstwa, przekjejonego, napisanego... nie wiem

23.09 20:13:12

memphis napisał(a):

To co piszesz? Napisał ten co dodał.

23.09 20:39:33

Piotrek napisał(a):

Dzień bez samochodu - kolejna gliwicka prowokacja.

24.09 09:07:30

gliwiczanin napisał(a):

Pajace z gliwic wróccie tramwaje idioty

25.09 13:41:48

mieszkaniec napisał(a):

Napisał ten co dodał... No to takim programowym wystąpieniu nie pozostaje nic innego jak kandydować na szefa komunikacji miejskiej w GOP lub w najwiekszych miastach w kraju.
Na pierwszym miejscu "uchwalić polityke transportową"... jak to łatwo rozwiązać problemy komunikacji. Tak na marginesie UE w swojej polityce od kilkunastu lat pisze o wzroście znaczenia transportu kolejowego, a z danych wynika ze jego udział spada. Nie ma to jak wierzyć w magiczną siłę dokumentów.

25.09 19:17:05

memphis napisał(a):

Nikt nie wierzy w magiczną siłę dokumentów, ale organy władzy samorządowej działają na podstawie przepisów prawa, więc musi istnieć dokument w postaci uchwały określającej politykę transportową, żeby można później rozliczać decydentów z jej realizacji i żeby inne działania (np. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, prowadzone inwestycje) mogły się do czegoś odnosić. Dzisiaj nie ma uchwalonej polityki transportowej, więc każdy organ (każda gmina, powiat, województwo, związki komunalne) robi co chce i jak chce, a jedno z drugim nie ma wiele wspólnego.

25.09 20:29:54

mieszkaniec napisał(a):

Na jakiej podstawie "musi istnieć dokument w postaci uchwały określającej polityke transportową", może jakiś artykuł, ustawa... która wskazuje obowiązek... z chęcią się dowiem...
I dalej "każdy organi robi co chce i jak chce..." - robi to na co pozwalają mu kompetencje, a jak chce - wybraliśmy tych ludzi po to własnie aby robili tak jak uważają za najlepsze. Na tym polega demokracja...

26.09 10:11:56

memphis napisał(a):

Próbujesz udowodnić, że wszystko jest super i nic nie trzeba zmieniać?

Co do pierwszego cytatu, nie wyrywaj słów z kontekstu. Polityka transportowa musi istnieć po to, żeby obywatele, korzystając z praw demokracji, mogli weryfikować to do czego władza się zobowiązała.

26.09 10:40:25

mieszkaniec napisał(a):

No własnie tak pięknie o Bona Fides, przejrzystość, szerzenie informacji, ale jak post nie pasuje, jak jest krytyczny, to tak jakoś czeka na publikację, a jeden z wcześniejszych napisany przez gliwiczanina zawierający słowa obraźliwe: "pajace", "idioty", i nic nie wnoszący jest publikowany. No cóż nie będę zniżał sie do poziomu gliwiczanina, ale jakoś do dyskusji trzeba chyba dorosnąć i to bynajmniej mnie nie dotyczy. Nie oczekuję publikacji tego postu.

26.09 19:28:53

memphis napisał(a):

A widzisz, nie oczekiwałeś, a został opublikowany. Zarzut na temat tego, że krytyczne posty czekają na publikację jest śmieszny. Nikt nie dzieli wpisów na krytyczne i popierające, wszystkie są publikowane. A nie mamy moderatora na całodobowym dyżurze, żeby wpisy ukazywały się kilka sekund po ich napisaniu - czasami nawet kilkanaście godzin trzeba poczekać. Jedyne kasowane posty to takie zawierające same wulgaryzmy oraz te, które są zupełnie nie na temat.

26.09 19:35:33

Iznogud napisał(a):

A wracając do dnia bez samochodu - to hasło w GOP-ie jest po prostu śmieszne. Dziś rano, przeszło tydzień po owym dniu, na WSZYSTKICH drogach prowadzących do Katowic ogromne korki. Więc zamiana samochodu na autobus to zupełny bezsens. Kto ma rower, mógł w tym deszczu próbować jechać jakimiś bocznymi, dziurawymi drogami, czy chodnikami, bo oczywiście ścieżek rowerowych ni ma... Tramwaj jakoś się telepie ok. godziny, przynajmniej w tych korkach nie stoi, jednak wepchać się rano do wagonu to też cud. Niech władze jeszcze powycinają parę kursów. Pozostaje jadący (lub nie) co pół godziny pociąg, choć do stacji też trzeba te kilkanaście km dojechać. Ot, ponad 2-milionowe skupisko ludności i jego komunikacja. Nic dziwnego, że hasła "Dzień bez samochodu" lub "zamień wóz na bus" wywołują salwy śmiechu.

27.09 11:02:49

P Śl napisał(a):

Sprawdzali niby ktory z prezydentow jedzie autobusem, a sprawdzil ktos, ilu z KZK przyjechalo autobusem ?

27.09 20:59:37

Piotrek napisał(a):

no co ty, przecież nie upadli tak nisko, żeby jechać razem z plebsem

01.10 20:47:36


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!