Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Nowa linia 900 już wkrótce w Katowicach

20.07.2010

Tagi: rozkład jazdy, KZK GOP, komentarz, przetarg – Dodał: Maciej Makula

Zbliżająca się wielkimi krokami przebudowa katowickiego dworca PKP wymusza dokonanie wielu zmian w układzie komunikacyjnym centrum miasta. Jednym z elementów jest likwidacja dworca autobusowego przy Placu Szewczyka i odsunięcie od centrum przystanków wszystkich linii. W zastępstwie za skrócone linie KZK GOP planuje powołanie do życia linii o numerze 900.


Linia ma kursować w relacji Muchowiec Pętla - Katowice Plac Wolności, ulicami Francuską, Jagiellońską, pl. Miarki, Kopernika, Mikołowską, Matejki i pl. Wolności (powrót Sądową, Mikołowską, Andrzeja, Curie-Skłodowskiej, Kopernika, pl. Miarki, Jagiellońską, Lompy, Powstańców i Francuską). Obsługiwane po drodze przystanki mają w założeniu umożliwić swobodną realizację przesiadek dla pasażerów w tej części miasta.

fot. A. Muthfot. P. Wiśniewski

» Zobacz ulotkę poświęconą linii 900 na stronie internetowej Urzędu Miasta

Więcej szczegółów technicznych możemy dowiedzieć się ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia umieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej KZK GOP.

Tabor przewidziany do obsługi to dwa autobusy niskopodłogowe typu B (wymagana pojemność to co najmniej 91 miejsc), nie starsze niż z 2006 roku, a jednostce napędowej spełniającej normę euro 3. Przy czym pojazdy te mogą być wyposażone w dwie pary drzwi podwójnych i objęte są systemem kontroli biletowej pasażerów wsiadających do autobusu przednimi drzwiami.

Linia kursować ma w godzinach 5:04-22:57 (w dni robocze) i 5:04-22:59 (w dni wolne). Zakładana obsługa to dwa pojazdy w dni robocze, a jeden w dni wolne. Z podanych w specyfikacji parametrów wywnioskować można, że autobusy kursować będą co 30 minut w dni robocze i co godzinę w dni wolne, a kursować mają od 15 sierpnia (planowany termin rozpoczęcia robót) na razie do końca lutego 2011 r.

Kto zostanie zwycięzcą przetargu dowiemy się po 26 lipca 2010 r., gdy zostaną otwarte złożone oferty.

Po raz kolejny pasażerów nabija się w przysłowiowe "bambuko". Linia 900, która przedstawiana jest jako kluczowe dla Katowic w trakcie przebudowy połączenie kursować będzie z żenującą wręcz częstotliwością co 30 minut. Dla osób, które będą chciałby skorzystać z niej w celu przejazdu na drugą stronę dworca (a takie jest jej główne zadanie) bardziej atrakcyjną alternatywą będą własne nogi. W praktyce linia ta stanowić będzie wyłącznie zastępstwo za skrócone linie 0 i 50 - rodzi się pytanie jaki sens ma skracanie tamtych linii i zmuszanie pasażerów do dodatkowej przesiadki. Punktualność linii 0 i 50, jak również 900, przy braku możliwości zorganizowania postojów wyrównawczych na pl. Wolności będzie prawdopodobnie dość kiepska, co może znacznie utrudniać planowanie podróży z przesiadką.

fot. J. Jackiewicz
Dodatkowo do obsługi tej relacji desygnowane mają być autobusy dwudrzwiowe i objęte systemem kontroli biletów. Przy teoretycznie spodziewanych potokach pasażerskich będzie to kolejna fikcja w wykonaniu naszego organizatora komunikacji i niepotrzebne tylko utrudnienie. Nie namawiamy oczywiście do jazdy na gapę i staramy się wspierać wszelkie rozsądne ku temu kroki, ale w tym wypadku funkcjonowanie programu pierwszych drzwi już z góry można ocenić jako porażkę. Wystarczy bowiem przewidzieć potoki pasażerskie, które codziennie występują w rejonie ul. Jagiellońskiej i Francuskiej, żeby wykazać niewystarczalność podjętych przez KZK GOP środków. Główne problemy zaczną się po wakacjach, kiedy z urlopów wrócą pracownicy firm i urzędów zlokalizowanych w tej części miasta, a przede wszystkim uczniowie.

We wszystkich miastach zachodnich (ale także i w Polsce) linie zastępcze mają stanowić element rzeczywiście wspomagający pasażerów, którzy płacą za konkretną usługę. Trudno uznać, aby oferta komunikacji zastępczej kursującej co 30 minut była zachęcająca dla katowickich pasażerów. Druga linia zastępcza, czyli 910, nie stanowi dla pasażerów z rejonu pl. Wolności i ul. Kopernika żadnej alternatywy, gdyż nie ma tam przystanków.


fot. J. Jackiewicz

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

gość napisał(a):

Linia 900 jest bez sensu... Jakby 0 i 50 nie mogły w jedną stronę jechać tak jak wyimaginowana 900? Albo ulicą 3 Maja i przez Rynek... W KZK GOP pracuje banda, która naprawdę nie ma bladego pojęcia o KM, a wystarczy kazać jednemu z drugim do pracy przyjechać autobusem.

20.07 17:58:58

katowiczanin napisał(a):

Ta linia w tej postaci i z ta czestotliwoscia to jeden WIELKI i GLUPI zart.....

20.07 18:33:45

T-34 napisał(a):

Po prostu "ZMIEŃ BUS NA WÓZ"

20.07 20:02:49

podlesianin napisał(a):

No ja sobie tego nie potrafię wyobrazić jak będę teraz dojeżdżał z Podlesia w okolice pętli Alfreda . Jedno jest pewno będę bił kilometry pieszo. Ale może się okazać że żadnej przebudowy jeszcze nie będzie bo przecież brak jest do tej pory głównego wykonawcy tej przebudowy.

20.07 21:02:14

motley napisał(a):

37, przesiadka na mikołowskiej, na plac wolności i na T13 ; )

20.07 21:45:38

lgor napisał(a):

I ludzie na takich dezorganizatorów głosują :/

P.S Czy będzie artykuł o ostatnich postępowaniach przetargowych ?

21.07 00:18:26

Mihu napisał(a):

Ktoś tu na głowę upadł chyba, takt 30min dwoma krótkimi dwudrzwiowymi autobusami? Już widzę, jak kierowcy będą weryfikować ważność biletów 'przesiadkowych' skasowanych w innych autobusach, mając na karku wściekłych, spóźnionych do pracy ludzi oczekujących na wejście do środka... 910 będzie tak samo funkcjonować?

21.07 01:17:53

SK napisał(a):

Życzę przyjemnej podróży.Tak wogóle to sobie myslę że w Katowicach to bedzie ogólnie przewalone i trzeba je będzie przez jakiś czas omijać szerokim łukiem.Tak ogólnie to sobie myślę że do tej pory komunikacja w Katowicach leżała a teraz to już nie wiem co będzie.Od dłuższego czasu mam niewielką styczność z KM ale każda próba podróży kończy się porażką w postaci defektu tramwaju lub autobusu którym zamierzam jechać.Ostatnio z Chorzowa Batorego do Katowic jechałem prawie godzinę-t chyba troszkę cos nie tak.Ale z tego co zaobserwowałem inni pasażerowie byli do tego przyzwyczajeni więc takie chece dzieją się a tej trasie pewno często.Nikt się nie denerwował tylko wszyscy grzecznie wysiadali z jednego tramwaju który się zepsuł i wsiadali do autobusu który prawie przyjechał.Po przejechani jednego niecałego przystanku i ten się zepsuł więc ludziska znów bez protestów podeszli kawałek i grzecznie czekali na cokolwiek z serii KM co powiozło by ich dalej.Dodam że w każdym z pojazdów kasowałem bilet 2x2,6 no a w trzecim pojeździe za 4 złote bo musiałem już kupić bilet u motorniczego.Razem za prawie godzinną podróż około 8 km która trwała prawie godzinę zapłaciłem 9,2 PLN.Już współczuję pasażerom podczas przebudowy dworca.Chaos który zapanuje na długo będzie nie do opanowania a pracownicy infolinii KZK po dwóch dniach stracą głos.To tyle.

21.07 06:12:41

AdaM napisał(a):

Z tego co pamiętam, to kzk opowiadało się za przedłużeniem akcji "rok pieszego", więc o co chodzi. Raz są konsekwentni.

21.07 08:04:29

memphis napisał(a):

@SK: niepotrzebnie kasowałeś dodatkowe bilety, gdyż w przypadku awarii możesz jechać następnym pojazdem na podstawie wcześniejszego biletu.

21.07 09:08:18

rufio napisał(a):

z mojego punktu widzenia niepotrzebne na ten okres jest utrzymanie linii 804. raz, że będzie świecić pustkami, dwa utknie w korku na rzepakowej i kolejowej. lepiej dołożyć kursy do 297. takie jest moje skromne zdanie

21.07 13:27:16

wojtek z zawodzia napisał(a):

03.08.2010. Kolarze w Katowicach przejezdna będzie tylko A4 oraz tunel ciekawe co wymyśli KZKGOP na te kilka godzin. Powodzenia ludzie ja będe na urlopie.

21.07 22:20:01

camo napisał(a):

Lepiej zainwestować swoje środki na porządne buty lub w rower niż płacić za miesięczny... jaśnie wielmożnej i łaskawej komunikacji organizowanej przez KZK GOP. A tak szczerze to naprawdę, przepraszam za wyrażenie ale już mi się żygać chce jak widzę co oni wyprawiają. Autobusowa linia zastępcza z tylko 2 parami drzwi kursująca co pół godziny, poprostu znakomicie.

23.07 10:42:42

podlesianin napisał(a):

Panowie jeszcze nie wiadomo czy dojdzie do tej przebudowy jak inwestor do tej pory nie wybrał generalnego wykonawcy pracy przy tej przebudowie.Więc oby się okazało że te wszystkie plany układu komunikacji w czasie niedoszłej przebudowy będzie można włożyć w śmietnik.

23.07 22:14:52

mody napisał(a):

Widzieliście nowy rozkład lini 910 od 06.08.2010. ciekawe o co w nim chodzi??????.

26.07 15:14:15

P Śl napisał(a):

@mody: O Off Festival.

26.07 18:40:17

mody napisał(a):

P ŚL aha to dziękuję za wyjaśnienie.

26.07 20:31:18

olaf napisał(a):

linia 900 powraca !! radujmy się Pan Zmartwychstał Alleluja... :-) przecież ona jeździła w czeladzi i sosonowcu. Co prawda była linią szczytującą :-)) kilka razy na dzień
:-)) ostatni zjazd do zajezdni 16.z minutami, wyjazd chyba 6.30 ale ją zlikwidowano

02.08 22:33:40


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!