Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Organizacja komunikacji na czas przebudowy dworca w Katowicach

18.06.2010

Tagi: KZK GOP, rozkład jazdy, objazd, infrastruktura, inwestycje, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Już w lipcu rozpoczyna się przebudowa katowickiego dworca kolejowego - firma Neinver na zlecenie PKP na miejscu istniejącego budynku ma wybudować nowy, a na pl. Szewczyka stanąć ma galeria handlowa.



Przebudowa wiąże się ze zmianami organizacji ruchu w centrum Katowic, a w szczególności z wyłączeniem z ruchu istniejącego dworca autobusowego na pl. Szewczyka. Funkcję tymczasowego dworca pełnić będą zabudowania od strony ul. Konopnickiej i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej. Powoduje to konieczność wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.


Inwestor wraz z Urzędem Miasta w Katowicach i KZK GOP przedstawili koncepcję zmian. Część linii będzie skrócona, inne pojadą objazdami. Poniżej przedstawiamy szczegóły zmian.

Przystanki

Dla potrzeb obsługi zmienionych tras linii autobusowych uruchomione zostaną dodatkowe stanowiska przystankowe lub wykorzystane istniejące:
- Katowice Plac Wolności (dwa stanowiska - jedno w kierunku ul. Mikołowskiej i drugie w kierunku ul. Sokolskiej),
- Katowice Rynek (w kierunku Os. Paderewskiego),
- Katowice Konopnickiej Dworzec (na ul. Kościuszki przy dworcu tymczasowym),
- Katowice Andrzeja Dworzec (obecny przystanek przy pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz drugie stanowisko na ul. Andrzeja w zatoce nieopodal sądu),
- Katowice Mikołowska Sąd (niedawno uruchomione stanowisko przy ul. Mikołowskiej przy sądzie),
- Katowice Kopernika Dworzec (obecny przystanek przy ul. Kopernika na wysokości pl. Andrzeja),
- Katowice Plac Miarki (przy północnej stronie placu),
- Katowice Drzymały (obecny przystanek przy ul. Kopernika przed pl. Miarki),
- Katowice Mikołowska (obecne przystanki przy Pałacu Młodzieży i katedrze).

Prawdopodobnie uruchomione zostanie również dodatkowe stanowisko przystanku tramwajowego Katowice Plac Wolności (w kierunku Rynku, przy liceum).

Zmiany na liniach autobusowych:

1. Linie 0, 50, 110 i 662 jadące od strony Józefowca oraz 43, 133 i 170 z Wełnowca zostaną skrócone do pl. Wolności.

2. Linie 51, 600, 672 i 674 w kierunku ul. Francuskiej i Os. Paderewskiego pojadą al. Korfantego i przez Rynek.

3. Linie 12 i 154 w kierunku Ligoty pojadą z ul. Mickiewicza przez pl. Wolności do Mikołowskiej i dalej stałą trasą. W kierunku Zawodzia linia 12 pojedzie tak jak linia 154 - ul. Kopernika, Jagiellońską i Francuską.

4. Linie 115, 120, 130, 615, 632 i 880, a także 912 kursować będą do przystanku Katowice Andrzeja Dworzec (stanowisko przy pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej). Od ul. Mikołowskiej pojadą ul. Kopernika, pl. Miarki i Andrzeja, a następnie z powrotem ul. Curie-Skłodowskiej i Kopernika do Mikołowskiej.

5. Linie 37, 46, 48, 653 i 689 kursować będą do przystanku Katowice Kopernika Dworzec. Dojadą tam od ul. Mikołowskiej przez Andrzeja i Curie-Skłodowskiej, a z powrotem z ul. Kopernika bezpośrednio do Mikołowskiej.

6. Linie 9, 10 i 297 kursować będą od ul. Mikołowskiej do pl. Wolności.

7. Linie 13, 688, 804 i 812 zdecydowano się skrócić zupełnie poza centrum - do pętli tramwajowej w Brynowie. Linie 13 i 812 zawracać będą ul. Kolejową - Rzepakową - Kłodnicką, a przystanek końcowy i początkowy usytuowany będzie przy ul. Rzepakowej po stronie pętli tramwajowej. Linia 688 od Ochojca zawracać będzie w tym samym kierunku. Natomiast linia 804 zawróci w odwrotny sposób - ul. Jankego - Rzepakową - Kolejową, a przystanek końcowy i początkowy zlokalizowany będzie po przeciwnej stronie ul. Rzepakowej. Na tym stanowisku (w kierunku Ochojca) zatrzymywać się mają też pozostałe linie jadące w tym kierunku (9, 11, 296, 297 i 689).

8. Obsługę rejonu Os. Paderewskiego, w zastępstwie za linie 10 i 110, zapewniać będzie linia 910. W centrum kursować będzie ona podobnie jak 672 - od Os. Paderewskiego ul. Francuską, Szkolną i Moniuszki do Rynku, a następnie Pocztową, Kościuszki, pl. Miarki, Jagiellońską i dalej do Os. Paderewskiego.

9. W zastępstwie za linie 0 i 50 oraz częściowo 110 uruchomiona zostanie nowa linia 900. Kursować będzie na trasie pl. Wolności - Sądowa - Andrzeja - Kopernika - pl. Miarki - Jagiellońska - Lompy - Powstańców - Francuska - Muchowiec, a z powrotem Muchowiec - Francuska - Jagiellońska - pl. Miarki - Kopernika - Mikołowska - Matejki - pl. Wolności.

Pasażerowie zachęcani mają być do przesiadek na komunikację tramwajową - rolę węzłów przesiadkowych mają pełnić przystanki Brynów Pętla, Katowice Plac Miarki, Katowice Plac Wolności i Katowice Rynek.

» zobacz schematy objazdów i tras linii autobusowych w portalu MMSilesia.pl

Nie są znane jeszcze szczegółowe rozkłady jazdy, więc nie wiadomo jakie dodatkowe zmiany (np. częstotliwości kursowania, czy koordynacji) zajdą na poszczególnych liniach. Nie wiadomo również na czym mają polegać zapowiadane wzmocnienia komunikacji tramwajowej. Nie podano również informacji na temat ewentualnych udogodnień taryfowych dla pasażerów (np. zachowanie ważności biletu po przesiadce).

Autorzy zmian w organizacji ruchu zapomnieli jeszcze o kilku liniach obsługujących przystanek na pl. Szewczyka. Linie 193 i 296, a także obsługujące dworzec w wybranych kursach linie 11, 177 i 657 zapewne pominą ten przystanek. Nocne kursy wykonywane na liniach 30, 905, 906 i 911 zapewne skierowane zostaną do tymczasowych przystanków końcowych, podobnie jak linie dzienne na podobnych trasach. Nie wiadomo gdzie zlokalizowany zostanie początkowy przystanek linii "Lotnisko" do Pyrzowic. Inni organizatorzy komunikacji korzystający z przystanków przy dworcu muszą radzić sobie sami. PKM Jaworzno już 24 maja przeniósł się na dworzec PKS przy ul. Piotra Skargi, jeszcze MZK Tychy musi zmienić trasy linii 29 i 45.

Niewątpliwie zmiany tras są konieczne z uwagi na zmiany organizacji ruchu i wyłączenie dworca autobusowego z eksploatacji. Jednak pasażerowie raczej nie odniosą się do nich zbyt entuzjastycznie, gdyż oprócz nieuniknionych utrudnień związanych z objazdami czekają ich dodatkowe "atrakcje" zafundowane przez KZK GOP. Pasażerowie korzystający z linii 0, 50 i 110, którzy podróżowali dotychczas z Siemianowic, czy Józefowca do południowej części śródmieścia Katowic (rejon ul. Jagiellońskiej i Francuskiej) zupełnie niepotrzebnie zmuszeni będą do dodatkowej przesiadki na pl. Wolności. Ze względu na brak miejsca na tym placu można przewidywać, że nie będzie to skomunikowanie "drzwi w drzwi". Na dodatek linią 900, która zastąpi 0 i 50 na trasie do Muchowca nie dojedziemy do Os. Paderewskiego - oznacza to znaczne pogorszenie oferty dla dotychczasowych pasażerów linii 110 (linia 910 dojeżdżająca do Os. Paderewskiego nie pojedzie przez pl. Wolności). Zastanawiające jest dlaczego linie te nie mogą kursować do swoich stałych przystanków końcowych przemierzając centrum trasą objazdową identyczną z linią 900? Większość linii przelotowych pozostanie na swoich trasach (12, 51, 154, 600, czy 674).

Drugim elementem układanki budzącym wątpliwości jest losowe skrócenie wybranych linii do pętli tramwajowej w Brynowie. Samo skracanie nie jest niczym złym, choć jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach (niedopracowane przesiadki mamy już w Zawodziu). Skrócono tylko niektóre linie, więc pasażerowie podróżujący do centrum (w rejon ul. Mikołowskiej i pl. Wolności) najprawdopodobniej będą wybierać te linie, które nie zostały skrócone. Autobusów na skróconych liniach pewnie nie będzie więcej niż dziś co oznacza niskie częstotliwości kursowania i problemy w "trafieniu" w odpowiedni kurs jadąc tramwajem z centrum. Wśród skróconych linii są dwie przyspieszone - 804, która jadąc z centrum oferowała krótszy czas przejazdu niż współbieżna linia 297, gdyż omijała ul. Mikołowską i Brynowską. Teraz, startując z pętli w Brynowie nie zaoferuje nic szczególnego. Druga skrócona linia to kuriozalna linia 812, która jest efektem ubocznym majstrowania przy rozkładzie linii 12 kilka lat temu i uporem KZK GOP, żeby na jednej linii jeździł jeden przewoźnik (gdyby nie to, kursy te włączone byłyby do linii 912). Linia 812 kursuje z Ligoty do centrum, teraz została całkowicie przekierowana i pojedzie do Brynowa. Jeśli będzie mieć tyle samo kursów co dotychczas to gratulujemy pasażerom, którzy przypadkiem trafią na jeden z kilku kursów.

Rozważać można różne rozwiązania, które jednak powinny w jak najmniejszym stopniu utrudniać życie pasażerom komunikacji miejskiej. Aby zmieścić wszystkie autobusy na tymczasowych przystankach końcowych być może należało jedną z uliczek w rejonie dworca całkowicie wyłączyć z ruchu samochodowego i przeznaczyć na duży przystanek. Wśród innych możliwości znajduje się także skierowanie autobusów na Rynek - z możliwością postojów i zorganizowania co najmniej kilku stanowisk przystankowych o dobrej dostępności dla pasażerów.

Należy podkreślić pewien pozytywny element jakim jest kampania informacyjna, a przynajmniej jej założenia. Przygotowano bowiem plakaty i ulotki z schematami przebiegu linii i lokalizacją przystanków. W praktyce KZK GOP nie jest to standardem, a z pewnością ułatwi pasażerom ogarnięcie nowej organizacji ruchu.



« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Daro85 napisał(a):

"- Katowice Mikołowska (obecne przystanki przy Pałacu Młodzieży i katedrze)."

Katedra o ile wiem jest na ulicy Powstańców/Wita Stwosza ;)

19.06 10:16:28

Kacper napisał(a):

Jak dla mnie Ok. jestem za wprowadzaniem jednej linii z dużą częstotliwością (mowa o 910) a nie 5 linii a nie ma czym jechać. Myślę że taka organizacja spowodowana jest tylko 1 etapem przebudowy bo w przyszłym roku będą kolejne. Na dodatek ma się rozpocząć remont torowiska od Brynowa do centrum dlatego chyba zdecydowali się na tak skromne skracanie linii - bo i tak za niedługo zajdzie konieczność następnych zmian.

19.06 11:48:56

podlesianin napisał(a):

Dokładnie podzielam zdanie trzeba było wyłączyć jedna z ulic dla autobusów i było by problemie taka prawda. A i jeszcze jedno mnie zastanawia podam to na przykładzie linii 37, ale nie dotyczy tylko jej , a mianowicie czemu ona nie będzie obsługiwała przystanku Mikołowska Sąd? Przecież tam było by lepiej wysiadać i iść w kierunku centrum to zawsze zaoszczędzone parę metrów spaceru który i tak będzie.

19.06 13:02:31

adam86 napisał(a):

@kacper: torowisko na Brynowie jest przecież wyremontowane...

19.06 16:37:50

butthead napisał(a):

@Kacper: Linii tak, nie ogryzków - poza tym nie znamy jeszcze rozkładów jazdy, nie wiadomo więc tak naprawdę czy autobus ten będzie kursować przynajmniej co 15 minut. Poza tym dla pasażerów zmierzających od strony północnej na dworzec jest to tak czy inaczej bezsensowne - przesiadać się na przystanek przed celem podróży.

19.06 16:41:13

SP45-116 napisał(a):

Dobry autobus zastępczy śmiga co kilka minut, tak jak u nas w Warszawie przy remoncie Trasy W-Z. Może i u Wa warto tak zrobić z tym 900/910? PS. Nie znam Waszych realiów i nie wiem na jaką częstotliwość są tam potoki.

19.06 21:04:17

Lestek napisał(a):

812 do Brynowa? To już lepiej zawiesić tą linię

19.06 22:16:59

ariel napisał(a):

dziwne jest dla mnie to ze w katowicach duza liczba autobusow konczy/zaczyna swoje trasy w centrum (dworzec, stawowa, mickiewicza, skargi) przez co teraz beda duze utrudnienia. podobnie zreszta bedzie podczas przebudowy korfantego. centrum powinno byc tylko przelotowe dla autobusow, a trasy konczyc sie na obrzezach.

21.06 13:03:00

adi napisał(a):

zgadzam się z Lestkiem, po co skracać 812 i dodam - 804. Linia przyśpieszona służu temu, żeby przyspieszyć łączność komunikacyjną centrum-obrzerza, a w przypadku przesidaki na tramwaj przy 804, wyszło by na jedno, albo i nawet szybciej byłoby dojechać linią 297 do pl. Wolności. To lepiej zawiesić te linie (804,812) na okres remontu a zwiększyć częstotliwość na 297 i wspomóc katowickim taborem (ilością taboru z 812) linię 912, aby zwiększyć częstotliwość.

23.06 22:42:53


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!