Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Katowicki dworzec autobusowy będzie, jak w Helsinkach

25.04.2010

Tagi: prasa, infrastruktura, inwestycje, KZK GOP – Dodał: Piotr Wiśniewski

Iwona Sobczyk,
Gazeta Wyborcza, 23.04.2010


Wielka centralna wyspa, otoczona dziesięcioma stanowiskami autobusowymi i dwoma pasami jezdni. To wszystko kilka metrów pod ziemią. Tak ma wyglądać nowy dworzec autobusowy w Katowicach. Odpowiedzialna za jego powstanie firma Neinver zapewnia, że będzie działał jak w zegarku


Większa część dworca autobusowego będzie znajdowała się pod nowo wybudowaną halą główną dworca kolejowego. - To pozwoli na bezpośrednią pionową komunikację między oboma dworcami - mówi Antoni Pomorski, architekt Neinver Polska. Połączą je schody i winda. Na dworzec autobusowy będzie się można dostać też z centrum handlowego, które ma powstać na placu Szewczyka i bezpośrednio z ulicy Stawowej. Autobusy wjadą na niego od strony ul. Pocztowej i Słowackiego.

Sercem nowego dworca autobusowego będzie długa na prawie sto metrów centralna wyspa, wokół której ulokowane będą przystanki. Zmieści się tu jednocześnie dziesięć najdłuższych autobusów. Na dzisiejszym placu Szewczyka stanowisk jest kilkanaście. - W godzinach szczytu jednocześnie zjawiają się tam zwykle co najwyżej cztery autobusy. Dziesięć stanowisk i tak przekracza zapotrzebowanie. Z naszych wyliczeń i analiz wynika, że nie będzie dochodziło do sytuacji, żeby na nowym dworcu jednocześnie pojawiało się więcej niż sześć autobusów. Zostawiliśmy jednak pewien margines bezpieczeństwa, także z myślą o przyszłym rozwoju komunikacji w tym rejonie - mówi Pomorski.

Tuż obok głównej znajdzie się druga, mniejsza wyspa przystankowa, wokół której będą się zatrzymywać minibusy i taksówki. Obie zostaną obwiedzione dwoma pasami ruchu, wystarczająco szerokimi, żeby autobusy mogły swobodnie wykonywać tam manewry.

Do tej pory dworzec istniał tylko wirtualnie. Niedawno projektanci postanowili sprawdzić go w rzeczywistości. W kwietniu nowy katowicki dworzec powstał w... zajezdni autobusowej w Gliwicach. Wyspa i pasy ruchu, które się na niego złożą, zostały wyznaczone przez geodetów i wyrysowane na asfalcie w skali 1:1.

Chodziło o to, żeby przy użyciu taboru, jakim dysponuje KZK GOP, wykonać konkretne manewry i sprawdzić, czy wszystkie wymiary przyszłego dworca są prawidłowe. - Próba zakończyła się sukcesem. Nanosiliśmy na miejscu tylko niewielkie korekty. Za pomocą komputera nie jesteśmy w stanie sprawdzić wszystkiego - mówi Pomorski.

Żeby ruch wewnątrz dworca odbywał się płynnie całkowitą rewolucję będą musiałby przejść rozkłady jazdy. Nad nowymi pracuje KZK GOP w porozumieniu z Neinverem. Dworzec na placu Szewczyka ma być przelotowy. Oznacza to, że autobus będzie mógł tam stanąć tylko po to, żeby wysadzić i zabrać nowych pasażerów. Na dłuższe postoje nie będzie tu miejsca.

Dlatego powstanie też drugi dworzec, postojowy, przy ul. Sądowej. Budynek właśnie projektuje Medusa Group. Znajdą się w nim między innymi pomieszczenia socjalne dla kierowców autobusów. Teraz kierowca, który robi sobie przerwę albo musi wyrównać czas przejazdu, zwykle po prostu zostaje w pojeździe. - Na Sądowej kierowcy w końcu będą mieli odpowiednią infrastrukturę, a główny punkt miasta nie będzie wykorzystywany jako zajezdnia autobusowa - mówi Pomorski.

Na dworcu postojowym też będą normalne przystanki. - Choć nie spodziewamy się tam dużej wymiany pasażerów - dodaje architekt. Zmiany odczują też kierowcy samochodów osobowych. W związku z inwestycją Neinvera przebudowane zostaną skrzyżowania i sygnalizacja świetlna na odcinku od ul. św. Jana po Sądową.

Czy ten system się sprawdzi? Projektanci zapewniają, że tak. - Kilka lat temu całkiem podobny węzeł kolejowo-autobusowy zbudowano w Helsinkach. To rozwiązanie dość charakterystyczne dla centrum miast. Transport publiczny zlokalizowany pod ziemią to sytuacja idealna. Tylko wtedy nie koliduje z życiem miasta - dodaje Pomorski.

» Zobacz reportaż filmowy z próby w serwisie Dailymotion

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

rifi napisał(a):

Mam pytanie kiedy w koncu zaczną przebudowywać ten dworzec?? a czy tramwaje będą jeżdzić normalnie przrz trzeciego maja?? i co z przystankiem tramwajowym w kierynku rynku?? pozostanie tam gdzie jest??

25.04 17:38:31

motorowyyy7 napisał(a):

Ale minie to rozbawiło ha ha ha

25.04 20:04:25

Adi napisał(a):

Tak, szybka wymiana pasażerów,szczególnie przy autobusach 12 metrowych 2-drzwiowych i 18 metrowych 3-drzwiowych. I przy obowiązującym wsiadaniu przednimi drzwiami...coś czarno to widzę.

25.04 21:33:48

Piotrek napisał(a):

A co z maskami tlenowymi rozdawanymi na tym dworcu pod ziemią? Będą za darmo czy trzeba będzie samemu kupić?
Byłem kiedyś na podziemnym dworcu autobusowym w Paryżu, a właściwie na skraju Paryża. JEdyną jego zaletą było połączenie ze stacją metra. Poza tym smród i jeszcze raz smród (nie od moczu ani g...). A trzeba pamiętać, że tam autobusów było mało, bardzo mało w porównaniu z Katowicami.

26.04 10:08:57

zonk napisał(a):

Przystanek podziemny? A plac Szewczyka może k***a na parking przerobić?!

26.04 14:49:12

ja napisał(a):

Nowa wiadomość dla miesięcznika WPK Katowice:
http://www.24gliwice.pl/wia...

26.04 16:47:47

Arcziv napisał(a):

@Piotrek. Tam na skraju Paryża nie dość, że jest mniej autobusów to jeszcze nie mają smrodzących Ikarusów i zdezelowanych Manów z początku lat 90. Tak w ogóle to cała ta przebudowa dworca to tylko przykrywka, żeby postawić w centrum miasta kolejny market

26.04 17:12:07

Gojira napisał(a):

Tutaj też coś z cyklu ciekawostek:
http://merkuryusz.pl/real-e...

27.04 01:07:47

Katowice napisał(a):

Na dworcu autobusowym z racji centralnej wyspy jest ruch lewostronny. Jak bedzie wyglądać organizacja przejścia z ruchu prawostronnego poza dworcem w ruch lewostronny? Słabo to sobie wyobrażam.

27.04 08:49:58

Puschel napisał(a):

Przecież niedawno szumnie pisano, że do centrum Katowic będą jeździły tramwaje, a na obrzeżach miasta zostaną pobudowane centra przesiadkowe. Czegoś tu nie rozumiem.

27.04 11:05:32

ślązak napisał(a):

LUDZIE CZEGO NIE ROZUMIECIE JAK ZASMRODZĄ CENTRA MIAST ZAKORKUJĄ JE TO KTO W NICH BĘDZIE CHCIAŁ MIESZKAĆ ZA BEZCEN WYKUPIĄ WYBURZĄ I SPRZEDADZĄ ZARABIĄJĄC KOKOSY DZIĘKI TYM KTÓRZY ICH BEZMYŚLNIE POPIERALI OT CAŁY SEKRET WIĘC PIKIETUJCIE LIKWIDUJCIE KASUJCIE A POTEM ZE WSTYDU ZAPADNIJCIE SIĘ POD ZIEMIE

27.04 17:37:49

Max napisał(a):

Jaka jest cena biletu miesięcznego ATP , który wszedł od 1 MAJA ?

01.05 22:22:52


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!