Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Nowe autobusy już niedługo

10.02.2010

Tagi: PKM Świerklaniec, PKM Katowice, PKM Gliwice, tabor, inwestycje – Dodał: Sławomir Nadolski

W najbliższym czasie na Górnym Śląsku powinno się pojawić kilkadziesiąt nowych autobusów. PKM Katowice i PKM Gliwice ogłosiły przetargi, a kilka innych przedsiębiorstw otrzymało unijne dofinansowanie.


Najciekawiej wygląda przyszłość w Świerklańcu, gdzie pojawiły się unijne fundusze na zakup nowych autobusów. Jest to pokłosie rozstrzygnięcia konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Wniosek pod tytułem "Poprawa jakości transportu publicznego poprzez zakup taboru komunikacyjnego dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Świerklańcu" znalazł się na miejscu premiowanym przyznaniem dofinansowania. Wnioskiem tym został objęty program zakupu 43 niskopodłogowych autobusów spełniających normę czystości spalin euro 5 (18 autobusów przegubowych i 25 jednoczłonowych). Całkowitą wartość zakupów zaplanowano na kwotę 53 921 438 zł (85% z tej kwoty, czyli 37 568 215 zł to kwota dofinansowania). Konkurs zakończył się w listopadzie 2009, jednak procedura przetargowa powinna zostać dopełniona zakupem pojazdów w roku 2010.

Solarisy Urbino 18 dla PKM Świerklaniec przed wprowadzeniem do eksploatacji w 2007 roku
W konkursie unijne pieniądze na rozwój komunikacji miejskiej w naszym regionie otrzymały również: PKM Czechowice-Dziedzice (autobusy oraz wdrożenie systemu zarządzania flotą), Przedsiębiorstwo Komunalne z Raciborza (zakup taboru) oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (również zakup nowych autobusów). Ponadto należy wspomnieć o Częstochowie, która otrzymała dofinansowanie na rozbudowę komunikacji tramwajowej.

Wizualizacja wagonu Solaris Tramino, fot. Solaris Bus & Coach
Kolejny przetarg został ogłoszony w grudniu 2009 roku przez PKM Katowice. Przedsiębiorstwo ze stolicy województwa chce zakupić 15 przegubowych i 10 jednoczłonowych autobusów niskopodłogowych. W wymogach zapisano również konieczność spełniania przez jednostki napędowe norm emisji spalin euro 5 lub EEV. Dnia 4 lutego 2010 r. nastąpiło otwarcie ofert, wśród których znalazły się propozycje Solarisa, MAN-a i Mercedesa. W najbliższym czasie postępowanie powinno się zakończyć wyborem najkorzystniejszej ofert. W Katowicach ogłoszono również postępowanie przetargowe na dostawę pięciu autobusów używanych - krótkich, z silnikami euro 3 i wymaganą datą produkcji w przedziale 2004-2005. Zamawiający zastrzegł chęć zakupu wyłącznie pojazdów marki MAN lub Solaris.

MAN Lion's City G dla PKM Katowice przed wprowadzeniem do eksploatacji w 2007 roku
10 lutego 2010 r. pojawiła się kolejna informacja dla producentów nowych pojazdów. Tym razem swoje ogłoszenie opublikował gliwicki PKM, który chce zakupić dwadzieścia nowych niskopodłogowych autobusów przegubowych. Ogłoszenie to różni się od zapowiadanych w ubiegłym roku chęci nabycia 17 długich i 4 krótkich autobusów. W przeciwieństwie do PKM Katowice, gdzie wymaga się trzech par drzwi w autobusie przegubowym (i dwóch par w krótkim), tutaj wymaga się dostarczenia pojazdu z czterema parami drzwi (dopuszcza się ostatnie drzwi jednoskrzydłowe). Jednostki napędowe nowych autobusów w Gliwicach mają spełniać normy emisji spalin EEV. Autobusy mają być wyposażone również w pełny monitoring wnętrza oraz wygodniejsze niż dotychczas siedzenia. Na otwarcie ofert trzeba będzie poczekać do połowy marca br.

Mercedes Citaro G na testach w PKM Gliwice w roku 1999, fot. z archiwum KZK GOP

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Kobuch napisał(a):

A jakie to maja byc autobusy w Gliwicach??

10.02 22:56:12

wkurzony przez Kobucha napisał(a):

@Kobuch - Problemy z czytaniem? Przegubowy z czterema parami drzwi. Jaka marka? Od tego jest przetarg aby wyłonić najlepszą ofertę!

10.02 23:40:10

greg napisał(a):

"...tutaj wymaga się dostarczenia pojazdu z czterema parami drzwi (dopuszcza się ostatnie drzwi jednoskrzydłowe)..."

Świetne rozwiązanie i zarazem elastyczność zamawiającego.

11.02 03:33:49

pavlo napisał(a):

Tylko Sosnowiec jakoś w tyle.Tutaj też by mogli coś kupić.Jak ich nie stać na nówki to chociaż jakieś nowsze używki niech kupią.

11.02 06:36:11

Cezar napisał(a):

I chwała Gliwicom że dopuszczają wyłącznie przeguby czterodrzwiowe - niestety muszę korzystać z usług PKM Katowice więc może dostapię "wątpliwego" zaszczytu podróży przegubem trójdrzwiowym lub krótkim autobusem dwudrzwiowym. Dla mnie to totalna pomyłka - i nie jest to moje lenistwo jak już ktoś wspomniał - do/z tyłu naprawdę jest trudno wejść/wyjść przy duzej ilości osób stłoczonych przy ostatnich drzwiach i przejściu pomiędzy fotelami. Ale cuż tam - i tak wybiorą co będzie im najbardziej pasowało - oby nie MERCA.

11.02 09:35:10

lgor napisał(a):

Mam Nadzieje że Świerklaniec kupi jakieś lepiej wyposażone wozy a nie jakieś sauny na kołach z odchylanymi okienkami jak w przypadku katowickiego czy gliwickiego przedsiębiorstwa. Zaprezentowane Tu zdjęcie świerklanieckiej dostawy U18 może zmylać bo niestety takich barw już nie zobaczymy na ich najnowszych nabytkach :P Ciekawe kiedy przetarg ogłoszą.

11.02 10:47:40

pkm napisał(a):

Ktoś tu ostatnio prorokował, że złe zapisy w przetargach pakietowych sprawią, że przewoźnicy nie będą unowocześniać parku taborowego. No to powinien się ten ktoś palnąć teraz mocno w głowę!

11.02 11:34:28

KUBER napisał(a):

A czy ktoś zna daty dostarczenia tych autobusów do poszczególnych PKMów?

11.02 11:37:26

katowiczanin napisał(a):

Jak zwykle Katowice zostaja w tyle z zamawianymi autobusami... Nie da sie tak jak np. w Gliwicach... Juz nie mowiac o innych miastach w Polsce (np. Krakow, Warszawa, Poznan). Nie mozna kupic 4 drzwiowych przegubow i 3 drzwiowych solowek...:/ Bo po co? Przeciez pasazer to bydlo ktore jest skazane na jazde w tloku i przeciskanie sie do trzecich(przegub) lub drugich(solowka) drzwi z konca autobusu...:/ Jeszcze lepiej ze bez klimatyzacji i bez duzych otwieranych(przesuwnych) okien:/ W dodatku bez tapicerowanych siedzen...:/ Kto widzial cos takiego w XXI wieku w tym kraju? A zeby bylo smieszniej PKM Gliwice zastrzegl w przetargu jeszcze wygodniejsze siedzenia niz dotychczas... BRAWO PKM KATOWICE... LIPA...!!! PODOBNO STOLICA WOJEWODZTWA!!! DOBRE SOBIE!!!

11.02 11:38:16

iksik napisał(a):

czy ktos sie orientuje kiedy pkm sosnowiec planuje jakies zakupy

11.02 11:41:16

valdek napisał(a):

panie frankiewicz jesli mysli pan ze przekupi mieszkanców kupujac nowe smierdzace autobusy to sie pan myli MY MIESZKANCY GLIWIC wolimy rozgruchotane tramwaje od tych autobusów

11.02 11:52:06

Dąbrowianin napisał(a):

Największy PKM dalej wozi swoich pasażerów jak bydło w zdezelowanych ikarusach lub w godzinach szczytu kisi ich w Urbino15. Brawa dla wymienionych przedsiębiorstw. Może włodarze Sosnowca i Dg wezmą sobie do serca, że czasy ich idola edwarda minęły i sprawny oraz bezpieczny transport publiczny jest niezbędny do funkcjonowania pojedynczych miast i całej aglomeracji.

11.02 12:59:00

arek napisał(a):

fajnie ze nowe autobusy w tym roku gliwice zakupią oby one nie wylądowały na a4 i zapewne wyladuje na liniach do katowic

11.02 13:34:07

YoMaHa napisał(a):

@slavco: nikt dofinansowania nie otrzymał - co najwyżej został wybrany do dofinansowania. Od decyzji Zarządu Województwa do otrzymania środków droga jest wbrew pozorom daleka i najeżona róznymi pułapkami ;-) Poczekajmy na kontraktację z radosnymi wieściami...

11.02 16:04:12

camo napisał(a):

Brawa szczególne dla Pkm-u Gliwice najlepszego przewoźnika regionu. Znakomita polityka firmy. Bardzo podoba mi się SIWZ na te nowe przegubowce.W tym także te znienawidzone przez wielu okna uchylne. Mam nadzieję, ze może wygra Mercedes, Man lub Scania. A odpowiadając to napewno nie trafią na linię A4 z powodów tak oczywistych,że szkoda pisać. Natomiast z uwagi na chociazby miękkie siedzenia będą idealne na linie pospieszne 6,840 i 870.

11.02 16:11:08

butthead napisał(a):

Ciekawe, o ile lepsze warunki możnaby wynegocjować, gdyby PKM-y się dogadały i zrobiły wspólny przetarg na kilkaset wozów... WPK wróć ;)

@camo: Nie ma w sieci KZK GOP linii "pospiesznych", w szczególności nazywanie takową 6-tki jest okraszone dużą dozą humoru.

11.02 16:38:11

kojot napisał(a):

butthead:
Pamiętasz tą reklamę "Duży może więcej"?

11.02 17:07:37

ŁMPP napisał(a):

Akurat w PKM Gliwice jest wolny przedział numeracyjny 80-99...

11.02 20:51:41

emem napisał(a):

@pkm: a pokaż nam łaskawie, który SIWZ na pakiety wymusił na przewoźniku zakup czegoś nowego? Bo redakcja, pomimo usilnych starań, jakoś tego elementu "motywacyjnego" nie znalazła.

PKM-y kupują nówki, bo je na to stać. Co samo w sobie jest chwalebne (przy czym nie rozumiem, dlaczego przedsiębiorcę chwalić za prawidłową politykę taborową). To tylko pokazuje na jakim poziomie jest śląska komunikacja.

11.02 22:24:16

Konrad Sieradzki napisał(a):

z SIWZ PKM Gliwice
''20.3 uchylne górne partie okien bocznych w przedziale pasażerskim''

czyli zapewne znowu dostarczą sauny, bo po co kupić uchylane okna tj. robi to PKM Sosnowiec i PKM Świerklaniec w niektórych autobusach :/

Wydaje mi się, że faworytem w tym przetargu będzie Solaris, ale nie znam się aż tak na autobusach by to ocenić, jednak poprzednie przetargi mogą wskazywać na kontynuację :/

12.02 09:09:17

kojot napisał(a):

W Gliwicach tabor praktycznie już nie wiele odbiega od np. Warszawy a koszt jaki miasto ponosi z tego tytułu jest dużo mniejszy niż ten w Wa-wie. Można to łatwo porównać-wszystko jest dostępne. Ale niestety są tacy którzy powtarzają ciągłe kłamstwo jakoby miasto Gliwice wyłożyło ze 100 mln na tabor PKM.

12.02 09:21:58

viator napisał(a):

Proszę o konkrety, gdzie niby jest napisane o tych 100 mln na tabor PKM z budżetu Gliwic?
Ty już chyba jakąś obsesję masz...

12.02 11:15:42

kojot napisał(a):

Przejrzyj se forum na które mnie zapraszaliście:). Dlaczego tego admin nie prostuje?

12.02 12:11:12

butthead napisał(a):

Zgadza się! Gliwice wydają dużo mniej na komunikację w porównaniu do Warszawy, takie zestawienia znaleźć można choćby w publikacjach KZK GOP.

12.02 12:14:25

viator napisał(a):

Admin nie jest od sprawdzania, czy dana informacja jest prawidłowa czy nie. To raz.
A po drugie, w tym miejscu odnosimy się do tego artykułu albo do komentarzy pod tym arytkułem zawartych. A jeżeli intersuje Cię dyskusja na forum, to tam dyskutujesz, a nie tu.

12.02 12:44:07

Driver napisał(a):

Czytam te wszystkie opinie i czasami nie wiem o co biega niektórym?Jestem kierowcą z Gliwic i jasne dla mnie jest to że musimy wycofywać stare Ikarusy z użytkowania.A czy zastąpią je solarisy,Many lub inne marki i czy będą miały okna boczne odsuwane,czy uchylane to mnie nie interesuje(po za tym są jeszcze szyberdachy i wyciągi).Ważna jest że będzie nowszy tabor-sama praca jak i podróż będzie przyjemniejsza.Takie jest moje zdanie.

12.02 13:17:48

kojot napisał(a):

butthead:
Ech, Panie prześmiewco wiadomo że nie idzie o kwotę globalną tylko wartości średnie:).
viator:
To od czego jest Admin? Jak by ktoś bezpodstawnie napisał że ktoś jest zabójcą to też admin nie powinien zareagować? Masz rację że nie powinienem przenosić dyskusji z forum, ale takie insynuacje przewijają się dość często (tu i na forum). "Kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą" - podam tylko inicjały autora J.G. (on i jego koledzy z tego skrupulatnie korzystali).

12.02 13:37:50

Konrad Sieradzki napisał(a):

driver, owszem Ciebie to nie obchodzi bo w kabinie kierowcy jest lepszy nawiew, ale licz się z pasażerami którzy narzekają na duchotę nie do zniesienia w lato.
Mam okazję codziennie podróżować autobusami gliwickiego PKM i widzę jak to jest w sezonie letnim

12.02 18:08:54

Obserwator napisał(a):

zakupy zakupami natomiast te 25 autobusów w Katowicach do ich ilości to i tak niwiele. poprzerzuca się ikarusy na biski i złom pokasuje typu 174,1567,1509,4337,4394,4251,112 i dalej na dworcu w Katowicach będą dominować ikarusy.Może jeszcze sie pare wyporzyczy z gliwic przed kasacja i tak można objechać.Nigdy nie będzie dobrego taboru całego. Kiedyś to były dostawy po 300 autobusów na Śląsk na rok a autobus jezdził 5 no może 7 lat

12.02 18:53:50

copper napisał(a):

@ carno: "Natomiast z uwagi na chociazby miękkie siedzenia będą idealne na linie pospieszne 6,840 i 870"

Do Katowic to na pociag a nie do 840/870, poza tym dlaczego wszystkie nowe wozy zaraz musza isc na 840 i 870? W Gliwcach mamy sporo linii do obstawienia nowym taborem jak np. 126, 197,692,699,710 czy 932 na ktorych to liniach czesto jezdza strechliny.

12.02 19:42:00

gość napisał(a):

Niech gliwicki PKM odpinkoli się od linii A4 - na nią muszą wrócić nowoczesne tramwaje, takie są oczekiwania gliwiczan, większość nie chce tych okropnie głośnych i smrodzących solarisów z wysoko umieszczonymi siedzeniami. Musimy jeszcze wytrzymać do wyborów i razem wypieprzyć Frankiewicza likwidatora tramwajów dla interesiku PKM-u Gliwice, Takie jest prawda że na zamianie skorzystał tylko PKM Gliwice i nikt więcej!!!

12.02 21:54:47

Daro85 napisał(a):

@kojot: "Ale niestety są tacy którzy powtarzają ciągłe kłamstwo jakoby miasto Gliwice wyłożyło ze 100 mln na tabor PKM". Ciągle, czyli ile razy? :P
Odpowiedź w liczbach naturalnych proszę (ciekawe czy 1000 razy):P

12.02 22:18:07

Egon napisał(a):

@Obserwator:"Kiedyś to były dostawy po 300 autobusów na Śląsk na rok a autobus jezdził 5 no może 7 lat"
Przywrócić socjalizm! Ja za "komuny" nie miałem zadyszki po wejściu na 4. piętro, a teraz mam.

13.02 00:46:03

pasażer napisał(a):

Konrad Sieradzki:
- ja też podróżuję autobusami gliwickiego PKM-u i uważam, że trochę przesadzasz z tą duchotą w lecie. Oczywiście, że najlepszym rozwiązaniem byłaby klima w przedziale pasażerskim, ale w tym momencie chyba jest to zbyt drogie rozwiązanie. Poza tym chciałbym żebyś podał mi chociaż jeden przykład nowo zakupionego autobusu przez PKM Gliwice który nie posiadał uchylnych okien. Ja sobie nie przypominam.

13.02 07:51:56

arek napisał(a):

copper zgadzam sie z tobą na tych liniach powinny jezdzić nowe autobosy:)126 ,197 itp :)

13.02 09:45:19

Konrad Sieradzki napisał(a):

Pasażer:

Miałem na myśli to, że inne PKMy np. Sosnowiec, czy też Świerklaniec mają na stanie nowo zakupione autobusy z przesuwanymi oknami i różnica jednak jest w sezonie letnim, a w zimę różnicy nie ma.
Masz rację - klimatyzacja byłaby najlepszym rozwiązaniem, ale jak widać 'nie stać nas'

13.02 09:48:15

kojot napisał(a):

Panie gość:
A Pan działasz w interesie TŚ (tak się można przekomarzać). Okropnie głośny, to był tramwaj jadący 10 km/h.
Zanim Pan siadł na tych super wygodnych plastykowych skorupach, musiał Pan się wdrapać z jakieś 1,5 m po schodach.
Widzisz Pan jak to punkt widzenia zależy od punktu siedzenia:).
Daro85:
Ja tu przytaczam "sentencję mądrościową" wyznawaną przez pewną grupę filozofów (którzy witając się od razu zamawiali po 5 piw) :).

13.02 10:14:41

greg napisał(a):

@Egon: Z wielkim szacunkiem, ale Twoja zadyszka to wynik upływu lat i przywrócenie socjalizmu nie zmieni wiele w tym względzie.
A co do autobusów jeżdżących 5-7 lat, to sam chyba przyznasz, że to była ogromna rozrzutność, niegospodarność i marnotrawstwo.

13.02 12:06:54

lgor napisał(a):

@pasażer: Teraz klimatyzacja pasażerska jest stosowana na dużo większą skalę więc może nie jest to już tak drogi dodatek. No ale Gliwice i inni przewoznicy w GOP to tak daleko w rozwoju są. U nas rarytasem i komfortem w podróżowaniu jest niska podłoga podczas gdy wszędzie indziej to standard a klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej staje się juz standardem przy kupowaniu nowych wozów.
Ciekawe czy ta dynamiczna informacja pasażerska zostanie od razu ustawiona.

13.02 12:18:03

Arek napisał(a):

Jelcz jest najlepszy. Zobaczcie to:http://www.youtube.com/watch?v=kZosfjBt4dk

13.02 12:54:20

pass napisał(a):

@Igor: Żyjemy w kraju, gdzie upały występują tylko przez 2-3 miesiące w roku. Wydawanie kilkudziesięciu tysięcy na klimatyzację do autobusu mija się więc chyba z celem. Co innego, gdybyśmy mieszkali w Grecji, gdzie upały są czymś powszechnym przez większą część roku.

13.02 16:23:46

butthead napisał(a):

Oczywiście, nie trzeba instalować w pojazdach klimatyzacji, jednak trzeba w zamian zapewnić odpowiednie przewietrzanie wnętrza. Uchylne okienka tego nie dają, dość powszechne narzekania na nowy tabor (oraz w skrajnym przypadku omdlenia) nie są przypadkowe. Nie wiadomo po co wymyśla się wirtualne problemy, które jakoś nie występują u sąsiadów, ani nie występowały przez wszystkie minione lata eksploatacji pojazdów poprzedniej generacji.

13.02 20:26:59

pass napisał(a):

Żeby zapewnić przewiew w autobusie, wystarczy otworzyć szyberdachy. Okienka w ogole nie są tu do niczego potrzebne. Ale uchylne - w przeciwieństwie do suwanych - gwarantują przynajmniej, że nikt nie będzie się przez nie wychylał i nie zrobi sobie krzywdy.

14.02 01:10:00

mirek napisał(a):

pass:
jakoś w PKM Sosnowiec i Świerklaniec nikt sobie krzywdy nie zrobił a przewiew jest naprawdę lepszy

14.02 09:50:56

lgor napisał(a):

@pass Czyli Ci w niedalekim Krakowie co inwestują w klimatyzację są idiotami (po co coś kupić na 2-3 miesiące) Klimatyzacja zapewnia optymalną temperaturę we wnętrzu CAŁY czas a wspomniany przewiew jest tylko podczas jazdy. Ponadto specyfiką taboru przegubowego są duże napełnienia czyli dochodzi jeszcze ścisk a przez to jeszcze większe ciepło we wnętrzu (nie wspominając już o doznaniach zapachowych). Jest XXI wiek i już pewne rozwiązania technologiczne powinny być stosowane. (nawet na głupie 2-3 miesiące ) bo te autobusy w założenia mają tu jeździć do 2025.
Skoro PKM tak dba o bezpieczeństwo pasażerów to niech jeszcze pasy bezpieczeństwa zamontuje :P PKM Świerklaniec ma przesuwane i jakoś nie widzi tego "gliwickiego" problemu. .

14.02 14:21:27

podlesianin napisał(a):

Egon@ Ale w tym roku jak dobrze pójdzie to będzie setka, to jak mam być szczery to sporo.Chociaż to i tak kropla w morzu potrzeb tak mi się wydaje, no lepszy rydz niż nic.

14.02 14:32:19

Dizel napisał(a):

Kilka słów do wiecznie niezadowolonych: mili Państwo należy się cieszyć iż nasze PKMy zaczęły w końcu kupować nowe wozy. Nie rozumiem wielu głosów krytyki na to, tamto i siamto. Oczywiście trudno nie zgodzić się z uwagami o uchylne okna - rzeczywiście gorzej wentylują niż otwierane. Ale z drugiej strony nowoczesne auobusy miejskie wszytskich renomowanych przewoźników jak VOLVO, Mercedes, Solaris, MAN, Scania etc. są wyposażone w wiele urządzeń wspomagających obniżenie temperatury we wnętrzu typu uchylne pod róznymi kątami szyberdachy czy nawiewy - probelm leży w czym innym - kierowcy nie stosują tych rozwiązań - nawiewy nie są włączany szyberdachy albo są zamknięte albo źle pootwierane - jeżeli ktos zna fizykę to wie w jakiej pozycji szyberdach gwarantuje spory nawiew świeżego luftu z zewnątrz/ Mieszkałem kilka lat we Wrocławiu i tamtejsze VOLVA z pierwszych dostaw miły uchylane okna ale też nawieiwy. Jezeli jechał kumaty kierowca którcy dobrze poustawiał nawiewy i poottwierał szyberdachy to przewietrzanie wnętrza było porównywalne z otwartymi oknami np w gniotach. Pamiętajmy też że przy sporych upałach powyżej 28 stopni czy jedne czy drugie okna nie gwarantują zadawaljącej temepratury. Radzę samemu to sprawdzić. Klimatyzacja jest fajna ale w mieście nie do konca zdaje egzamin - przy częstych przystankach iczęstym otwieraniu drzwi działa tak naprawdę średnio albo wręcz niezadawalająco - sam to przetestowałem będąc w pewnym niemieckim mieście. Do tego koszty zakupu klimy i jej obslugi to małych nie należą. Napisany przez kogoś wiek uzytkowania autobusu 5-7 lat to absurd. Popatrzmy ile lat mają wycofywane z niemieckich przedsiębiorstw wozy - roczniki '93, '96,'99 - bardzo rzadko można spotkac wóz z produckcji po 2000 roku. W niemczech czy innych państwach autobusy też mają po więcej niż 10 lat - oczywiście tam skala wymian taboru jest o wiele większa ale nie zapominajmy dlaczego w naszym kraju jest jak jest. Cieszmy się że nasi KZKGOPowcy przewoźnicy przestali polegać tylko na "nowych" uzywanych wozach z zachodu. Nie przywołujmy też jak to jest wspaniale w innych miastach jak Kraków, Wrocław, Poznań czy Warszawa - tam też po ulicach jeździ wiele starych Ikarusów, Jelcz, starcy manów z niemiec i innych wozów. Skończmy wiecznie krytykować i znajdować same negatywy - bo po latach posuchy w końcu dzieje sie coś lepszego niż dotychczas. Nasza aglomeracja jest specyficznym tworem i organizacja KM nie jest łatwa - przez lata zaniedbań jest źle i trzeba sporo czasu aby wszystko zaczęło dużo lepiej funkjonować.

14.02 18:47:05

butthead napisał(a):

Dla porządku sprostujmy, że dziś w Krakowie i Poznaniu nie ma już ikarusów (co najwyżej historyczne), a we Wrocławiu pozostały pojedyncze niedobitki pojawiające się w szczycie. W Warszawie wymianę setek wozów przyspieszają przetargi na nowy tabor wygrywane przez prywaciarzy. A w GOP? Jedni kupują sztywniaki zamiast przegubów, inni kolekcjonują używki z całej Europy, jeszcze inni oszczędzają na drzwiach, a u jeszcze innych nowe wozy więcej stoją na placu niż jeżdżą. Organizator po prawie dwudziestu latach istnienia wydaje się być trwale niezdolny do jakichkolwiek działań służących poprawie oferty, ograniczając się do biernego wykonawcy woli gmin. Woli, dodajmy, często zupełnie absurdalnej i nie mającej nic wspólnego z efektywnym zarządzaniem zbiorkomem. To z czego się tu cieszyć? Może z umowy, w której dopuszcza się przez kolejne cztery lata jeżdżenie ikarusami? Komunikacja w GOP jest niedoinwestowana, zgadza się - ale to tylko tym bardziej powinno dopingować do racjonalnego i efektywnego wydawania publicznych pieniędzy. Nie można wiecznie się tłumaczyć "specyficznym tworem", to już było.

14.02 20:04:11

podlesianin napisał(a):

A mi się coś wydaje że ten KZK GOP jest dużo gorszy niż za czasów WPK Katowice

14.02 21:04:49

pasażer pkm sosnowiec napisał(a):

kilkadziesiąt autobusów .... to znaczy się powyżej 50 sztuk ma być tak?. Pkm sosnowiec nie kupi przegubowcw bo wg zasad kzkgłąb tabor c uzależnony jest od ilości miejsc a nie od długości autobusu Gdyby w przetargach pisało jak wół, że wymagane jest aby autobus miał powyżej 18 metrów i powyżej 4 par drzwi byłoby ok. A tak to mamy 15 metrowe solarisy na 8xx do katowic i tłok o 16 ze skargi. Gliwice mają 18 metrowe solarki ale to jest ślask a nie kongresówka z pkm i jego związkowcami rodem z kieleckiego sciągniętymi na zagórze przez Gierka . ps szanuję kierowców pkm sosnowiec z ich pracę

15.02 00:54:40

lgor napisał(a):

@pasażer pkm sosnowiec
No już teraz w wielu przetargach pojawia się słowo przegub. A w przetargu dla Sosnowca nie było wymaganych przegubów bo nie było to na rękę PKMowi.

15.02 18:33:15

camo napisał(a):

butthead,podlesianin.Całkowicie się zgadzam z wypowiedziami. Obraz Gop-owskiej komunikacji to wstyd i hańba, kompletne za..upie na skalę ogólnopolską a nawet ogólnoeuropejską. Kto to widział aby w środku Europy w XXI wieku ludzie jeździli takim czymś. Nawet w po pgr-owskiej części kraju jaką jest środkowe Pomorze np. taki Słupsk ma lepszy stan komunikacji. Ręce opadają. A woj. śląskie jest jednym z najbogatszych regionów w kraju i największą metropolią. Szkoda, iż Śląsk nie leży w Niemczech...bo wiele rzeczy inaczej by wyglądało... Moim zdaniem taki stan to nie tylko wina niedofinasowania ze strony miast, ale przede wszystkim nieudolne polityki szefów firm komunikacyjnych rodem z poprzedniej epoki gdy ludzie Bogu dziękowali, że coś wogóle się kula. W PKM-ach z Sosnowca, Katowic i wielu wielu... innych, autobusy będą za niedługo jeździć na bązowych tablicach. Dopóki stery kierownicze nie przejmą osoby o kompletnie innym nastawieniu, wykształcone i aktywne, pokroju SZ.P. prezesa Szarego to nic się nie zmieni i Ikarusy będą jeździły jeszcze ze 20 lat.

15.02 21:10:34

podlesianin napisał(a):

Wiesz co do zarządzającyhc to fakt można ich nazwać leśnymi dziadkami, co znają komunikacje z lat dzieciństwa jako osinobusy i furmanki. A jak to obserwuje od ponad dwudziestu lat korzystając na co dzień to z roku na rok jest ciekawiej, i się też nie dziwie że jest co raz mniej pasażerów bo to czasami jest bardzo ekstremalny sport a nasze społeczeństwo też chce iść z postępem.Tak że mi sie wydaje

16.02 09:34:52

rafal napisał(a):

Oczywiście zakupy tylko fabrycznie nowego taboru tak jak w przypadku Gliwic to bardzo dobry pomysł, jednak aby pozbyć się jak najszybciej starych Ikarusów zarzad mógłby pomyśleć, jeśli ich stać o wydzierżawieniu 10-15 używanych przegubowców w przyzwoitym stanie max. gdzieś 10 letnich, aby mogły pojeździć tak ze 2-3 lata do zastąpienia ich przez nówki w kolejnych przetargach w 2011, 2012 roku.

16.02 21:30:36

butthead napisał(a):

Ale po co? Nikt tego przecież nie wymaga.

17.02 11:45:16

igor napisał(a):

MY MIESZKANCY GLIWIC DOMAGAMY SIE NATYCHMIASTOWEGO WYCOFANIA AUTOBUSÓW Z LINII A-4 I PRZYWROCENIA TRAMWAJOW

kosztem tramwajow miasto kupuje stare i smierdzace autobusy zamiast ekologicznych cichych i wygodnych tramwajow

17.02 15:25:38

rafal napisał(a):

A po to aby poprawić komfort podróży tak ważny dla władz PKM-u Gliwice. Określenie ... nikt przecież nie wymaga... jest poprostu idiotyczne. Wymagają i owszem pasażerowie. Jak by tak tylko patrzeć na wymagania KZK GOP to wymiana taboru trwałaby jeszcze z pół wieku.

17.02 18:33:18

wikibus.org Andrzej napisał(a):

igor pisz za siebie... Warto wspomnieć, że PKM Gliwice powyższe autobusy zakupuje na 5-letni kredyt.

18.02 02:54:50

zonk napisał(a):

@rafal: a tam pasażerowie. Dopóki nie znajdzie się na stołku ktoś z wizją i chęcią poprawy stanu rzeczy, to tylko zapisy przetargów będą popychać zajezdnie do wymiany taboru.

18.02 09:30:47

butthead napisał(a):

Nawet zapisy przetargów NIE popychają zajezdni do wymiany taboru, są wiernym odzwierciedleniem stanu na bazie.

18.02 10:23:47

greg napisał(a):

...bo wymiana taboru jest konieczna. To tylko My, sympatycy KM emocjonujemy się detalami technicznymi, estetyką, marką czy wyposażeniem autobusów. Ale dla decydentów w tej branży (w wieku przedemerytalnym - bardzo często), takie dostawy nowego taboru to zapewnienie stanowisk pracy na tych kilka "żałosnych", ostatnich lat i nic więcej. Oni też się cieszą ale inaczej niż My.

18.02 10:43:25

rafal napisał(a):

No ale przecież w Gliwicach zarząd ma jednak wizję rozwoju i modernizacji taboru niezależnie od wymagań KZK GOP w przeciwieństwie do chociażby Katowic czy Sosnowca... Jeśli nie to po co byłby więc organizowany kolejny tegoroczny przetarg na 20 nówek, chyba nie po to aby wydać zbędne środki finansowe...

18.02 17:39:17

@ do valdek napisał(a):

pisz w swoim imieniu pajacu jeden! Ja wole nowe autobusy od rozgruchotanych tramwajow!

18.02 17:52:42

GTX napisał(a):

TACY JAK IGOR I VALDEK PISZCIE W SWOIM IMIENIU!

18.02 17:54:40

Piotrek napisał(a):

A ja wole nowe tramwaje od tych twoich żałosnych śmierdziofrankosolarisów, pajacu. Tramwaje przetrwają nawet Zygmunta F i Solarisa.

18.02 21:42:22

Max998 napisał(a):

PKM Sosnowiec mógłby pomyślec o jakimś nowym zakupie. Podobno w tym roku mają jakieś nowe busy kupic.
Oby to były jakieś 18-metrowce np. Solarisy. Ostatnio kupili Jelcz'a M121M w sumie też dorby :).

18.02 23:36:33

P napisał(a):

no i wreszcie PKM świerklaniec ogłosił już przetarg
http://pkm-swierklaniec.pl/...

20.02 10:21:54

flecik napisał(a):

Solaris wygrał przetarg na autobusy do PKM'u Katowice.
http://www.pkm.katowice.pl/...

23.02 22:10:55

Serd napisał(a):

Ciekawe czemu PKM Katowice odzrucił oferte Evobusa? W przetargu w Gliwicach chyba też mieli jakieś problemy, bo złożyli odwołanie...

24.02 03:50:30

Rafał napisał(a):

Ciekawe, jakie będą te Solarisy dla PKM Katowice. Solówki dwu, czy trzydrzwiowe, no i czy przeguby będą trzy, czy czterodrzwiowe?

24.02 09:11:30

butthead napisał(a):

Producent - a w szczególności "budżetowy" solaris - nie włoży do wozu nic ponad to, co w specyfikacji zamawiającego, więc odpowiedź wydaje się oczywista.

24.02 11:54:11

camo napisał(a):

Fajnie byłoby jakby nowe Solarisy katowickie miały paski w kolorze czarnym, na górze nad linią szyb z boku pojazdu oraz przeguby w kolorze czarnym. Wtedy nowe busiki prezentowałyby się bardzo ładnie i o wiele lepiej niż w całości w kolorze żółtym i nic wiecej. Przynajmniej byłoby trochę kontrastowo i ciekawie... europejsko.

25.02 18:17:42

rafal napisał(a):

Moim zdaniem głównie PKM Katowice powinien, zamiast kupować niewiele drogich nowych wozów, pomyśleć lepiej o zakupieniu używanych autobusów kilkuletnich, o małym przebiegu i przyzwoitym stanie. Jest wiele ofert sprzedaży np. używanych Mercedesów Citaro, Conecto lub Manów Lions City za ok. 150 tys. złotych na jakie mogliby się pokusićm wtedy za 22 mln. złotych możnaby zakupić nawet ze 100 pojazdów za te same pieniadze, a Ikarusy mogłyby o wiele szybciej przestrać straszyć na naszych ulicach. Zresztą w PKM K-CE i tak o wozy nie dbają, szczególnie o Solarisy, więc w niedługim czasie nowe wozy będą bardzo zapuszczone i zniszczone, jak po wielu latach eksploatacji.

03.03 02:30:11


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!