Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Gliwiczanie żałują zamiany tramwajów na autobusy

20.01.2010

Tagi: likwidacja, Tramwaje Śląskie, KZK GOP, prasa – Dodał: Krzysztof Bojda

Jacek Madeja
Gazeta Wyborcza, 19.01.2010


Prawie połowa mieszkańców Gliwic uznała, że zamiana tramwajów na autobusy nie była korzystna. Co na to władze miasta? Nadrabiają miną i przekonują, że wszystko jest w jak najlepszym porządku.


Władze Gliwic zleciły sondaż, bo chciały się dowiedzieć, co ludzie naprawdę myślą o zastąpieniu tramwajów autobusami. Gdy prezydent Zygmunt Frankiewicz prezentował w poniedziałek wyniki tego badania, poczułem się dziwnie. Później było gorzej - atmosfera zrobiła się z lekka schizofreniczna.

Spoglądałem na kolorowy wykres, z którego jasno wynikało, że 47 proc. badanych nie uważa komunikacyjnej zmiany za pozytywną, podczas gdy odmiennego zdania jest 25 proc. ankietowanych, i ze zdumieniem słuchałem słów prezydenta. Przekonywał, że wyniki są zadowalające. Po chwili jakby się zmitygował i dorzucił, że pewnie byłyby lepsze, ale wciąż nie opadły emocje, upłynęło zbyt mało czasu, a na ulicach niewiele się zmieniło, bo zdezelowane torowiska ciągle utrudniają ruch. Na końcu całkowicie mnie zaskoczył, kiedy oświadczył, że pytanie właściwie było nieprecyzyjne, a wyniki badania trudno jednoznacznie zinterpretować.

Po co więc to wszystko, gdy na dodatek prezydent już wcześniej zapowiadał, że nie ma mowy, żeby tramwaje wróciły? Po co było wydawać 30 tys. zł na badanie opinii mieszkańców, skoro i tak nikt nie miał zamiaru brać jej pod uwagę?

Wszystko to przypomina czkawkę, którą miasto dławi się od kilku miesięcy. Teraz znowu powróciła ze zdwojoną siłą po zjedzeniu żaby, jaką była nie tyle decyzja o likwidacji tramwajów, ale styl, w jakim została podjęta.

Badania miały zastąpić próżnię po konsultacjach społecznych, których domagali się mieszkańcy. Nic dziwnego, że o likwidacji tramwajów chcieli współdecydować, zanim jeszcze wozy zjadą z torowisk. Co dostali w zamian? Konsultacje w krzywym zwierciadle, bo jak nazwać coś, co jest zrobione po czasie, a co najważniejsze - bez żadnego wpływu na podjętą już decyzję?

Gołym okiem widać, że nie sprawdziły się czarne scenariusze. W Gliwicach nie było żadnego komunikacyjnego pandemonium po zamianie tramwajów na autobusy. Mimo obaw niektórych mieszkańców centrum nie stanęło w korkach i nie udusiło się spalinami. Autobusy jeżdżą w miarę punktualnie i mają swoich zwolenników - podobnie jak tramwaje.

Czego dowiedzieliśmy się z przeprowadzonych badań? A tego, że zwolennicy tramwajów są w zdecydowanej większości. I pewnie rację ma prezydent Frankiewicz, przekonując, że za wcześnie na wyciąganie wniosków, bo emocje jeszcze nie opadły, a w miarę upływu czasu te proporcje będą się pewnie zmieniały.

Ale tak naprawdę wcale nie o to tutaj chodzi. Dla mnie wyniki badań są jednoznaczne. Mieszkańcy odpowiadający na pytania ankieterów wysłali bardzo wyraźny przekaz: "Nie życzymy sobie, żeby takie decyzje zapadały bez naszego udziału. To nasze miasto i chcemy decydować o jego przyszłości". Ważne, żeby przynajmniej ten przekaz władze Gliwic wzięły pod uwagę.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

podlesianin napisał(a):

To jest śmiechu warte co robi władza w Gliwicach.

20.01 20:22:39

Pan G. napisał(a):

Dać tabor C przegubowy i będzie więcej za, w końcu niska podłoga, nowoczesność... Tylko takie kwestie nie są brane pod uwagę.

20.01 20:31:41

arek napisał(a):

No Szkoda tramwai w Gliwicach Frankiewicz nawet nie jezdzi komunikacją miejską wiec nie powinien nic mieć do gadania to że ktoś nie lubi tramwai nie znaczy że trzeba zabierać je ludziom gdyby jezdziły jeszcze przegubowe w godzinach szcztu autobusy to by jakoś było

20.01 21:02:19

Rafał napisał(a):

Likwidacja gliwickich tramwajów to wielki niewypał, i zgodzę się tutaj z twierdzeniem, że o losach tego środka transportu nie powinien decydować człowiek, który nie korzysta z i nie ma pojęcia o komunikacji miejskiej.

20.01 23:06:26

Dizel napisał(a):

Nie martwcie się - tu trzeba zrobić jedno - przypomnieć otym zamieszaniu przed wyborami żeby ludzie nie zapomnieli jak rządzi je****łop prezydent Gliwic - oszołoma trzeba wywalić i przywrócić tramwaje. Wszystkie największemiasta Europy inwestują miliony euro w transport szynowy a u nas przez takich decydentów się cofamy. Czasem szkoda że Gliwice nie są Gleiwitz - pewnie byłoby normalniej

20.01 23:11:55

Lilu napisał(a):

I bardzo dobrze, ze zlikwidowali ten szmelc w naszym miescie!!! Ludzie co to za frajda jezdzic takim zlomem?? Jak bede sobie chcial pojezdzic RollerCoasterem to wybiore sie chocby do WPKiW do Wesolego Miasteczka - wiecej atrakcji i o wiele bezpieczniej. Mam nadzieje tez, ze jaknajszybciej zlikwiduja tez szyny, bo sa niebezpieczne dla przechodniow (latwo mozna sie na nich poslizgnac) jak i niewygodne dla aut. Poza tym likwidacja tramwaju w miescie, a wprowadzenie na jego miejsce autobusu spowodowala, ze linia ta jest dostepna dla wiekszej liczby mieszkancow (tylko przez to ze autobus wydluzony jest o kilka przystankow)

21.01 09:05:58

marian napisał(a):

oczywiście bardzo udogodnili tą A4 zwłaszcza jak staje ona na poboczu Chorzowskiej nieraz na 2,3 minuty.. :/
już nie jedna osoba mi mówiła, że nie ma nic bardziej wkurzającego w tej super zamianie.. przedłużenie kursów do Teatru muzycznego odbyło się obcięciem kilku kursów by nie tracić wzkm ;| świetna komunikacja naprawdę!!

21.01 11:40:01

Arek napisał(a):

Jeszcze jedna głupota jak dla mnie najwieksza w tym to że to jest autobus oznakowane na tablicy autobus a trzeba mieć miesieczny na tramwaj jak ktos jezdzi tylko po gliwicach tym na co mu tramwajowy naciaganie w bambus

21.01 12:12:01

butthead napisał(a):

To raczej jakaś nadinterpretacja niedouczonych kontrolerów.

21.01 12:27:27

Rafał napisał(a):

A co, jeśli tramwaju faktycznie nie uda się przywrócić?

21.01 12:28:06

mieszkaniec miasta napisał(a):

Panie Frankiewicz Gliwice nie są pana własnością. Urodził się pan co najmniej 90 lat za późno. w 1939 roku z
pewnością pokazałby pan na co go stać. ale w październiku są wybory i pożegna się pan z funkcja. Radzę sobie załatwiać chody w kurii bo tylko modlitwa o cud może pana uratować.
No chyba że gliwiczanie są naiwni albo frajerami ( nikogo nie obrażając)

22.01 00:25:52

górnikzsosnowca@wp.pl napisał(a):

do lilu ty hanysie z bożej łaski.
jak autobus może być wydłużony o kilka przystanków.!? A może chcialeś napisać przedłużony. No ale jak się ma małego to marzy sie o niemożliwym

22.01 00:30:38

gliwiczanin napisał(a):

Nic tylko wyprowadzać się z tej wioski Gliwice i olać zaściankowe myślenie. W wielu miastach tramwaje się mają dobrze i tam można zamieszkać.

22.01 01:29:25

confused napisał(a):

No właśnie jak to jest z tym biletem miesięcznym?
Jak mam na tramwaj, to mogę jechać autobusem A4?
A jak mam na autobus, to mogę jechać autobusem A4?

22.01 14:35:23

marian napisał(a):

@ confused : linia A4 jest linią autobusową, nie obowiązują na niej bilety TYLKO tramwajowe.

By bez konsekwencji przesiąść się z A4 na T1/4 lub odwrotnie potrzebny jest bilet AT

22.01 16:01:25

zonk napisał(a):

@confused: Z tym biletem miesięcznym jest tak, żeby debile nabierali się na różnicę 2 zł w cenie i potem mieli problemy. Taki syf oprócz GOPu obowiązuje tylko w Rosji i Anglii.

22.01 16:29:56

bobo napisał(a):

Po co badania? Proste. Franio liczył na uznanie. Przecież puścił komfortowe autobusy z wysoką częstotliwością (aktualnie już nie). Liczył na chwałę zewsząd spływającą. Niestety tak się nie stało, ponieważ: 1) autobusy są za krótkie 2) pasażerowie nienawidzą programu wsiadania I drzwiami 3) kto choć raz przesiadał się na Zajezdni wie, że ZAWSZE autobus odjeżdżał przed możliwością przesiadki...

23.01 00:11:30

marian napisał(a):

@ bobo : nie zawsze, owszem może takie przypadki mają miejsce, ale jednak do tej pory mi się to nie zdarzyło ;)

23.01 16:58:11

marko napisał(a):

zwroccie uwage ze 44% badanych na pytanie jak czesto jezdzi pan linia A4 az 44% odpowiedziało ze w ogóle nie jezdzi tym autobusem wiec pytam jaki jest sens tych badan skoro prawie polowa osob badanych w ogóle nie korzysta z tej lini

24.01 10:45:48

bobo napisał(a):

marko w takim razie pozostaje zbadać, ile z tych 44$ jeździłoby t4 :] od speca ;)

25.01 01:50:07

Arek napisał(a):

ja tą linią nie bedę i tak jezdzić skoro na bo to jest autobus a oni chcą tramwajowego biletu

25.01 11:34:13

Arek napisał(a):

dziś dzwoniłem do działu biletów kzk gop i juz wiem że tą linią mozna jezdzic na samym miesiecznym autobusowym w koncu to tylko autobus.

25.01 13:06:13

Johny_PL napisał(a):

Arek, dwa głębokie wdechy zanim cos napiszesz. Skoro nie ma tramwajów to miesięczny tylko na autobus obowiązuje. To tylko trasa się pookrywa. I tu dla mnie jest plus tej zmiany - dzięki przedłużeniu trasy do os. operetka cała dzielnica wójtowa wieś zyskała bezpośredni dojazd do Centrum.

27.01 14:41:19


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!