Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Mysłowice: Brak słów, czyli jak wykończyć 162?

16.04.2009

Tagi: rozkład jazdy, KZK GOP, prasa, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Dominik Białek
m-ce.net, 14.04.2009


Tymi słowami rozpoczął się e-mail, który dotarł na naszą skrzynkę kontaktową – alarm@m-ce.net. Anonimowy czytelnik pisze o niedogodnościach jakie zapewnia nam KZK GOP i „niszczy linię na początku jej istnienia”. Postanowiliśmy sprawdzić jak sytuacja wygląda „w terenie”.


Trochę historii linii 162

Linia ta powstała na początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Kursowała ona na trasie Katowice Dworzec PKP – Zawodzie – Mysłowice – Brzezinka Reja – Morgi – Wesoła Kopalnia. Istne szaleństwo trasowo-rozkładowe rozpoczęło się z początkiem XXI wieku. Linie skierowano przez Szopienice, później ją stamtąd wycofano i znów przywrócono. W latach 2001 – 2003 kilka razy zawieszana, odpowiednio dodawano i odejmowano kursów. Pod koniec roku 2003 linię skierowano na trasę Katowice Dworzec PKP – Zawodzie – Janów – Wielka Skotnica – Mysłowice – Ćmok – Morgi – Wesoła Kopalnia. Kursowała w dni robocze z częstotliwością cogodzinną. Cieszyła się dobrym popytem. Jednak zadziałało przysłowie „Wszystko co dobre trzeba zniszczyć”. W roku 2005 przystąpiono do remontu ulicy Dzierżonia w Wesołej, a że nie było pieniędzy na trasy objazdowe autobusów przez Krasowy, linię 162 postanowiono „zawiesić na czas remontu”. Remont się skończył a linia nie wróciła. Ucierpiały głównie okolice Wielkiej Skotnicy gdzie odebrano jedyne bezpośrednie połączenie z Cmentarzem oraz dzielnicami południowymi Mysłowic, oraz Katowicami (w międzyczasie ze Skotnicy wycofano 618). W roku 2008 KZK GOP zdecydował się linię przywrócić. Jednak nie w pierwotnej – wręcz idealnej formie – lecz w postaci swoistego „potworka” kursującego z haniebną częstotliwością na dziwacznej trasie.

Linia skazana na niepowodzenie...

Zamieszanie trasowe
Linię uruchomiono 1 listopada 2008 roku. Autobusy wyjechały na trasę Zawodzie Pętla – Szopienice – Janów – Wielka Skotnica – Mysłowice – Ćmok – Morgi – Brzezinka Laryska – Mysłowice – Janów – Zawodzie Pętla. Niespełna dwa tygodnie później – gdy pasażerowie zaczęli „oswajać się” ze 162, linię skierowano przez ulicę Reja w Brzezince. Tablice w autobusach do tej pory informują o przejeździe przez Morgi.

„Panie kierowco, wypuści mnie Pan tu?”
To sformułowanie często można usłyszeć w okolicach skrzyżowania ulic Obrzeżna Północna x Wybickiego, gdzie zdecydowanie powinien powstać przystanek autobusowy. Mieszkańcy Morgów, którym linia przejeżdża pod oknami, nie mogą z niej skorzystać – najbliższy przystanek znajduje się przy ulicy Leśnej w Brzezince.

Nie ma go, ale jest
W związku z budową kanalizacji wzdłuż ulicy Wielka Skotnica linię kierowano ulicami:
# Bończyka - Jasturna - Wielka Skotnica - Moniuszki - Chopina - Katowicka (1.11.2008)
# Bończyka - Jasturna - Wielka Skotnica - Janowska - Chopina – Katowicka (14.01.2009)
# Bończyka - Jasturna - Wielka Skotnica – Armii Krajowej – Katowicka (19.01.2009)
# Bończyka - Jasturna - Wielka Skotnica - Janowska - Chopina – Moniuszki – Wielka Skotnica – Armii Krajowej – Katowicka (4.02.2009)
# Bończyka - Jasturna - Wielka Skotnica - Janowska - Chopina – Katowicka (10.03.2009)

Na 11 kwietnia bieżącego roku zapowiadano przywrócenie stałej trasy (Bończyka – Jastruna – Wielka Skotnica – Armii Krajowej – Chopina – Katowicka), lecz w ostatniej chwili decyzję odwołano.
Przez 6 miesięcy nikomu nie zebrało się na zawieszenie rozkładów linii wzdłuż ulicy Janowskiej (przy każdym innym prowadzonym remoncie takie rozkłady są). Dodatkowo na przystankach obsługiwanych przez linię 44 wisi informacja:
» zobacz zdjęcie w portalu m-ce.net

Po co komu rozkład?
Katowice - Zawodzie Centrum Przesiadkowe. Przystanek z którego tysiące pasażerów jest zmuszonych korzystać. Linia 44 odjeżdża pełna, 162 pusta – dlaczego? Bez komentarza:
» zobacz zdjęcie w portalu m-ce.net

Ułatwienia dla niepełnosprawnych
Zgodnie z umową zawartą między KZK GOP a PKM Katowice, na 162 powinny pojawiać się wyłącznie autobusy niskopodłogowe – jak jest w rzeczywistości? Nie trudno się domyślić. Stare zdezelowane Jelcze budzą zdenerwowanie wśród pasażerów, których informacja przystankowa zapewnia o „Linii w całości obsługiwanej taborem niskopodłogowym”.

Przez Szopienice – a po co w dwóch kierunkach?
Kolejna paranoja. Autobus w kierunku Mysłowic – razem z linią 44 - zahacza o Szopienice, z kolei w drodze powrotnej – wbrew informacji przystankowej, gdzie w trasie linii Szopienice widnieją - nie.

Kierunek „Okrężna”
Na głównym planie wyświetlaczy w autobusach widnieje napis „OKRĘŻNA” – pod tym mniejsze „Zawodzie Pętla”. Czy stojąc na przystanku w zupełnie innym kierunku niż Zawodzie, wsiadłbyś do takiego autobusu? Zapewne nie. Jak to mawiają na przystankach „Nim nie jedziemy, bo on będzie wszędzie krążyć (śmiech)”. Jeszcze do końca 2008 roku autobusy oznajmiały kierunek „Ćmok Obrzeżna Zachodnia”, co też entuzjazmu na przystankach nie wzbudzało. Dobrym rozwiązaniem byłoby proste „Brzezinka Reja”, bo chyba nie ma co marzyć o „Brzezinka Reja przez: Janów – Mysłowice – Ćmok”.

Częstotliwość – jaka częstotliwość?!
No właśnie... Czy linia kursująca w nieregularnych odstępach czasu, z ilością kursów godną PKSu jest dobrym rozwiązaniem? Nie. Z linią 44 spokojnie mogłaby tworzyć takt 45-minutowy. No, ale żyjemy w mieście, którego komunikacją opiekuje się KZK GOP.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

podlesianin napisał(a):

Ja na miejscu KZK GOP to bym robił wszystko co chce Mysłowice a na koniec bym im wystawił fakturę za usługi dodatkowe ciekawe co by powiedzieli na to. Pewno było by kolejny raz mega awantura.

16.04 09:58:05

Łukasz napisał(a):

Na przystanku Zawodzie Pętla brak w ogóle rozkładu tej linii (162). Jest podany tylko kierunek oraz do której godziny kursuje w Wigilię i Sylwestra.

16.04 11:18:01

Maxx napisał(a):

Tak naprawdę, to teraz jest lepsza częstotliwość kursowania tej linii na Skotnicy niż wcześniej. Co do tabliczek przystankowych to faktycznie fatalnie. Sprawa przystanków to przecież należy do Miasta a nie KZK GOP jak nie przygotowali miejsca na ul. Wybickiego to wręcz KZK GOP chyba nie może uruchomić przystanku. Co do zmian tras to jak widać nikt chyba nie wspomniał o remoncie kanalizacji a Pan Dominik Białek ma zamknięte oczy i nie widzi co się dzieje w mieście (zamkniętą Skotnica, remont Pukowca, teraz rozpoczęły się remonty Reja itd.). Jestem raz w tygodniu w Mysłowicach i chciałbym żeby KZK tak dbało o pasażerów w Bytomiu jak w Mysłowicach (gdzie remont to minibus w zamian, nie mam chodzenia z buta - główny ciąg wszystko skoordynowane 66,77,149,931 razem co 10 minut w wolne co 20 no i 76 równy takt). Wydaje mi się, że ten Pan Dominik Białek to jest trochę taki młodzian o niespełnionych ambicjach i chwyta się czego może. Jeszcze jedno ze skoty to się chodzi na Kopalnię lub Janowską a przez głupie wymysły ludzi ze Skotnicy wszystko kręci tam jak głupie (przykład 292 i ostatnia afera aż musieli przywrócić trasę).

16.04 14:24:33

Egon napisał(a):

Linia 162 powstała dużo, dużo wcześniej, pod koniec lat 60-tych ub. wieku. Jeszcze pod koniec lat 70-tych i na początku 80-tch kursowała w dni robocze z częstotliwością mniej-więcej co godzinę aż do późnego wieczora, potem stała się linią szczytową, a jej znaczenie przejęła linia 76.

16.04 15:18:36

Krystian napisał(a):

Racja Egona: teraz 76 jest główną linią z normalną częstotliwością bez dziwnej trasy. Mi pasują rozkłady w dojazdach do Mysłowic są przyjemne regularne w nocy też jest komunikacja równo co 1 godzinę nie czepiam się. Teraz słyszałem że wydłużą 77 to na pewno też tego nie zrobią w głupi sposób tylko zmienia godziny wszystkich linii w koordynacji odjazdów (tak do tej pory dbali o godziny odjazdów, więc na pewno teraz też tak będzie). Co do Pana Białka to :( .....

16.04 16:48:56

Bart napisał(a):

Linia 162 jest poprostu linią nierentowną , zbyt zakręconą trase ma .

16.04 17:02:36

Dominik Białek napisał(a):

@ Maxx:
> Tak naprawdę, to teraz jest lepsza częstotliwość kursowania tej linii na Skotnicy niż wcześniej.
Po otwarciu Skotnicy rzeczywiście będzie dobra częstotliwość. Ale brak regularności i trasa - jak by nie było - donikąd, niczego dobrego nie wróży. Zresztą KZK przy pierwszych badaniach pomiaru się przekona że pomysł nie wypalił i z pewnością zmieni się końcówka trasy w Mysłowicach. Ja tylko przedstawiłem dlaczego taka sytuacja ma miejsce - w odpowiedzi na liczne meile mieszkańców.

> Sprawa przystanków to przecież należy do Miasta a nie KZK GOP (...)
Możliwe że już powstały projekty zmiany organizacji - dlatego do postawienia przystanków im się nie pali. Coś mówi się o skierowaniu 162 przez Starą Wesołą (bezpośredni dojazd do Centrum Mysłowic). Teraz każda dzielnica będzie miała połączenie z centrum.
A za obecny chaos winni są mieszkańcy Wesołej, którzy jęczeli że 44 zawracająca na obrzeżach osiedla im przeszkadza.

>Co do zmian tras to jak widać nikt chyba nie wspomniał o remoncie kanalizacji
W artykule pisze "W związku z budową kanalizacji wzdłuż ulicy Wielka Skotnica linię kierowano ulicami:(...)", więc nie wiem o co Panu chodzi. Remont Pukowca na kursowanie linii nie wpłynął, bo jeszcze przed zamknięciem ulicy linię stamtąd wycofano.

> Wydaje mi się, że ten Pan Dominik Białek to jest trochę taki młodzian o niespełnionych ambicjach i chwyta się czego może.
Dziękuje za opinie.

> Jeszcze jedno ze skoty to się chodzi na Kopalnię lub Janowską
W przeciągu 2005 roku z tej ulicy zniknęły dwie regularne linie - 162, 618. Obecnie w szeroko rozumianych planach UM jest wzmianka o "poprawieniu komunikacji w tym rejonie".

>a przez głupie wymysły ludzi ze Skotnicy wszystko kręci tam jak głupie (przykład 292 i ostatnia afera aż musieli przywrócić trasę).
Ludzie ze Skotnicy, ani ja (już Panu na ten temat pisałem) nie mieli nic wspólnego z wyłączeniem podjazdów do p. Gałczyńskiego. Żadnego interesu mieszkańcy Mysłowic w tym nie mogli mieć, bo była to jedynie przeszkoda w dojeździe do przychodni i hali sportowej.

Założenia są bardzo dobre - przywrócenie połączeń Cmentarz - Szopienice; Skotnica - Cmentarz; Skotnica - Ćmok; etc. Jednak podane w artykule argumenty (brak końcowki w Mysłowicach; Brak regularnych odjazdów; czy _brak_rozkładu_ na Zawodziu; etc) spowodowały obecną sytuacje, gdzie linie przez dużą część dnia wożą powietrze. Oczywiście są kursy z których korzysta bardzo dużo osób. Wystarczyłby wymóg "normalnego" oznaczenia kierunku, a byłoby lepiej.

16.04 20:03:31

podlesianin napisał(a):

Coś sprawdziłem i wyszło mi coś takiego że Mysłowice mają trochę ponad 70 tyś mieszkańców i 33 linie autobusowe i 2 tramwajowe A taka Ruda Śląska ma ponad 140 tyś mieszkańców a ma 27 i 5 tramwajowych. Więc co trzeba zrobić żeby zaspokoić mieszkańców Mysłowic zrobić im 100 linii a może jeszcze więcej? Coś mi się wydaje że problem komunikacji w Mysłowicach jest celowo wywołany jako temat zastępczy, przecież nie czarujmy się te autobusy jeżdżące z Korfantego w Katowicach jeżdżą puste albo prawie puste.

16.04 20:27:48

Paneff napisał(a):

Rentownych linii w sieciach KM jest od liku, co doskonale ilustrują kwoty dotacji miast. 162 po prostu jest marnowaniem publicznych pieniędzy.

16.04 20:40:35

tss napisał(a):

@podlesianin:
expercie, nie liczy się ilość a jakość. Imielin też ma 5 linii KZK GOP, ta.

16.04 22:40:48

Paneff napisał(a):

A teraz Podlesianinie policz ilość numerków zatrzymujących się na przystanku Górniki Skrzyżowanie i porównaj z Twoją okolicą. ;)

17.04 15:53:49

podlesianin napisał(a):

Moja okolica zamieszkała przez około 10 tyś mieszkańców jest pustynią komunikacyjną obsługiwaną przez nie jaki twór zwany linią 37. Więc jak by tak patrząc na liczbę mieszkańców to w Mysłowicach by musiało tylko zostać aż 8 linii.

17.04 23:07:08

car napisał(a):

@podlesianin. nie podsuwaj pomysłów kzkgop-owi!! :)

18.04 12:28:14

insp. Kwaśniak napisał(a):

@podlesianin: Panie Radny, wyprowadź się Pan do Mysłowic skoro jest tu taki raj komunikacyjny. Raczysz Pan zapominać o skróceniu prawie wszystkich linii z Mysłowic do Zawodzia, natomiast sugerowałbym udać się najpierw na Korfantego i policzyć pasażerów, a potem sadzić takie androny.

18.04 13:33:48

butthead napisał(a):

Tylko co z tego, że są 33 linie, skoro summa sumarum oferta i tak jest beznadziejna?

18.04 18:01:39

podlesianin napisał(a):

Ja Mysłowice znam bardzo dobrze i mi się wydaje że komunikacja w tym mieście jest tematem zastępczym jak się nic nie dzieje to trzeba wywołać KZK GOP do raportu tak to napiszę. A druga sprawa co dzień przejeżdżając tramwajem obserwuje te pusty autobusy odjeżdżające z Korfantego i cały czas się zastanawiam kto za to płaci.

18.04 18:38:56

Dominik Białek napisał(a):

> komunikacja w tym mieście jest tematem zastępczym jak się nic nie dzieje to trzeba wywołać KZK GOP
Tak, szczególnie w apolitycznym i niezależnym portalu. Masz racje! Chcę zatuszować to, że w Mysłowicach nic się nie dzieje i odpowiadam na - zapewne - zmyślone problemy pasażerów. To ja nie zawiesiłem rozkładu 162 na Zawodziu, to ja nie wysyłam nowoczesnych autobusów na 162, masz rację. Wszystko by odwrócić uwagę czytelników.

> co dzień przejeżdżając tramwajem obserwuje te pusty autobusy odjeżdżające z Korfantego
Z kultury nie skomentuje.

Mysłowice są miastem przelotowym i niektóre dużo linii jest zmuszonych do przejechania tym rejonem. Dodatkowo liczbę linii nabijają 695, 953, 976, 977, etc. Podlesie jest niejako na uboczu, inaczej mówiąc nie jest punktem przelotowym. Jeśli potrzeba Wam więcej linii to piszcie wnioski do Rady Dzielnicy, albo od razu Rady Miasta.

18.04 21:12:02

insp. Kwaśniak napisał(a):

Tematem zastępczym w zamian za co? Uważam że Grzegorz Osyra dobrze się wywiązuje ze swoich obowiązków. Natomiast owszem, dzieje się, porównaj ofertę sprzed 10 lat z obecną. Obserwacje cokolwiek ciekawe, ja np. muszę używać łokci i kolan, żeby zająć miejsce siedzące w 76, na Korfantego właśnie.

18.04 21:42:32

insp. Kwaśniak napisał(a):

@Dominik: Po co do Rady Dzielnicy czy Miasta? Na Podlesiu mieszkają głównie radni, a na ile mi wiadomo Piotr Uszok także, toteż nic nie trzeba pisać :-)

18.04 21:48:55

podlesianin napisał(a):

Zgadzam się że brak rozkładu to fakt duży błąd marnotrawstwo pieniędzy publicznych. Ale jak można wysyłać na zniszczone ulice Mysłowic nowoczesny tabor, notabene kupiony z funduszy miasta Katowice bo z tego co wiem to Mysłowice nie dołożyło ani złotego do kupna autobusów. I ja mam się przyglądać jak zakupione autobusy z moich podatków są niszczone na Mysłowickich drogach ja mówię nie. Zresztą była fotka pewnej ulicy na której nie było nawet nawierzchni a kursowały autobusy i były niszczone chodzi o ulice Wielka Skotnica dobrze kojarzę.

18.04 22:33:00

... napisał(a):

@podlesianin:
W umowie zawartej między KZK GOP a PKM Katowice wóz niskopodłogowy jest zapisany i ma jeździć.

Szykuj się na kolejny cios. Od maja do Korfantego wydłużona zostaje linia 77 (a kto wie czy też nie 66, 931). Jak Ty to przeżyjesz...

18.04 23:28:53

lolek napisał(a):

33 linie w mysłowicach????? ale chyba razem z jaworznem

19.04 09:23:22

podlesianin napisał(a):

A to bardzo dobrze że kolejne linie wjeżdżają do Katowic więc będę miał super argument i już nikt nie będzie opowiadał że nie ma możliwości uruchomienia kolejnej linii na południowe dzielnice miasta bo nie ma kasy. Jak się wydaje kasę na linię które przywożą powietrze do centrum miasta i wywożą powietrze, a ja szukałem w Murckach a tu mam prezent. Bo zawsze padało hasło o dyskusji merytorycznej czyli gdzieś trzeba ciąć żeby komuś dać. A jak tak te autobusy do Mysłowic zaczną utykać w korkach to już wiem co zaraz napiszą w Mysłowicach że autobusy nie kursują zgodnie z rozkładem jazdy to będzie kolejny artykuł .Ciekawe za ile pewno po wakacjach ja tak obstawiam.

19.04 12:21:13

Ardo napisał(a):

@podlesianin masz jeszcze 675, które można wykorzystać do przesiadki na inne linie, a Piotr Uszok mieszka na Kostuchnie.

19.04 21:28:35


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!