Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Komentarz do pisma KZK GOP w sprawie linii 12

27.02.2009

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

W listopadzie 2008 roku skierowaliśmy do Prezydenta Miasta Chorzowa pismo w sprawie linii tramwajowej 12. Przedstawiliśmy w nim nasze stanowisko w sprawie podejmowanych decyzji o likwidacji, a także pokazaliśmy wiele przykładów w jaki sposób można było zwiększyć atrakcyjność tej linii tak, aby była ona bardziej rentowna. Prezydent Chorzowa, Marek Kopel, nie raczył odnieść się do naszej korespondencji - za pośrednictwem naczelnika wydziału przesłał jedynie informację o przekazaniu korespondencji do KZK GOP. Jest to typowa urzędnicza spychologia.


Na odpowiedź z KZK GOP czekaliśmy trzy miesiące, choć urzędowy termin załatwienia takiej sprawy to jeden miesiąc. W międzyczasie władze Chorzowa i KZK GOP dopięły swego i od 1 stycznia 2009 r. linia tramwajowa 12 została zlikwidowana. Pismo z KZK GOP, jak zwykle w przypadku tej instytucji pomija wiele aspektów poruszanych w piśmie, na które tworzona jest odpowiedź. Spróbujmy jednak odnieść się do tego co zostało w nim ujęte.

"Zmiany (...) związane są z optymalizacją oferty przewozowej w tym rejonie". Zdążyliśmy się już przyzwyczaić, że słowo "optymalizacja" w słowniku KZK GOP ma zupełnie inne znaczenie niż gdziekolwiek indziej i oznacza wyłącznie ograniczenia komunikacji w najprostszy z możliwych sposóbów, czyli przez likwidację linii, kursów, czy zmniejszanie taboru.

"Linia tramwajowa 12 (...) w znacznej części kursowała po jednym torze" - powszechnie wiadomo, że nie ma to żadnego związku z jakością oferty, gdyż po jednym torze można sprawnie prowadzić ruch i jest to właśnie przewaga nad transportem drogowym, gdyż pojedynczy tor zajmuje dużo mniej miejsca. Na wielu sieciach jest to wykorzystywane również po to, aby poprawić dostępność do tramwaju i zwiększyć bezpieczeństwo - przystanki usytuowane mogą być bowiem tylko po jednej stronie torowiska (choć wymaga to taboru posiadającego drzwi z obu stron).

W dalszej części pisma KZK GOP podaje wybiórcze dane pokazujące fatalne wyniki ekonomiczne tej linii, mające uzasadniać jej likwidację. "Linia ta charakteryzowała się małym (...) zainteresowaniem pasażerów" - nie ma jednak ani słowa o tym co KZK GOP zrobił, aby to zainteresowanie pasażerów zwiększyć. Przemilczany jest fakt dublowania linii tramwajowej przez autobusy, braku dodatkowych przystanków w atrakcyjnych miejscach, czy możliwości wydłużenia relacji w centrum Chorzowa. Podawane są dane o szacunkowych wpływach z biletów, nie ma jednak informacji o szacunkowej liczbie pasażerów jaką prognozuje KZK GOP. Nie pytamy już nawet, jakim "zainteresowaniem pasażerów" cieszą się wykonywane codziennie w stadach w środku nocy i nad ranem wielokilometrowe dojazdy do i z tramwajowych zajezdni. Wielokrotnie sygnalizowaliśmy, że samo tylko przywrócenie kluczowej z punktu widzenia eksploatacji systemu stacji ruchu w Chorzowie Batorym (choćby tylko jako hala postojowa dla taboru) pozwoliłoby na radykalne ograniczenie bezsensownie wydawanych funduszy - w tym niemal w całości zbilansowałoby koszty uruchamiania "nierentownego" tramwaju do Siemianowic. Nie oszukujmy się - KZK GOP jako zleceniodawca, a przejściowo i właściciel Tramwajów Śląskich S.A. - był i jest władny, aby takie typowo "ruchowe" decyzje podejmować.

Dalsza część pisma opisuje jak KZK GOP reaguje na potrzeby pasażerów i jak bardzo dba o to, aby po zlikwidowaniu popularnej "12-tki" nie czuli się poszkodowani. Przypomnijmy, że "wzmocnienie oferty przewozowej na równolegle przebiegającej linii nr 663" polegało na uruchomieniu dwóch autobusów, które kursowały na połowie odcinka linii 12, nie obsługując w ogóle centrum Siemianowic Śląskich. Pasażerowie z tamtego rejonu skazani byli na wielokilometrowe piesze wędrówki lub znaczne nadkładanie drogi i straty czasu przy przesiadkach. Z pewnością wielu z nich znalazło sobie alternatywę wobec usług KZK GOP w postaci własnego samochodu.

KZK GOP, "z uwagi na zgłaszanie wnioski pasażerów (..) zastosował nieco inne rozwiązanie" - czyli zlikwidował wszystkie dodatkowe kursy na linii 663 (które, paradoksalnie, mogły w pewnym stopniu uatrakcyjnić ofertę dla mieszkańców Bytkowa), a uruchomił linię 190. Zatem już po dwóch miesiącach zamieszania, które w dodatku przypadły podczas śnieżnej i mroźnej zimy, powoli z dniem 1 marca 2009 r. wprowadzane jest docelowe rozwiązanie. Przez cały miesiąc luty przypadkowi pasażerowie linii 190 jadący z Chorzowa do Bytkowa (czyli jakieś 90% ogółu zainteresowanych połączeniem) zmuszeni byli wysiadać przystanek dalej lub wcześniej. Alternatywą było jakże żenujące "proszenie się" kierowcy, aby był tak uprzejmy i otworzył drzwi na wysokości dawnego przystanku tramwajowego na Bytkowie. Czytaj także na ten temat:
» Autobusowe problemy po zlikwidowaniu linii 12

Czytamy pismo dalej, i dowiadujemy się jak często kursują autobusy. Z Bytkowa do Chorzowa aż co 10-15 minut w szczycie! Zaiste to sukces: sam tramwaj kursował co 14 minut, do tego dublujące go autobusy trzy razy na godzinę, czyli średnio co 8 minut. Na linii 190 planowane jest także uruchomienie głosowego i wizualnego zapowiadania przystanków. Ta oczywista funkcja systemu informacji pasażerskiej instalowanego standardowo w każdym współczesnym autobusie lansowana jest w ostatnim czasie jako "nowinka". Szkoda, że aby to zadziałało trzeba było zlikwidować tramwaj, w którym takie zapowiedzi funkcjonowały już kilkanaście lat temu.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

pasazer II napisał(a):

Ja w tą informację pasażerską w ogóle nie wierzę, nawet na 37 nie są w stanie tego zrobić. Prędzej spodziewam się tego w Jaworznie, aniżeli w GOPie.

28.02 09:27:08

DOŚĆ napisał(a):

wyjście? likwidacja KZK i to jak najszybciej bo nam zrujnują całą infrastrukturę tramwajową... O opłacalności to niech sobei gadają prywatne firmy, a nie związek pracujący niby dla dobra ogółu?

28.02 14:05:48

podlesianin napisał(a):

Ale co wy chcecie jak ekipa która rządzi KZK Gopem to są ludzie którzy znają komunikacje z czasów furmanki lub sań taka prawda, dopiero tutaj się zetknęli z tramwajami i autobusami co na śląsku już są od wieków. Więc doszli do wniosku że teraz to najlepiej to zlikwidować jak się nie u mnie nad czymś zapanować taka prawda. Moim zdaniem tam trzeba i to szybko odmłodzić kadry zarządzające tym bałaganem bo jak się tego nie zrobi to te fachowcy zniszczą jeszcze resztę.

28.02 15:55:57

Olaf Czempa napisał(a):

Optymalizacja oferty - rozumiem, że celem KZK Głąb jest całkowita likwidacja tramwajów w GOPie? Bo z tym terminem kojarzy nam się tylko zwijanie kolejnych kilometrów torów...

07.03 22:06:27

Gaeilgeoir Slaq napisał(a):

Pan Kopel i pan Frankiewicz - to po prostu 2 urzędnicze klony, wożące ciężkie urzędackie dupy limuzynami, oczywiście służbowymi, za których utrzymanie płacą podatnicy! I tylko w tych ciężkich zadach, bo nie w głowach, mógł zrodzić się pomysł likwidacji tramwajów! A arogancja gliwickiego magistratu sięga zenitu! Że mają pomysł na szynobus za tramwaj - ja się pytam, jaka jest koncepcja tego szynobusu. Jako że wiem, że jest to hasło rzucone na odpieprz - nie ma żadnej koncepcji, nie łudźmy się. Czyli wniosek jest prosty - zlikwidować tramwaj, łudzić mieszkańców jakąś tam koncepcją, której nigdy się nie zrealizuje, puścić autobus okrężną drogą, a następnie i ten autobus zlikwidować, "bo i tak nikt nim nie jeździ". Czy ktoś pamięta linię 15, początkowo pośpieszną, z Bytomia do Gliwic? Potem ją skrócili do Zabrza, w międzyczasie stała się zwykła, z Zabrza puścili 702, a potem i ten autobus skrócili do Ligoty Zabrskiej? A teraz co? Gówno, bo tak sobie myśli KZK GOP!

24.04 16:24:57


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!