Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusowe problemy po zlikwidowaniu linii 12

03.02.2009

Tagi: rozkład jazdy, likwidacja, KZK GOP, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Nie mają końca problemy pasażerów spowodowane likwidacją linii tramwajowej 12. KZK GOP metodą "na chybił trafił" wprowadza kolejne rozwiązania.


Wraz z końcem roku 2008 zlikwidowano linię tramwajową 12 kursującą przez ponad sto lat z Chorzowa do Siemianowic. Decyzję tę podjęły władze Chorzowa wraz z KZK GOP kompletnie nie licząc się ze zdaniem społeczeństwa, które było zdecydowanie przeciwne tej likwidacji. Także krytyczna opinia władz Siemianowic została przez KZK GOP zignorowana. Prorocze okazały się słowa chorzowskiego wiceprezydenta Joachima Otte, że "puści się dwa autobusy i problem jak gdyby z głowy". Z naciskiem na to "jak gdyby". KZK GOP wziął sobie najwyraźniej do serca stwierdzenie o "dwóch autobusach".

Przypomnijmy, że linia tramwajowa 12 kursowała w dni robocze co 14 minut, a w dni wolne co 28 minut oferując regularne połączenie przez cały dzień, a właściwie całą dobę (na trasie wykonywane były również kursy nocne, w ostatnim okresie oznaczone jako linia 13 - pewnie dla zmylenia potencjalnych pasażerów). Tuż przed końcem ubiegłego roku przygotowano naprędce doraźne rozwiązanie mające zastąpić tramwaj - do rozkładu jazdy linii autobusowej 663 dopisano dodatkowe kursy realizowane na skróconej trasie Chorzów Miasto Dworzec PKP - Węzłowiec Pętla. Łącznie z podstawowymi kursami tej linii dało to całkiem atrakcyjną dla mieszkańców dużych osiedli na Bytkowie 15-minutową częstotliwość kursowania (w dni wolne co 20 minut). Zupełnie pominięto jednak pasażerów z rejonu placu Alfreda, Osiedla Tuwima i okolic placu Skargi w Siemianowicach Śląskich. Mieli oni do wyboru - iść pieszo albo do centrum Siemianowic (i jechać stamtąd linią 663 dookoła przez Michałkowice) albo na Bytków (z placu Alfreda 10-15 minut pieszo, z osiedla dużo dłużej przez las) albo przesiąść się na własny transport.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Odnotujmy także zerwanie unikatowego w skali bodaj całego kraju rozkładowego skomunikowania na placu Alfreda, polegającego na oczekiwaniu tramwajów linii 13 zmierzających do Katowic na przyjazd 12-tki od strony Chorzowa. To wprawdzie nieopisywane w rozkładach jazdy połączenie powszechnie znane jednak było pasażerom korzystającym z tej linii i dawało dogodną możliwość przesiadki dosłownie "drzwi w drzwi". Obecnie 13-tki nie mają już na co oczekiwać, gdyż uruchomiony autobus tego węzłowego przystanku w ogóle nie obsługuje (o przyczynach poniżej).

Wełnowiec Plac Alfreda, fot. K. Bojda

Po wielu interwencjach nie zdecydowano się oczywiście na reaktywację linii - jak wiadomo urzędnicy nie zwykli przyznawać się do błędów. Zresztą nawet gdyby, nie jest to już możliwe - sieć trakcyjna została już częściowo zdemontowana przez służby techniczne Tramwajów Śląskich, a miasto Chorzów niezwłocznie zleciło rozpoczęcie prac ziemnych przy ulicy Siemianowickiej. Przeorano i zasypano torowisko tramwajowe i tym samym przerwana została linia tramwajowa. Z pewnością pojazdy jakie parkować będą na powstającym w miejscu ogródków działkowych parkingu będą dużo bardziej ekologiczne od zlikwidowanego tramwaju.

Od 1 lutego 2009 r. zdecydowano się zlikwidować całkowicie dodatkowe kursy na linii 663, przywracając poprzedni rozkład jazdy. Jednocześnie uruchomiona została "nowa" linia oznaczona numerem 190. Kursować będzie na trasie, która w założeniach stanowić ma substytut zlikwidowanego tramwaju, czyli Chorzów Miasto Dworzec PKP - Siemianowice Plac Skargi. Tym razem jednak kursów jest mniej, linia kursuje co 30 minut (za to przez cały dzień z tą samą częstotliwością, nie przewidziano żadnych kursów nocnych).

Odnotujmy jeszcze kilka kolejnych uciążliwych dla pasażerów problemów: linia na chwilę obecną praktycznie nie obsługuje Bytkowa, nie uruchomiono bowiem przystanku Bytków Telewizja. Za czasów kursowania tramwaju był to podstawowy generator przewozów, i - nie ukrywajmy - z pewnością rozwiązanie ze wzmocnieniem linii 663 mogło się podobać pasażerom, dzięki dużo lepszej obsłudze osiedla Węzłowiec. Nie nacieszyli się nim jednak zbyt długo, z dodatkowej oferty nie pozostało nic. Wg nieoficjalnych informacji podstawową trudność z uruchomieniem przystanku przy telewizji stanowią względy organizacyjne - przystanek ten leży bowiem na granicy gmin (ulica jest w Katowicach, a chodnik w kierunku Chorzowa - w Siemianowicach Śląskich). Podobnie nie ma przystanku na placu Alfreda w kierunku centrum Siemianowic. Tam na przeszkodzie stoi skarpa przy pętli tramwajowej, którą będzie dużo trudniej pokonać niż urzędnicze "niedasie" w przypadku przystanku przy ośrodku TVP. W samych Siemianowicach linia kursuje na zasadzie jednokierunkowej: pasażerom zafundowano zwiedzanie okolicznych ulic zamiast dojazdu do głównego przystanku w mieście. Autobus, aby zawrócić, jedzie bowiem ulicami Staszica, Świerczewskiego i 27 Stycznia (przez regularnie zamykany przejazd kolejowy zabezpieczający linię towarową o wysokim natężeniu ruchu), by ulicą Głowackiego wrócić do placu Skargi.

Z punktu widzenia pasażera z centrum Siemianowic nastąpiła więc mimo wszystko pewna poprawa dostępności do środka transportu. Szkoda, że nie pomyślano o tym zawczasu i nie podjęto żadnych prób uruchomienia dodatkowych przystanków na jeszcze wówczas funkcjonującej linii tramwajowej.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Linię obsługują autobusy PKM Katowice - stąd też taki, a nie inny numer. Sugerowane oznaczenie 612 nie znalazło zastosowania. Linia 190 (kursującą jeszcze kilka lat temu z Węzłowca, a w ostatnim czasie z Józefowca do centrum Katowic) była bowiem tylko zawieszona i skorzystano z tego, aby na nowe połączenie nie robić przetargu, za to przekazać je do obsługi bezpośrednio przewoźnikowi komunalnemu. W dni robocze na trasę wysyłane są trzy autobusy, a w dni wolne dwa. Ten trzeci autobus w dni robocze włącza się z linii 196 i jego zadaniem jest wydłużenie postojów dla pozostałych dwóch. Dwa autobusy przez cały tydzień mają być niskopodłogowe. PKM do obsługi linii wyznaczył - podobnie jak to było przed laty - zajezdnię przy ulicy Mickiewicza.

Siemianowice Śl. - Węzłowiec, fot. K. Bojda

Jak na razie niezawodnie sprawdza się więc scenariusz, do którego przyzwyczaiły nas już likwidacje linii 8 i 25. Oferta autobusu kursującego w zamian za tramwaj stanowi jedynie zabezpieczenie podstawowych potrzeb i jest sukcesywnie ograniczana (w przypadku linii 12: już po miesiącu). Dzisiaj stan komunikacji autobusowej zastępującej tramwaj wygląda tam wprost tragicznie. Zastępująca 8-kę linia 148 wykonuje w dzień roboczy zaledwie 17 par kursów, a w dni wolne jeszcze mniej, bo 11. Na dodatek odjazdy są pozbawione jakiekolwiek taktu (tramwaj jeździł co 28 minut). Na linii 25, z początkowej 30-minutowej częstotliwości ruchu (takiej jak tramwaj) pozostało już tylko wspomnienie, dzisiaj autobus jeździ średnio co 40-60 minut (w niedziele jeszcze rzadziej), również nieregularnie. W obu przypadkach (148 i 25) autobusy jadą tą samą trasą co inne linie, nie dając możliwości dojazdu w te miejsca, gdzie kursował tramwaj.

Podobnie jak w przypadku poprzednich likwidacji tramwajów, tak i tym razem w przypadku linii 12 jedynym skutkiem jakiego należy oczekiwać będzie kolejny zauważalny odpływ pasażerów z komunikacji zbiorowej. Niestety.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Gojira napisał(a):

Z nieoficjalnego źródła wiem, że Kopel zgodził się utrzymać tramwajową linię 12 jeśli KZK GOP "zwróciłoby" mu zajezdnię...

03.02 23:40:36

andrzejh69 napisał(a):

brak słów.. po co tak szybko likwidowac linie tramwajową?! Bezsens, gorsze słowa mi na język przychodzą ale w komentarzach taich używać nie wypada... Sląsk, KZK GOP, samorządy lokalne to coraz ..(...)... .

04.02 08:29:18

zyga szofer napisał(a):

Muszą dołożyć te przystanki przy telewizji i przy alfredzie bo ludzie się ciepią że chcą wysiąść a kierowca jedzie dalej. Najlepsi są ci co mówią że niekupią biletu (oczywiście działa tam program pierwszych drzwi) bo to jest linia za tramwaj a tramwaj był za darmo.

04.02 08:41:59

Vegeta napisał(a):

Bezsensem jest ten cały moloch KZK-GOP i władza w niektórych miastach. Tylko patrzeć, jak potną linie w Bądzimiu :-(...

04.02 11:32:39

Dramat napisał(a):

Rano w aktualnościach było właśnie mówione o tramwajach i uwaga
Linia 28 będzie jeździć na trasi e Dąbrowa Górnicza urząd pracy-gołonóg podstacja
Linia 27 ma zostać wycofana z Będzina
Jedyny komentarz który zapamiętałem Prezydentowi Baranowi zależy na lini 21 i "częściowo" na linii 22/32 (z czego jeszcze dziennikarz się pomylił i powiedział 42)
za niedługo motto ludzi jeżdzących KM będzie następujące:
KZKGOP -Jak sobie nie kupisz samochodu to leżysz...

04.02 14:26:37

motorowy napisał(a):

Straszne jest to że przez wąsko rozumiany "interes" garstki ludzi (mam tu na myśli m.in. Pana Kopla, któremu przeszkadzał hałasujący tramwaj pod jego oknami) cierpi ogromna liczba ludzi. KZK GOP jest instytucją użyteczności publicznej a kompletnie nie liczy się ze społeczeństwem, jego potrzebami i opinią! Liczy się tylko prywata i własny zasr.... interes! Proponuję zainteresować sprawą jakieś poważniejsze media typu TVN lub Polsat. Może wtedy polecą głowy i zostanie zatrzymana ta destrukcja naszego systemu komunikacyjnego!

04.02 14:36:48

Penny napisał(a):

@Gojira: Zajezdni nie zabrało KZK GOP. Po drugie Koplowi najbardziej na tej likwidacji zależało. Jest członkiem Zgromadzenia KZK GOP wiec miał najwięcej w tej sprawie do powiedzenia. Ledwo linię zaorali już budują parking... Szybko im się te pozwolenie na budowę znalazło. Już dawno było i czekało, aż bana przestanie jeździć. Tak samo jest z czterema innymi inwestycjami w pobliżu torowiska "12".

04.02 15:05:18

adam86 napisał(a):

@gojira: skończ już powtarzać takie idiotyczne ploty. KZKGOP nie ma nic do RHT, z resztą akurat uruchomienie na nowo stacji ruchu by im było całkowicie na rękę.

04.02 16:29:04

motorowy napisał(a):

Pewnie niezłe pieniążki za te "inwestycje" na grobie 12ki wpadły Panu Kopelowi i jego kolesiom. Na to wszystko spokojnie patrzy prokuratura, wojewoda itd. i nic. Nikt się w tym nie dopatruje najmniejszych uchybień, żadnego łapówkarstwa, niegospodarności ... po prostu sielanka1

04.02 17:29:00

futrys napisał(a):

Tak naprawdę prawie każdy kurs linii nr 190 jest skoordynowany na przesiadkę 13, teraz tylko przystanki przy telewizji lub objazdem Grunwaldzką z dodatkowym przystankiem i będzie w miarę OK. Prawdą jest że nic nie zastąpi linii nr 12.

04.02 18:19:22

szczery napisał(a):

"motorowy napisał(a):
Straszne jest to że przez wąsko rozumiany "interes" garstki ludzi (mam tu na myśli m.in. Pana Kopla, któremu przeszkadzał hałasujący tramwaj pod jego oknami)"
Zanim coś napiszesz, sprawdź to. Kopel pod swoimi oknami ma plac zabaw i mieszka na ul. Gałeczki a więc żadnego tramwaju pod swoimi oknami nie ma. Nie wierzysz? Przyjedź na Klimzowiec i zapytaj się gdzie mieszka Prezydent? każdy Ci potwierdzi, że na tej ulicy. Przynajmniej ludzie wiedzą, gdzie mieszka a nie oszukuje, jak p.Kotala.

04.02 20:14:53

Gojira napisał(a):

@adam86: napisałem, że z nieoficjalnego źródła (konkretnie od motorniczego), więc z góry zaznaczyłem, że nie jest to informacja z wiarygodnego źródła! Po drugie co masz namyśli poprzez "SKOŃCZ JUŻ" bo dla mnie to brzmi tak jakbym tu rozgłaszał plotki w każdym komentarzu...

A napisałem to tutaj między innymi po to by dowiedzieć się czy ktoś coś więcej na ten temat wie czy właśnie jest to "IDIOTYCZNĄ" plotką.

04.02 21:14:05

podlesianin napisał(a):

Panowie jesteśmy dopiero na wstępie kryzysu i obym się mylił ale tramwaje za niedługo będą też miały swoje pięć minut ponownie, więc profesor Barczak na racje nie ma co likwidować. A dlaczego tak twierdzę a co będzie jak dolar będzie mega drogi, plus do tego drożejąca ropa to zaraz się okaże że autobusy są masakrycznie drogie i co potem, mądry polak po szkodzie? A i kolejne pytanko co zrobi KZK GOP jak tak za pół roku będzie musiał przewozić o około 30% pasażerów to dopiero będzie?

04.02 22:33:26

adam86 napisał(a):

@gojira: powtarzanie plot od motorowych tudzież kierowców to radzę sobie darować.

04.02 23:02:23

Vegeta napisał(a):

@podlesianin: co zrobi KZK-GOP? Na przystankach porozwieszają takie tablice, jak z filmu Miś: "Twoje serce przypomina - Piechotą zdrowiej" :-). Sklepy odnotują zwiększoną sprzedaż rowerów, zaś na ulice miast powrócą dorożki ;-).

Rety, w sumie to nie ma się z czego śmiać. Już i tak GOP, zamiast się rozwijać, cofa się w rozwoju. Bo gdzie indziej w Europie likwiduje się tramwaje, zastępując je autobusem? Więc za parę lat dorożka/dyliżans z numerem 12 mnie nie zdziwi...

04.02 23:59:31

marin napisał(a):

Prokurator dobrał się do skóry takiemu gosciowi jak prezydent Sopotu - to i Koplowi się dobierze - kiedyś
za te wszystkie lewe interesy
ale niestety mleko zostało wylane, 12 poszła do piachu

@szczery - jestes pewien, że Kopel nie ma willi, lub ma zamiar mieć willę gdzies w okolicach byłej linii 12?

05.02 01:02:40

andrzejh69 napisał(a):

@ motorowy i inni - zeby zajęłą sie czymś prokuratura musi być złozone zawiadomienie o przestepstwie sama z siebie nie am mozliwosci sie czyms zajac, wojewoda nie jest zadnym przelozonym prezydenta miasta - to juz nie takiuklad wladzy jak w PRL - nic nie moze mu zrobic. Jak juz to jest cos takiego jak SKO gdzie sie sklada skargi na samorządy (np prezydentow, burmistrzów miast)> jak ktos ma dokladne namiary na te 4 inwetstycje dotyczace budoway na torach 12-tki to na dzien dzisuejszy moze od reki zglosci to do Nadzoru Budowlanego (sprawdzi czy decyzja pozwolenie na budowe jest prawomocna i czy inwestycja przebiega zgodnie z prawem0 i do SKO w Katowicach - tam sprawdza czy te decyzje(pozwolenie na budowe) sa sluszne i wlasciwie wydane, Donosiciela to nic nie kosztuje jedynie na kartce papieru napisac pare konkretnych zdan i wyslac poczta. Te instytucje musza odpowiedziec listownie-pisemnie - obowiazuje ich KPA. Szczegolnie dociekliwe jest SKO - na samorzadach (np prezydent miasta) przewaznie nie zostawia suchej nitki.

05.02 08:34:25

ajs330 napisał(a):

Ciekawe czy ci co rządzą, w końcu zmądrzeją i zamiast likwidować linie tramwajowe zaczną je rozbudowywać. W innych miastach Polski jest to możliwe tylko nie w GOP-ie. Najłatwiej jest wszystko zlikwidować, a jak za jakiś czas okaże się że to było błędem to nie da się nic zrobić, wtedy będzie można tylko zapłakać i powzdychać.
Jeśli chodzi o 12-stke wyczytałem że już demontują tory! proszę jak komuś zależy na likwidacji!
A tak w ogóle już dawno uznano wyższość komunikacji tramwajowej nad autobusową. Ale co tam państwo rządzący w Chorzowie wiedzą lepiej, co tam pasażerowie, przecież ich to nie interesuje, wsiądą do swoich samochodów, a pospólstwo niech się martwi, "puści się" dwa autobusy i jakoś to będzie. To jest skandal!! Widać jak władza liczy się ze zdaniem zwykłych ludzi!! proponuje zlikwidować wszystkie linie tramwajowe przecież bardziej opłacalne będą autobusy, to nic ze "smrodzą" i tkwią w korkach!!
Szczerze współczuje tym którzy z tej lini korzystali i tak zostali wyrolowani, ale pamiętajcie zawsze są wybory i wtedy można zrobić użytek z swojego głosu i dać dowód niezadowolenia z polityki władz!

05.02 20:21:18

butthead napisał(a):

Tylko paradoksalnie problem polega na tym, że najbardziej poszkodowani decyzją prezydenta Chorzowa są... mieszkańcy Siemianowic.

06.02 11:27:40

andrzejh69 napisał(a):

Nie ważne w jakim miescie sie mieszka składając skargę, SKO(samorządowe kolegium odwoławcze) jest jedno dla całego województwa śląskiego w Katowicach

06.02 13:34:24

butthead napisał(a):

Tak, natomiast tu mowa była o wyborach samorządowych. Oczywiście zawsze jest rozwiązanie w postaci przemeldowania się na potrzeby zagłosowania przeciwko panu K. :P

06.02 14:31:37

Olaf Czempa napisał(a):

Wybory wyborami, ale przywrócenie kursowania tramwaju po istniejących torach a ich budowa to dwie zupełnie inne rzeczy :(

A swoją drogą bardzo użyteczny system zaobserwowałem w Warszawie - zamiast upierać się przy systemie 14/28 czy jak teraz 15/30 tam występują godziny szczytu - przykładowo od 6 do 8 rano tramwaje kursują co 5-8 minut, natomiast później, mniej więcej do 13-14 rzadziej... da się?

06.02 22:46:44

Lumen napisał(a):

Proponuję protest!!
Przeciwko likwidacji tramwaju (-ów) i katastrofalnej sytuacji komunikacji miejskiej w naszym regionie. Rozpętajmy burzę. Niech każdy poda jakąś propozycję. Bądźmy taką dźwignią dla tramwajów, komunikacji - jak Internet dla B. Obamy. Zacznijmy od protestu słownego - mejle, jakieś hasła w węzłowych punktach miasta (typu: o wielkich derbach śląska). Wypomnijmy szeroko rozumianej władzy każde głupie rozwiązanie. Zmuśmy ich, żeby sami zaczęli korzystać z komunikacji miejskiej (np. obowiązkowo co najwyżej drugi dzień mogą przybyć do pracy własnym samochodem - marzenie, co?, ale jakie piękne). Zgłaszajmy pomysły, choćby szanse były minimalne - walczmy, my wszyscy, którzy chcemy, żeby tu też była Europa, a nie komunikacyjny III świat).

09.02 17:31:41

erka napisał(a):

Mieszkam na ulicy Grunwaldzkiej Bytków i dzisiaj prawie nie wpadłem pod autobus.Co jest ? że po drodze osiedlowej jeżdzą takie głośne kolosy ZAWSZE BYŁO OGRANICZENIE DO 3,5 T.Więcej jest ograniczenie do 30km/h a autobus 190 jechał koło 60 km/h.Na ulicy Grunwaldzkiej-osiedlowej nie wszedzie sa chodniki mamy czekać żeby ktoś wpadł pod koła autobusu. Czyli co przeniesli linie 12 bezpieczną z dala od domów pod moja klatkę w formie wielkiego autobusu może metro mi zrobią w piwnicy.

07.03 14:11:38


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!