Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Ruda Śląska: Linia niezgody

01.12.2008

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Karolina Makowska
Wiadomości Rudzkie, 26.11.2008


Łączy Rudę Śląską i Bytom. Dla wielu mieszkańców dojeżdżających do pracy czy szkoły w Bytomiu jest jedynym środkiem transportu. Mowa o tramwaju nr 18, który spędza sen z powiek w sensie dosłownym mieszkańcom ulicy Piastowskiej w Rudzie. Od kilkunastu miesięcy trwają rozmowy, co „z tym fantem zrobić” i jak rozwiązać problem „18” tak, by nikomu nie utrudnić życia.


Za i przeciw

O planach likwidacji linii słyszy się już od dłuższego czasu. Usytuowanie torów tramwajowych praktycznie na całej części rudzkiej trasy, stwarza duże zagrożenie dla kierujących pojazdami, które poruszają się po ulicy Wolności i ulicy Piastowskiej. Wąskie drogi, słaba widoczność i niestety zły stan nawierzchni w wielu miejscach doprowadzają do wielu niebezpiecznych sytuacji. „Osiemnastka” jest także uciążliwa dla mieszkańców ulicy Piastowskiej, wśród których funkcjonuje anegdota, że jedynym plusem kursowania tramwaju jest fakt, że gdy przejeżdża on obok ich bloku nie muszą mieszać herbaty, gdyż łyżeczka pod wpływem drgań sama się porusza.

Zupełnie inną pozycję przyjmują pasażerowie linii, którzy nie wyobrażają sobie zlikwidowania kursów. – Dojeżdżam tym tramwajem do pracy. Autobusy zawodzą i każdy o tym wie. Jeśli wypadnie jeden tramwaj czekam „tylko” 20 minut. Jeśli nie przyjedzie autobus, stracona jest zazwyczaj cała godzina. – mówi jeden z pasażerów tramwaju.

Niebezpieczne torowisko

Jedne z najbardziej spektakularnych wypadków z udziałem „18” to ubiegłoroczne zderzenie jelcza z tramwajem, w wyniku czego rannych zostało dziesięć osób, czy zderzenie dwóch tramwajów tej linii, wskutek czego poszkodowanych zostało czternaście osób. W tym roku miastem wstrząsnęła wiadomość o śmierci 4-letniej dziewczynki, która wpadła pod koła tramwaju.

Przyczyny kolizji są różne. Z jednej strony jest to nieuwaga kierowców czy też pieszych, którzy nie zachowują podstawowych środków ostrożności. Z drugiej strony newralgicznym punktem jest część ulicy Piastowskiej. Torowisko zajmuje tam znaczną część wąskiej w tym miejscu jezdni, przez co kierowcy są zmuszeni traktować je jako jeden z pasów. Dodatkowo zmienne warunku pogodowe ograniczają widoczność w znacznym stopniu, przez co zauważenie nadjeżdżającego tramwaju następuje w wielu przypadkach zbyt późno.

W podobnej sytuacji byli w 2006 roku mieszkańcy Będzina. Linia tramwajowa nr 25 zlikwidowana została ze względu na bezpieczeństwo oraz małą ilość pasażerów. Od przyszłego roku przestaje kursować tramwaj linii 12 na trasie Chorzów – Siemianowice Śląskie. Ten przypadek wytworzył dwa obozy. Jeden, to władze miasta, które uważają, że prowadzenie linii jest nieopłacalne. Drugi, będący w opozycji, to mieszkańcy korzystający codziennie z tej linii. Podobnie jest w przypadku rudzko-bytomskiej „18”. Dla części rudzian jest ona uciążliwa, inni nie wyobrażają sobie zlikwidowania linii.

Funkcjonalnie i ekonomicznie

Gdy w październiku ubiegłego roku doszło do zderzenia dźwigu z tramwajem, mieszkańcy miasta wystosowali do Komisji Bezpieczeństwa list z petycją o zlikwidowanie linii nr 18. Komisja składająca się z radnych miasta oraz przedstawicieli policji i Straży Miejskiej uznała, że aby nie doprowadzać w przyszłości do podobnych wypadków, należy zwiększyć widoczność poprzez wycinkę drzew i ostatecznie wnioskować do KZK GOP o likwidację linii.

– Komunikacyjny Związek Komunalny GOP dysponuje środkami publicznymi, dlatego musi dbać o ich racjonalne i ekonomiczne wydatkowanie. W związku z tym, co jakiś czas dokonujemy weryfikacji sieci połączeń, zmierzając do ich lepszego wykorzystania. Oznacza to, że badamy ich rentowność, zainteresowanie pasażerów, dbając, by na dłuższych odcinkach linie autobusowe nie dublowały się z tramwajowymi. W niektórych miejscach „wygrywa” tramwaj, w innych autobus. Tak jest też na linii nr 18, gdzie sami mieszkańcy już rok temu wnioskowali o likwidację tej linii, ponieważ na pewnym odcinku jej torowisko przebiega w jezdni i często dochodzi tam do wypadków – tłumaczy Alodia Ostroch, naczelnik Wydziału Prasowego KZK GOP.

Jak podkreśla rzecznik prasowy KZK GOP, nie podjęto jeszcze ostatecznych decyzji i dlatego nie można mówić o konkretnej przyszłości linii. – Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że ruch pasażerski likwidowanej linii tramwajowej muszą przejąć linie autobusowe. Pracujemy nad tym, by tak dostosować ofertę przewozową w tym rejonie, aby sprostała oczekiwaniom. Na pewno wielką troską władz miasta Ruda Śląska jest to, by mieszkańcy byli zadowoleni, zaś KZK GOP dokłada wszelkich starań, by rozwiązanie to było tyleż funkcjonalne, co ekonomiczne.

Zadbać o obie strony

Również miastu zależy nad tym, żeby zarówno mieszkańcy dzielnicy Ruda, najbardziej narażeni na negatywne oddziaływania ruchu tramwajowego, jak i sami pasażerowie „18” byli zadowoleni. W związku z powtarzającymi się interwencjami, przedstawiciele miasta poprosili KZK GOP o przeprowadzenie dodatkowych ankiet, obrazujących faktyczny stan rzeczy. Zdobyte wyniki będą podstawą do podjęcia ostatecznych decyzji.

Jedno jest pewne. Trzeba coś zrobić ze szkodami na ulicy Piastowskiej, które w przeważającej części pojawiają się na tej części trasy. Popękane ściany i kominy, nierówne chodniki, zniszczona nawierzchnia drogi, to widoki, na które trzeba reagować. Im więcej zniszczeń, tym więcej pieniędzy na remonty i dłuższy czas oczekiwania na prace renowacyjne. Remont torowiska według danych KZK GOP będzie wynosił około 10 mln złotych, a miasto musiałoby uczestniczyć w wydatkach związanych z tym remontem. Najlepszym wyjściem byłaby budowa drugiego toru.

Obserwując problemy związane z „18”, nie można przyznać racji mieszkańcom ulicy Piastowskiej. Mają dość niedogodności związanych z ruchem tramwajowym i niesionymi przezeń szkodami. Z kolei podróżujący tramwajem nie wyobrażają sobie zmian związanych z jazdą autobusem i dłuższego czasu podróży, a najczęstszym argumentem są korki na ulicach. W tym przypadku najważniejsze są rozmowy i wspólne, dogodne dla obu stron, rozwiązania. Zastanawiając się nad przyszłością tramwaju, może warto wziąć pod uwagę zmieniające się „transportowe trendy”? Większość europejskich miast rezygnując z komunikacji autobusowej stawia na tramwaje. Czy nie podobnie będzie za kilka lat w Polsce?

Komentarz tygodnia: Trudna decyzja

Adam Nowak – rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska:
Przyjmujemy ciągłe interwencje mieszkańców odnośnie zastąpienia linii tramwajowej linią autobusową ze względu na hałas i drgania. Skargi mieszkańców dotyczą stanu torowiska – nie remontowane i zajmujące pas wąskiej drogi powoduje hałas i drgania podczas przejazdu tramwaju oraz utrudnienia w poruszaniu się pojazdów tą drogą.
Poprosiliśmy KZK GOP o przygotowanie dodatkowych analiz, m.in. dotyczących liczby pasażerów obsługiwanych przez tę linię, sposobu zapewnienia komunikacji zastępczej oraz kosztów jej utrzymania. Nasze zapytanie dotyczyło również w jaki sposób zostaną rozmieszczone ewentualne przystanki zastępczej komunikacji autobusowej, tak, aby wszyscy mieszkańcy korzystający do tej pory z linii tramwajowej nr 18 nie zostali poszkodowani.
Przygotowana w ten sposób analiza będzie pomocna do podjęcia decyzji.

Sonda: Czy likwidacja linii 18 jest dobrym pomysłem?

Henryka – Drgania przejeżdżającego tramwaju czy nawet samochodów są strasznie odczuwalne. Wiem, że w niektórych miejscach pękają nawet ściany. Jednak patrząc na całą sytuację, nie uważam, żeby zlikwidowanie tramwaju było dobrym pomysłem, lepiej jest wyremontować torowisko. Oczywiście wyremontować oznacza zająć się każdą, nawet najmniejszą dziurą. Nie, tak jak to czasem bywa, tylko tymi największymi szkodami.

Celina – Zlikwidowanie linii tramwajowej nic nie da. Lepiej gdyby odpowiednie jednostki wyremontowały torowisko. Autobus, który miałby kursować, mógłby być dobrym rozwiązaniem, choć tramwaj jeździ zdecydowanie częściej. Ponadto autobus mógłby nie dojeżdżać w te miejsca, przez które dziś kursuje „18” i to byłby problem dla wielu.

Ela – Moim zdaniem likwidacja linii nie jest dobrym pomysłem. Osobiście jeździ mi się bardzo wygodnie tramwajem. Nie wiem, w jaki sposób można zmniejszyć skalę tego problemu, nad tym muszą myśleć osoby, które się na tym znają. Zlikwidowanie tramwaju na pewno nie będzie dobrym pomysłem i myślę, że wiele osób się ze mną zgodzi.

Ewa – Nawet, jeśli wprowadzi się zastępczą linię autobusową, to jestem pewna, że nie spełni ona swej roli. Tramwaj kursuje co 20 minut. Autobus średnio co 40. Jeśli wypadnie jeden kurs tramwaju, to można poczekać. Jeśli wypadnie autobus, to naprawdę pojawia się duży problem. Poza tym nie sprawdziło się to np. w momencie remontu torowiska, gdzie były autobusy zastępcze, więc wątpię, żeby sprawdziło się to w przypadku likwidacji linii.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

37 napisał(a):

Cieszą słowa ankietowanych, szkoda tylko, że nie mają one żadnego wplywu na decydentów.
Nie pomogą podpisy w obornie 12 to chociaż mogły by pomóc podpisy odwołujące Kopla :P

01.12 22:48:33

suchy napisał(a):

Alodia Ostroch tłumaczy: [...] by na dłuższych odcinkach linie autobusowe nie dublowały się z tramwajowymi.

No jaaasne - czy ktoś może podać tej pani jakąś Lecytynę na poprawę pamięci, żeby łaskawie sobie przypomniała, co się dzieje na trasie T12 i co dubluje co?

A tak przy okazji odwołując się do tego reportażu w TV Silesia i naszego kochanego pana Edwarda - naprawdę nie zazdroszczę mu, że jego rok kalendarzowy trwa tylko 3 dni.. W końcu przecież mówił, że codziennie na 18tce są wypadki, a jak narazie tych poważnych były 3... Z których chyba żaden nie było winą tramwaju, bo jak pamiętam to to ten Jelcz nie zahamował i się wpakował w stojący tramwaj, a dziecko mogło wpaść pod każdą inną linię, a że akurat w Rudzie.. Kiedyś nie daj boże wpadnie ktoś pod 6 na Rynku w Katowicach i co, zlikwidujemy 6 bo był wypadek?

01.12 23:07:27

wnerwiony pasażer napisał(a):

Zamiast tramwaju - mieszkańcom Piastowskiej życzę starego, zdezelowanego, kopcącego, trzaskającego drzwiami Ikarusa. Takiego samego, jakim dziś wracałem z uczelni na linii 154. Wtedy nawet herbaty nie będą musieli lać do czajnika - sama się wsypie, wleje i wymiesza...

Swoją drogą - to przejeżdżające tamtędy dźwigi czy tiry naprawdę powodują mniej hałasu i drgań niż tramwaje? Zwłaszcza, jeśli tym ostatnim można wymienić torowisko na cichsze, tirów zaś się nie wyciszy...

I jest dokładnie, jak napisał Suchy: te wypadki się mogły zdarzyć w każdym innym miejscu w GOPie.

01.12 23:55:45

pasażer napisał(a):

Znowu ta sama śpiewka. Z powodu tramwajów pękają ściany. Bo tramwaj tam jeździ od dzisiaj, do ciasnej!
Ludzie złoci, ściany pękają bo praktycznie po trasie 18-tki odbywa się coraz większy ruch samochodów i to ciężkich. Jadą od skrzyżowania na Karbiu do DTS. Likwidacja tramwaju, śmiem twierdzić, pod tym względem nic nie da.
KZK pod wieloma względami przypomina PKP. Nawet, gdyby byli jedynymi przewoźnikami w galaktyce, nie potrafili by na tym zarobić i likwidowali kolejne linie.
Za chwilę zlikwidują 5-tkę z tych samych względów. Bo przecież w Biskupicach jedzie środkiem ulicy i to może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji, podobnie 1; 6, 41, bo plac Sikorskiego, Katowicka - i Jagiellońska tam też tramwaj jedzie po ulicy, 7 - bo Świętochłowice, wszystko co jeździ Wolności w Chorzowie itd.
Szlag człowieka trafia!

02.12 02:40:53

Gojira napisał(a):

Pytanie pierwsze - gdzie byli rodzice tej 4 letniej dziewczynki? Oni jako pierwsi ponoszą winę wiadomo, że dziecko nie zawsze zdaje sobie sprawę z zagrożenia i powinno się pilnować dziecka! A to, że zginęła pod kołami tramwaju to czysty przypadek - gdyby zginęła pod kołami samochodu to wycofali by ruch uliczny z Rudy?! Jestem bardzo ciekaw... co do innych wypadków to tramwaje i tak uczestniczą w nich wyjątkowo rzadko - wypadków drogowy codziennie są tysiące, ale nie mówi się o zwinięciu asfaltu... Zresztą wypadki śmiertelne z udziałem tramwaju występują BARDZO RZADKO, dlatego jakoś ten argument związany z bezpieczeństwem w ogóle mnie nie przekonuje...

02.12 04:37:36

Martinek napisał(a):

"Linia tramwajowa nr 25 zlikwidowana została ze względu na bezpieczeństwo oraz małą ilość pasażerów."
No comment. Jeżeli 25 zlikwidowano bo była niebezpieczna to 26 powinni już dawno zaorać ze trzy razy, ehh te dziennikaŻe...

02.12 11:26:20

pasażer napisał(a):

Każdy argument sprzyjający likwidacji jest dobry. Ongiś nazywano to restrukturyzacją. To co zrestrukturyzowano jest dzisiaj nie do odtworzenia. Miałem nadzieję, że po 2000 i w latach, cokolwiek by tu nie mówić lepszych dla GOP-u niż miniona dekada, widmo bezrozumnych, głupich likwidacji zostało odsunięte. Ale tymczasem nie!
Wciąż to samo, galopada niekompetencji i chęci pójścia po najmniejszej linii oporu.
A potem człowiek czyta, że w Warszawie rozważana jest budowa nowej linii tramwajowej przy Powązkowskiej, Gdańsk wybudował nową, Poznań...itd.
Jakie fatum ciąży nad naszą aglomeracją?
Rozumiem, zamyka się 25 (niesłusznie moim zdaniem) ale w innym, uzasadnionym miejscu buduje się coś nowego. A tu jedyną strategią jest likwidacja.

02.12 17:01:54

Penny napisał(a):

Tak to jest kiedy spółka tramwajowa jest własnością organizatora komunikacji...

02.12 18:38:39

slowak99 napisał(a):

"dbając, by na dłuższych odcinkach linie autobusowe nie dublowały się z tramwajowymi."

No po prostu śmiech na sali. Jeżeli ktoś może dbać, to tylko my - miłośnicy, bo póki co nie przypominam sobie, aby jakakolwiek linia autobusowa była zlikwidowana z racji dublowania się z tramwajem. Za te herezje Bóg powinien zesłać Lodzię do piekieł...

02.12 20:54:12

liza napisał(a):

Jestem wychowana przy lini 18 tu sie prawie urodzilam i tu mieszkam . Mieszkajac tu tyle lat zastanawiam sie coraz bardziej nad tymi ludzmi ktorym zaczyna przeszkadzac halas i wstrzasy na ul Piastowskiej rzekomo spowodowany przejezdzajaca 18tka. A tiry ktore jada po 2 , 3 ,4 sztuki za koleja to im nie przeszkadzaja ? Ciekawe czy wiedza ze tramwajem np.do Szombierek jada 12minut a autobusem np,lini 146 w tym czasie beda dojezdzac dopiero do Goduli a do samych Szombierek dokotra dopiero po okolo 20 min - oczywiscie gdy nie bedzie korkow .Wedlug mnie wydzial ruchu drogowego powinien zrobic zakaz ruchu dla tirow a jesli nie to zrobic ograniczenie predkosci do minimum i postawic radar .Wtedy dopiero nastala by cisza- spokojna ulica . Ale u nas slucha sie tylko urzednikow.

20.12 21:04:43

Yogi napisał(a):

Mimo, że mieszkam w Poznaniu znam dobrze linie 18 i nie tylko. Problem linii 18 jest problemem całego GOPu.Standardy, które mamy w Poznaniu są u Was nieobecne!Widać to choćby po torowisku między zajezdnią w Będzinie a Rondem.Miałem okazję przejść się pieszo po torowisku na tym odcinku!Matko Boska!LUDZIE ! Nie wsiadajcie tam do tramwaju-tam wypadek zdarzy się na pewno! Infrastruktura tramwajowa GOPu nadaje się do natychmiastowej wymiany. Wtedy uda się uratować nie tylko linię 18!
W domach nie będą podskakiwać szklanki a przejazdu tramwaju nikt nie usłyszy.Macie brudny nie odnawiany tabor.Może pomyśleć o przemalowaniu na jakiś "letni" i "wesoły" kolor.Poznań inaczej wygląda po przemalowaniu taboru(również autobusów) na jasnozielony kolor z żółtymi dodatkami.

16.01 15:34:57

Marcin29rsl napisał(a):

Mieszkam przy tej trasie mam ją za oknem hałas do hałasu przyzwyczaiłem się ,ale jestem za likwidacją tej lini.Wiele razy wpkowałbym się autem pod tranwaj bo niemam miejsca na wyminięcie się dwóch aut i tranwaju szczególnie na wysokosci parku .Kierowcy z innych miast o tym miejscu i pchają się niewiedząc że kierowca ma do wyboru wjechać w niego lub tranwaj.

13.02 21:17:02

KIT napisał(a):

kogos niezle podgrzmialo, jak mozna robic takie rzeczy!!

30.03 21:05:28


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!