Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wystąpienie w sprawie linii 12

21.11.2008

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie, organizator akcji "Ratujmy tramwaje w GOP!" wystosował pismo do Prezydenta Chorzowa - Marka Kopla w sprawie linii 12. Apelujemy w nim o zmianę decyzji w sprawie likwidacji tej linii pokazując możliwe rozwiązania zwiększające jej atrakcyjność, jednocześnie żądamy przedstawienia szczegółowych analiz, na podstawie których podjęto decyzję o likwidacji.

» Zobacz treść pisma do Prezydenta Chorzowa (plik pdf)



« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

P Śl napisał(a):

Najwiekszym kosztem w tramwajach jest przerost kadry. Poki nie przeprowadzi sie ich reformy to zadne ograniczenie postojow i zwiekszanie kilometrow nic tu nie da, bo i tak te pieniadze beda wiecznie przejadane.Poza tym ja zauwazam dziwna rzecz w KZK, z ktora nie wiem czemu zadne z miast jeszcze nic nie zrobilo. Mianowicie wszystkie miasta placa kase do KZK, ale tak naprawde nie wiedza za co. Miasta powinny doplaca do konkretnych wozokilometrow wykonywanych na terenie miasta i to one powinny przede wszystkim decydowac czy dana linia powinna istniec czy tez nie. A stawki powinny byc zalezne od tego na jaki tabor sie miasto decyduje na danej linii i co za tym idzie jakiej stawki bedzie domagal sie przewoznik, bo jak wiadomo porownanie dochodowosci linii na poziomie dzisiejszej komunikacji jest dosc trudne.

22.11 11:34:33

palex :) napisał(a):

Doskonała treść. To ciekawe, że problemy te nie są dostrzegane przez władze miasta. Wystarczy tak niewiele, a można zmienić tak wiele.

Trzymam kciuki za powodzenie i wciąż mam nadzieję, że kiedys TŚ będą czymś nowoczesnym. Pierwsze zmiany już są, oby tak dalej. I oby były one w dobrym kierunku.

22.11 14:10:28

memphis napisał(a):

@P Śl - miasta wiedzą za jakie linie (i za jaką pracę eksploatacyjną) płacą. I problemem linii 12 jest właśnie to, że to miasto (a konkretnie prezydent Kopel) żąda jej likwidacji, czemu się sprzeciwiamy.

22.11 14:19:13

37 napisał(a):

Brawo!!!

22.11 16:20:05

Bodzio napisał(a):

@P Śl a jak Ty myślisz ? W czyim interesie leży "rozmydlanie" sprawozdań finansowych ? Z czego brałyby się pieniądze na wynagrodzenie dla członków Rady Nadzorczej ( czyli prezydentów miast ) i dla pociotków tychże prezydentów, którzy znajdują "zatrudnienie" w administracji KZK GOP ? Dla mnie to jest niepojęte, ze KZK GOP płacze i narzeka na brak kasy. Pierwszy z brzegu przykład : linia 81. Jedna pętla Zabrze - Helenka - Zabrze to - powiedzmy z nadmiarem - 25 km. 25 km * (również z nadmiarem) 5 zł/wzkm = 125 zł ( dostaje PKM Gliwice ) 125 zł / 2.40 ( cena biletu ) = 52 bilety. Nikt mi nie powie, ze w autobusie 81 ( tam i z powrotem ) nie zostaną skasowane 52 bilety ( 26 w jedna stronę ). I co - KM jest nierentowna ?

22.11 16:23:26

memphis napisał(a):

@Bodzio - rentowności linii nie określa się na podstawie skasowanych biletów jednorazowych. Poza tym część kursów przynosi "zysk", ale inna część (rano, czy wieczorem) już nie. KZK GOP podaje, że średni wpływ z jednego przewiezionego pasażera to 50 groszy.

22.11 16:59:07

Bodzio napisał(a):

@memphis - oczywiście masz rację - wiem, ale celowo uprościłem przykład. A wszyscy na tym forum wiemy, że informacje podawane przez KZK GOP ( szczególnie te dotyczące finansów ) należy traktować z wielkim przymrużeniem oka, jeżeli nie włożyć między bajki.

22.11 17:06:12

pasażer napisał(a):

<ironia mode on>Jeśli tylko 50 groszy,to likwidujemy km.<ironia mode off>

22.11 17:27:23

MARIANO napisał(a):

Wstyd mi, że mieszkam w miescie z taką władzą. Ten tramwaj jest potrzebny mieszkańcom Chorzowa Starego. Panie Prezydencie pomyśl Pan czasem o społeczeństwie tego miasta! Moim zdaniem są wieksze problemy w mieście np. brak obwodnicy. Warto coś zrobić w tym kierunku.

22.11 17:43:32

adas napisał(a):

@memphis: A do tej średniej są wliczanie też ci bez biletów? Jeżeli nie to jak oni ten wpływ policzyli? Czyli z ulgowym miesięcznym robi jakieś 90 przejazdów miesięcznie a z normalnym jakieś 180-200.

22.11 17:56:50

KZKGOP1779 napisał(a):

@adas: prosto policzyli: wpływ z jednego przejazdu 1 pasażera=dochody ze sprzedazy biletów/średnia, wyliczona metodami statystycznymi liczba przejazdów komunikacją

22.11 18:53:44

Gojira napisał(a):

@KZKGOP1779: zgadza się tylko jak to odnieść do konkretnej linii? Moim zdaniem dokładne obliczenie rentowności trasy graniczy z cudem o ile w ogóle jest możliwe... A jak wiadomo w naszym KZK GOP-ie na cuda nie ma co liczyć chyba, że na te związane ze znikaniem pieniędzy i linii tramwajowych - O! Było, ale się zmyło!

23.11 18:49:03

memphis napisał(a):

Żeby obliczyć strukturę biletową i przychodowość linii wykonuje się badania marketingowe.

23.11 20:57:43

P Śl napisał(a):

Badania marketingowe czyli co ? Chyba nie masz na mysli tego co zaobserwoalem jakies 5 lat temu w 860, siedzial jakis koles kolo 50tki i se wpisywal jakie to rzekomo ludzie bilety maja.

23.11 23:55:28

Gojira napisał(a):

@memphis: bardzo bym prosił o przybliżenie sprawy badań marketingowych, bo jak narazie wydaje mi się to i tak bardzo abstrakcyjne...

24.11 04:09:58

memphis napisał(a):

Badania marketingowe to badania popytu (ilu pasażerów jedzie, gdzie wsiadają i gdzie wysiadają), badania struktury biletowej (kto ma jaki bilet, ile razy jeździ na miesięcznym, jakie ulgi, ile bez biletu) i uzupełniająco badania ankietowe (np. skąd dokąd ktoś jedzie, gdzie się przesiada, itd.). Są jeszcze badania zachowań komunikacyjnych (ankiety w domach). Niektóre miasta sobie doskonale z tym radzą. I naprawdę porządnie zrobione badania dają bardzo ciekawe informacje z których można zrobić użytek planując system transportowy i np. taryfę.

24.11 09:50:33

memphis napisał(a):

Dla zainteresowanych jeszcze kilka słów na ten temat: http://www.zkmgdynia.pl/ind... (a więcej - w literaturze ;).

24.11 09:51:32

P Śl napisał(a):

Memphis nie rozmieszaj mnie. Powiedz mi , ze to wszystko jest realizowane (?). Nie ma takiej opcji, zeby cos takiego gruntownie i sumiennie przeprowadzic trzeba by wylozyc bardzo duze fundusze, ktorych KZK nie ma. Zreszta watpie, zeby sie znalazly osoby, ktore umialy by to przygotowac, przeprowadzic i wykorzystac. (co pokazalem czesciowo wyzej). Inna sprawa, ze takie badania szybko staja sie bezuzyteczne. Zeby poznac dana linie musialbys ja badac gruntownie przynajmniej okolo miesiaca dzien w dzien.

24.11 11:06:27

JakubH napisał(a):

Pismo potrzebne i konkretne.

Generalnie linie tramwajowe w aglomeracji wożą od 5 do 12 pas/wozokm (średnio 7), autobusowe od 0 do 7 (średnio 3). Siłą rzeczy nawet gdy za wozokm tramwaju KZK GOP płaci 2x więcej, przychód z pasażerów na wozokm powinien być 2x większy. Wydaje sie, że KZK GOP na dno ciagną właśnie linie autobusowe wożące od 0 do 3 pasażerów na wozokm - takich jest naprawdę wiele i trzeba je uporządkować. Na chwilę obecną nie ma w aglomeracji "zbędnych" linii tramwajowych - wręcz przeciwnie, jest szereg relacji autobusowych gdzie budowa linii tramwajowej byłaby panaceum na problemy.
Nie zapominajmy o strukturze kosztów - każde zmniejszenie pracy przewozowej tramwajów odbija się na wyniku finansowym KZK GOP w postaci adekwatnego zmniejszenia wpływów. Dziś tramwaje robią 20% wozokilometrów w systemie, a przewożą 40% pasażerów - zadajmy więc pytanie, gdzie trzeba mieć głowę, aby likwidować linię tramwajową?
W KZK GOP autobusy robią kilometry, a tramwaje wożą ludzi - taka jest prawda.

24.11 12:08:56

memphis napisał(a):

@P Śl: realizuje to choćby Gdynia (podałem linka). Z takim podejściem jak prezentujesz to rzeczywiście lepiej się za nic nie brać, a system komunikacyjny układać na bazie własnego widzimisię, tak jak się to dzieje dzisiaj. I KZK tak właśnie robi, czego skutkiem jest spadek wpływów, spadek liczby pasażerów, coraz gorsza jakość komunikacji i likwidowanie linii tramwajowych.

24.11 12:48:10

memphis napisał(a):

A co do funduszy - jedynym większym kosztem jest zatrudnianie ankieterów. Ale ten wydatek się zwraca w postaci lepszej i bardziej efektywnej komunikacji, przecież to oczywiste. A przeprowadzanie takich badań wcale nie jest jakoś szczególnie trudne - wiem, bo sam takie robię.

24.11 12:49:34

Transportowiec napisał(a):

Z całego serca kibicuję waszej akcji!!!

24.11 15:32:35

wmmedia napisał(a):

Memphis! Warto by kopia listu trafiła również do władz wojewódzkich i prasy lokalnej

24.11 22:47:47

Obserwator 12 napisał(a):

Bez przesady z tą dużą frekfencją!!! Zejdźcie na ziemię. Od miesiąca dokładnie przyglądam się przejeżdzającym tramwajom linii 12 (na odcinku Bytków Telewizja-Siemianowice Plac Skargi). W godzinach porannych ok. godz. 7.00 w tramwaju jeździ od 6 do 9 osób. Popołudniu jest lepiej, bo można się doliczyć do 20 pasażerów. Niestety wieczorową porą 'dwunastka' wozi już tylko powietrze.
Reasumując, GRUNTOWNA ZMIANA JEST KONIECZNA, nie wiem tylko czy fizyczna likwidacja linii to najlepsze rozwiązanie.

25.11 20:22:03

KZKGOP1779 napisał(a):

@jakubH: tylko, że prawda jest taka generlanie, że tramwaje wożą gorszą część pasażerów. W autobusach więcej osób ma bilet, niż w tramwaju.

25.11 21:06:59

Jakubh napisał(a):

@KZKGOP1779 - Nie ma żadnych wiarygodnych badań potwierdzających regułę, że w tramwajach mniej ludzi kasuje bilety, są to tylko twoje dywagacje.
@Obserwator 12 - przy jednolitej taryfie liczy się nie to, ile osób jedzie w tramwaju, ale to jak często się wymieniają i na jaką odległośc jadą. To są podstawy...
Co z tego, że masz nabity pasażerami autobus 850 jadący 25 kilometrów? Nic z tego nie wynika, jego wykorzystanie w stosunku do tramwaju 12 jest żałosne.

26.11 09:22:22

Bartek N. napisał(a):

@Obserwator 12 - słuszne spostrzeżenie. Ja dziś naliczyłem się 3 osób w 12 na Alfredzie w kierunku Chorzowa. Ciekawe kto z nich miał skasowany bilet????

26.11 12:48:28

Soreno napisał(a):

A słyszałeś o biletach okresowych, np. miesięcznych? 12-tką jeżdżę przynajmniej 2-3 razy w tygodniu i pasażerów jest przynajmniej kilkunastu (w sobotę rano zwykle stoję, bo wszystkie miejsca są od pętli w Chorzowie zajęte). Dla cymbałów podejmujących decyzje o likwidacji linii rentowność = max. napakowana solówka, jak np. 13-tka w porze powrotu z pracy. To nie jest norma, to jest patologia!

26.11 14:08:44

Gojira napisał(a):

@Bartek N.: Być może nikt nie miał skasowanego biletu, być może ktoś miał miesięczny (go się nie kasuje), być może wszyscy jechali na gapę... powiedz mi tylko, co to za różnica? Czy to, że w środku tramwaju są gapowicze jest winą linii czy też braku kontrolerów? A to na 3 przystanku od pętli widziałeś 3 pasażerów wewnątrz tramwaju to jeszcze nie oznacza, że na całej trasie jest takie napełnienie.

26.11 19:03:42

andrzejh69 napisał(a):

No własnie co z tego jak na krótkim odcinku jedzie tylko paru pasazerów jak na innym, dłuższym jedzie juz ich okolo 20-30. Ja tak mysle ze trzeba by było spróbować skierować 12 do Katowic,albo pokombinowac tak ze jedne tramwaj do katowic co 28 minut i jeden do Siemianowic co 28 minut. Chorzów Stary nie ma bezposredniego polaczenia z centrum Katowic a tak by zyskał szybkie połaczenie. Ponadto jak juz koledzy proponowali ten nowy przystanek przy osiedlu Wezlowiec by spowodowal ze jego mieszkancy tez by otrzymali szybkie polaczenie z centrum katowic. Na trasie 12 jest liceum i gimnazjum katolickie. Porzadna szkoła ale obecnie z centrum katowcic nie ma do niej bezposredniego dojazdu. Gdyby taki był wieksza ilosc dzieci, mlodzierzy z Welnowca, Koszutki, centrum Katowic decydowala by sie na te szkole. Ponadto w Chorzowie Starym jest fajna silownia na placu Jana. Bezposrednie,szybkie(ok 20minut) polacznie tramwajowe z Katowicami moglo by przyczynic sie do rozwoju tej dzielnicy, ale jak widac prezydenowi miasta Chorzowa na tym nie zależy. Co to za gospodarz?

27.11 08:10:16

pasec napisał(a):

Przepraszam ze poruszam w innym temacie problem linii 18 ale gdzie jak właśnie nie tutaj.Otóż problem 18 byl opisany w gazecie lokalnej tzn."wiadomości Rudzkie"i w uzasadnieniu Pana Stani(prawie jak prezydent) likwidacje linii 18 domagają sie mieszkancy ulicy wzdluz torowiska tj.Piastowska hah i teraz pytanie redaktor wydania przeprowadził sondaż wlasnie na ww.ulicy miedzy mieszkancami i na 5 zdjec wraz z wypowiedziami jest 5 pozytywnych odpowiedzi tzn ludzie nie wybrazają sobie Rudy bez linii 18 to teraz pytanie kto wymysla i z jakim celem takie bzdury ze 18 jest uciążliwa(Pan pr.jak prezydent!!!!!).Hah i co najlepsze na tej ulicy mieszka 90%lokatorów "bezczynszowych"i to ich napewno zdaniem wladza bedzie sie argumentowac w likwidacji linii hahahaha jak oni w zyciu nie skasowali biletu czy to w autobusie czy to w tramwaju.Najpierw wladzom lotniska sie zachcialo ha ha ha a teraz likwidacji na siłę.Do leczenia

27.11 21:33:09

18? napisał(a):

Bodzio i co Ty teraz powiesz w kwestii 18?

A co do 12 to protestować sobie możecie, a ona i tak na 100% podzieli los ELKI :(

28.11 12:41:44

Andor napisał(a):

@Jakubh: Teza o większej liczbie gapowiczów, tfu, złodziei w tramwajach nie jest bezpodstawna - jak to mawiał jeden "radosny ziomal" tramwaj nie skręci pod komisariat.

28.11 15:22:39

KZKGOP1779 napisał(a):

@jakubh: ale te dywagacje mają jak najbardziej poparcie w codziennych obserwacjach. A co do tych dowodów, owszem są, kiedyś prowadzono chociażby badania struktury biletowej.

28.11 16:30:02

KZKGOP1779 napisał(a):

@andrzejh: jesli nie masz pojęcia jaką szkoła jest tzw. katolik to nie pisz lepiej. Bo gwarantuje, że ani ta szkoła nie jest porządna, ani żadne dzieci z centrum Katowic nie zaczną do niej latać bo jakiś tramwaj bezpośrednio będą tam miały. Ja rozumiem rózne argumenty, ale to są niestety dość śmieszne. Tak samo jak z tą siłownią z resztą.
@andor: otóż to, na dodatek nie da się nie otwierać jednych drzwi itp itd.

28.11 16:35:17

KZKGaPowicz napisał(a):

Ja również zauważyłem, że dość spora liczba mieszkańców ulicy Piastowskiej korzysta z tramwaju linii nr 18. Ludzie wsiadają i wysiadają na przystankach: Ruda Matejki, Ruda Kościół, Ruda Stare Osiedle, obojętnie w którą stronę tramwaj jedzie. Myślę, że to jest blef ze strony władz Rudy Śląskiej, którzy chcą zwalić winę jak zwykle na swoich obywateli, a nie na samych siebie oraz pozbyć się problemu, zamiast z nim walczyć. Przecież problemom trzeba stawiać czoło, a nie od nich uciekać!!! Włodarze miasta Ruda Śląska, trochę więcej samokrytyki!!!

28.11 20:45:58

andrzejh69 napisał(a):

KZKGOP1779- akurat wiem bo do tej szkoły chodzi córka, a na tę siłownie ja i w przypadku tych dwoch miejsc problem stanowi połączenie, w tej chwili są one uwazane za polozone na uboczu.

29.11 15:00:30

KZKGOP1779 napisał(a):

@andrzejh: no straszne ubocze, 5 minut pieszo z Rynku do owej szkoły, a PL. Jana jest dość daleko do tramwaju 12. Z resztą skoro Twoja córka tam chodzi, to ja więcej pytań nie mam...

29.11 17:11:33

Pasażer napisał(a):

@KZK-to znaczy,że jeśli jego córka tam chodzi,to już nikt normalny z niej nie wyrośnie? W mojej dzielnicy są 3 szkoły "zwykłe" z których wysypuje się zawsze 90% patologii.

30.11 09:43:28

kononowicz napisał(a):

zlikiwidować fszystko

30.11 11:16:42


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!