Linie 146 i 155 po zmianie przewoźnika
01.06.2007
Po jedenastu miesiącach obsługi, PKM Katowice pożegnał się z obsługą linii 146. 1 czerwca żółte ikarusy zostały zastąpione przez niskopodłogowe autobusy z logo Nowak Transport. Zmiana przewoźnika nastąpiła także na linii 155.
Pierwszego dnia wyjechały na trasę cztery wozy zgłoszone do obsługi, tj. Neoplany N4021NF o numerach 043, 044 i 045 oraz MAN NG272 nr 023. Zamiast NG272 z Gryfu Kartuzy pojawił się ex bytomski Neoplan N4021NF nr 049 (ex 7705), należący zasadniczo do Tadeusza Rzemyka.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Również na linii 155, w wyniku zmiany przewoźnika, zagościły pierwszego dnia czerwca niskopodłogowce. Z tą tylko różnicą, że na 146 "niskie" kursy zostały wpisane do rozkładu jazdy, a na 155 to raczej tylko gest przewoźnika.
Nowym operatorem okrężnej rudzkiej linii 155 została firma Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec z Pacanowa. Do obsługi tej trasy skierowane zostały sprowadzone przed kilkoma dniami używane wozy marki MAN - dwie sztuki modelu NL202 (nr 16 i 17) i dwa z serii EL202 (nr 18 i 19). Do obsługi zgłoszone były jednak jelcze 120M.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Arcziv napisał(a):
Czym różnią się te dwie wersje Manów od Pawelca?
01.06 16:29:50
memphis napisał(a):
NL jest niski, a EL ma jeden stopień. EL202 już jeżdżą w PKM Sosnowiec O/Będzin i w Elbudzie Jaworzno.
01.06 16:38:04
lool napisał(a):
dzis jechalem 146 ex.bytomskim neoplanem...normalnie lezka w oku az mi sie zakrecila.. w PKM lepiej sie prezentowali
01.06 17:43:07
potomek1920 napisał(a):
jak widać Pawelec już pozytywnie zaskoczył na 155, może to nie jest doskonały przewoźnik ale według mnie to b.dobra firma. Jedyny ich minus to czasem kurz w autobusach np: na 213, 250 itd... Mam nadzije że o te Many zadbają ;)
01.06 17:52:30
YoMaHa napisał(a):
@potomek1920: No rewelacyjna, niedługo wystartuje na giełdzie, żeby się dokapitalizować :-D
Sorry, MSPANC...
01.06 18:17:35
KUBER napisał(a):
JA jestem bardzo zadowolony. KM w Rudzie jest naprawde nienajlepsza, tzn. nie mamy szczęścia do przewoźników, a tu dwie linie obsługiwane przez całkiem niezły tabor.
01.06 18:21:56
YoMaHa napisał(a):
Niezły tabor to widziałem niedawno w Holandii, gdzie jedynie non-LF jeździły jako szkolniaki, reszta wszystko LF/LE (podmiejskie).
01.06 18:29:07
kysó napisał(a):
Wszystkie pojazdy danego przewoźnika powinny być w jednym malowaniu - a u Pawelca każdy w innym kolorze tęczy. Widać, że każdy sprowadzany od innego sprzedawcy złomu z Zachodu.
01.06 18:52:15
jacekso napisał(a):
Strach teraz coś napisać bo zaraz nas Yomaha zrówna z glebą. ;) Sorry, wiem, że jesteśmy 100 lat za murzynami ale zapewniam, że są jeszcze rejony Polski i Europy gdzie jest gorzej niż u nas. :) Wg Ciebie mamy wykpiwać każdego przewoźnika i każdy używany autobus wprowadzony do ekploatacji w GOPie? Taką mamy rzeczywistość, my, miłośnicy raczej nie mamy wpływu na wymagania, które stawiają organizatorzy przewoźnikom. Poza tym chyba nie taka nasza rola.
01.06 18:58:16
YoMaHa napisał(a):
@JacekSo: Uuuu, poważny zarzut ;-)
Po kolei:
1. Jaka jest nasza rola - my sami decydujemy. I to nie tyle "chęcią", by taka ona była, lecz konkretnymi działaniami.
2. Dla mnie nie jest argumentem, że gdzieś jest gorzej. Konia do wodopoju przyprowadzić każdy potrafi - nakłoń go, by popływał nieco na plecach, a wówczas możesz mówić, że coś osiągnąłeś. Polska i Czechosłowacja w 1989 roku były w podobnym stadium rozwoju. Niech każdy sobie odpowie, jak jest dziś...
3. Daleki jestem od zrównywania z ziemią. Wiem doskonale, jak wygląda sytuacja w GOP i nie wymagam od nikogo zakupu pięciuset nówek (choć w mniejszym Bukareszcie "dałosie"), bo to nie o to chodzi. Natomiast poraża mnie infantylność niektórych wypowiedzi, z których bije tak dziki zachwyt jakimś przechodzonym wózkiem, że ja mimo szczerych chęci nie jestem w stanie tego pojąć. Owszem, taki czy inny MAN jest fajny i ja tego nie neguję. Tylko ludzie, bądźmy świadomi, że złamanej ręki się nie wyleczy naklejając plaster!
EOT ;-)
01.06 19:24:06
potomek1920 napisał(a):
Yomaha: A ty pewnie wolał byś dalej się wozić na 155 Jelczami z transkomu? Bo ja jakoś już wolę te wcale nie nowe many a jednak o wiele bardziej komfortowe. Jeśli coś się poprawia to ja potrafię to docenić, zawsze to krok w przód a ty ciągle biadolisz
01.06 19:51:21
podlesianin napisał(a):
Mnie się jedno podoba jak można jeździć takimi autobusami za tak niskie stawki czyli widać z tego jak się chce to wszystko da się zrobić. No chyba że ktoś psuje rynek a szczególnie chodzi mi o Pawelca.
01.06 19:55:26
jacekso napisał(a):
No to nie wiem, może lepiej nic nie pisać? Wtedy wszystkie "małolaty" nie będą się mieli gdzie zachwycać "nówkami" Nowaka i Zagozdy.
01.06 20:11:32
aso napisał(a):
@jacekso: chyba za bardzo bierzesz pewne uwagi do siebie
01.06 20:17:56
podlesianin napisał(a):
Pewnie też bym się chciał bujać nowymi autobusami i nie zachwycać pseudo nówkami zresztą za niedługo zobaczmy te „nówki” na 37 ciekawe jakie. Ale to co mamy w tej chwili w gopie to jest efekt nie inwestowania w komunikacje miejską praktycznie żadnej złotówki po za wyjątkami nie licznym. Więc nasuwa się pytanie skąd zabrać pieniądze na lepszy tabor?
01.06 20:21:13
YoMaHa napisał(a):
@potomek1920: Daleki jestem od biadolenia. Jak powiedział filozof - każdy ma niezbywalne prawo przesr** swoje życie. Ale ten sam dodał, że każdy też ma prawo wziąć swoje sprawy w swoje ręce i starać się żyć jak najlepiej. Nauczyłem się radzić w życiu ze swoimi problemami i tyle. Dzikie zachwyty wywołują u mnie po prostu pewien niewielki uśmieszek politowania.
@JacekSo: W ten sposób do tego nie podchodzę. Rynek nie znosi próżni i gdyby nie Portal, to po prostu te same zachwyty widzielibyśmy na innych forach czy na pmtm. Pod tym względem Portal stanowi po prostu miejsce, w którym takie czy inne rzeczy są tak bądź inaczej komentowane, zaś niezła jakość przekazu i pewien poziom staranności powodują, że to właśnie Portal jest chyba najbardziej rozpoznawalnym medium miłośniczym w GOP, a co za tym idzie, to właśnie tu jest najwięcej opinii/dyskusji/whatever...
Nic dodać, nic ująć - do zobaczenia jutro na DOZZach ;-)
01.06 20:46:49
P.Sl napisał(a):
Lepiej jakby Świerklaniec IK260 obsługiwał wtedy była by norma ... Yomaha nie pisz nic lepiej ...
01.06 21:01:20
P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):
Według mnie pan Nowak planuje zakupić większość pojazdów od dawnego PKM Bytom. Bynajmniej jakaś porządna firma je zakupi, wyremontuje i będzie dbać o czystość. Co chodzi o Pawelca, to owszem busy są fajne ale jest jeden minus: tylko dwie pary drzwi. Ciekawe czy ten przewoźnik będzie dbać o ich czystość ;)
Pozdro dla wszystkich miłośników dawnego PKM Bytom :)
01.06 21:03:35
memphis napisał(a):
Problem (w tym konkretnym przypadku linii 155) leży po prostu w tym, że o ile przewoźnik nawet się minimalnie stara o tyle organizator w ogóle, bo w warunkach przetargu nie było ani słowa o niskiej podłodze, czy lepszym taborze (poza magiczną naprawą główną).
01.06 21:09:39
YoMaHa napisał(a):
@P.Sl: Masz rację. Jak nie będziemy pisać źle, to jakoś to będzie wyglądało ;-)
01.06 21:14:28
YoMaHa napisał(a):
@Memphis: a gdzie organizator się stara?
01.06 21:20:28
shinkadamo napisał(a):
Kurka, już nie jeżdżą te świetne Ikary na 146, no cóż teraz niskie jeżdżą :P
01.06 22:07:48
memphis napisał(a):
Mało gdzie się stara, ale czasami przynajmniej zażąda niskiej podłogi w przetargu. Nie wiedzieć czemu na 147 i 215 jakiś czas temu, później na 98 i 213, a teraz na 39 i 155 takie coś nie znalazło zastosowania. Coś Ruda Śląska ma pecha...
01.06 22:15:02
YoMaHa napisał(a):
Szkoda, że nastąpiło odejście od koncepcji jednolitego malowania. W dłuższej perspektywie było to dobry kierunek i konsekwentne jego wdrażanie mogłoby przynieść wiele korzyści. Tylko do takich rzeczy trzeba uporu i charyzmy, a nie błyskotliwego chełpienia się przed kamerami. Tylko mało kto patrzy w przód tak daleko...
01.06 22:33:15
MKM Shadow napisał(a):
Te Pawelcowe Many stały już jakieś 1,5 tygodnia zanim wyjechały na 155 ;)
01.06 23:34:39
P Śl napisał(a):
@memphis:Ja bym powiedzial, ze w tym wypadku to przewoznik sie wycfanil i stwierdzil ze duzo taniej wyjdzie go sprowadzenie uzywek, na ktore w kzk nikt nic nie powie niz zrobienie NG.
02.06 07:42:57
kysó napisał(a):
@ P.M.M - Transport Ruda Śląska: Te dziesiątki Ikarusów, które od ponad roku stoją na placu przy Piekarskiej i Witczaka też?? Przecież, jak to powiedział jeden z ex-kierowców PKM Bytom "one się tylko na złom nadają". To może raczej nie pan Nowak a pan Mittal powinien je sobie nabyć.
----------------------------------------
Mam jeszcze jedną uwagę dla wszystkich oburzonych uwagami osoby o nicku YoMaHa: Ten człowiek ma w 100% rację. Jesteśmy największą aglomeracją w Polsce i co mnie obchodzi, że gdzieś tam ktoś kupuje złom. Może lepiej spojrzeć na oddalony niespełna 100 kilometrów od nas Kraków, który za punkt honoru postawił sobie wyłączenie z eksploatacji wszystkich Ikarusów, konsekwentnie wprowadzając Jelcze i Solarisy. Tam się dało?? A w PKM Sosnowiec też się da kupić kilkadziesiąt nówek?? Skoro jesteśmy największą aglomeracją w kraju to chyba komuikacjępowinniśmy mieć też najlepszą?? Albo przynajmniej jedną z lepszych...
02.06 09:10:52
KZK GOP - maniak napisał(a):
@kysó dokładnie się zgadzam z tobą, rzeczywiście skoro należymy do aglomeracji to nasze autobusy powinny być znacznie leprze niż te co obecnie kursują po terenach Rudy Śląskiej, Katowic, Chorzowa, Bytomia, Zabrza, Gliwic itd.
02.06 11:13:45
palex :) napisał(a):
To ja się dorzucę.... jest jeden warunek - KZK GOP musi zacząc wymagać. Kazdy przetarg = wszystkie wozy niskopodłogowe - fabrycznie nowe - no powiedzmy dopuszczone roczniki od 2005 roku. To by mialo sens... wtedy będzie lepiej.
Jeśli chodzi o PKM Sosnowiec - fakt - kupili tego b. dużo - ale podejrzewam że teraz będzie zastój przez kilka lat - zatem w PKMie dalej bedzie za dużo Ikarusów i Jelczy M11/120M [całe szczęscie że większość tych ikarusów jest po solidnej NG]. Ale postęp jest.
A idzmy dalej. To miastom nie zależy. PRzecież KZK GOP jest zarządzane przez włodarzy naszych miast. To chyba takiemu prezydentowi Rudy Śl. powinno zależeć na warunkach przetargu w jego mieście. Powiedzieć jasno - niska podłoga, nowe wozy i koniec! Chętni się znajdą. Tylko że jesli KZK GOP leci po najniższych kosztach, to nic dziwnego że przewoźnicy typu Polak, Zagozda mają rację bytu.
Nie da się powiedzieć, że w GOPie nie ma postępu. Oczywiście że jest. I to ogromny. Ale wciąż jest to ZDECYDOWANIE za mało. I to należałoby zmienic. Ja się pytam, dlaczego Sosnowiec dostał dofinansowanie do KM a reszta miast nie? Pytanie się nasuwa - dlaczego reszta miast o to nie walczy? Brak chęci? Czasu?
Dlatego jedyna nadzieja na zmiany leży w gestii KZK GOP. To oczywiste że przewoźnik z własnej, nieprzymuszonej woli nie kupi nic nowego - skoro dopuszcza się 20 paro letniego ikarusa bez NG... czytaj... tu się wyklepie kawałek blachy, tu się pospawa i będzie git. Tylko ciekawe czemu potem w trakcie kontroli ITD nagle się robi wielkie oczy, bo zabiera się 50-80% dowodów pojazdów.....
02.06 12:14:02
Arcziv napisał(a):
Teraz patrząć tak na komunikację w Rudzie Śląskiej to jedyna linia na której regularnie można spotkać Ikarusa 280 to linia 130 i aż wstyd, że obsługuje ją jeden z największych przewoźników w regionie, którego nie stać na wymianę tych wszysktich Ikarusów na coś lepszego.
02.06 12:26:39
Kacper napisał(a):
Re YoMaHa co do wielokści naszej aglomeracji i idącej za tym jakości komunikacji. Kiedyś też tak myslałem dlaczego u nas idzie wszystko bardzo opornie ale znajomi polecili mi sprawdzenie i porównanie dotacji miast do komunikacji. Byłem przerażony niestety z tego co mi wyszło to w GOP to wychodziło na przełomie 1,68-1,72 w Krakowie 2,37-2,41 a Warszawa 3,16-3,19 patrząc na ilośc kilometów to sa ogromne różnice. Coś w tym jest - bo przeciez za nowy autobus sporo sie płaci może poprostu za te stawki NAS NIE STAĆ na takie załozenia.
02.06 13:09:50
YoMaHa napisał(a):
@palex: Napisałeś, że "postęp jest i to ogromny". Mógłbyś opisać ten postęp?
@Kacper: znaczy kogo nie stać? Bo ja jednej rzeczy nie rozumiem - skoro w innych miastach są środki, by wspierać komunikację, a u nas nie ma, to nie rozumiem - co, w Warszawie są wyższe podatki, że mają więcej pieniędzy czy jak?
02.06 14:12:22
palex :) napisał(a):
YoMaHa: Oczywiście. Parę lat temu niska podłoga w GOPie to była rzadkość. Obecnie jest to coraz powszechniejsze. To jest b. ważne. Już pomijając to czy są to wozy fabrycznie nowe czy nie - są niskopodłogowe. Dla mnie jest to b. ważne kryterium postępu. Reszta - średnio na jeża. Tylko PKMy robią porządne zakupy w większych ilosciach. Z resztą już jest gorzej.
02.06 15:12:46
adam86 napisał(a):
@palex: szkoda tylko, że organizacyjnie nie zmienia się nic. A PKMy kupuja autobusy tylko dlatego, że dostają dodatkowo gminne dotacje.
02.06 15:56:56
YoMaHa napisał(a):
@palex: Nie no, nie oceniajmy w tych kategoriach. Postęp to jest coś, co "na tle innych" wypada nieźle. Przecież nie możemy mówić, że jest postęp w przeciągu stu lat, bo mamy tramwaje na prąd. To nie chodzi o to, że mamy niską podłogę - nie kwestionuję tego, ale zarówno w analizach przestrzennych (np. porównując GOP do Wawy, Krakowa, Poznania czy Ostrawy), jak i w analizach branżowych (czyli porównując komunikację GOP np. do kultury GOP czy budownictwa GOP) komunikacja może zaobserwować co najwyżej postęp wsteczny. W dodatku transportowym do "Pulsu biznesu" A. Furgalski porównywał koleje PL i EU. I użył takiego porównania - jeśli koleje EU są jak pełnomorski jacht regatowy, to my mamy starą szalupę. I EU odpłynęła nam na kilkaset mil, a my dopiero reperujemy wiosła. A reperujemy wiosła bynajmniej nie po to, by rzucić się w pogoń, lecz by zawrócić do portu i radzić nad remontem szalupy. I tak samo jest ze zbiorkomem w GOP-ie - inne miasta nam uciekły, a my wlewamy paliwo do starych mustangów nie po to, by gonić, a po to, by zawrócić na bazę ;-)
02.06 16:04:48
palex :) napisał(a):
YoMaHa: oczywiście :))) ze wszystkim się zgadzam - ale nadal upracie twierdzę, że jest duzo lepiej niż parę lat temu. Jeśli chodzi o organizację - to fakt - leżymy. :/
02.06 16:13:53
YoMaHa napisał(a):
Leżymy przede wszystkim jeśli chodzi o myślenie. Bo jeśli nie można dojść do rzeczy najprostszych i najbardziej oczywistych, to "sorywinetu"...
02.06 16:59:55
P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):
Według mnie to KZK nie zwraca uwagę jakie są ex. busy. Co chodzi o przetargi i ich stawki to GOP wybiera najniższe. Dlaczego? KZK jako współwłaściciel TŚ chce wyregulować ich długi. Dlatego zamiast zwracać uwagę na autobusy, zaczął się interesować tramwajami. Z tego co się domyślam to KZK pomimo tego iż ma masę kasy w kieszeni będzie też zbierać za Tramwaje. Kasy ma wiele a z przetargów wybiera te najtańsze oferty. Sorry ale KZK coś knuje. Ma tyle funduszy. Za nie mogło by kupić co najmniej nowy tabor Tramwajowy :)
02.06 17:33:09
P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):
@kysó: co chodzi o Ikarusy z PKM to nie wiem. Ale Jelczy nie planuje kupić. Pan Nowak ze Świerklańca Ikarusy będzie ex. na terenach MZKP. I już są tam chętni na nie. Np.Linia 129. Jest ona obsługiwana przez PKM Świerklaniec. Nie zawsze kursują przegubowe busy, dlatego większość pasażerów nie mieści się w nich. Pan Nowak ma naj prawdopodobnie przejąć tą linie. Przewożąc dla MZKP.
02.06 17:38:54
Denq napisał(a):
Czy na 39 od 1 lipca też będzie jezdził NOWAK
02.06 21:16:14
From napisał(a):
A czy ten Neoś od Rzemyka zostanie u Nowaka
02.06 21:17:29
Kacper napisał(a):
re: YoMaHa podatki sa takie same tylko umysły nie. Niektórzy umia zrozumieć że autobus a przed wszystkim tramwaj zabiera dużą ilosć osób i gdyby kazy z nich zabrał swój samochód to ulic, parkingóe itd. potrzeba by było 10 razy tyle - nie wspomne o ekologii. Każdy wymaga i słusznie ale tez trzeba za wymagania zapłacić.
02.06 22:19:01
YoMaHa napisał(a):
@P.M.M.: "zaczął interesować się tramwajami" - dobre sobie...
03.06 07:50:59
P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):
@Denq: tak na 39 i 121 będzie jeździł pan Nowak a na 139 będzie gościł Henryk Polak.
@From: co chodzi o ten bus od Rzemyka do narazie nic nie wiedomo, ale bynajmniej do 1 Lipca będzie kursował u Nowaka
03.06 11:03:22
jacekso napisał(a):
@PMM - Transport Ruda Śląska: "Pan Nowak ze Świerklańca Ikarusy będzie ex. na terenach MZKP." - ciekawe zdanie, z lekcji języka polskiego uciekałeś? Co w ogóle chciałeś nam przekazać?
03.06 11:41:56
Denq napisał(a):
Dzięki P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) a nie wiesz co polak będzie puszczał na 139
03.06 17:07:01
potomek1920 napisał(a):
na 139 będą kursować te "nowe" many od Polaka które teraz są puszczane na 51
03.06 18:04:08
P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):
Na 139 będą kursować sprowadzone Many, ze względu iż w przetargu była mowa o busach niskopodłogowych. Ze smutkiem też powiem ale będą też kursować Ikarusy 260 !! :(
03.06 19:15:33
Denq napisał(a):
Dzięki wam ale mam jeszcze dwa pytania czy nie wie ktoś czym Nowak będzie obslugiwał 39 i czy na 121 od 1 lipca bedą jeżdzić niskie
03.06 21:31:29
P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):
@Denq: tak od 1 Lipca na 39 będzie obsługiwał Pan Nowak a na 121 będą kursować niskopodłogowe jak i ex. Bytomski Ikarus. Pozdrawiam ;)
03.06 21:38:46
Denq napisał(a):
Ja pytałem czym obsługiwane będzie 39 jakimi busami
03.06 22:58:31
jacekso napisał(a):
Ikarus nie jest niski więc od lipca nie może się pojawić na 121.
03.06 23:20:25
memphis napisał(a):
Cierpliwości, będzie artykuł na ten temat.
03.06 23:48:45
Armies napisał(a):
czyli merc też nie moze??
04.06 16:26:42
P.M.M - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):
Ludzie Nowak będzie kupował jeszcze krótkie Neoplany z dawnego PKM Bytom.I tam będą jeździć na 39.
04.06 17:30:39
Denq napisał(a):
merca też nie może być
04.06 19:06:50
HaHar napisał(a):
dzięki wam
04.06 20:05:14
Arcio napisał(a):
Czy ktoś wie, czy na 155 bedzie wprowadzony program pierwszych drzwi? i kiedy?
07.06 13:35:57
Foner napisał(a):
czy na 39 beda jezdzić te Daby
07.06 21:32:55
P.M.M. - Transport Ruda Ślaska (TRŚ) napisał(a):
@Foner: Na 39 będą kursować naj prawdopodobnie Jelcze M11 i Ikarus 280 z PKM Bytom, bo nie było w umowie powiedziane o niskopodłogowych busach.
@Arcio: Na 155 nie będzie wprowadzony program wejścia 1 drzwiami.
08.06 10:59:25
Froner napisał(a):
to już na 39 wolałbym Polaka
08.06 15:18:00
potomek1920 napisał(a):
a czym to ci niby ten Polak imponuje? Proszę cię nie śmiesz mnie, na pewno też pojawi się coś lepszego nie raz na 39
08.06 21:29:39
aga napisał(a):
Ciekawe czemu autobus 146 stał koło Poligrafii , zepsuł się czy kierowca poszedł po wódę ?
18.12 08:11:33