Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Władze zdecydowały o likwidacji tramwaju numer 12

14.11.2008

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Magdalena Sekuła
POLSKA Dziennik Zachodni, 14.11.2008


Linia tramwajowa nr dwanaście ma zostać zlikwidowana. Tramwaj jeżdżący z Siemianowic Śląskich do Chorzowa przestanie jeździć, bo zdaniem władz obu miast jego użytkowanie jest nieopłacalne. Innego zdania są mieszkańcy, którzy codziennie jeżdżą tym tramwajem chociażby do pracy.


Decyzja o likwidacji "dwunastki" już zapadła.

- Jest to efekt analizy tego, co jest niezbędne, i kosztów - wyjaśnia Marek Kopel, prezydent Chorzowa. - Linia numer 12 okazała się najmniej efektywna. Gdyby została, miasto rocznie musiałoby dopłacić do jej funkcjonowania prawie milion złotych. A po co, skoro to jest najmniej obciążona linia?

Zdaniem władz na tym samy odcinku jeżdżą autobusy, co spowoduje, że pasażerowie nie ucierpią.

- Komfort podróżowania pozostanie ten sam - uważa prezydent. - A koszty zostaną zminimalizowane. Dzięki temu będzie można zainwestować w bardziej popularną "jedenastkę": kupić nowe tramwaje, wyremontować torowisko.

Innego zdania jest część pasażerów.

- Każdy wie, że w godzinach szczytu szybciej wszędzie można dojechać tramwajem - emocjonuje się Edward Pacucha z Chorzowa Batorego. - Przecież tramwaje mają swoje torowisko i właściwie na większości trasy nie są uzależnione od ruchu samochodowego.

Tych pasażerów popiera Klub Miłośników Transportu Miejskiego.

- Rozwój linii tramwajowych powinien oznaczać powiększanie oferty, a nie jej cięcie - przekonuje Jakub Jackiewicz, prezes stowarzyszenia. - Tymczasem dzieje się odwrotnie. Przecież uzyskanie stabilności finansowej nie stanie się faktem, jeśli pasażerowie nie będą mieli czym jeździć, bo zwyczajnie zrezygnują z tych usług.

Członkowie stowarzyszenia na swojej stronie internetowej www.ratujmy tramwaje.pl umieścili petycję przeciwko likwidacji linii. Każdy może się pod nią podpisać. Planują także napisać wystąpienie do władz o zmianę decyzji o likwidacji "dwunastki".

- Mamy nadzieję, że to przyniesie skutek - mówi Jackiewicz. Taką samą nadzieje mają pasażerowie.

- Codziennie dojeżdżam tym tramwajem do pracy -mówi Pacucha. - Kiedy zostanie zlikwidowana, będę jechał dłużej. Jeśli to ma być lepszy komfort podróżowania, to ja za niego serdecznie dziękuje.

Zwolennicy utrzymania linii napisali list otwarty do prezydentów obu miast, w którym protestują przeciwko zmianom. Przekonują, że w krajach zachodnioeuropejskich służące komunikacji miejskiej pojazdy spalinowe coraz częściej zastępowane są właśnie szynowymi. - Nie da się w trzymilionowej konurbacji oprzeć sprawnego systemu transportowego na zwykłym autobusie miejskim poruszającym się tymi samymi drogami, co pozostałe pojazdy - ocenia Jackewicz. - Nowoczesne rozwiązania w infrastrukturze i uprzywilejowanie w ruchu pojazdów szynowych to nie mrzonka, tylko realna perspektywa, którą można osiągnąć także na Śląsku. Należy jednak radykalnie zmienić sposób myślenia o komunikacji.

Z tą tezą zgadzają się mieszkańcy miasta. - Nie może być tak, że zlikwidujemy większość tramwajów, bo są nieopłacalne - emocjonuje się Dariusz Kilianski z Centrum. - Nie każdy ma samochód, a chce się szybko dostać do pracy. Zresztą wystarczy przejechać w godzinach szczytu po mieście - samochodów na ulicach jest zwyczajnie za dużo. Likwidując kolejne linie w prosty sposób przyczyniamy się do zwiększenia ruchu na drogach.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

mark napisał(a):

bardzo dobrze moim zdaniem na ślasku powinno pujśc do likwidacji jeszcze kilkanaście linii tramwajowych i autobusowych

14.11 16:28:15

GD napisał(a):

Ależ oczywiście - jeśliby sensownie zaplanować podstawę połączeń, i dać sobie spokój z robieniem linii "zewsząd dowsząd", co potem daje stada, to można i połowę linii autobusowych wyciąć...

14.11 16:51:25

37 napisał(a):

@mark: A ja bym zlikwidował analfabetów :]

14.11 16:59:31

PKM b napisał(a):

Jak tak dalej pójdzie do zostanie jedna linia, która będzie super nowoczesna. A tak swoją drogą KZK GOP niech zacznie budować.

14.11 17:07:24

Gojira napisał(a):

@mark: kilkanaście linii tramwajowych?! To może odrazu wszystkie?!

14.11 17:08:58

ik 280 napisał(a):

mark, rozumiem że to jakaś cienka prowokacja. A poza tym, ciekawe czy Kopel sam wierzy w ten remont jedenastki.

14.11 17:23:18

Żabek napisał(a):

KZK GOP gratulujemy osiągnięcia zamierzonego celu: nieważne gdzie, zlikwodować jakąś linię.
Prezydenta Chorzowa należy trzymać za słowo, zarządać na piśmie obietnicy, że za pieniądze zaoszczędzone na dwunastce wyremontuje torowisko jedenastki i kupi nowoczesny tabor.

14.11 18:08:36

Żabek napisał(a):

@PKM b: nie czytałeś ostatniej wypowiedzi Alodii-o-psim-rozumku? Najpierw trzeba zlikwidować, żeby mieć w co inwestować :]

14.11 18:10:28

102n@ napisał(a):

Mam nadzieje że uratują 12-kę. Jechałem dziś nią z Katowic do Chorzowa (odjazd z Alfreda 15:23) Moje obserwacje? Solówka która jechałem (105Na 281) przyjechała na pl. Alfreda już z 20 pasażerami, od Alfreda było nas już z 30 osób.Dalej-na Bytkowie, Węzłowcu wsiadali ludzie, kulminacja na Chorzowie Starym- stąd tram jechał już full pełny. Planowo dojechaliśmy na Plac Hutników.Aha i bym zapomniał koło Kauflanda "pomachaliśmy" busowi 664, który utknął w korku.
Czy tego pan Kopel chce dla swoich mieszkańców?! Żeby stali jak sardyny,w korkach, w 15 letnim złomie z zachodu. Mam rozumieć że chorzowski magistrat wyznacza nowe trendy w komunikacji?!
I jeszcze jedno...może pora na nagłośnienie dokonań kzk-klop na obszarach gdzie zlikwidowano t-8 i t-25? Gdzie po około pół roku obalono mit "komfortu i wygody zamiast przestarzałego tramwaju" wycinając zawzięcie zatramwaje?
Spytajmy teraz mieszkańców Wojkowic, Dąbrówki co sądzą o swoim nowym "komforcie" w komunikacji.
Mam nadzieje że jeszcze nie jest za późno i nie będziemy musieli oto samo pytać mieszkańców Chorzowa Starego, Węzłowca i Siemianowic.

14.11 18:21:33

Egon napisał(a):

Nie dziwię się prezydentowi Chorzowa. W młodości dostał wiele razy krążkiem w głowę, to teraz pieprzy haładusy...

14.11 18:36:57

baniorz z hajduk napisał(a):

Ciekawe czy Prezydent Kopel choć raz widział jak wygląda podróż do Siemianowic ŚL.autobusem 663 lub 664.Po pierwsze trasa nie pokrywa się, gdyż linie skręcają przy wieży telewizyjnej i pomijają odcinek do centrum (664 jedzie na przełajke przez Michałkowice, a 663 to wycieczkowa trasa przez wszystkie osiedla Bytkowa).Tramwaj jedzie najszybciej.Tabor który obsługuje wymienione linie to ruina!!!Nie wspomnę już, że w niedziele (gdzie mnóstwo ludzi dojeżdza do parku, kościoła czy planetarium) autobus 664 jedzie co 3 godziny, a 663 co dwie.Jestem przekonany,że jak Pan Prezydent i KZK GOP zechcą użyć troche dobrej woli to tak zoptymalizują rozkład jazdy tej popularnej linii nr 12 ,że będzie ona opłacalna.Może kiedyś Pan Prezydent przesiądzie sie ze swojego Peugeota do tego tramwaju i zobaczy ilu korzysta z niego pasażerów w godzinach od 06.00 do 17.00 (gimnazjaliści ul.Harcerska i wielu pasażerów dojeżdżających do MTK Targi Katowickie,Plac Alfreda i dalej w Kierunku Katowic,Pracownicy centrum Chorzowa i Siemianowic, młodzież z liceum katolickiego).Większość pasażerów to bilety miesięczne, więc tworząc analize w oparciu o odbicia biletów w kasownikach fałszuje się rzeczywistość (potwierdza to w rozmowie telefonicznej KZK GOP).Mam nadzieję,że w przypadku podtrzymania tej irracjonalnej decyzji wyborcy Pana Kopla nie zapomna o niej przy kolejnych wyborach i Pan Prezydent szybko przesiądzie sie ze swojego cacka służbowego do tramwaju linii 11 który tak kocha!!!

16.11 11:18:30

B-bool napisał(a):

A może głąby by wpadły na pomysł żeby 12 jeździła z Siemianowic przez Chorzów bezpośrednio do Bytomia. Napewno było by więcej chętnych i by się bardziej opłacała.

03.12 19:58:07

MK WW napisał(a):

KZK GOP
Kompletna Zagłada Komunikacji Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego:(
Zawieszanie linii tramwajowych i autobusowych przez KZK GOP spowoduje, że ZNACZNA część pasażerów przestanie korzystać z usług oferowanych przez ten Związek i przerzuci się na innego przewoźnika albo będzie dojeżdżać do pracy własnymi samochodami i władze związku może wtedy zrozumieją, że jak nie pojedzie 12, 18, 27, 24 i np. 810 a w dalszej perspektywie pewnie i inne linie, to ludzie najzwyczajniej w świecie nie kupią biletów miesięcznych. Likwidacja tramwaju spowoduje bowiem tłok w autobusach i choćby z tego powodu wiele osób zrezygnuje z podróżowania coraz to bardziej uszczuploną komunikacją KZK GOP. Jak mam dac za bilet miesięczny 104 złote i stać w nabitym autobusie to zdecydowanie wolę dopłacić do tej kwoty 50 złotych i podróżować do pracy własnym samochodem! Komunikacja miejska powinna być tania i ekologiczna, dostępna dla wszystkich a nie tylko dla bogatych. Władze Związku powinny ją promować a nie ograniczać. Mam wielką nadzieję, że linia 12 była ostatnią jaką udało się zawiesić. Ciekawe czemu nikt nie wpadł na to, żeby wprowadzić na tej linii specjalne, tańsze bilety jednorazowe, żeby zachęcić ludzi do korzystania z niej? Odpowiedź jest prosta: Niestety wiele osób na wysokich stanowiskach w naszym kraju zarabia wiele i nie przykłada się do swojej pracy i patrzy tylko żeby wziąć wypłatę i dobrze żyć:(

02.01 19:16:27


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!