Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Będzin nie lubi tramwajów. Woli autobusy

08.08.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 08.08.2008 r.


Jeszcze nie zaczęły się prace przy gigantycznym projekcie unowocześnienia linii tramwajowych w aglomeracji śląskiej na Euro 2012, a już pojawił się pierwszy problem. Będzin nie chce dać ani złotówki na trasę z Sosnowca do Dąbrowy Górniczej, a ominąć tego miasta się nie da.


Zgodnie z planem przed Euro 2012 wyremontowanych ma być 100 km, a wybudowanych od nowa 14 km torów tramwajowych. Projekt zakłada również kupno 50 tramwajów i modernizację 100. Około 100 mln euro da na to przedsięwzięcie Ministerstwo Infrastruktury. Ale gminy z własnej kieszeni muszą dołożyć drugie tyle.

Zrzutka już się zaczęła. Katowice zadeklarowały 236 mln zł, Tychy - 50 mln zł, a Bytom - 43 mln zł. Ponad 84 mln zł chce dołożyć też Sosnowiec, który zamierza nie tylko kupić niskopodłogowe tramwaje, ale wyremontować również kilka tras, m.in. do Dąbrowy Górniczej. I tu pojawił się problem, bo tramwaje na tej linii jeżdżą przez Będzin. A władze tego miasta jako jedyne nie zgodziły się na przejęcie akcji Tramwajów Śląskich i nie interesuje ich program rozwoju komunikacji przed Euro 2012.

Ryszard Łukawski, wiceprezydent Sosnowca, przyznaje, że jeżeli władze Będzina nie zmienią zdania, jego gmina będzie miała kłopot. Nie można przecież przełożyć torów w inne miejsce, tak by omijały Będzin. Tym bardziej że w tym mieście znajduje się zajezdnia. - Nie wpadajmy w panikę. Rozmowy dopiero się zaczęły i jestem przekonany, że zanim przyjdzie do realizacji tego projektu, zdołamy się porozumieć - na razie uspokaja Łukawski.

Dodaje jednak, że remont całego torowiska z budżetu Sosnowca nie wchodzi w grę. - Nie możemy przecież finansować inwestycji na terenie obcej gminy - mówi.

Tymczasem optymizmu prezydenta Łukawskiego, który liczy na porozumienie, nie podzielają władze Będzina. W sprawie modernizacji tramwajów nie pozostawiają złudzeń. "Informujemy, że obecnie nie ma możliwości współfinansowania przez miasto Będzin zadań związanych z programem inwestycyjnym Tramwaje Śląskie SA" - czytamy w specjalnym oświadczeniu przygotowanym przez będziński magistrat.

Gmina tłumaczy, że nie ma pieniędzy na tramwaje, bo zaangażowała się w gigantyczny projekt wymiany kanalizacji współfinansowany przez Unię. - Miasto nie może wydawać publicznych pieniędzy na modernizację majątku, którego nie jest właścicielem czy zarządcą. Tym bardziej że główne trasy tramwajowe biegną ulicami, które nie są w zarządzie miasta - ul. Małobądzka jest drogą powiatową, a al. Kołłątaja drogą wojewódzką - przekonuje Marzena Karolczyk, rzeczniczka będzińskiego magistratu.

Ale to tylko pretekst. Nie jest tajemnicą, że Będzin od początku był niechętny pomysłom inwestowania w tramwaje, uznając je za przestarzałe. Tamtejsi radni wolą po prostu dokładać do komunikacji autobusowej.

Ostatnia nadzieja w Górnośląskim Związku Metropolitalnym, który ma nadzorować ten projekt. Być może uda się mu przekonać władze Będzina, by jednak dołożyły się do Tramwajów Śląskich.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Piotrek napisał(a):

Niech plany się trochę zmienią i niech przedłużą linie z Zagórza do Dąbrowy.

08.08 01:55:53

kysó napisał(a):

Na całym świecie inwestuje się w transport szynowy jako jedyną alternatywę dla zakorkowanych miast a u nas... co za idiotów ja wybrałem do tej Rady Miasta

08.08 07:49:18

sosnowiczanin napisał(a):

K___A M_Ć!! Zagłębiu gratulujcie Będzina. Teraz zostanie tylko pietnastka.

08.08 08:26:55

andrzejh69 napisał(a):

O tej sytuacji wiadomo było nie od dziś- juz wtedy gdy chodziiło o przejęcie akcji TŚ Będzin nie był zainetersowany i wiadomo było że prędzej czy później skomplikuje to sytuację lini ze Sosnowca do Dąbrowy. Może już wtedy trzeba było rozważyć nowe połaczenie Dąbrowy do Sosnowca przez Zagórze żeby nie obudzić się któregoś dnia z "ręką w nocniku".

08.08 08:34:57

pasażer napisał(a):

A Sosnowiec się nie zgodzi na kolejny autobus,vide Bytom i zatramwaj na T18-oby jeździł jak najdłużej(tramwaj oczywiście) i Będzin będzie miał zonka.

08.08 09:37:40

Zabek napisał(a):

Zwinąć tory z Będzina, dać na przetop do Huty Katowice (wolę starą nazwę), dostać za to nowe i wybudować trasę jak ongiś zakładano - przez Mec i Al. Róż.
A Będzin niech nie zapomina, że autobusy obsługuje tam PKM SOSNOWIEC. Oczywiście zawsze mogą mieć PUP Czeladź, ale czy autobusy są po to, żeby stać na przystanku zdefektowany?

08.08 13:49:12

Ryżaczej napisał(a):

Kysu: Dla zakorkowanych wielkich metropolii, nie niewielkiego Będzina. Nie ma co pchać wszędzie tramwajki żeby banda MKMów miała podnietę.

08.08 14:33:31

butthead napisał(a):

Ja tam widziałem ostatnio nowe torowisko tramwajowe w wiosce zamieszkiwanej przez nieco ponad 9 tys. mieszkańców ;)

08.08 15:05:43

m11 napisał(a):

@Zabek nie zapominaj, że Będzin jest udziałowcem (niemałym wcale) PKM Sosnowiec :)

08.08 15:10:53

Adamooo Bytom napisał(a):

A ja proponuje żeby linie w Sosnowcu przejoła zajezdnia z Katowic Zawodzia to wtedy po sosnowcu będą jeżdzic na pewno niskopodłogowe pojazdy. Askoro Bendzin się nie dokłada to tam proponuje sprowadzić wszystkie wraki z innych zajezdni i niech poczują ten komfort skoro się nie dokładają. A Katowice mogą opsługiwać np linie 15 26 24 i na tyle wystarczy tych nisko podłogowych wozów. Do planu modernizacji lini nr 7 i 17 też się nie chcą dozucic Świętochłowice i modernizacja będzie taka ze nowe tory będą od Bytomia do Łagiewnik Targowiska i od Granicy CHorzowa Batorego.Te miasta które się nie dokładają to sami sobie robią krzywdę, a kto cierpi ?????????????? my pasażerowie.

08.08 15:24:46

mark40 napisał(a):

Akurat w Będzinie tramwaje są popularne wśród mieszkańców (szybkie i częste połączenia z Czeladzią, Dąbrową i Sosnowcem). Dodatkowo miasto ma ułatwione zadanie, bo torowiska na jego terenie są tylko wydzielone, w związku z czym ich remont jest znacznie tańszy, niż by miał remontować tory wbudowane w jezdnie.

08.08 15:49:01

John napisał(a):

Niech Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza zrobią zrzutkę na remont torów na terenie Będzina. Jak już wszystko będzie zrobione i nowe tramwaje będą to niech zacznie obowiązywać zakaz zatrzymywania się na terenie Będzina. Coś w stylu pośpieszny tramwaj, który nie obsługuje wszystkich przystanków:)

08.08 16:47:16

greg napisał(a):

Dlaczego Będzin nie lubi tramwajów? Proszę pamiętać, że we władzach Będzina od lat 60-tych zasiadali ludzie napływowi, pochodzący ze stron, których elektryfikacja rodzinnych wiosek rozpoczęła się dopiero po wojnie. To właśnie w Będzinie dla wielu z nich kontakt z tramwajem odcisnął się piętnem i urazem psychicznym, którego skutki można obserwować do dzisiaj. Tramwaj budził wówczas w nich zwyczajny lęk. W tamtym czasie niektórzy z nich mając wyobrażenie że tramwaj zasilany jest prądem sieciowym musieli przełamywać ogromne bariery psychiczne. Istniały nawet takie odosobnione przypadki, iż będąc wewnątrz wozu, obawiano się nawet trzymać poręczy i metalowych uchwytów.Obecnie, to już kolejne pokolenie tamtych ludzi, ale wielu z nich ma do dzisiaj wciąż alergię na ten właśnie rodzaj komunikacji, która została przekazana im, prawdopodobnie, "genetycznie". Dlatego T25, to tylko początek końca tramwajów w Będzinie.

08.08 17:28:04

Żabek napisał(a):

@m11: Ale zajedni juz od pewnego czasu nie. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby im trupy na linie wysyłac. Przypadkiem oczywiście :P
@John: Zrób mi z kolegą remont mieszkania. W zamian raz w miesiącu zaproszę Cię na herbatkę :P Mam nadzieję, że rozumiesz i podobieństwo, i idiotyzm pomysłu.

08.08 17:35:25

tomek napisał(a):

I bardzo dobrze lepiej jeździć choćby nowymi gniotami niz stozłomkami.....

08.08 20:28:15

Koper napisał(a):

Tubondzin :D W ogóle to powinni to przyłączyć do kieleckiego :D Kielecczyzna na śląsku te całe zagłąbie :D

08.08 20:29:19

Ravel napisał(a):

Krzysiek, wez usun ten komentarz tego debila powyzej (a pozniej mój).

08.08 22:32:09

Dramat napisał(a):

I tak remont torowisk nic nie da potrzebne są nowe wagony parę dni temu jadąc wagonem na 22 na "nowym" odcinku który został z 10 dni wcześniej oddany co użytku wypadł tramwaj ów linii wyleciał z tego torowiska i może mi powiecie że to wina torów co ;P.
Karliki wyjeżdżają i wjeżdżają do zajezdni po gorszych torach, raz miałem okazję jechać i więcej już nie mam zamiaru, a mówi się że tory muszą być dla nich nowe na "15" by się je dało też by jeździły...
Jedynie co mogę jeszcze tu dopisać to (kiedyś "Będzin dobrze")

09.08 00:48:05

MANIAC SCAT napisał(a):

Adamooo Bytom:w pełni się z Tobą zgadzam ; 15stka znowu będzie nasza i na pewno jakość się poprawi Będzin odgrodźmy od reszty niczym getto, przepraszam za użycie tego stwierdzenia ze względu na II wojnę światowa... ale tak będzie najlepiej i nałóżmy embargo dla tych złomów zwanymi autobusami z Będzina... w ramach niestety PKM Sosnowiec...

09.08 01:09:25

beno napisał(a):

Masz nieświeże wiadomości. Już od prawie roku nie ma "autobusów z Będzina".

09.08 18:30:45

MANIAC SCAT napisał(a):

beno: możliwe, długo mieszkałem w nowoczesnym mieście czyli tam gdzie tramwaje są głównym środkiem transportu miejskiego...

10.08 00:22:24

5th napisał(a):

Proponuje wydalić Będzin z KZK GOP. Skoro nie chcą inwetsować w wspólną komunikacje do dlaczego mają do tej wspólnoty należeć?

10.08 14:02:02

grodczanin napisał(a):

Co do powyższych kometarzy.
Z wiadomości jakie posiadam to:

1) Tramwaje Śląskie są jedynym przewoźnikiem tramwajowym na terenie miasta Będzina, gdzie wykonują w skali roku 1 137 tys. wozokilometrów. Średni koszt 1 wozokilometra to około 7 zł.

2) PKM Sosnowiec (Będzin jest współudziałowcem z pozostałymi miastami Zagłębia) który jest głónym przewoźnikiem autobusowym w Będzinie. Realizuje 65% przewozów w ogólnej wartości dla autobusów 3 353 tys. wozokilometrów na rok, gdzie koszt 1 wozokilometra nie przekracza 4 zł.

3) Poza ekonomia, niecheć za inwestowaniem w Tramwaje przez włodarzy (Radnych i Prezydenta Będzina), ma jeszcze kilka aspektów.

Jednym z nich jest historia niedawna, a wiąże się z likwidacją lini tramwajowej 25. Gdzie mieszkańcy, radni, prezydent byli jej przeciwni. Chcieli nawet za nią więcej płacić, tylko by jej nielikwidoawać.

Tramwaje Śląskie wówczas stwierdziły, że nie są w stanie obsługiwać tej lini z uwagi na fakt iż nie mogą zapewnić stanu bezpieczeństwa torowiska. Koszty i modernizacja torów i lini podobno przekraczały możliwości spółki, nie było taboru do obsługi, etc.
Walne zgromadzenie KZK GOP również było za likwidacja tramwaju 25. Kosztem Będzina na rzecz Katowic i Bytomia. Prezydent Będzina w głosowaniu przegrał w sprawie likwidacji 25 wyniku głosów Prezydentów miast Śląskich i Zagłęiowskich.

Więc wychodzą z założenia, że skoro niemają wpływu na tramwaje u siebie w mieśćie za które płącą, to się w to nie angażują i ich olewają (Trawaje Śląskie i miasta Zagłęia, które ich wykolegowały w głosowaniu przy likwidaci 25 (poza Wojkowicami)). By niemówić tego wprost, zasłaniają się budową kanalizaci miejskiej oraz brakiem pieniędzy w budżecie.

Jako mieszkaniec Będzina lubie tramwaje ale im się nie dziwie.
Bo kto im da gwarancje, że wyłożą duże pieniądze na trawaje nowe i torowiska, a miasta Śląskie zaś ich wykolegują np ograniczając lub likwidując linie przebiegające przez Będzin (no tym razem chyba ze sprzeciwem Czeladzi, Dąbrowy i Sosnowca).

10.08 22:23:46

andrzejh69 napisał(a):

grodczanim - no to niech władze Będzina zdobędą się na szczerość i przestaną ściemniać z kanalizacją. Niech postawią sprawę jasno - na siłe zlikwidowaliście nam 25 to teraz jak chcecie zdobyć nasze zaufanie wyremntojcie torowiska.

11.08 08:43:10

adam86 napisał(a):

@grodziczanin: nie ma to jak powypisywac pierdoły. Będzin nie chicał wcale utrzymania 25, a nawet przecież nie chcieli akcji TŚ.

11.08 12:02:23

adam86 napisał(a):

do adam86

Skoro wiesz lepiej czy chcieli czy nie niech i tak będzie.
Ciekawi mnie tylko na jakim źródle opierasz swój osąd i pogląd.

11.08 13:10:35

M11 napisał(a):

grodziczanin ma ŚWIĘTĄ rację! Taki właśnie był epilog smutnej historii z 25.

adam86 - jak narazie to Ty wypisujesz takie pierdoły, że czytać się tego odechciewa!

11.08 15:21:43

Adamooo Bytom napisał(a):

MANIAC SCAT dobrze pirzesz o tym getcie bo jak ktoś się nie dorzuca do wspólnego wora to trzeba go ograniczyć. GRODCZANIN akurat Bytom nie głósował za likwidacją25 tylko Wojkowice bo stwierdzili ze po co im tramwaj na tak krutkim odcinku wolą autobus i Bedzin tez był za likwidacją. Linie 8 taż w tym samym czasie zlikwidowali bo Prezydęt Piekar sląskich tez nie chciał tramwajów i dali takią linie za nią ze lepiej jak by jej nie było 148 ciągle zmieniają trase tej lini, i miały jezdzic niskopodłogowe wozy to jeżdziły przez 3 miesiące a teraz jezdzi stary gruchot w dodatku jeden na lini. A tak pozatym to nie wiem jak w 21 wieku mozna likwidowac tramwaje trzeba je rozbudowywać tak jak jest to na świecie. A le Śląsk zawsze musi pokazac ze tu się nic nie opłaca i likwidować wszystko kopalnie ,tramwaje, fabryki i dlatego też nikt tu nie inwestuje bo po co wyzucac pieniądzw w błoto. chyba się ze mną zgodzicie.

11.08 16:23:54

Rafał napisał(a):

Obawiam się, że jednak najpierw Będzin nie chciał akcji, a dopiero później wycięto 25, nie na odwrót.

11.08 16:34:56

ik 280 napisał(a):

A co powiecie na to, że Frankiewicz i spółka chce znowu uwalić jedyną gliwicką linię. Ostatnio pisali o tym w Nowinach Gliwickich, jakie to powstanie wspaniałe, nowe centrum - aż się niedobrze robiło. Zamiast tramwaju będzie jeździł "nowoczesny, hybrydowy autobus". I jeszcze wciskają ciemnotę, że będzie szybki tramwaj do Łabęd, którego trasa będzie ściśle pokrywała się z linią kolejową. Ma to tyle sensu, ile mózgu w głowach niektórych preziów. Płakać się chce.

11.08 17:07:48

mark40 napisał(a):

Puszczenie na trasie dworzec PKP - Starówka hybryd nie oznacza likwidacji tramwajów :-)

11.08 19:42:16

andrzejh69 napisał(a):

ale hybryda nic szybciej nie pojedzie od noramalnego autobusu ... jak już to mniej spali paliwa. W zakorkowanym centrum mają być tramwaje na wydzielonych torowiskach a nie kolejne autobusy. Do Łabęd to niech przedłużą linię PKP Częstochowa/Zawiercie-Gliwice i będzie grało.

12.08 08:02:55

adam86 napisał(a):

@M11 i reszta: skoro ja wypisuje pierdoły to łąskawie powiedzcie nam wsyztskim czemu to Będzin nie chciał akcji TŚ skoro tak bardzo mu na 25 zależało?

12.08 15:17:40


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!