Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Świętochłowice nie skorzystają ze 200 mln euro na modernizację torowisk

01.08.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Justyna Przybytek,
Polska Dziennik Zachodni, 01.08.2008 r.


Jak za kilka lat będzie wygląda podróż tramwajem przez centrum aglomeracji? Prawdopodobnie wygodna, bardziej komfortowa niż obecnie i z mniejszą ilością przymusowych postojów. Tak będzie na pewno w miastach sąsiadujących ze Świętochłowicami.


Przed piłkarskimi Mistrzostwami Europy w piłce nożnej do aglomeracji śląskiej wpłynie około 100 mln euro. Tyle gwarantuje Ministerstwo Infrastruktury. Pieniądze mają być przeznaczone na modernizację torowisk. Kasa może pokryć jednak jedynie połowę inwestycji w regionie.

Druga część ma pochodzić z aglomeracji. Gminy rozpoczęły już zbiórkę pieniędzy na część kwoty. Potrzeba jeszcze 100 mln euro. Łącznie w torowiska zostanie zainwestowane 200 mln euro.

Przykładowo, Chorzów planuje wydać na ten cel około 36 mln zł., Bytom 40 mln zł, Katowice 118 mln zł, a na przykład Siemianowice Śl. 300 tys. zł Samorządowcy ze Świętochłowic z projektu się wycofali. Dlaczego? O odpowiedź na to ważne dla mieszkańców pytanie chcieliśmy poprosić prezydenta miasta. Ten jednak miniony wtorek był dla PDZ nieosiągalny. Jego sekretarka, mimo ponawianych telefonów, przepraszała: prezydent ma naradę. Prezydent obradował od rana do godz. 14.30. Nikt inny z magistratu nie chciał zająć stanowiska w tej sprawie.

Więcej dowiadujemy się w Górnośląskim Związku Metropolitalnym.

- Od udziału odstąpiły trzy gminy, które należą do GZM: Świętochłowice, Piekary Śląskie i Jaworzno. Ze Świętochłowic otrzymaliśmy odpowiedź, że to nie jest dla gminy priorytetowe zadanie - wyjaśnia Krzysztof Krzemiński, rzecznik prasowy GZM.

Decyzja samorządowców z Piekar Śl. i Jaworzna jest uzasadniona, bo w tych miastach albo nie ma tramwajów, albo ich udział w komunikacji jest znikomy. Inaczej jest w Świętochłowicach. Tu stan torowisk jest fatalny, a awarie nagminne.

Tymczasem mieszkańcy nadal czekają na obiecane w Wieloletnich Planach Inwestycyjnych remonty ulic Barlickiego, Łagiewnickiej i Bytomskiej, które zgodnie z zapowiedziami miałyby objąć także torowiska.

- Codziennie od kilkunastu lat tramwaj doprowadza podłogi w naszych domach do drgań - narzeka Stanisław Bieniosek z Lipin.

Co dla mieszkańców oznacza rezygnacja z projektu?

- To, że żadne inwestycje finansowane z zapowiadanych 200 mln euro nie obejmą Świętochłowic, czyli na przykład prace torowe nie będą przeprowadzane na trasie biegnącej przez gminę. Co za tym idzie, raczej na pewno nie będzie tędy przejeżdżał nowy, niskopodłogowy tramwaj - tłumaczy Krzemiński.

Na decyzji samorządowców ucierpią nie tylko świętochłowiczanie, ale i mieszkańcy okolicznych miast. Linie 7, 17 i 9 przecinają Świętochłowice, ale kursują także przez Rudę Śl., Chorzów i Bytom. Bytomscy urzędnicy planują remontować między innymi trasę linii nr 7, ale tylko do granicy ze Świętochłowicami. Podobnie chorzowscy.

Co władze miasta proponują w zamian? Nadal nie rozstrzygnięty jest przetarg na wyłonienie firmy, która miałaby opracować dokumentację projektową przebudowy ulic Barlickiego od placu Słowiańskiego do ul. Granicznej. Ogłoszony jeszcze w kwietniu został unieważniony, gdyż odrzucono wszystkie złożone oferty.

Przetarg ogłosiła także spółka Tramwaje Śląskie. Dotyczy przebudowy trakcji linii nr 17 na odcinku wzdłuż ulic Barlickiego i Łagiewnickiej. Inwestycja ma zakończyć się w czerwcu przyszłego roku. Prace mogłyby się rozpocząć jeszcze we wrześniu.

- Przebudowa będzie finansowana ze środków pozyskanych przez spółkę. Gmina będzie wzdłuż tych ulic montowała oświetlenie. Tyle nam wiadomo - tłumaczy Janusz Berkowski, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

PKM b napisał(a):

To może za te pieniądze linia do miechowic

01.08 12:15:39

Daro85 napisał(a):

hehe podoba mi sie tekst: "Decyzja samorządowców z Piekar Śl. i Jaworzna jest uzasadniona, bo w tych miastach albo nie ma tramwajów, albo ich udział w komunikacji jest znikomy" :D to czyli są te tramwaje w Piekarach czy nie ma? ;)

01.08 12:40:50

adam86 napisał(a):

No w TŚ jednak totalnie na głowę upadli. Remontowac torowisko w Lipinach ze środków własnych spółki to jest jakaś totalna paranoja, tym bardziej, że obok zamyka się torowisko do Bytomia, bo podobno jest w takim złym stanie...

01.08 12:50:47

Dave napisał(a):

Taak - wszędzie pisze się, że w miastach, gdzie nie będzie wyremontowane torowisko, nie pojedzie niskopodłogowy tramwaj (m.in. w Będzinie i w DG też). No faktysztnie! Tyyyle tych niskopodłogowych tramwajów ma (miało) być, że w kazdym mieście i na każdej linii by się na pewno pojawił! Co za propaganda i bzdety! :D

02.08 10:08:54

TOROWISKA KATOWICE napisał(a):

Właśnie przeczytałem iż Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na remont torowiska w Katowicach na odcinku : Katowice Rynek - Katowice Zawodzie Zajezdnia :):) To jest duży plus czyli TŚ coś zaczęły robić ... ale poczekam na efekt tego przetargu

02.08 21:41:23

Przemek W napisał(a):

Kolejny przykład, kogo mohery wybieraja do rady. W nastepnych wyborach to sie odegra. A p. prezydentowi marzy sie rekultywacja Lipin. Trzeba było nie robić tam 15 lat temu getta przesiedlajac wszystkich żuli. A o tym, że remontu torow w SW nie bedzie słyszałem już w czerwcu w samym KZK. Normalnie kocham to miasto:-o

03.08 13:52:49

P Śl napisał(a):

@Daro85: Tak sobie mysle, ze pani pewnie przez wyszukiwarke dorwala jakas stara mape sieci tramwajowej :P.

05.08 20:09:49


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!