Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Piekary Śląskie pożegnały MZKP

07.03.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Krzysztof Szendzielorz,
Polska Dziennik Zachodni, 07.03.2008 r.


Piekary Śląskie nie są już od ponad dwóch miesięcy członkiem Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej i mogą przystąpić do KZK GOP. Tak stwierdził we wtorek Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach.


Wszystkie kwestie rozwodowe nie zostały jednak wyjaśnione i możliwe, że trzeba będzie je rozstrzygać ponownie w sądzie.

Uchwałę o wystąpieniu miasta z MZKP z dniem 31 grudnia 2007 roku, piekarscy radni podjęli w połowie zeszłego roku. Jednocześnie chcieli zostać członkiem Komunalnego Związku Komunikacyjnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, największego organizatora komunikacji autobusowej w naszym regionie. Tę uchwałę jednak podważył nadzór prawny wojewody śląskiego, twierdząc m.in. że komunikacji autobusowej nie mogą w mieście organizować dwa różne związki. Dodatkowo MZKP, a także większość jego gmin członkowskich przyjęło stanowisko, że Piekary Śląskie, zanim wyjdą z tarnogórskiego związku, muszą się z nim rozliczyć.

Henryk Szudy, prezes tarnogórskiego związku mówił, że miasto nadal jest członkiem organizatora komunikacji pasażerskiej m.in. w powiecie tarnogórskim oraz w Wielowsi i Mierzęcicach.

Po wtorkowym orzeczeniu gliwickiego sądu uchylającego rozstrzygnięcie prawne wojewody, wiemy już że Piekary Śląskie nie należą do MZKP.

WSA wprawdzie uchylił je z powodów formalnych, ale ustosunkował się też do tego, czy związek może przystąpić do MZKP. - Stanowisko wojewody jest błędne, bo utrudnia działalność gminy w organizowaniu komunikacji pasażerskiej. Cała procedura polegająca na zmianie statutu jest nie do przyjęcia, bo jest nadmiernie wydłużona - stwierdził sędzia Wiesław Morys. Poza tym nie można zakazać Piekarom przekazania swoich uprawnień KZK GOP do organizowania komunikacji autobusowej, do czasu wykreślenia miasta jako członka z MZKP. Wtedy mogłoby dojść do sytuacji, kiedy z powodu zmiany przynależności w związkach, przestaną na jakiś czas kursować autobusy.

- No i dobrze się stało. Wiemy przynajmniej, jak sprawa ma wyglądać od strony formalnej. Podpiszemy umowy i porozumienia z KZK GOP, na podstawie których otrzymamy pieniądze z kursy autobusów po mieście w tym roku - deklaruje Henryk Szudy. - Bieżąca działalność i płacenie to jedna sprawa, ale Piekary i tak będą musiały się rozliczyć - dodaje. Ten rozwód może być bolesny i kosztowny. Możliwe, że jego finał znajdzie się w sądzie. Do rozstrzygnięcia pozostaje chociażby kwestia własności dworca autobusowego w Piekarach, którego remont za około 750 tysięcy złotych wykonał właśnie MZKP i finansowanie komunikacji zastępczej po likwidacji linii tramwajowych w Piekarach Śląskich.

MZKP zaciągnęło w ostatnich latach kilkumilionowy kredyt. - Te sprawy musimy sobie wyjaśnić i na pewno zajmować się tym będą prawnicy - mówi Janusz Pasternak, wiceprezydent Piekar. Sam Henryk Szudy też zapowiada twarde negocjacje w tej sprawie.

Warto przypomnieć, że prezydenci miasta i radni popierając opuszczenie MZKP podkreślali, że mają już dość jeżdżących po mieście zdezelowanych autobusów. Na mały komfort podróżowania narzekają od lat mieszkańcy Piekar. Nic jednak nie wskazuje, że w tej sprawie będą zmiany na lepsze w najbliższym czasie. Charakterystyczne niebieskie autobusy PKM Świerklaniec (spółka należy do MZKP) nadal jeżdżą po mieście i po podpisaniu umów między tarnogórskim związkiem i KZK GOP raczej nie należy się spodziewać rewolucji. Poza tym Piekary, które lada chwila mają zostać przyjęte do katowickiego związku (stosowne uchwały podjęły już 23 rady gmin i miast) może nadal w przyszłości zlecać obsługę konkretnych linii w mieście PKM-owi Świerklaniec.

(Tyt. oryg. "Piekary wygrały pierwszy samorządowy spór o członkostwo w MZKP Tarnowskie Góry")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

viator napisał(a):

Jak już, to nie z dniem 31 grudnia 2007, a 1 stycznia 2008 r.

07.03 13:33:36

PKM b - linia 623 napisał(a):

Mówili, że jak przystąpią do gop-u to będą mieli lepszą komunikację. I taksię nic nie zmieni bo nadal pkm świrkalaniec tam będzie jeżdzić.

07.03 16:29:11

Jurek napisał(a):

Tylko, ze KZK może wymusić na PKMie nowe busy. Ogłosi przetarg i jak nie wy to kto inny...

07.03 18:10:07

slowak99 napisał(a):

PKM: niekoniecznie, gdyż będą przetargi na każdą linię obsługującą Piekary, więc może się zmienić przewoźnik.

07.03 19:00:05

carleek napisał(a):

... a te przetargi wygra Delta razem z Ampexem i wtedy to dopiero Piekary zaczną żałować, że nie zostały w MZKP. Jeśli KZK GOP nie podniesie standardów dotyczących przetargów to właśnie tak to będzie wyglądać.

07.03 19:59:26

adam86 napisał(a):

@carleek: a skąd wiesz jakie beda wymagania na przetargi w Piekarach?

07.03 20:37:26

lukaszek276 napisał(a):

to zycze piekara powodzenia,tani przewoznicy stare heble, to prawie tak jak bylo, niewyspani kierowcy za marne grosze.... tak bedzie w kzkgop,nielepiejsamemu komunikacje oraganizowac a nie co miesiac haracz placic

07.03 21:13:09

butthead napisał(a):

@slowak99: Będą przetargi na każdą linię. W jednym pakiecie ;) @lukaszek276: Jasne że lepiej. Ale wtedy konsekwentnie na własnych biletach i bez żadnych porozumień z MZKP i KZK GOP. Pasażerowie na pewno będą zachwyceni.

07.03 21:23:09

carleek napisał(a):

@adam86: zobacz na obecne wymagania dotyczące innych linii i odpowiedz sobie sam.

07.03 21:32:59

mark40 napisał(a):

A może KZK GOP postawi takie warunki i ceny że PKM Świerklaniec weźmie w leasing 50 nowych solarisów :-P

07.03 22:52:42

jacekso napisał(a):

carleek: bzdury piszesz, przejrzyj "Zestawienie zmian tras i przewoźników w roku 2007" i na podstawie tego powiedz mi, na której linii KZK GOP pogorszył się w ub. roku tabor.

07.03 23:02:34

jacekso napisał(a):

Miałem napisać "pogorszył się albo po zmianie przewoźnika pozostał niezmieniony"

07.03 23:04:33

Tomek napisał(a):

Obserwując ostatnie przetargi organizowane przez KZKGOP nalezy się spodziewać poprawy sytuacji taboorowej na piekaraskich liniach. Idealnym przykładem są bytomskie linie 608,708 czy 820. Tam jeździ PKM Świerklaniec ale nowymi solarami. Nikomu w Piekarach nie przeszkadza PKM Świerklaniec jako firma, tylko przeszkadza jej tabor. Kto będzie jeździł to sprawa drugorzędna, byleby stan taobru uległ poprawie. A czy jeździ ten czy inny przewoźnik to dla przecietnego pasażera sprawa drugorzędna. Liczy się komfort, punktualność, mili kierowcy i niepsujące się autobusy.

07.03 23:19:23

Alek napisał(a):

Tomek:
to popatrz co jeździ na "20". Solarisy U10 i Ikarusy 260:) Niekoniecznie od razu dokona się skok. Poza tym skądś nowe bądź używane niskopodłogowe autobusy przewoźnicy muszą kupić. I to za kasę. Wielkich cudów zatem bym nie oczekiwał. Zwłaszcza, że w Bytomiu na 227 nadal jeżdżą Jelcze M11. Zatem nowy przetarg nie zawsze oznacza zmianę taboru, bo wszystko zależy od tego kto może i czym może jeździć.

08.03 09:35:55

P Śl napisał(a):

@Tomek: Tym ostatnim zdaniem swietnie podsumowales co nam w świerklancu przeszkadza.

08.03 11:18:44

carleek napisał(a):

@jacekso: masz rację zamiana ik260 na stare many to rzeczywiście WIELKI postęp :)

08.03 22:02:20

jacekso napisał(a):

A kto mówi o wielkim postępie? Postęp jest już jak wykluczone zostają dwudziestoletnie i starsze autobusy, a wymagane są przyjazne pasażerom niskopodłogowce.

09.03 14:26:09

seeker napisał(a):

Z pewnością władze Piekar są świadomi że zaraz nie będą jeździć nowe busy, ale w wymaganiach przetargowych będzie mozna zawrzeć wymagania autousów niskopodłogowych. Będąc w MZKP cały czas decyzja czy jadą niskopodłogowce leżały w gestii przewoźnika. Teraz chociaż obligatoryjnie przewoxnik będzie musiał posiadać takie pojazdy ale czy je będzie puszczał nadal będzie to w gesti przewoźnika.

09.03 14:53:06

adam86 napisał(a):

@carleek: gdyby jeździły w wiekszości 10-15 letnie many zamiast tego całego złomu to byłoby bardzo dobrze.

09.03 16:07:23

wikibus.org andrzej napisał(a):

W KZK też jeżdżą Ikarusy i mają czasem po 27 lat(!). Jeżeli KZK dostosuje ofertę do stanu posiadania przewoźnika i rozpisze tradycyjnie jeden wielki pkm-owy przetarg to te same stare autobusy będą kursować za wyższe stawki. I czy nie na to wszyscy czekamy??

10.03 00:34:08

butthead napisał(a):

PKM już pewnie ma jakieś asy w rękawie (choćby w postaci zajechanych używek z Berlina ;) ), którymi zapewne "wyprzedzi" ewentualny przetarg na linie piekarskie. Mając takie 820 można sobie co miesiąc używane CN kupić ;)

10.03 10:34:07

Jerzy napisał(a):

Czytam te komentarze i zrywam boki...
Kolesie zrozumcie jedno bez współfinansowania zakupu autobusów przez gminy będziecie dalej jeździć takimi heblami i to bez względu na to czy będzie to MZKP czy KZK GOP. Azmienianie jednego organizatora na drugi nic tu nie zmniei. Jeśli nie potraficie tego pojąć to popatrzcie na PKM Gliwice- to przewoźnik który posiadający najlepszy tabor w całym KZK GOP. Ale nie ma sie czemu dziwić Gliwice jako miasto co roku przeznaczają pieniądze na zakup nowych pojazdów. Podobnie sytuacja wygląda w Krakowie. Więc nie ma sensu dyskutować nad wyższością jednego organizatora komunikacji nad drugim. Oba powinny sie dogadać i wypracować razem z tworzącymi je gminami program modernizacji taboru przy współudziale środków unijnych. Jak widać tu na śląsku jest to problem nie do przeskoczenia.

10.03 17:32:44

lgor napisał(a):

Ja tylko bym chciał aby wszystkie linie nie były w jednym pakiecie a zostały rozdzielnie podczas ewentualnych przetargów ;)

10.03 18:59:05

adam86 napisał(a):

@Jerzy: ROTFL. Żeby odnowic tabor to trzeba pozyskiwac nie unijne środki tylko prywatne. Radze nie fandzolic gupot o Krakowie, tylko popatrzec jak to się robi w Gdyni czy Warszawie. A jak się kończy ciagłe dotowanie przez gminę komunalnego przewoźnika to można ostatnio w Poznaniu zobaczyc.

10.03 21:54:33

Gliwiczanin napisał(a):

@Adam86 ... Widzę, że kolega fandzoli 3 po 3 o unijnych środkach. Żeby odnowić tabor trzeba sukcesywnie przeznaczać pewne sumy pieniędzy na nowe autobusy. To wieloletnia polityka taborowa, najczęściej władz miasta. Uzyskanie unijnych środków nie jest proste. Dobry projekt nie wystarczy. Trzeba mieć jeszcze "plecy", żeby ktoś projekt popchnął dalej. MPK Kraków dostawał i MZA Warszawa dostaje wielomilionowe subwencje z budżetu miasta na nowy tabor. Ze śląskich miast poza Sosnowcem i Gliwicami, no i może jeszcze Tychami władze miast po macoszemu traktują sprawy KM i efekty tego widać. Jeśli prywatnemu przewoźnikowi nie zaoferuje się atrakcyjnych stawek nie wyjedzie super nowoczesnym taborem. A PKNy w rękach miast gwarantują korzystne warunki zatrudnienia dla kierowców.

11.03 00:22:42

Jerzy napisał(a):

@gliwiczanin, @adam86
Przeczytaj chłopie jeszcze raz tekst ze zrozumieniem zanim zaczniesz swoje brednie wypisywać. No toż chyba o tym samym mówię, środki unijne tutaj przy okazji. Widzę ze tutaj znawców tematu nie brakuje, podobnie jak i we władzach poszczególnych gmin, tylko jakoś z problemem nie potrafią się od tylu lat uporać.

11.03 07:27:36

Gliwiczanin napisał(a):

@ Jerzy: Problem można rozwiązać powierzając pewne zadania kompetentnym osobom. Za taką osobę się nie uważam. Nie ukrywam, że to dość złośliwe stwierdzenie z Twojej strony. Jak widać gdzie indziej niż w GOPie się da.

11.03 19:41:53

kon roboczy zpkm za grosze napisał(a):

przeczytajcie sobie to wy chcecie lepszego taboru .Ale kzgop ani mzkp nie
pojada jezeli ktoregos dnia nie bedziesz mial czym dojechac many ani te nowe plastikowe zlomy same nie pojada.
Za1400pln nikt znas nie ma ochoty narazac sie to jest praca nie zaplacona.Przyjmij sie jeden z drugim a odechce wam komunikacji.Ja bym wam podstawil hulajnogi az byscie nuczyli szacunku do sprzetu ido kierowcy takze.To czasami dzieje w aut to prosi o pomste do nieba to nie dosyc ze kierowca musi urzerac kobuchami to z pazerami ktorym czegos brakuje w glowie .jak zmienicie stosunek do kierowcy bedzie mieli swoj szacunek.A problem czym ,pomyscie sobie kto prowadzi ten woz chyba emeryt co stwarza niebez a pkm swierkl nie chce placic podwyzek .DLatego my sie zwolnimy prawie wszyscy i to bedzie naluczka.

01.06 18:12:05

adam86 napisał(a):

@kon roboczy: że co się kierowca musi? Użerać z kobuchami?! Pięknie. Radze się zwolnić czym prędzej i zatrudnić w jakimś Tesco, tam raczej nauczą odpowiedniej dyscypliny w pracy.

01.06 21:00:23


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!