Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Szwajcarski superpociąg na śląskich torach

22.02.2008

Tagi: – Dodał: Krzysztof Bojda

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 21.02.2008


Między Bielskiem-Białą a Częstochową oraz na trasie Tychy Miasto - Katowice jeździć będą klimatyzowane składy pasażerskie. Urząd marszałkowski zapłacił za nie 90 mln zł i wydzierżawił kolejom.


Będą cztery składy wyprodukowane przez szwajcarską firmę Stadler. Na razie gotowy jest już jeden, wkrótce wyruszy na jazdę próbną. Gdy się sprawdzi, zastąpi wysłużone "kanarki" na trasach Bielsko - Częstochowa oraz Katowice - Tychy Miasto. Nowoczesne składy będą też testowane na innych odcinkach. Poza województwem śląskim zamówiło je na razie tylko mazowieckie.

Pomalowany w żółto-niebieskie, czyli śląskie, barwy skład testowany będzie prawdopodobnie między Siedlcami, gdzie znajduje się montownia Stadlera, a Poznaniem. Zacznie wozić pasażerów w naszym regionie dopiero gdy otrzyma świadectwo dopuszczenia do ruchu.

Na śląskich torach pojawi się w czerwcu.

Pociąg, choć przeznaczony dla kolei podmiejskich, zapewnia pasażerom komfort wyższy od tego, z którego mogą teraz się cieszyć w Polsce na trasach dalekobieżnych. W całości jest klimatyzowany i wyposażony w wygodne, nieregularnie rozstawione fotele i siedziska. Wnętrze trochę przypomina nowoczesny autobus niskopodłogowy. Skład ma 74 metry długości i może przewieźć 500 osób. Z myślą o bezpieczeństwie w suficie zamontowano obrotowe kamery i czujniki przeciwpożarowe. Duże wrażenie robi półkolista, bardzo przestronna toaleta.

I kolejna zaleta - gdy staniemy na końcu przedziału, widzimy wnętrze całego pociągu. Nie ma w nim żadnych zakamarków czy wąskich przejść, w których pasażerowie mogliby czuć się niepewnie. - To specjalny zabieg projektantów. Bezpieczeństwo i funkcjonalność to najważniejsze cechy, które braliśmy pod uwagę - wyjaśnia Stanisław Skalski, dyrektor do spraw handlowych Stadlera.

» Zobacz galerię zdjęć z prezentacji jednostek FLIRT w serwisie "Rynek Kolejowy"

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

PKM b napisał(a):

Nareszcie się coś ruszyło na śląsku

22.02 12:42:47

adam86 napisał(a):

500 osób, tylko, że 300 na stojąco.

22.02 15:19:09

PKM b napisał(a):

Jak by chociaż 4 nowe tramwaje kupili (T.Ś)

22.02 16:17:09

Gliwiczanin napisał(a):

Nie sądzi nikt z Was, że przeznaczenie pociągu na trasy, na których dominują wysokie perony nie jest bez sensu? Na odcinku Tychy Miasto - Katowice oraz Katowice-Zawiercie są wysokie perony, a pociąg jest przystosowany do niskich peronów! Pociągi tego typu powinny zostać skierowane, na trasy z niskimi peronami oraz te, które dzięki atrakcyjnemu taborowi są w stanie przyciągnąć pasażerów. FLIRTy powinny zostać skierowane na trasy: Katowice-Kozłów/Sędziszów lub Katowice-Rybnik czy Gliwice-Strzelce Opolskie-Opole Główne.
Co do przystosowania pociągów do przewozu do osób niepełnodsprawnych, w wypadku skierowania składów na zaplanowane przez Urząd Marszałkowski pracy - ta innowacja nie zda egzaminu.

22.02 16:23:58

butthead napisał(a):

Nie przejmuj się, to jest nieistotne. Ważne jest, żeby zrobić sobie przy nim pamiątkowe zdjęcie pierwszego dnia i odnotować, że za swojej kadencji zakupiono nowoczesne pociągi. Kto tam będzie dociekał wysokości peronów...

22.02 16:39:13

Flirt napisał(a):

Zatem lepiej nie robić nic...

22.02 18:23:04

podlesianin napisał(a):

Ja już nie umiem doczekać się tych pociągów i kiedy szybko dojadę do Podlesia z Katowic. A co do kursowania tych pociągów to niestety one tylko powinny moim zdaniem kursować po terenie województwa Śląskiego.

22.02 19:11:56

butthead napisał(a):

@Flirt: Robić jak najbardziej, ale z głową. Pierwsza z brzegu rzecz, której nikt nie potrafi od x lat zrobić: wspólna taryfa ze zbiorkomem.
@podlesianin: Tak właśnie będzie. Widziałeś kiedykolwiek u nas np. szynobus z Małopolski? :)

22.02 19:37:44

Kacper napisał(a):

Re Podlesianin: problem w tym że ten pociąg ni będzie się zatrzymywać w Podlesiu wiec zostaje Ci 37 lub rower HA HA HA

22.02 19:59:02

adas napisał(a):

A to nie jest tak, że te FLIRT-y zostały przystosowana do wysokości peronów? Przynajmniej tak woj. mazowieckie ma zrobione, więc chyba ten argument pada...

22.02 20:12:12

m966 napisał(a):

@Gliwiczanin: Gliwice-Opole obsługuje w ogóle opolski zakład taboru, więc ta relacja raczej odpada. A relację Tychy Miasto-Katowice wybrano chyba temu, że tych kilka FLIRTów w całości pokrywa jej wymagania taborowe. Przy czym mimo wszystko gwarantuje ona większe potoki pasażerskie, niż na przykład Gliwice-Bytom.

22.02 20:19:59

m966 napisał(a):

@Kacper: Wedle aktualnego rozkładu, będą się normalnie zatrzymywały.

http://rozklad.pkp.pl/bin/t...&

22.02 20:23:04

Zawiercianin napisał(a):

*Gliwiczanin - proponujesz wysłanie jednostek nowych naszego województwa do woj. małopolskiego i opolskiego ? Zastanowiłeś się w ogóle nad tym co piszesz?! Katowice fakt-perony wysokie, Zawodzie-niskie, Szopienice-wysokie, Sosnowiec-wysokie, Będziny(3)-niskie,D.G.Gł - sam nie wiem, D.G.Gołonóg-chyba wysoki, D.G.Ząbkowice-2 niskie, 1 wysoki, D.G.Sikorka-sam nie wiem, Chruszczobrud-wysoki, Wiesółka-niskie, Łazy-oba wysokie, Zawiercie-wysoki +2 niskie, dalej wszystkie przez Myszków do Cz-wy niskie... Niech teraz ktoś opisze perony między Katowicami a Bielskiem.

22.02 20:33:52

Sebastian22 napisał(a):

@Zawiercianin - Będzin Miasto ma wysoki peron, Dąbrowa Górnicza(Centrum) i Gołonóg też wysoki...

22.02 21:44:13

Bodzio napisał(a):

Czyli według Was albo rybki, albo akwarium. Ci, co mają wysoki peron nie muszą mieć komfortu w postaci klimatyzowanego składu ? Dlaczego nikt nie wspomina o najważniejszej osi GOP'u, czyli odcinku Katowice - Gliwice, skoro mowa o relacji Bielsko - Katowice - Częstochowa ? Chyba więcej składów z Częstochowy przez Katowice jedzie właśnie do Gliwic, a nie do Bielska. Tylko nie mówcie, że jest 840/870, bo to "prawie" nie ma nic do rzeczy.

23.02 00:35:45

Zawiercianin napisał(a):

*Sebastian - jestem pewien, że w Będzinie Miasto oba perony są niskie bo się schodzi po stopniach z EN57; nie jestem pewien co do Będzina Ksawera, i Będzina Starego...

23.02 03:06:49

kysó napisał(a):

@Zawiercianin: nie ma Będzina Starego - ta stacja nazywa się Będzin (niektórzy tubylcy mówią że Nowy Będzin :D) i ma perony wysokie. Ale taka gadka na temat wysokości peronów jest tyle warta co rozważania na temat wysokości wysepek przystankowych obsługiwanych przez Solarisy i inne niskacze.

23.02 08:12:53

slowian napisał(a):

Na odcinku Katowice Podlesie - Bielsko-Biala wszystkie perony sa niskie poza Bielsko-Biala Polnoc.

23.02 16:09:10

Gliwiczanin napisał(a):

Akurat wysokość peronów w tym wypadku jest istotna. Zgodzę się, że FLIRTy powinny kursować po Śląsku, niemniej jednak na trasach niskoperonowych. Katowice - Bielsko - to nie najgorszy pomysł. Co do linii Katowice-Kozłów to pociągi w połowie kursują po województwie śląskim.

Co do wysokości peronów, której się czepiacie: widzieliście jak wygląda na stacji Kraków Główny niskopodłogowy autobus szynowy ? Żeby wysiąść trzeba pokonać dość wysoki stopień do góry

23.02 19:00:46

adam86 napisał(a):

@gliwiczanin: to to samo jak wchodzenie do bohuma w katowicach:)

23.02 20:42:13

TRANSPORTOWIEC napisał(a):

Muszę się tym FLIRT-em przejechać!!!

23.02 20:58:52

Dave napisał(a):

Flirt na trasie Katowice - Kozłów! ROTFL! Gliwiczaninie! Chybaś na łeb upadł z dużej wysokości! :D
A co do peronów, do DLA MNIE wszystkie perony z Katowic do Zawiercia są wysokie! A w Będzinie to już na pewno! Ten "międzyperon" w Będzin Miasto jest jedynie niski ;-)

23.02 21:18:56

Antyautobusiarz napisał(a):

FLIRTY powinne jeździć po całym województwie dlatego, że:
1) Kupiono je za grube pieniądze
2) są w stanie zainteresować koleją nawet te osoby które od lat nie jeżdżą pociągami
3) są pakowniejsze od trójwagonowych jednostek
4) wygoda w podróżowaniu należy się nie tylko mieszkańcowi Tychów czy Katowic ale wszystkim mieszkańcom do których dochodzi kolej
Myślę, że dałoby się tak ułożyć rozkład aby jeden obieg zrobić dla pociągów do Kozłowa i Tarnowskich Gór, a pozostałe FLIRTY powinne kursować na relacjach Regioplus Gliwice/Racibórz/Bielsko-Katowice-Częstochowa

23.02 21:29:20

Tyszanin napisał(a):

Przecież za kilka lat większośc miast będzie się nimi cieszyła jak powstaną kolejne etapy szybkiej kolei. Za bardzo nie rozumiem waszego rozgoryczenia.

23.02 22:37:25

adas napisał(a):

> są w stanie zainteresować koleją nawet te osoby które od lat nie jeżdżą pociągami

Takie zainteresowanie by się pojawiło wraz z biletem aglomeracyjnym, niezależnie od rodzaju składów. A te nowe Flirty mogą mieć niewygodne siedzenia (np. solarisowe) i co? Ktoś się przejedzie raz i stwierdzi, że niewygodnie...

23.02 22:52:10

Mix napisał(a):

Jeśli frekwencja na Tychy-Katowice miałaby być taka jak na Bytom-Gliwice TO SZKODA TYCH PIĘKNYCH I NOWOCZESNYCH JEDNOSTEK aby się marnowały. A po latach odejścia Tyszan od kolei nie spodziewam się aby frekwencja miała być duża. Zdecydowanie powinne jeździć na szybkich pociągach łączących Częstochowę z Gliwicami, Raciborzem i Rybnikiem oraz Bielskiem i ewent. Żywcem. Teraz do pociągów przyciągnie się ludzi tylko nowoczesnością i szybkością a remonty linii to już wkrótce umożliwią!

23.02 23:57:41

butthead napisał(a):

Jak słusznie zauważył Twój przedmówca, żadne cuda na kiju nie przekonają pasażera bardziej, niż zintegrowana taryfa. Jakieś miliony lat świetlnych nam do sytuacji, gdzie ludzie dobrowolnie przesiądą się z auta do pociągu. Niestety. Dzisiaj też pociąg pokonuje trasę R101 połowę szybciej, a autobusy telepiące się wzdłuż torów i tak są zawalone po dach.

24.02 00:16:39

adam86 napisał(a):

@butthead: i na koniec roku pan marszałek i inni panowie z PKP PR bedą mogli powiedzieć, mysmy połaczenie przywróciil, ale widzicie, nikt tym nie jeździ, wieć teraz sobie możemy to wreszcie wyciąć na zawsze.

24.02 13:41:06

adas napisał(a):

adam86: kiedyś województwo informowało o tym, że chce wraz z PKP wprowadzić bilety strefowe (i może aglomeracyjne). To było jakieś parę miesięcy temu. Może coś tam dłubią nad tym?

24.02 18:05:40

adam86 napisał(a):

@adas: no i co z tego, autobusem KZK na to nie pojedziesz

24.02 20:16:10

adas napisał(a):

adam86: To by może przybliżało bilet zintegrowany. Łatwiej byłoby zrobić:
miesięczne 1 strefa PKP + jedno miasto.

Pewnie łatwiej by się rozliczały PKP i KZK-GOP jakby były strefy...

Ale niech sie coś dzieje...

24.02 23:39:14

Kysu napisał(a):

Na przystanku Katowice Podlesie byłem ostatnio i tam jest jeszcze wysoki peron.Dopiero od Stacji Tychy w stronę Bielska - Białej sa niskie.A z biletem integrowanym to jest bardzo dobry pomysł.W Czechach taki bilet to jest na porządku dziennym.

26.02 11:13:16

Adam napisał(a):

Daleko szukacie a blisko takie coś już funkcjonuje - http://www.pr.pkp.pl/aktual...

26.02 18:21:23

abej napisał(a):

Uparliście się na wysokie/niskie perony. Chyba wszystkie pojazdy niskopodlogowe są takie nie dla wygody ogółu tylko dla potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. A dla tych osób problemem jest dostanie się NA PERON po milionie schodów...

27.02 21:24:25


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!