Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Konkurencja na torach tramwajowych?

08.02.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 09.02.2008 r.


Co dalej z Tramwajami Śląskimi? Samorządowcy zastanawiają się nad stworzeniem spółki, która przejęłaby same tory tramwajowe. W przyszłości ma to umożliwić pojawienie się na nich... prywatnej konkurencji.


W maju zeszłego roku Tramwaje Śląskie po 15 latach starań trafiły wreszcie w ręce naszych samorządów. Choć od tamtego czasu minęło dziewięć miesięcy, wciąż nie wiadomo, jaka będzie przyszłość spółki, z usług której korzystają setki tysięcy mieszkańców aglomeracji.

Początkowo planowano, że po przejęciu Tramwajów od Skarbu Państwa akcje firmy zostaną za darmo rozdzielone pomiędzy 12 śląskich i zagłębiowskich miast. "Gazeta" dowiedziała się jednak, że ten plan jest już nieaktualny. Na razie formalnym właścicielem Tramwajów Śląskich nadal ma pozostać stworzony przez gminy Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale jest już przesądzona.

Marek Kopel, prezydent Chorzowa, tłumaczy, że rozdzielenie akcji niczego by nie zmieniło. - Nadzór nad Tramwajami byłby taki sam jak teraz, a cała operacja wprowadziłaby niepotrzebne zamieszanie - mówi prezydent Kopel.

Dowiedzieliśmy się, że właściciela mogą za to zmienić tory tramwajowe. Samorządowcy zastanawiają się nad powołaniem nowej spółki: Tramwaje-Infrastruktura. Miałaby się zająć administrowaniem, remontem i budową nowych torowisk. Co ciekawe, nie chodzi o ułatwienia w zdobywaniu unijnych dotacji. Stworzenie spółki ma w przyszłości ułatwić dopuszczenie na śląskie tory tramwajowe... prywatnej konkurencji.

- Nie mówimy, że stanie się to za rok, dwa albo trzy. Ale chcemy stworzyć warunki, by było to w ogóle możliwe - tłumaczy prezydent Kopel i powołuje się na przykład Polskich Kolei Państwowych, którym w woj. zachodnio-pomorskim wyrosła już prywatna konkurencja.

Pierwszy krok do zmian w Tramwajach Śląskich zostanie zrobiony już w przyszłym tygodniu. Spółka przekaże do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego gotowy projekt zmian w komunikacji. Zakłada on kupno w najbliższych latach kilkudziesięciu nowych tramwajów oraz modernizację większości starych pojazdów. Wyremontowane mają zostać też tory w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Sosnowcu i Zabrzu. Projekt za pośrednictwem GZM-u zostanie przekazany rządowi. Razem z sześcioma innymi miastami - w ramach przygotowań do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. - mamy szansę na 100 mln euro dotacji (w sumie rząd chce rozdzielić 600 mln euro).

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że z tej kwoty coś dla siebie mogą uszczknąć też tyskie trolejbusy. Na ich modernizację GZM zamierza przeznaczyć 50 mln zł.

Są też i złe informacje. Od 1 kwietnia zdrożeją bilety KZK GOP. O 10 gr, czyli do 3 zł, zdrożeje bilet uprawniający do jazdy przez dwie gminy, a o 50 gr, czyli do 4 zł, bilet uprawniający do przejazdu przez trzy i więcej miejscowości. Bez zmian, czyli 2,40 zł, będzie kosztował bilet do jazdy na obszarze jednej strefy.

(Tyt. oryg. "Konkurencja nam wjedzie na tory tramwajowe?")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

adas napisał(a):

A czy w jakimś mieście jest prywatna firma obsługująca tramwaje? W Polsce, na świecie?

08.02 23:35:14

podlesianin napisał(a):

No i się zaczęło tak jak myślałem najpierw się pokłócą o szyny a potem o stołki a myślałem że kolejność będzie inna no cóż pomyliłem się. Ale i tak nic nie zrobią no cóż taka nasza mentalność.

08.02 23:52:30

tramchorzow napisał(a):

No czasem nie jest to szykowanie kolejnych posadek miedzy innymi dla ex prezydenta chorzowa po wyborach ,takie cus juz było za wpk w postaci ZRTiB zakład remontów torów i budynków,i jakos nie zdało to egzaminu.A teraz jestfirm mnustwo takich jak krakowiaki remontujocom gliwickom.TO JEST ROZDRANIANIE I TAK JUZ MARNEJ I ZLE ZARZĄDZANEJ FIRMY.

09.02 00:19:23

andrzej69 napisał(a):

tramchorzow - jestem pewiem ze cierpisz na dyslekcje, napisz moze najpierw tekst w word-zie, nacisnij F7, a potem tu go wklejaj. Co oznacza slowo "ROZDRANIANIE" - ktos wie?

09.02 20:55:51

slowak99 napisał(a):

Ja natomiast życzę, aby jak najszybciej zawitała konkurencja na śląskich i zagłębiowskich torach. Może wreszcie ktoś zrozumie, iż ceny biletów w stosunku do taboru, jakości linii i szybkości przejazdu jest zdecydowanie za duże...

09.02 22:17:23

MA3 napisał(a):

Już widzę Tatry od Zagozdy na Chebziu. A może wiedeńczyki:P Ma w końcu blisko do torowiska :D

09.02 23:47:40

m966 napisał(a):

Moim zdaniem tory powinny przejść na własność miast. Żadne spółki nie są tu do niczego potrzebne. Każdy będzie wtedy placił za własne tory i nikt nie będzie narzekał, że płaci za innych (jak w przypadku inwestycji w 6/41).

10.02 01:10:34

Bodzio napisał(a):

@m966 - niestety specyfika dziedziny transportu nie pozwala na rozdzielenie "moje dotąd, a twoje odtąd". Musi to wszystko być w rozsądny i logiczny sposób skoordynowane. Może według Ciebie na granicy miast powinniśmy się przesiadać się z jednego środka komunikacji do innego ( każdy z nich będzie własnością określonego miasta ). A najlepiej, żeby przepustką uprawniającą do wejścia na pokład konkretnego tramwaju czy autobusu ( również będącego własnością miasta ) był dowód osobisty potwierdzający obywatelstwo w danej gminie. Wtedy każdy będzie pewien, że nie płaci za innych.
P.S. @andrzej69 - nie wiesz, co znaczy "ROZDRANIANIE", ale może wiesz, co znaczy "dyslekcja" ?
P.S.2 - Szanowna Redakcjo - nie wiem, dlaczego odrzuciliście moje wczorajsze komentarze - chciałem do naszych wpisów wnieść odrobinę wesołości. A skoro ( tak przypuszczam ) uznaliście, ze to nie na temat, to dlaczego "wpuściliście" @andrzeja69 ? Oczywiście macie pełne prawo do moderacji, ja tego nie neguję, jednak chciałbym poznać motywy. Według mnie moje wpisy nie były dla nikogo obraźliwe, a jedynie - jak wspomniałem wyżej - humorystyczne. Jeżeli odrzucicie również niniejszy post, to odpowiedzcie przynajmniej na mój adres mailowy.

10.02 13:23:44

anna napisał(a):

Nie zbyt dobry pomysł by oddzielić tory od reszty. Przecież mamy przykład PKP. PKP Energetyka i Cargo są bogate a PKP PR stoją na skraju bankructwa.

Slowaku99 myślisz, że jak będzie konkurencja na torach co ceny spadną a jakość będzie lepsza? A poza tym tramwaj to tylko tramwaj a nie pociąg. Nie pojedzie 150km/h i nie będzie miał 2 przystanków.

10.02 21:06:04

P Śl napisał(a):

@anna: Porownywanie PKP do tramwajow nie ma wiekszego sensu, a oddanie torow pod opieke miast faktycznie wydaje sie calkiem sensowne. Co do konkurencji na torach to jakos tego nie widze, ale robienie przetargow pod tramwaje tak jak ma to miejsce z autobusami jak najbardziej mialoby sens.

10.02 21:47:39

m966 napisał(a):

@Bodzio: Ale przecież mówimy o torach, a nie o taborze. To, że każde miasto doba o drogi na swoim terenie nie oznacza wcale, że te drogi są zamknięte dla samochodów z innych miast, ani tym bardziej, że na granicy dwóch miast trzeba przesiadać się z jednego autobusu do drugiego. Tory niech będą miejskie, a tramwaje po nich jeżdżące - wspólne. Wtedy będzie idealnie.

11.02 00:34:39

Bodzio napisał(a):

@m966 - no nie wiem. Zgodnie z Twoją logiką zawsze w takich sytuacjach znajdzie się ktoś, kto będzie uważał, że dopłaca innym. Przykład : 12 nowych solarisów w Gliwicach. Już słychać głosy, że skoro solarisy kupiono za pieniądze gliwickie, to powinny jeździć tylko na liniach "wewnątrzgliwickich". Takie myślenie zmierza do absurdów. Inwestycje ( remont torów, czy zakup autobusów ) są robione po to, by w przyszłości przyniosły zysk, lub przynajmniej się zwróciły. Owszem - właścicielem torów mogłyby być miasta, ale w takiej sytuacji KZK GOP musiałby miastom-właścicielom torów płacić za używanie tych torów, tak jak płaci PKM'owi Gliwice za wzkm solarisa. Skomplikuje to obieg faktur, kasy, itd. spowoduje konieczność utworzenia etatów dla kolejnych urzędasów, którzy musieliby to wszystko rozliczać. Mam pisać dalej ?...

11.02 11:47:33

Bodzio napisał(a):

Moim zdaniem tak, jak jest,jest PRAWIE dobrze. ( a "prawie" wiadomo, co znaczy ). Gminy wpłacające składki na rzecz KZK GOP powinny dokładniej kontrolować wydatki czynione przez tenże KZK GOP. Kwestionować jakieś super premie przyznawane samym sobie, gigantyczne inwestycje w jakieś super biurowce itd. Wiem, że nieco ze słowami przesadzam, ale chciałem uwypuklić sens mojego myślenia. Innymi słowy chodzi o to , aby ( nasze ) pieniądze były wydawane z sensem. Wtedy wszystko będzie ok. ( uff - ale ze mnie demagog )

11.02 12:00:59

Kysu napisał(a):

W tej Polsce to już nic wspólnego nie będzie.Wszystko chcą podzielić,tak jak to podzielono na kolei.PKP Cargo i PKP PR musi płacić PLK'ce za to że jeżdzi po ich torach i tak samo będzie i w tym przypadku że TŚ będą musiały płacić gminom(jak przejdą pod ich zarząd tory).
Byłem przez jakiś czas ostatnio w Czechach i tam takich problemów nie ma bo wszystko jest wspólne i jest integrowane.

15.02 10:47:40


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!