Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusy-sauny atakują

16.07.2007

Tagi: tabor, komentarz – Dodał: Maciej Makula

Mapa pogody przedstawiana w programach telewizyjnych i słupek rtęci w termometrze nie pozostawiają złudzeń - mamy gorące lato. Najdobitniej przekonują się jednak o tym pasażerowie niektórych autobusów eksploatowanych w sieci KZK GOP.


Z przykrością trzeba stwierdzić, że do tej pory KZK GOP nie wymaga jeszcze od przewoźników zapewnienia pasażerom komfortu w sytuacji, gdy na dworze panuje wysoka temperatura. Dalecy jesteśmy od żądania montowania w każdym pojeździe klimatyzacji (co coraz częściej w Polsce, nie wspominając o krajach zachodnich staje się standardem), bo wartość instalacji mogłaby w niektórych sytuacjach przekroczyć wartość pojazdu. Wystarczy jednak zadbać, aby w sprowadzanych z zagranicy pojazdach znajdowała się właściwa ilość uchylnych (otwieranych) okien, co zapewni właściwą wentylację wnętrza.

W ostatnim czasie podstawą górnośląskiej komunikacji stają się niskopodłogowe autobusy z roczników 1992-1996, wyposażone najczęściej w dwie pary drzwi. W takiej sytuacji źródłem świeżego powietrza stają się tylko luki dachowe i najczęściej 2 małe okienka uchylne. Apelujemy zatem o umieszczenie w kolejnych specyfikacjach wymogu właściwej wentylacji poprzez określenie minimalnej ilości otwieranych okien, a także zmotywowanie przewoźników do modernizacji posiadanego taboru.

Poniżej kilka przykładów "najgorętszych" autobusów:

Sporadycznie zdarzają się pozytywne wyjątki. PKM Gliwice swego czasu instalował odchylane okna w swoich DAB-ach, a ostatnio Meteor Jaworzno rozpoczął montaż odsuwanych okien (po dwie pary na wóz) do sprowadzonych niedawno scanii CN113CLL.

fot. T. Kumor

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

anna napisał(a):

Ciekawe czemu nie ma tu DABów z PKM Gliwice. W "starych" Ikarósach i tramwajach są duże okna do otwierania a w DABie w co drugim oknie okienko "tak wielkie, że może wyssać z autobusu taki opodmuch".

16.07 17:19:01

meteorolog napisał(a):

takie są odwieczne prawa natury - jak jest lato to musi być gorąco!

16.07 17:45:53

Mis napisał(a):

A Solarisy z małymi okienkami, poza U15 z PKM Świerklaniec? W nich też jest gorąco... Zresztą praktycznie wszystkie niskacze...

16.07 17:55:08

Ahorcado napisał(a):

Dlatego człowiek wymyślił klimatyzację, ale to przecież zbędny luksus...

Moim zdaniem trzeba poczekać na to, aż ludzie zaczną w tych autobusach mdleć i umierać.

16.07 19:25:31

aso napisał(a):

@makula: Okna uchylne nie zapewniaja dostatecznej wentylacji przedzialu pasazerskiego. Proponuje porownac w tym wzgledzie Solarisy z PKM Sosnowiec #060-076 i pozniejsze dostawy (3xx) z oknami przesuwnymi.

16.07 19:35:56

meteor napisał(a):

Chwalmy Meteora za montaż okien, mimo że dzisiaj w tej Scanii drzwi nie chciały działać - przednie i środkowe zachowywały się tak, jakby spuszczono z nich powietrze, a tylne były zablokowane.

16.07 20:01:27

piotrek napisał(a):

Prawda jest taka (moim zdaniem) że w KZK GOP czas się zatrzymał na początku lat 90-tych - czyli w epoce pierwszych autobusów niskopodłogowych. Jeżeli chodzi o wymagania przetargowe to najprościej jest skupić się na niezbędnym minimum. Czyli wysokość podłogi (bo widać) oraz ilość drzwi i miejsc (bo to łatwo policzyć) No i jeszcze wiek autobusu, ale to tylko z dowodu (przykład - Delta Św.). Wyższe wymagania to już dla nich inna (można powiedzieć kosmiczna) epoka.

No i poniżej trzy przykładowe kosmiczne wymagania:

* Klimatyzacja i możliwość utrzymania stałej temperatury na poziomie iluś tam stopni (22-24) w całej przestrzeni pasażerskiej.

* Okna przesuwne lub uchylne stanowiące jakiś tam procent łącznej powierzchni okien w całej przestrzeni pasażerskiej.

* Ogrzewanie (może to akurat nie jest temat na lato) przestrzeni pasażerskiej o jakiejś tam mocy lub wydajności na każdy metr kwadratowy wspomnianej przestrzeni oraz minimalna ilość nawiewów w zależności od długości pojazdu.

Wiem, że to co napisałem dla niektórych to mogą być herezje, no ale gdzie indziej to już są pewnie standardy. Ale dopóki związek traktuje pasażerów jak bydło, które trzeba zwyczajnie przewieźć z punktu A do punktu B po najniższych kosztach nieprędko się to zmieni.

Za jakieś pół godziny czeka mnie przejażdżka Heuliezem - mam nadzieję że temperatura w nim trochę spadła, potem już Ikarus - najlepszy bus na lato :D

16.07 20:09:22

Kasia napisał(a):

He he mowicie tylko o pasazerach,ja mysle ,ze wspolczuc nalezy kierowcom oni spedzaja tam najwiecej czasu

16.07 20:52:04

Sebastian22 napisał(a):

Dziś jechałem 870 - stary Ikarek sprawdza się wyśmienicie w taką pogodę natomiast SU15 na 801 to porażka.....byłem mokry.

16.07 20:56:17

Martinek napisał(a):

Dlatego właśnie... powinny być oznaczenia kursów niskopodłogowych na rozkładach żeby było wiadomo kiedy nie będzie przewiewnego Ikarusa w upały ;-)

16.07 21:31:45

emem napisał(a):

@aso: zdaję sobie z tego sprawę, ale odpowiednia ilość uchylnych okien to przynajmniej pewne minimum. Poza tym wydaje mi się, że takie okna można wymontować z kasowanych na zachodzie pojazdach i wstawić u nas - bo szerokich otwarć tam raczej nie stosowano.

16.07 21:31:54

jarek860 napisał(a):

A no Ikarki i stare Jelcze najlepsze, tylko że czasem wsiądą starsze osoby i zamykają okna, robiąc nawet w takim autobusie saunę :/ W Jelczach Mastero i Vecto podobają mi się miejsca na końcu, otwiera się okno i wieje prosto na twarz :)

16.07 21:32:11

Arass napisał(a):

A wracając do klimatyzacji to chciałem zaznaczyć, że, żeby zacząć ją stosować to trzeba społeczeństwa nauczyć z niej korzystać. Jak autobus z klimatyzacją (działającą) to nie ma otwieranych okien. Sytuacja z Warszawy, gdy przyszły pierwsze Solarisy U18III: klima i duże przesuwne okna. Co z tego, że zablokowane. Ludzie włazili do tych Solarek, a że upał, to zaraz okna otwierali. Pierwszego dnia już je odblokowali, bo jakiś facet rozwalił blokadę.

17.07 00:58:53

P.M.M. - Transport Ruda Śląska (TRŚ) napisał(a):

W takich przypadkach niezawodne są jedynie Ikarusy które maja pełno okien otwieranych a i jeszcze można otworzyć parę drzwi z przodku ;]

17.07 10:27:11

P Śl napisał(a):

@Sebastian22: W SU15 na 801 byłeś mokry ??To następnym razem proponuję zdjąć tą kurtkę ;) Na 801 są takie prędkości i tak duże okna, że nie ma takiej opcji.

17.07 14:30:14

WorM napisał(a):

heh, no ja się zgadzam - najlepsze na lato są Ikarusy i inne stare zdezelowany busy gdzie w nich pełno dziur.
Zgadzam się z wypowiedzią Kasi, która pisze, że najgorzej mają kierowcy. W końcu oni tam parę godzin muszą siedzieć (choć faktycznie nawiewy czy okno otwarte mają) ale rozbawiło mnie to, że pewnie w myśl dobra kierowców, na lato i te upały przykleili naklejki (PKM Katowice przynajmniej), że gdy kierowca np. zemdleje to żeby wezwać pogotowie i zawiadomić dyżurnego ruchu :D
A co do zakupu klimatyzacji, faktycznie by to nieźle kosztowało, a że przynajmniej chyba 20% pasażerów jeździ na gapę to małe kółko się tu zamyka.
Przepraszam za tak długą mą wypowiedź, ale rzadko tu piszę :-)

17.07 16:04:11

Remik napisał(a):

A co my mamy w Gliwicach powiedzieć ?
Niedośc że klima w niskaczach z niewiadomych przyczyn jest wyłączona to jeszcze nad ośrodek wypoczynkowy w czechowicach gdzie codzienie jeździ wypoczywać około 5000 tysiecy ludzi (w soboty czy niedziele nawet 10000 , jeżdzi tabor który nie nadaje sie na 677 w takie dni (głównie Man , Vecto). 650 powinien jeździc codziennie , nie powinno być takie sytuacji aby od pl piastów w kierunków Pyskowic autobus nie zabierał już pasażerów ...
Albo niech PKM Gliwice wyśle na 677 tabor C albo niech 650 jeździ przez cały tydzień...
Gdzie mozna interweniować w sprawie zmiany taboru na 677 ? Z góry dziękuje za odpowiedź

17.07 18:53:08

memphis napisał(a):

@Remik: żaden autobus PKM Gliwice nie posiada klimatyzacji, więc nie ma za bardzo czego włączać.

Odnośnie taboru na 677 - właściwym adresatem Twoich uwag jest KZK GOP i Urząd Miasta w Gliwicach.

17.07 20:50:37

KZKGaPowicz napisał(a):

Te DAB-y Pana Nowaka to "piekarniki". KZK GOP za cenę biletu oferuje przejazd i saunę (chyba po to, aby tędzy pasażerowie schudnęli i pozostało więcej miejsca dla innych współpasażerów i przy okazji więcej zarobić na biletach). Niestety można w nich tylko jedno okno otworzyć. W niedzielę w porze południowej jechałem takim DAB-em na linii 39 #048 (miał tylko jedno okno do otwarcia) to istna katastrofa. Pasażerowie tego autobusu dosłownie się piekli. A DAB #050 nie ma żadnego okna do otwarcia tylko pokrywy dachowe jak pozostałe DAB-y. To skandal. Jeśli KZK GOP chce wprowadzać niskopodłogowce i pasażerowie mają się tam piec, to lepiej jakby jeździły te stare, ale przynajmniej z wieloma oknami do otwarcia. Dlaczego kierowcy tych autobusów nie włączają klimatyzacji? Czyżby oszczędzali na akumulatorach? Lepiej gdyby KZK GOP przy postępowaniach przetargowych na poszczególne linie zwracało uwagę nie tylko na ilość miejsc w autobusach i ich stan techniczny, lecz także na ilość otwieranych okien w tych pojazdach. Co mają powiedzieć osoby chore na serce lub astmę? Szczerze współczuję kierowcom tych "nowych" sprowadzanych autobusów. No cóż w sieci KZK GOP "promocja": w cenie biletu przejazd i gratis rożno.

17.07 21:07:35

butthead napisał(a):

Następnym razem jak wkleisz ten sam komentarz pod innym tekstem, zostanie on usunięty.

17.07 21:31:01

Dave napisał(a):

Jakie gorące lato?! Już zapomnieliście co było tydzień i dwa temu? 3 dni upałów na całe lato i już "gorące lato"? :| A ten uchylne okna wcale nie są aż takie złe, pod warunkiem że jest ich duża a nie tylko 2 - w Karliku keidyś jak otwarłem jedno z tyłu to moment było czuć powietrze na całym tyle - a to tylko jedno małe uchylne okienko!

17.07 22:10:15


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!