Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Koniec tramwajów w Siemianowicach Śląskich?

13.04.2007

Tagi: – Dodał: Jakub Jackiewicz

Ewelina Janota
Dziennik Zachodni, 13.04.2007


Władze Siemianowic Śląskich chcą przejąć udziały w Tramwajach Śląskich S.A., jednoosobowej spółce Skarbu Państwa. Gdy tylko tory pomiędzy Placem Alfreda w Katowicach, a pętlą przy byłej Hucie "Jedność" staną się własnością gminy, tramwaje całkowicie znikną z naszych ulic.


Sieć tramwajowa w mieście to dziś około 1800 metrów torów i zaledwie dwa przystanki. Pierwszy, tuż przy skrzyżowaniu ulic Staszica z Lipową, kiedyś obsługiwał pasażerów pracujących na "Ficinusie" czyli szybach Staszic I i II zlikwidowanej w 1998 roku kopalni "Siemianowice". Drugi przystanek to pętla nieco powyżej Placu ks. Piotra Skargi, oddana do użytku w grudniu 1960 roku, by zabierać pasażerów z Huty "Jedność".

"Ficinus" i Huta "Jedność" już nie istnieją, dlatego w planach władz miasta jest likwidacja trakcji tramwajowej.

Likwidacja przyniosłaby miastu szereg korzyści, m.in. pojawiłaby się możliwość poszerzenia ul. Katowickiej o jeden dodatkowy pas ruchu - tłumaczy Dariusz Bochenek, zastępca prezydenta miasta Siemianowic Śląskich. - W perspektywie przyszłego rozwoju miasta takie rozwiązanie na pewno pomogłoby znacznie uniknąć korków przy wjeździe do Siemianowic.

Prezydent Bochenek zapewnia jednocześnie, że mieszkańcy miasta nie odczują braku tramwajów. - Na Placu Skargi jest przystanek, z którego odjeżdżają autobusy. Natomiast w okolicach dawnego "Ficinusu", na skrzyżowaniu Staszica i Lipowej są już przygotowane zatoczki autobusowe. Kiedyś tam powstanie nowy przystanek.

Dodatkowo na najbliższej sesji Rady Miasta ma zostać przyjęty plan celów strategicznych kadencji. Wśród nich znajdzie się m.in. budowa ronda u zlotu ulic Waryńskiego i Staszica, w pobliżu Placu Skargi. Zatem likwidacja niedalekiej pętli tramwajowej może okazać się koniecznością.

Jednak kiedy to nastąpi - nie wiadomo. Na razie wszystkie gminy, po których kursują tramwaje, wyraziły chęć przejęcia udziałów w firmie. Dzięki temu dzisiejsza spółka należąca do Skarbu Państwa zostałaby przekształcona w spółkę gminną.

- Taka zmiana byłaby dla nas bardzo dobrym wyjściem i na pewno sytuacja finansowa uległaby znacznej poprawie - mówi Szczepan Wodniok, dyrektor techniczny Tramwajów Śląskich. - Jednak ostateczna decyzja o przejęciu przez gminy należy do Ministerstwa Skarbu Państwa.

Tymczasem sieć tramwajowa w Siemianowicach Śląskich jest w opłakanym stanie. Szyny są nierówne, tramwaje przestarzałe, a przejażdżka w kołyszącym się na wszystkie strony hałaśliwym pojeździe staje się wątpliwą i niebezpieczną przyjemnością.

Jak tłumaczy dyrektor Wodniok, na remont tego odcinka w najbliższym czasie nie ma pieniędzy. - Tworzymy roczne plany najbardziej potrzebnych remontów. Odcinek Plac Alfreda - pętla w Siemianowicach Śląskich nie został objęty tym planem. Po prostu są odcinki w znacznie gorszym stanie, np. w Katowicach na ul. Gliwickiej.

Uważa ponadto, że plan likwidacji sieci to wielki błąd. - Wiele miast chce dziś wrócić do transportu szynowego, głównie ze względów ekologicznych.

(tytuł oryg.: "Czy miasto przejmie sieć tramwajową?")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

emem napisał(a):

Tia. Wyszarpać, zaorać, pociąć i sprzedać. Proste. Tylko czekać aż np. Świętochłowice wpadną na taki pomysł - tramwaje będą latać?

13.04 17:41:12

butthead napisał(a):

Rzygać się chce, jak się czyta o "korzyściach", o których mówi pan Bochenek.

13.04 19:15:15

adam86 napisał(a):

Pewnie zaraz przyleci jeden, pozal się Boże, radny z Chorzowa Starego i zacznie opowiadać jakie to straszne probelmy powoduje tam tramwaj.

13.04 19:18:32

butthead napisał(a):

W posyłaniu 12-tki do piachu w Chorzowie bryluje radny Krystian Kostka, który dyskusję o przejmowaniu akcji Tramwajów rozpoczął swego czasu jakże wymownym "Ja musze powiedzieć, że tak nie bardzo wiem od początku do końca o co tu chodzi.".

13.04 21:42:04

jarek860 napisał(a):

Szczerze mówiąc to nie wyobrażam sobie Siemianowic bez tramwaju :( ludzie, w końcu u nas komunikacja szynowa przejdzie do historii i co wtedy będzie? :(

13.04 21:57:42

debowy napisał(a):

szlag może jasny trafić jak sie to wsyztsko czyta...

czemu n9kt nie wpadnie na odwrotny pomysl

a moze by tak...wydluzyc siec tramwajowa w siemianowicach i pociagnac linie do czeladzi?? o takim rozwiazaniu nikt nie pomysli...

zakute łby antytramwajowe z rad miejskich nalezaloby wsadzic na dzien caly np. do komory gazowej firmy Delta,moze wtedy by przejrzeli na oczy.

Boze...niedlugo bedzie mi dane wyprowadzic sie do krakowa,aby moc przejechac sie tramwajem;-/

13.04 23:10:34

Rewelacja... napisał(a):

Miasto bez tramwaji to juz prowincionalna wiocha... a tak serio to w calej europie odbudowuje sie sieci tramwajowe, tylko u nas sa sami inteligenci...

13.04 23:26:27

Dramat napisał(a):

No można by było go do Czeladzi ale mógłby jeździć do Będzina wtedy się jeszcze bardziej będzie opłacać

A tak wogóle to znikna całkowicie tramwaje ze wszystkich ulic śląska jeśli radni i tacy podobni będą tak myśleć :-/

14.04 10:14:07

adam86 napisał(a):

@butthead: A najlepsze jest, że Krystian K. jest radnym z... Batorego. Ciekawe co mu więc ta 12 przeszkadza.

14.04 10:51:00

Bodzio napisał(a):

Nic dodać, nic ująć - zgadzam się ze wszystkimi szanownymi przedmówcami. Ostatnio często jeżdżę autobusem 92 przez Łagiewniki i za każdym razem patrząc z okien autobusu na stan torów 7-ki przerażenie mnie ogarnia, jak to się stało, że przed chwilą przejechał skład 2*105N i ani jedna oś się nie wykoleiła . Brrr. Pewnie niedługo dowiemy się, że i tą linię należy zastąpić autobusami. Bo będzie taniej !!! Więcej kasy zostanie na diety i premie dla <bez>radnych i urzędników. Ul. Łagiewnicka już jest totalnie zadymiona tirami i autobusami made in meteor , czy inna delta. Kiedyś pisałem o tym, jak w Paryżu następuje powrót do tramwajów. ( @Rewelacja to potwierdza ). Ciekawe , jaka jest przyszłość tramwajów w moim rodzinnym Zabrzu. Onegdaj mówiło się o budowie szybkiej linii tramwajowej Zabrze - Helenka. Ale najważniejsze są trzy rzeczy : kasa, kasa i kasa. To,że niedługo nie będzie czym oddychać jest naprawdę nieistotne ...

14.04 11:20:25

reksio napisał(a):

@adam86: Ale Krystian K. już nie jest radnym Chorzowa

14.04 11:56:43

Re Bodzio napisał(a):

Nie martw się Bodzio w Świętochłowicach głównym środkiem lokomocji jest właśnie tramwaj i jak widać miasto i radni nie zamierzają wpaść na pomysł likwidacji wręcz przeciwnie w tym roku będzie modernizowany odcine 17 po Chropaczowie a w przyszłym linii 7 od Bytomia do Targowiska. W panach jest 17 co 14 minut i modernizacja skrzyżowań z priorytetem dla TŚ chodzi głównie o Piaśniki i wytot z ul. Stawowej do Bytomskiej.

14.04 12:02:28

budda napisał(a):

Poszerzanie o jeden pas ruchu w Siemianowicach kosztem torów to też jakiś wydatek. Chyba, że będzie to pas drogi gruntowej.. Więc może lepiej przeznaczyć tą kasę na remont tegoż torowiska, przecież to tylko 1800 m... Niby nie ma kasy na remont? Ale na poszerzanie jezdni są?

14.04 13:27:59

Ahorcado napisał(a):

Siemianowice to zawsze była kozia wólka i niech taką pozostanie. Przynajmniej nie będą nam demolować taboru w tym slumsie.

A na poważnie to brak mi słów... :(

14.04 14:54:07

Bodzio napisał(a):

Uogólniając - wydaje mnie się, że wszystko zaczęło się od Balcerowicza !!! To on lansował teorię, że dobre przedsiębiorstwa, to te, które mają dodatni wynik finansowy, czyli zysk. To jest najważniejsze. Cudowna moc regulacyjna wolnego rynku i konkurencji wszystko uzdrowi!!! Tego, jak należy obniżać koszty, żeby wyjść na swoje, tzn. zarobić uczą nas firmy henzago i meteor. Teraz dochodzi do tego jeszcze TŚ S.A. Ta firma również musi za wszelką cenę przynieść właścicielom czyli gminom zarobek. A jeżeli nie, to zaorać !!! Poszerzać jezdnię kosztem likwidowanych torowisk !!! W momencie upadku komuny wszystkie oczy zwrócone były na Zachód, mówiono, że stamtąd należy czerpać wzorce. A tego, że na całym świecie, również na Zachodzie, koleje, tramwaje i inne formy komunikacji publicznej są dotowane, bo nie są w stanie na siebie zarobić nie widzi nikt. U nas wszystkie firmy muszą utrzymywać się same, jeżeli nie potrafią , to są bebe i trzeba je wg p.Balcerowicza zlikwidować. Jeżeli 12-tka i 13-tka dla Siemianowic ( czytaj radnych, prezydentów i innych notabli ) jest ciężarem, to na złom !!! Nasi miłościwie nam panujący w którymś momencie się obudzą. Tylko wtedy będzie już chyba za późno!!! Albo koszty reanimacji kolei i tramwajów będą wielokrotnie wyższe, niż dziś remontów tego, co jeszcze dałoby się uratować

14.04 16:09:32

adam86 napisał(a):

@reksio: ano fakt, nie ma już tam tego czerwonego pająka:P

14.04 16:22:53

mieszko966 napisał(a):

Jeśli chodzi o Siemianowice, to najlepiej wyremontować to, co jest i jeszcze kawałeczek podciągnąć tory w stronę centrum. Na pewno nikomu nie wyjdzie to na złe. Moim zdaniem obecne połączenia tramwajowe z Siemianowic są bardzo ciekawe (a mogą być jeszcze ciekawsze) i głupio trochę je likwidować. Sieć komunikacyjna w regionie bardzo by na tym ucierpiała.

15.04 02:44:58

reksio napisał(a):

@adam86: i bardzo dobrze że go już nie ma.

A po co Siemianowice czekają na akcje, przecież bez nich także mogą zlikwidować tramwaje (patrz 8 i 25). Po ich zlikwidowaniu trzeba będzie zas dzielic je pomiędzy pozostałe miasta i znowu będzie mały burdel. Wniosek: nie przekazywac akcji Siemcom he he no ale tak sie nie da.

15.04 12:52:29

I tyle napisał(a):

Zlikwidować tramwaje tam, gdzie są one niepotrzebne!! Między innymi właśnie w Siemianowicach Śląskich, bo wożą one powietrze, odcinek jest krótki i w fatalnym stanie a pojechać można tamtędy autobusem! Lepiej modernizować i ulepsząc linie tam, gdzie są faktycznie potrzebne i są duże napełnienia niż utrzymywać jakieś niepotrzebne "krzaki"!

15.04 12:56:40

KOLO napisał(a):

Kolejny głupi pomysł w Siemianowicach... A to już normalne! PRZEDŁUŻAĆ NIE LIKWIDOWAĆ! Tylko zacofane jełopy mogą chcieć likwidować tramwaje... Serio chyba przyjechali do Siemianowic z jakiejś wiochy furmanką... A teraz pomysł na przyszłość ale nie dla debili likwidatorów!!! A najlepiej podciągnąć tory od Placu Skargi po dawnym szlaku wąskotorówki nad ul. Katowicką na przykład w kierunku os. Wróbla i stamtąd na Michałkowice a potem odbudować linię nr 8 i 25 i połączyć ją przez Dąbrówkę Wlk i Michałkowice no i połączy się z istniejącą i tak samo linię 25 z Czeladzi przez Bańgów i Michałkowice do Siemianowic!!! Panie Bochnek lepiej coś takiego wymyślić niż LIKWIDOWAĆ!!! Pozdro

15.04 19:05:07

energetyk napisał(a):

Siemianowiccy włodarze już kiedyś wsławili się podobna indolencją w pryzypadku GKW. Jak widać awersja do torów kolejeowych/tramwajowych jest dziedziczna.

16.04 18:47:44

King napisał(a):

Przeczytałem artykuł w Dzienniku zachodnim o pomyśle likwidacji tramwajów, aby zamiast dwóch torów tramwajowych uzyskać dodatkowy pas ruchu. Nie wiem czy smiac się czy płakac. Na stronie internetowej próbują sie reklamować Siemianowice jako ZIELONE MIASTO i równocześnie likwidowac jedyną ZIELONĄ komunikacje jaką macie? Brak mi słów na taką głupotę!!! Napiszcie lepiej na tej stronie - MIASTO KWITNĄCEJ GŁUPOTY. Przez ostatnie lata władze tego miasta zawaliły tyle rzeczy mającyh dla mieszkańców miasta wartość - stara piękna kolejka, dworzec, stacja pomp - wszystko znikło. A brud i smród w samym centrum nie chce zniknąć, ruiny zwalonego szpitalu straszą naprzeciw poczty, Pałac się wali, piekne kamienice rozpadają się w oczach, stawia się jakies paskudztwa, wysypisko śmieci straszy. Potraficie zrobić nowa droga kają na zadupiu która nikt nie jeździ, a tramwaju nie potraficie utrzymać??? SKANDAL!!!!
I jeszcze sie im zachciewa tramwaj likwidować, zamiast wreszcie napisać wniosek o unijnne dofinansowanie i naprawić tory i przedłużyć trase do centrum miasta żeby tyle starych autobusów co dziś nie wlokło się przez Tuwim. W każdym szanującym się mieście tramwaj jest dziś niezbedny. Może być stary byle był czysty i jechał sprawnie, tory to jeszcze dziadek naprawiał i godoł że to prosta robota. Tyle że trzeba się do roboty zabrać a nie na stołku siedzieć. LENIE!

Wstyd! Wstyd! Wstyd!

18.04 22:03:00


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!