Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Centrum Katowic bez samochodów

09.03.2007

Tagi: – Dodał: Jakub Jackiewicz

Anna Malinowska
Gazeta Wyborcza, 07.03.2007


Sokolska, jedna z najbardziej newralgicznych ulic Katowic, ma zostać zwężona. Wszystko po to, by ograniczyć ruch samochodów w centrum miasta.


Sokolska przebiega przez ścisłe centrum miasta. Tuż obok siebie znajdują się cztery przystanki autobusowe. Zatoczki są na nitce drogi, którą skręca się w kierunku ronda, a dalej Sosnowca. Od godziny 15 ulica jest zakorkowana. Autobusy nie mogą wjechać na przystanki, pasażerowie wysiadają na środku jezdni. Z kolei kierowcy aut nie mogą skręcić, bo pas blokują autobusy.

Kiedy pytaliśmy w Urzędzie Miejskim o pomysł na zakorkowaną ulicę, dowiedzieliśmy się, że Sokolska... ma zostać zwężona. - To na razie projekt, ale przymierzamy się do wyłączenia dwóch pasów ruchu. Sokolska pozostanie dwukierunkowa, a wyłączone pasy posłużą jako miejsca parkingowe - poinformował nas Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju w katowickim Urzędzie Miejskim.

- Sokolska to jeden z elementów planów zmniejszenia ruchu kołowego w centrum. Podobnie będzie z ulicami Dworcową czy Mariacką. Trwają prace nad powstaniem centrum przesiadkowego przy pętli tramwajowej w Zawodziu. Będzie tam olbrzymi parking, a kierowcy, zostawiając swoje auto, dalej do centrum będą przemieszczać się tramwajami. Oczywiście wszystko wiąże się również z rozbudową połączeń tramwajowych, ich ulepszeniem - dodaje Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu.

Z projektu cieszy się Grażyna Szymborska, dyrektorka Filharmonii Śląskiej. - Nasz budynek jest usytuowany przy samej ulicy. Praktycznie z filharmonii wychodzi się na jezdnię. Nasi goście, melomani, nie mają gdzie zaparkować. Nie ukrywam, że sami składaliśmy prośby, by wyłączyć dwa pasy ruchu. Przy okazji umożliwi nam to poszerzenie wejścia do budynku - dodaje Szymborska.

O pomyśle na Sokolską póki co nie słyszano w KZK GOP. - Wiem, że sytuacja na tej ulicy jest trudna. Też zależy nam na tym, żeby to poprawić. Każde rozwiązanie należy jednak przemyśleć. My tymczasem czekamy na opracowanie przez firmę zewnętrzną, która bada organizację ruchu w centrum Katowic - mówi Alodia Ostroch, rzecznik KZK GOP.

Prof. Robert Tomanek z Katedry Transportu Miejskiego i Regionalnego Akademii Ekonomicznej w Katowicach podkreśla, że zgodnie z tendencją światową centrum miasta powinno być ograniczone dla samochodów. - Pod dwoma jednak warunkami. Po pierwsze, nie może być tak, że wyłączamy jedną ulicę lub dwie. Wtedy auta i tak będą jeździły, a korki przeniosą się gdzie indziej. Musi być opracowany kompleksowy plan. Po drugie, należy wzmocnić transport zbiorowy. Zachęcić ludzi do tramwaju szybkiego, wygodnego, taniego i łatwo dostępnego. Jak na razie, jaki jest tabor tramwajowy, każdy widzi. Sytuacja finansowa Tramwajów Śląskich jest koszmarna. Jak więc ludzie mają szybko poruszać się po centrum takim środkiem transportu? Płatne parkowanie też miało ograniczyć ruch samochodów i nie ograniczyło. Ludziom nie zaoferowano bowiem niczego w zamian. Lepiej może najpierw pokazać, że można poruszać się sprawniej, a dopiero potem zwężać drogi czy zamykać ulice - uważa profesor.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

butthead napisał(a):

A już się łudziłem, że może jednak Katowice wreszcie dorosły do pasa dla autobusów. O ja naiwny ;)

09.03 23:19:03

Li napisał(a):

Słuchajcie prof. Tomanka! To mądry człowiek!

10.03 00:28:43

Adam napisał(a):

Jechałem około 18 Sokolską. Oczywiście zakorkowana. Do skrętu w prawo (w tunel) stałem już na bruku przez całą długość przystanków. Autobusy stały na środkowym pasie. M.in. widziałem jakiś niebieski, krótki linii 600. Ludzie biegają po asfalcie - tragedia... A jak słyszę te brednie o zwężaniu ulic to normalnie paranoja, korek będzie od Placu Wolności do Misjonarzy Oblatów...

10.03 01:03:22

MKM Lechu napisał(a):

Jak ją zwężą to będą jeszcze większe korki i rozniosą się po całym mieście, co za głupi pomysł, parkingi to niech sobie robią na nieużytkach, np. na przeciwko Stalexportu.

10.03 08:05:56

zdenerwowany napisał(a):

pewno remont Placu Szewczyka będzie oznaczał wypieprzenie z niego autobusów (oczywiście bez żadnych remontów ani sieci komunikacji szynowej ani przebudowy układu komunikacyjnego centrum) i wpuszczenie na ich miejsce samochodów by sobie mogły parkować... Ah ta banda Uszoka i tępi mieszkańcy głosujących na niego, bo im hipermarketowego półdupka i harfę z ekranami postawił oraz naobiecywał wiele cacanek. :/

10.03 08:57:37

meteor napisał(a):

No i oczywiście miasto nie mogło pomyśleć przy okazji burzenia wiaduktu na Sokolskiej. Po co, na co ? Przecież kasy mamy w cholerę...

10.03 13:04:42

butthead napisał(a):

Na parkingi w centrum jest sposób - pod ziemię. Tylko po raz kolejny trzeba myśleć z perspektywą dalszą niż 4 lata...

11.03 00:56:51

zdenerwowany napisał(a):

ew. można postawić ze 2 wysokie (>6 pt.) parkingi nadziemne. Ale to nie w Katowicach... Tu nigdy nie bedzie normalnie.

11.03 08:34:54

YoMaHa napisał(a):

Was wszystkich pogięło i to zdrowo z tymi parkingami! Tak, wybudujmy parkingi, wsio rawno czy podziemne czy nadziemne. Na pewno ZMNIEJSZY to ruch samochodów :-P

Ludzie, pomyślcie ciut bardziej niż magistraccy specjaliści. Nie można działać w dwóch różnych kierunkach równocześnie, bo wyjdzie kupa kału! Jeśli ktoś chce:
a) zwężać drogi
b) i równocześnie robić parking
to znaczy, że nie ma pojęcia o kreowaniu systemu transportowego. Bo więcej miejsc parkingowych oznacza większy "popyt na drogi", zatem działania te stoją we wzajemnej sprzeczności. I niestety patrząc na niektóre komentarze odnoszę wrażenie, że księżycowe pomysły na parkingi stoją w sprzeczności z promowaniem transportu zbiorowego. Ja nie mam nic przeciwko parkingom - niech sobie będą podziemne i siedmiopoziomowe. Ale jeśli wówczas nie poszerzymy dróg do siedmiopasowych autostrad, to te parkingi będą stały puste (czyli inwestycja będzie nieopłacalna), bo nikt do nich nie dojedzie. A jeśli chcemy znów zwężać drogi, to nie róbmy w tym miejscu parkingu, lecz deptak, zieleniec, cokolwiek "nie-samochodowego".

11.03 09:09:40

AdaM napisał(a):

Budowa parkingów w centrum to paranoja z zalożenia - będą korki tych co chcą do nich dojechać. Trzeba zamknąć połowę (centralną część) centrum dla samochodów, zwężyć ulice na których zostawić TYLKO autobusy i tramwaje. Parkingi przy jezdniach głównych to kompletne pomylenie zasad organizacji ruchu. Popatrzcie na Sosnowiec 3-go Maja. Tam ruch jest kilka razy mniejszy niż w Katowicach i co? Nikt nie jeździ prawym pasem bo się NIE DA. Ciągle albo ktoś na nim porzucił auto, albo wyjeżdża z z pasa parkingowego, albo na niego wystaje...

11.03 10:55:57

mieszkaniec Katowic napisał(a):

Większej bzdury dawno nie czytałem. Jakimi tramwajami mamy jeździć? Tymi pojedynczymi, jeżdżącymi co 20 minut. Proponuje Panu naczelnikowi przejechać się tramwajem po 15 z centrum Katowic w stronę Chorzowa (linia 6,11,41). W weekend`y jest jeszcze gorzej, niż w robocze dni.
Zwężenie Sokoloskiej spowoduje jeszcze większy paraliż miasta.
A może by tak wydłużyć zielone światło dla tych skręcających z Sokolskiej w stronę tunelu (ronda). Teraz zdąży tam przejechać max 8-10 samochodów.
Ale myślenie faktycznie boli.

13.03 21:00:23

maniak SCAT napisał(a):

i zablokwac na swiatlach tramwaje... rewelacja... na Zachodzie przesiada sie na tramwaje w centrach... samochodem po centrum to trendy minionej epoki... czas najwyzszy ograniczyc ruch samochodow w miescie... i zainwestowac w rozwoj miejskiej komunikacji...

20.04 20:57:45


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!