Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Albo tanio, albo wygodnie

18.01.2007

Tagi: – Dodał: Jacek Sobota

Elżbieta Kulińska
Gwarek, 16.01.2007


Wraz z nowym rokiem powracają pytania o przyszłość komunikacji miejskiej w powiecie tarnogórskim. Jesienią ubiegłego roku z zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Świerklańcu na drogi wyjechały dwa nowe Solarisy Urbino 12, pod koniec grudnia kolejne dwa - wydzierżawione Urbino 15 kursują na linii 820. PKM przymierza się do następnych inwestycji.


Rynek nie znosi próżni - upadek PKM w Bytomiu otworzył nowe możliwości świerklanieckiemu przewoźnikowi, który przejął obsługę części linii, na których do niedawna kursowały autobusy z Bytomia. Po awanturze, którą pasażerowie zapamiętali jako cudowne tygodnie, kiedy na drogi wyjechało dwa razy więcej autobusów niż zwykle (tyle że z konkurencyjnych przedsiębiorstw), PKM w Świerklańcu otrzymał m.in. zlecenie na obsługę linii pospiesznej Katowice - Tarnowskie Góry.

Przedsiębiorstwo nie ma jednak pewności, jak długo jego autobusy będą kursować na trasie 820. Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach w najbliższym czasie ogłosi przetarg dla przewoźników. PKM zamierza w nim wystartować, bo to dla przedsiębiorstwa szansa na zarobienie sporych pieniędzy. - Nie wiadomo jakie KZK GOP postawi warunki - mówi Zygmunt Bulka, szef PKM w Świerklańcu. - Jest prawdopodobne, że jednym z kryteriów wyboru przewoźnika będzie stan taboru. Aby sprostać wymaganiom staniemy przed koniecznością np. wydzierżawienia jeszcze sześciu nowoczesnych wozów (trasę 820 obsługuje osiem autobusów). Z drugiej strony stawki za tzw. wozokilometr w przypadku nowych autobusów są korzystniejsze.

PKM podejmie ryzyko finansowe tylko wówczas, jeśli umowa z KZK GOP będzie wieloletnia. Związek podpisuje umowy na osiem lat, gdyby wchodził w grę krótszy termin, przedsiębiorstwo nie podoła finansowo.

W zawieszeniu jest również organizator komunikacji Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach, który liczy na pieniądze z Unii. Projekt, opiewający na 27 mln. złotych i zakładający kupno kilkudziesięciu nowych wozów i modernizację dworca autobusowego w Tarnowskich Górach, nie znalazł się na liście najważniejszych inwestycji województwa, co gwarantowało otrzymanie dotacji z ominięciem procedur konkursowych. Wniosek będzie ponownie rozpatrywany już w normalnym trybie. Henryk Szudy, dyrektor MZKP, liczy że tym razem pieniądze trafią do Tarnowskich Gór. - Wówczas będziemy podróżować wygodniej, ale komunikacja będzie więcej kosztować - mówi Szudy. - Gdy otrzymamy pieniądze unijne, gminy będą musiały dołożyć do inwestycji. Poza tym stawki za obsługę linii nowoczesnym autobusem są wyższe o 1,60 zł za każdy kilometr.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

.,ppp napisał(a):

Hej te solarki su15 to wydzierżawione busy .
Ja myślałem że kupili.

18.01 20:15:17

Serd napisał(a):

ALBO tanio ALBO wygodnie... A nie może chociaż raz w Gopie być I tanio I wygodnie?

18.01 21:00:43

Rydzyk napisał(a):

W Gopie będzie i tanio i wygodnie jak se wszyscy kupimy auta.

19.01 09:41:48

car napisał(a):

wtedy to na pewno nie będzie już tanio..

19.01 12:42:23

andarrt napisał(a):

Rydzyku wypluj te słowa! Natychmiast!

19.01 14:45:10

Rydzyk napisał(a):

@andarrt-a widzisz inną możliwość żeby było i tanio i wygodnie?

20.01 10:17:55

P Śl napisał(a):

Ja juz moglbym zrozumiec ten leasing, ale dzierzawa ? Przeciez te autobusy tak naprawde nigdy nie beda ich !

20.01 12:19:03

jacekso napisał(a):

A co to za różnica? Leasing to też dzierżawa. Mogą je dzierżawić aż do końca ich żywota.

20.01 14:50:02

P Śl napisał(a):

Bzdury opowiadasz. Dzierżawa to inaczej wynajmowanie, w leasingu co miesiac placisz firmie badz osobie, ktora kupila autobus rate z wartosci autobusu + characz dla liseangowdawcy, po splacie wartosci autobus jest Twoj. Najwyraźniej Ty albo pkm cos zle ujmujecie.

20.01 20:41:37

YoMaHa napisał(a):

@P Śl: to ciekawe, dlaczego w kacecie najem i dzierżawa to dwie odrębne umowy ;-P

21.01 10:06:09

Bodzio napisał(a):

Niestety muszę się tutaj zgodzić z @Rydzykiem. Przykładowo jadąc z Helenki do Gliwic mam do pokonania ok.15 km ( abstrahując na razie od zamkniętego wiaduktu w Czekanowie ) . Jeżeli jadą 3 osoby ( rodzina ) to bilety autobusowe kosztowałyby 21 zł ( 6 * 3.50 ). A paliwo na 30 km ..... Wniosek nasuwa się sam. Do Tarnowskich Gór mam 10 km, a cena biletów identyczna. Tak więć "tanio i wygodnie" to temat poza dyskusją.

22.01 13:56:27

as napisał(a):

Jak zwykle wszelkie koszty muszą ponosić pasazerowie. Ciekawe dlaczego w PKM Katowice, Gliwice i innych jest wiele nowoczensych autobusów a nikt nie narzeka na wyższe koszty. Jak coś dotyczy MZKP to od razu się pojawia kwestia podwyżek. W innych miastach jak np Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu ponad 60% taboru to pojazdy, które mają mniej niż 10 lat, jest masa autobusów niskopodłogowych a bilety są tańsze niż u nas- we Wrocławiu np bilet normalny kosztuje 2zł, ulgowy 1zł. U nas najtańszy wiadomo ile. PKM Świerklaniec ma w nazwie coś takiego: międzygminna spółka z o.o. Jest finansowana między innymi z pieniędzy okolicznych gmin, głównie Tarnowskich Gór, Piekar i innych pomniejszych, więc jest pytanie: dlaczego osoby odpowiedzialne za komunikację pozwalają aby nowoczesne autbusy jeździły tylk na nowych liniach obsługiwanych na zlecenie KZKGOP, a na reszcie nasz przewoźnik wysyła złom z Poznania, Gdyni a ostatnio nawet Zielonej Góry. Moze w końcu nadszedł czas, aby na innych liniach też się pojawiły nowoczesne autobusy. Zwraca uwage też fakt że wszsytkop co nowsze jeździ tylko na stałych trasach, nowe jelcze M120/3 jeżdżą po Bytomiu i Pyskowicach na linii 20, solarisy U12 też tam mozna spotakc albo na linii nr 1, lub na liniach bytomskich przejętych po upadłym PKM Bytom, a po Piekarach, Świerklańcu i innych miejscowościach śmigają 20 paroletnie Ikarusy, z kilkima wyjątkami czasami w fatalnym stanie, w któych słowo "komfort" wogóle nie istnieje

24.01 09:22:16

P Śl napisał(a):

@as:Te nowe jelcze to 120MM/2, jeden jeździ na 20 drugi na 165 po Chorzowie. Jeden U12 szlaja sie od czasu do czasu po Piekarach. Co do reszty sie zgadzam. We Wrocławiu w weekend nie spotkalem ani jednego zlomasa same 7000,7000A i M121M! (jedynie na nocce sie trafil 280.26). Poza tym przy kazdym slupku przystankowym stoi automat z biletami. Jako, ze udzielala sie tu osoba z MZKP to mam pytanie czy "budzety miast" dofinansowaly PKM Św ?? Czy pozostalo to tylko wyborcza obietnica

25.01 20:37:12

P Śl napisał(a):

@YoMaHa: Na przyszlosc jak bedziesz zagladal do KC to czytaj tresc a nie spis tresci. ;) Zauwazysz ze najem i dzierzawa sa wyodrebnione i podzielone na konkretne umowy podlegajace pod nie, ale jak przeczytasz definicje to widac wyraznie ze poza nazwami osob wystepujacych w umowach to jest to to samo.

08.02 17:35:21


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!