Nowe trolejbusy w Tychach
24.05.2013
Dziś na placu pod Żyrafą w Tychach zaprezentowano najnowsze nabytki Tyskich Linii Trolejbusowych - Solarisy Trollino 12MB.
7 nowych trolejbusów dołączyło do 8 dostarczonych na początku roku. Łącznie TLT zakupiło 15 elektrycznych Solarisów w ramach realizacji projektu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz infrastrukturą towarzyszącą", który jest dofinansowany ze środków europejskich. Większość zadań projektu realizowanych jest przez Tramwaje Śląskie S.A., a w Tychach oprócz zakupu taboru trolejbusowego nastąpi modernizacja sieci trakcyjnej trolejbusowej, budowa pętli przy dworcu PKP oraz budowa dwóch parkingów w systemie "Park&Ride".
Nowe trolejbusy to Solarisy Trollino 12MB. Mają po 12 metrów długości, trzy pary drzwi i mogą zabierać jednocześnie 82 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Trolejbus napędzany jest silnikiem asynchronicznym, a układ rozruchowy oparty jest o falowniki firmy Medcom. Posiada również baterie trakcyjne umożliwiające przejazd nawet kilku kilometrów bez zasilania z sieci trakcyjnej. Szczegółowo o tych trolejbusach napiszemy już wkrótce.
Na placu pod Żyrafą zaprezentowano te pojazdy, które dopiero w najbliższych dniach wprowadzone zostaną do eksploatacji liniowej. Każdy zainteresowany mógł zapoznać się z ich budową i wyposażeniem. Odbyła się część artystyczna - występ cheerleaderek oraz zespołu rockowego. Chętni mogli poczęstować się kawą, napojami i słodyczami. Część oficjalna ograniczyła się do wystąpienia Prezesa Zarządu TLT Zbigniewa Bruda. Po uroczystości trolejbusy rozjechały się po mieście, odwożąc m.in. zespół muzyczny oraz młodzież szkolną.
Po tym jak nowe nabytki zaczną wozić pasażerów z ulic Tychów definitywnie znikną trolejbusy marki Jelcz. Obecnie pozostało ich w ruchu jeszcze tylko 8, są sukcesywnie wycofywane. W dzień roboczy TLT wysyła na miasto 16 trolejbusów, więc mając na stanie 21 niskopodłogowych Solarisów nie ma potrzeby dalszego użytkowania Jelczy. Prawdopodobnie tylko jeden z nich - 120MT nr 001 pozostanie jako pojazd rezerwowy.
Jest to największa inwestycja w tyskich trolejbusach od czasu ich uruchomienia. Wtedy, oprócz wybudowania etapami całej sieci (za wyjątkiem odcinka w ul. Jana Pawła II, który został otwarty w 2002 roku) dostarczono w dwóch seriach 24 radzieckie trolejbusy ZIU (12 szt. w 1982 roku i 12 szt. w 1985 roku). Popularne "ziutki" przestały jeździć z początkiem 1998 roku. Pierwszy niskopodłogowy trolejbus - Solaris Trollino 12T z numerem 004 (zwany "Jasiem") pojawił się w mieście pod koniec 2002 roku.